Ruimere zuinig auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Ruimere zuinig auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 09:47

Wij zitten met dilemma’s en keuzes als het neerkomt op ons wagenpark, misschien dat jullie goede tips hebben :D .

Even een kleine schets:
- Gezin met kind nummer 2 op komst
- We zijn beide vrij lang
- Man rijdt voor werk ongeveer 80 km per dag
- ik rij voornamelijk korte stukjes, tweede auto is meer luxe en gewenning.
- schoonouders wonen 200 km verderop

Momenteel hebben we 2 auto’s: een Opel Astra hatchback uit 2005. Perfecte auto, maar de beenruimte wordt erg krap met 1 kind achterin, en niet te doen met 2 achterin. Ook wordt de auto wat ouder en is voor zijn formaat niet mega zuinig (opzich niet raar aangezien het een ouder model is).
Andere auto is momenteel een Atos uit 2001, ik rij van APK tot APK en daarmee kost de tweede auto per jaar (exclusief vaste lasten en benzine) rond de 400 euro.

Probleem is dus vooral dat onze goede auto straks te klein is, en als we toch iets anders moeten we liever iets nieuwer en zuiniger willen rijden.

Nu hebben we twee opties:
- doorgaan met het 1 goede auto en 1 barrel idee en de Astra inruilen voor iets groters.
- kleine zuinige auto voor mijn man (zodat de kosten voor woon-werkverkeer lager liggen)en de tweede auto nog steeds een oudje maar ruim genoeg voor een maandelijks ritje naar de schoonouders, maar dan met minder comfort.

Ons budget is rond de 4K, de Astra levert ongeveer 2k op. Met de huidige auto markt niet echt heel ruim.

Als we kiezen voor optie 1 zijn er echt wel genoeg auto’s binnen budget, maar we willen liever geen station of mpv, dan liever richting SUV, maar ik vraag me af of dat binnen het budget wel kan. We willen prima een wat oudere auto rijden, maar de SUV’s van rond 2010 zijn vaak benzineslurpers, en de zuinigere, nieuwere modellen zijn toch een stuk duurder.

Hebben jullie tips qua zuinigere SUV’s van rond 2010 of andere ideeën?

Of toch maar lekker degelijk de Astra inruilen voor een Astra station?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:21

Wat is jouw definitie van "zuinig"? Ik vind de V70 prima zuinig in vergelijk met de Range Rover :D

De V70 haalt 1:11 als ik lief ben voor 'm. Gemiddeld haalt ie rond de 1:9 - 1:10. Onze Volvo is een versie net onder de R-design, inkl AWD. Weegt op papier 1600kg.
Maar met de vakantie deed ie 1:10 over 600km aan 80km/h in 4 (geen automaat) op cruise control met 700kg caravan aan de haak. Dat vind ik een nette prestatie!

Ik heb ook gekeken voor kleiner en zuiniger omdat de aanleiding waarom de V70 er gekomen is, eigenlijk niet meer speelt.
Maar ik moest echt naar de compacte auto's als ik 1:15 of beter wilde halen. Iets grotere auto's deden het eigenlijk nauwelijks beter dan de Volvo. Leeftijd maakte weinig uit. Het verbruik blijft nagenoeg gelijk; wel zie je in de tijd het vermogen iets toenemen, totdat de downizing mode werd, ergens rond 2005.
Laatst bijgewerkt door ikke op 11-06-23 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:25

Renault modus Citroën c3 en de colt vallen in je budget. Je kunt niet en en met je budget.

Mpv is per definitie onzuiniger ook de nieuwere ivm luchtweerstand dus ja wat is zuinig.

rina

Re: Ruimere zuinig auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:53

Tja ik ga met Ikke mee :D Maar ik ben dan ook een Volvisti. Ik heb ook een V70 (niet de R-design, en geen AWD) maar een simpele frontweeldrive en die van mij is wat lichter. Die doet ook gemiddeld 1:11 op benzine. Iets wat ik overigens ook redde in de XC90 op diesel :D Die van mij is van 2001, dus ook voor de downsizing mode, en kwa onderhoudt heb ik nu al jaren echt maar heel weinig uitgegeven. Ik heb de station-uitvoering, maar ook de gewone heeft hele fijne ruimte op de achterbank. En eerlijk je wilt niet weten wat je allemaal in een station kan proppen :')

