Even een kleine schets:
- Gezin met kind nummer 2 op komst
- We zijn beide vrij lang
- Man rijdt voor werk ongeveer 80 km per dag
- ik rij voornamelijk korte stukjes, tweede auto is meer luxe en gewenning.
- schoonouders wonen 200 km verderop
Momenteel hebben we 2 auto’s: een Opel Astra hatchback uit 2005. Perfecte auto, maar de beenruimte wordt erg krap met 1 kind achterin, en niet te doen met 2 achterin. Ook wordt de auto wat ouder en is voor zijn formaat niet mega zuinig (opzich niet raar aangezien het een ouder model is).
Andere auto is momenteel een Atos uit 2001, ik rij van APK tot APK en daarmee kost de tweede auto per jaar (exclusief vaste lasten en benzine) rond de 400 euro.
Probleem is dus vooral dat onze goede auto straks te klein is, en als we toch iets anders moeten we liever iets nieuwer en zuiniger willen rijden.
Nu hebben we twee opties:
- doorgaan met het 1 goede auto en 1 barrel idee en de Astra inruilen voor iets groters.
- kleine zuinige auto voor mijn man (zodat de kosten voor woon-werkverkeer lager liggen)en de tweede auto nog steeds een oudje maar ruim genoeg voor een maandelijks ritje naar de schoonouders, maar dan met minder comfort.
Ons budget is rond de 4K, de Astra levert ongeveer 2k op. Met de huidige auto markt niet echt heel ruim.
Als we kiezen voor optie 1 zijn er echt wel genoeg auto’s binnen budget, maar we willen liever geen station of mpv, dan liever richting SUV, maar ik vraag me af of dat binnen het budget wel kan. We willen prima een wat oudere auto rijden, maar de SUV’s van rond 2010 zijn vaak benzineslurpers, en de zuinigere, nieuwere modellen zijn toch een stuk duurder.
Hebben jullie tips qua zuinigere SUV’s van rond 2010 of andere ideeën?
Of toch maar lekker degelijk de Astra inruilen voor een Astra station?