Wolwasprogramma vernietigt trui, wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Wolwasprogramma vernietigt trui, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 10:00

Hoi bokt,

Tijdje terug hadden vriend en ik een nieuwe wasmachine nodig. Ik heb 'm toen speciaal bij coolblue uitgezocht op dat hij ook een wolwasprogramma had aangezien ik graag mijn truien wil kunnen wassen. Het is een samsung.

Note: ik koop zeer weinig kleding, maar als ik dan wat koop ben ik heel kritisch, wil ik dat het aan alle eisen voldoet en dat het de komende 10 jaar met goede zorg mee kan. Op zo'n moment ben ik bereid om wat meer voor mijn kledingstuk te betalen - ik ben er ontzettend zuinig op en uiteindelijk ben ik minder duur uit dan iemand die iedere maand wat nieuws koopt.

Kortom. Gisteren voor het eerst een trui (van 125 euro) proberen te wassen. Vol vertrouwen het wolprogramma gekozen, speciaal wolwasmiddel gekocht en...

Totaal gekrompen. Mijn prachtige, oversized trui lijkt nu eerder op een croptop. Ik kan wel janken. Hij is helemaal hard en stevig ook.

Nu zijn er twee vragen.

A. krijg ik 'm goed, en zo ja: hoe? En wordt hij ooit weer zo mooi als dat hij was?
B. Als niet: wat zijn mijn rechten? Je vertrouwt erop dat zo'n wasmachine z'n werk doet wanneer hét speciale wolwasprogramma aanklikt waarvan ze beweren dat je kleding beschermd blijft. Dat was niet het geval; ik kan mijn trui, zoals het er nu naar uit ziet, weggooien. Daar zou ik graag voor vergoed willen worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:02

Wat stond er in de trui? Mocht hij wel gewassen worden? Had je de goede temperatuur?
Ik heb hier wat duurdere dingen en die mogen alleen behandeld worden op een speciaal programma bij de stomerij.

A: nee dat krijg je niet meer goed en B: nope, nergens recht op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:06

Ondanks een wolwas programma moet je ook altijd op het kledingstuk zelf kijken. En bij twijfel was koud en centrifugeer zo min mogelijk. Een wollen trui zonder check in een onbekend wasprogramma gooien zou ik niet aandurven. Ook daar zitten verschillende instellingen in

Ik was met drie verschillende machines met meerdere wol programmas, en mijn droger heeft zelfs een wolstand (die werkt goed overigens). Een heeft een stand tot 40 graden en 1000 toeren (zou ik nooit een wollen trui aandoen) maar twee hebben een koud stand en 400/600 toeren. Daar durf ik het wel in aan

Ik vrees dat je geen recht hebt op compensatie en een trui eenmaal klein krijg je meestal helaas niet meer goed :(:)

Jolliegirl

Re: Wolwasprogramma vernietigt trui, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:08

Wat staat er in de trui?
Dat is de meest belangrijke vraag wil jij überhaupt een antwoord kunnen krijgen op je vraag

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:37

Staat er in de trui aangegeven dat íe wel geschikt is voor machinewas. Dat je machien een wolwasprogramma heeft, maakt hem niet gelijk geschikt voor elk willekeuriga wolproduct. Ik vermoed dat er vast ook wel iets staat over eigen verantwoording wat je in de wasmachine stopt. Dus ben benieuwd wie of waar je evt compensatie vandaan hoopt te halen en of dat lukt iig.

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:39

Helaas, je trui is verloren en niemand gaat hem vergoeden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:40

Nee, die trui krijg je helaas niet meer goed :n
Wat staan er voor wasinstructies op het labeltje van de trui?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:01

Wollen kleding was ik eigenlijk altijd met de hand. Koud of lauw water, en heel,eventjes licht centrifugeren. Gaat altijd goed.
Wasmachine gaat soms mis, dus die ik niet meer.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:03

Ook een wolwasprogramma is niet geschikt voor alle wolkleding helaas. Als ik jou was zou ik even het labeltje in je trui checken. Helaas is dit een onomkeerbaar proces en kan je je trui niet meer fiksen.

Verder denk ik niet dat je rechten hebt. Een wolwasprogramma is leuk, maar werkt eigenlijk alleen bij gemixte kledingstukken die maar voor een klein percentage uit wol bestaat, de andere niet-wollen stof zorgt ervoor dat de vorm behouden wordt. Ik heb een aantal 100% merino wollen kledingstukken, die was ik alleen met de hand met wolwasmiddel en lauwwarm water, minimaal uitknijpen en dan laten drogen aan de lucht.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 11:09

Trui heb ik nu even niet bij de hand, maar op de website staat idd "dry clean only". Idd m'n eigen stomme schuld, dus.

1 "gelukje": hij is nu in de sale en was er nog in mijn maat. Ik was er echt aan gehecht, heb 'm opnieuw gekocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:09

Dat is wel enorm balen inderdaad -O-

Wij hebben veel wollen kleding en gelukkig goed wolwasprogramma op de machine.
Je moet wel opletten dat je simpel gezegd nooit hoger dan 30 graden gaat, en zo min mogelijk centrifugeren. Onder de 600 toeren.

Helaas gaat het hier ook wel eens fout, heel apart is dat want vaak is het dan een kledingstuk dat wel vaker gewassen is zonder problemen. Zelfde machine, zelfde wasmiddel en alles. Maar ineens komt het er klein uit :?