Nou moet ik eigenlijk downsizen, ik ben die grote auto niet meer nodig, maar ik loop een beetje tegen hetzelfde aan wat Ikke al schrijft, je moet echt heel veel kleiner om een stuk zuiniger te gaan. En dan zit mijn Volvo-fanschap me ook nog dwars. Kans is groot dat als er een andere auto komt, dat ik met een C30 thuis kom _O- Eens Volvo wil je liever geen ander meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:55

Met een budget van 4000 zou ik gewoon even niets doen. Tot een jaar of 10 heeft een kind helemaal niet veel „been“.
En zuinig En groot En weinig budget is de goden verzoeken dat je uiteindelijk een buil valt met een onbetrouwbare auto.
Ik heb een Toyota Avensis, die is ontzetten ruim, het verbaast me iedere keer weer hoeveel zooi ik daar in kan kwijt kan. Tevens kan die trekken. ik vind hem voor zijn klasse zuinig genoeg, maar ik het is een grote auto, dus in verhouding tot de klasse „zuinige auto‘s“ is het gewoon een auto die wel een slokje nodig heeft.

Mijn eis nummer 1 met kind achterin is een auto waarmee ik weinig kans heb om op de vluchtstrook te komen.
Ik zou nu een auto spaar rekening openen en dan gewoon nog even afwachten.

Met de vroegere Astra zijn we ook gewoon met 4 volwassenen op wintersport geweest (vanuit NL) dus zo enorm krap is hij niet met kindjes.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 11:07

rina schreef:
Tja ik ga met Ikke mee :D Maar ik ben dan ook een Volvisti. Ik heb ook een V70 (niet de R-design, en geen AWD) maar een simpele frontweeldrive en die van mij is wat lichter. Die doet ook gemiddeld 1:11 op benzine. Iets wat ik overigens ook redde in de XC90 op diesel :D Die van mij is van 2001, dus ook voor de downsizing mode, en kwa onderhoudt heb ik nu al jaren echt maar heel weinig uitgegeven. Ik heb de station-uitvoering, maar ook de gewone heeft hele fijne ruimte op de achterbank. En eerlijk je wilt niet weten wat je allemaal in een station kan proppen :')

Nou moet ik eigenlijk downsizen, ik ben die grote auto niet meer nodig, maar ik loop een beetje tegen hetzelfde aan wat Ikke al schrijft, je moet echt heel veel kleiner om een stuk zuiniger te gaan. En dan zit mijn Volvo-fanschap me ook nog dwars. Kans is groot dat als er een andere auto komt, dat ik met een C30 thuis kom _O- Eens Volvo wil je liever geen ander meer.

Doe die C30 :)) Áls het dan al klein moet, dan inderdaad een C30. Leuk ding was dat. En nee, amper te vergelijken met de (in mijn geval) XC70, maar toch. Heerlijk zijn die auto’s.

Zonder grappen, voor echt zuinig moet je inderdaad ook echt klein heb ik gemerkt. Of heel nieuw, maar dat valt ruim buiten je budget. Mijn huidige 1-serie loopt ook gemiddeld 1 op 10-12, hij is snel en daar maken we gebruik van O:) maar, hij is wel lekker ruim en voorzien van alle comfort die er is (was in 2008). Ik denk dat ik in jou geval voor inruilen voor een Astra station zou gaan. Dan heb je in ieder geval de ruimte, comfort, en je hebt wat auto om je heen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 11:15

Misschien niet echt het bericht waar je op zit te wachten, maar met dat budget en je wensen heb je in de huidige automarkt echt helemaal niets. In ieder geval niets wat je op termijn niet nog meer veel extra geld gaat kosten (even zwart/wit natuurlijk).

Ik had een budget van €10.000 en daar werd ik bij de dealer nog net niet mee weg gestuurd voor een auto in het b segment.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:36

Peuk schreef:
Misschien niet echt het bericht waar je op zit te wachten, maar met dat budget en je wensen heb je in de huidige automarkt echt helemaal niets. In ieder geval niets wat je op termijn niet nog meer veel extra geld gaat kosten (even zwart/wit natuurlijk).

Ik had een budget van €10.000 en daar werd ik bij de dealer nog net niet mee weg gestuurd voor een auto in het b segment.

Nou ik heb vorig jaar toen de prijzen net zo hoog waren mijn vorige auto in topconditie en weinig km toch echt voor veel minder verkocht. Interesse was er ondanks alle toeters en bellen die erop zaten weinig. Populair merk en model trouwens.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:40

Mijn eerste gedachte was ook sluit station niet uit. Dure merken zijn dure onderdelen en om het betaalbaar te houden veel te veel km’s. Mankementen komen nou eenmaal bij veel km’s.

Gewoon goedkoper merk weinig km’s www.gaspedaal.nl budget invullen en kiezen voor de minder sexy modellen en weinig km’s en niet te kritisch op het bouwjaar. Dan lukt het wel om een probleemloze auto bij een dealer te kopen met garantie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:48

Peuk schreef:

bij een dealer zijn de auto's volgens mij altijd een stuk duurder dan bij een gewone handelaar of garage.

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:56

Misschien eens kijken naar een VW Jetta, zuinig (omdat hij licht is) en heel ruim!
Laatst bijgewerkt door Dayna op 11-06-23 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:00

Maar is je budget nu 4000,- of 6000,-?
Ik zou in ieder geval die Atos houden. Kleine zuinige auto’s zijn ook niet zo goedkoop als occasion.
En verder idd, je budget ingeven op gaspedaal en kijken wat eruit komt rollen. Je kunt op bv autotrack ook nog kiezen hoe zuinig de auto moet zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 13:05

Dank jullie voor de reacties! Het kan inderdaad niet en en, maar dan zijn er nog wel de betere en slechtere keuzes. Qua merken zijn we fan van Aziaten, maar die hebben tot een paar jaar geleden toch vooral stadswagentjes of terreinwagens gemaakt, met weinig ertussen. Dat begint te komen maar die wagens vallen nog net boven budget.
Qua onze Astra en ruimte: het is vooral de kinderstoel die ruimte in beslag neemt, die kan niet achter de bestuurdersstoel als mijn man rijdt :'), dan kan hij z’n benen niet meer kwijt. Met twee kinderstoelen hebben we dan vooral op de lange afstanden een probleem.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:09

Astra XL, oftewel een Zafira B. Flex7 is ideaal. Met de achterbank naar voren schuif je er zo een fiets in en met de achterste stoelen uitgeklapt past er een half voetbalteam in. Of de kids én je (schoon)ouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:50

Dan zou ik zuinig eerst even verder onderaan de lijst zetten en gewoon eerst je top 5 maken op basis van ruimte (en betrouwbaarheid). Is hij dan ook nog betrekkelijk zuinig dan is het een meevaller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:09

Daihatsu Materia?

Weet niet hoe groot groot moet zijn, en ik heb ook geen idee hoe je bij een Astra zit. Maar een materia heeft best wat ruimte, is goedkoop (want menigeen wil er niet dood in gevonden worden :)) Vind ze zelf best schattig. Maar over smaak valt niet te twisten) Redelijk zuinig. En mijn ervaring met Daihatsu is subliem (Ooit een sirion voor 2000 euro gekocht, en daar 7 jaar in gereden met als enige reparatie ooit een vervangen accu).
Het is alleen geen luxe auto ofzo.
Wij hadden een aankoopadviseur voor onze vorige auto in die prijsklasse, en die was ook fan van de materia..

Kia Carens laatst ook iets over gelezen dat dat een goede auto met veel ruimte is voor een lage prijs. Maar dat is wel echt een MPV.
Een zuinig SUV uit 2010 voor rond de 4K is denk ik wel een beetje een sprookje :)) . Mocht die er wel zijn houd ik me ook wel aanbevolen iig :)) .

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 14:23

Erg fan van Daihatsu en toevallig hebben mijn ouders een Carens, maar mijn vriend wilt die opties nog even laten aangezien ze…. Minder aantrekkelijk zijn :') .

Overigens is het budget 6k aangezien we dan de Astra zullen inruilen.

Astra is ook minder ruim omdat je wat meer erin ligt ipv zit, dus automatisch wat meer ruimte voor benen nodig.

Ik ben nu een beetje aan het scrollen bij dealers waar ik goede ervaringen mee heb. Aanbod van stations en mpv onder ons budget is best groot, maar dat zit je wel richting de 3 ton op de teller.
Indien onderhoud goed, zouden jullie zoiets aandurven en bij welke merken wel of niet?