Handwas is overigens niet per-sé de oplossing want daarbij valt het ook niet mee om het water redelijk gelijk van temperatuur te houden bij zowel wassen als uitspoelen. Mijn moeder heeft menig broekje / shirtje van die kleine verpest vroeger met haar handwasjes , en dan deed ze echt haar best. Heb haar verboden om nog iets te wassen toen want was ook totaal niet nodig, ik gaf genoeg mee :=

Er zijn wel verhalen dat je gekrompen wollen kleding nog iets kan herstellen. Afhankelijk van hoe erg de schade / vervilting is :(:) Dan zou je het moeten nathouden en weken in wasverzachter of dat soort dingen, in de hoop dat de vezels dan weer een beetje "lossen" en je de trui weer een beetje uit kan rekken en in model kan trekken. Heb je hem überhaupt wel nat in model getrokken eigenlijk...? :)

Over het algemeen is het helaas gewoon pech.

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:13

Soepblik schreef:
Trui heb ik nu even niet bij de hand, maar op de website staat idd "dry clean only". Idd m'n eigen stomme schuld, dus.

1 "gelukje": hij is nu in de sale en was er nog in mijn maat. Ik was er echt aan gehecht, heb 'm opnieuw gekocht.

Oef. Een harde les. Fijn dat je hem opnieuw hebt kunnen kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:16

Nou daar heb ik poep aan hoor als dat er in staat. Gaat hier eigenlijk altijd prima op sporadisch een pechgeval na :)

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:19

Wat zonde van je trui, maar fijn dat je 'm opnieuw hebt kunnen kopen!
Overigens, als het volgens het label kan dan heb ik goede ervaringen met het wolwasprogramma hoor :-) Ik heb een aeg met wolwasprogramma en verschillende wollen kledingstukken voor mijn dochter doen het daar prima op. Ik zet m altijd op 30° en 800 toeren centrifuge, en natuurlijk wolwasmiddel. Gaat tot nu toe altijd goed :-)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:24

Ooh suffie! Fijn dat 'ie er nog was, dure les helaas.

Ik zet wolwas trouwens wel altijd op koud, gooi m'n merino wol er fluitend in.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:25

op internet/google staan wel verschillende tips om gekrompen kleding weer te herstellen. Het proberen waard lijkt me.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:35

Ik heb het ook weleens gehad en uiteraard met mijn favoriete wollen vest :+
Die was helaas niet meer te krijgen. Gelukkig heb jij nog dezelfde trui in de sale kunnen vinden!
Een wijze les in ieder geval :=

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 11:38

Ja precies: in m'n hoofd was het gewoon wol + wolwasprogramma + wolwasmiddel = succes. :') niet bij stilgestaan dat er in wol ook nog verschil zit. Jammer dat ik er zo achter heb moeten komen. Ik voel me echt zo'n onervaren jong ding wat 't nog van oma moet leren.

Ik ga nog aankloten met water en azijn enzo, kijken of ik er nog wat van kan maken. Anders moet 'ie door als cropped trui.

@urbanis ik weet niet of ik ooit nog durf nu, ook niet op koud. Gelijk een trauma. _O-

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:01

Hier ook op koud, gaat tot nu toe altijd goed. Niet te hoge toeren inderdaad.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:05

Dit zijn van die fouten die je maar één keer maakt (hopelijk)! Ik heb het weleens met een hele mooie (en hele dure vooral ook) jurk gehad, op handwasprogramma gedraaid want wat kan er nou mis gaan? Nou bijvoorbeeld dat 'ie een volle maat krimpt en ik er dus echt met geen mogelijkheid ooit nog in ging passen -O- Daar bleek ook een heel klein labeltje met 'dry clean only' in te zitten.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:09

A. nee je trui komt niet meer goed.
B. geen rechten, je hebt zelf de trui in de wasmachine gedaan.

Andere vragen.
Hoe warm stond de wasmachine?
Want je kan een wolprogramma op verschillende temperaturen draaien.
Als ik op mijn haak/brei wol bollen kijk, hebben ze allemaal verschillende maximum temperaturen, maar moeten ze wel op wolwas gewassen worden.

Wat stond er in het label van de trui?
dat is het allerbelangrijkste, want daar moet je je wasmachine op afstellen.
Bij twijfel altijd zo koud mogelijk kiezen.

Verder gebruik ik met wollen producten altijd een waszak/ kussensloop. IVM de morgelijkheid dat het product ergens achter kan blijven haken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:26

Probeer de trui anders even te blocken zoals je ook met een breiwerk zou doen. :) Je bent immers geen stuk trui kwijt, de vezels zijn alleen weer meer in elkaar gedrukt, dus blocken kan de moeite waard zijn om te proberen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 12:46

Mkango schreef:
Probeer de trui anders even te blocken zoals je ook met een breiwerk zou doen. :) Je bent immers geen stuk trui kwijt, de vezels zijn alleen weer meer in elkaar gedrukt, dus blocken kan de moeite waard zijn om te proberen.

Hoe werkt dat blokken?

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:34

Een vervilte trui krijg je niet meer goed: de vezels zijn door warmte en wrijving helemaal in elkaar gehaakt. Een iets oprekken krijg je misschien nog voor elkaar, maar van formaat kleuter naar normaal.. neh.

Vermijd met wol overigens ook altijd het gebruik van wasverzachter! De wasverzachter legt een laagje om de wollen vezel waardoor deze elke positieve eigenschap van wol verliest.

De meesten van mijn sokken zijn inmiddels wel eens wasverzachter tegengekomen, vanaf dat moment gaan ze lubberen. Zo zonde!

Verder idd altijd opletten wat er in het etiket staat. Superwash sokkenwol kan op 40 graden in de (wol)was, een rustieke 100% wol vaak alleen handwas en voorzichtig.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:54

Soepblik schreef:
Mkango schreef:

Hoe werkt dat blokken?

dan maak je het haak/breiwerk nat en span je het werk op. dit kan door het voorzichtig in model te trekken en dan vast te zetten met spelden op bijvoorbeeld een puzzelmat en/of je (logeer)bed en dan te laten drogen.