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:45

Ilse_123 schreef:
Erg fan van Daihatsu en toevallig hebben mijn ouders een Carens, maar mijn vriend wilt die opties nog even laten aangezien ze…. Minder aantrekkelijk zijn :') .

Overigens is het budget 6k aangezien we dan de Astra zullen inruilen.

Astra is ook minder ruim omdat je wat meer erin ligt ipv zit, dus automatisch wat meer ruimte voor benen nodig.

Ik ben nu een beetje aan het scrollen bij dealers waar ik goede ervaringen mee heb. Aanbod van stations en mpv onder ons budget is best groot, maar dat zit je wel richting de 3 ton op de teller.
Indien onderhoud goed, zouden jullie zoiets aandurven en bij welke merken wel of niet?

Nee want dan kom je bij de luxere merken die dat kunnen hebben. Bijvoorbeeld de diesel Mercedessen anders lekker laten staan. Plus het onderhoud van die merken is gewoon veel duurder. Kan het onderhoud wel goed zijn, maar als binnen 6 maanden de radiator eruit knalt ik noem maar wat is het huilen. Ik heb 20 jaar ervaring met de premium merken als bmw/Mercedes/Lexus Bij 1,5 ton op de teller snel weg ermee.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 11-06-23 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:50

Is lease dan niet veel geschikter voor jullie?

Want ik lees een erg klein budget voor wat je ervan wilt.
80km per dag is absoluut niet weinig. Dan kun je wel een 4-6K auto kopen maar de kans dat je daarmee de bietenbrug op gaat, is vrij groot. Zeker als je dan ook liever een populaire SUV wilt vinden....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:52

Ilse_123 schreef:

De enige auto die ik zou aandurven met een (lage!) 3 ton op de teller is een Volvo.
En dan geen V50 ofzo, maar vanaf de S60/V60/V70.
Maar dan ben je dus wel echt meer geld kwijt dan 6K.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 14:56

Dus optie 2 is misschien logischer? Kleine auto voor die 80 km per dag en mijn barrel omruilen voor iets in de trant van een rijdend hondenhok?

Lease is erg duur voor de iets grotere wagens. Al zouden we een kleine auto in de lease kunnen doen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:08

Ilse_123 schreef:
Kleine auto voor die 80 km per dag

Met de hele familie in de wagen is veiligheid al helemaal belangrijk, maar ook bij één persoon is een beetje comfort en veiligheid wel belangrijk als er kilometers gemaakt worden. Bij 200 dagen woon-werk is dat alleen al 16K per jaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:09

Heb je perse een 2e auto nodig dan?
Als je voornamelijk kleine korte stukjes rijdt, is een elektrische (bak)fiets wellicht ook een optie.

80km per dag in een klein barrel rijden als langere man is ook niet echt fijn.

Als het past, dan ging ik voor 1 knappe auto waar je al je soorten vervoer mee kunt doen.
En dan heb je voor jullie budget helaas nog altijd geen SUV.
Je wordt waarschijnlijk wel veel gelukkiger van een station die gewoon kan bieden wat je nodig hebt, te weten ruimte en voordelige kilometers zonder problemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:16

Ik zou kijken naar een station die op diesel rijdt.
Mijn station rijdt gemiddeld 1 op 23, helemaal top dus. En zeeën van ruimte.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:24

Ik weet niet hoe oud je kind nu is, maar kan die niet in een kleinere stoel/binnen overbrugbare tijd in een zitverhoger? Die zou je dan achter de bestuurdersstoel kunnen zetten en de nieuwe baby (in idioot veel ruimte innemende maxi cosi) achter de passagier.

Anders ben ik bang dat het met je budget moeilijk haalbaar wordt. Dat je geen jonge auto kan rijden is verre van een probleem, maar kopen bij 3 ton op de teller zou ik zelf niet snel durven. Zelfs met een volvo is dat spannend.

Het is dan misschien wel fijn dat je een station hebt ivm alle troep.

Mocht je toch voor een andere auto gaan, dan zou ik vooral verschillende auto's gaan proefzitten (en daarna rijden). Het is heel verschillend van type tot type auto hoeveel ruimte je hebt