Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:30

Menino schreef:
Femke_Tweety schreef:
Super klein wonen...

Bij mij andersom hoor :') Teveel hobby's en spullen en een hele grote hond in een huis van 30 m2, was echt altijd goor en zooi :')

Nu heb ik 100 m2 erbij en gaat het een stuk beter :)) .

Steelstofzuiger viel hier juist tegen omdat altijd geklooi met filters, slecht zuigen, bakjes schoonmaken en die borstels vind ik verschrikkelijk (gaan de lange haren in mijn hond vast zitten) dus hier was teruggaan naar een goede degelijke powernogwat zak-stofzuiger juist wel weer een vooruitgang.



12 m2 is echt niet veel werk... :D

belle_boef

Berichten: 10746
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:35

verootjoo schreef:
1. Tolerantie niveau verhogen :+
2. AH boodschappen laten bezorgen, wekelijks in zelfde tijdvak.
3. Geen kinderen maken. (Hier niet gelukt, maar is volgens mij wel de beste tip voor een opgeruimd en schoon huis)


Tip 3 gaat niet op hier. Jammer. Anders was dat mijn excuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:38

Femke_Tweety schreef:
Menino schreef:

Bij mij andersom hoor :') Teveel hobby's en spullen en een hele grote hond in een huis van 30 m2, was echt altijd goor en zooi :')

Nu heb ik 100 m2 erbij en gaat het een stuk beter :)) .

Steelstofzuiger viel hier juist tegen omdat altijd geklooi met filters, slecht zuigen, bakjes schoonmaken en die borstels vind ik verschrikkelijk (gaan de lange haren in mijn hond vast zitten) dus hier was teruggaan naar een goede degelijke powernogwat zak-stofzuiger juist wel weer een vooruitgang.



12 m2 is echt niet veel werk... :D


Laat mij er 3 dagen in verblijven en je huurt er een schoonmaakster voor in _O-

M'n studentenkamer van 20 m2 was ook geen groots succes :)) .

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:43

16 papegaaien in huis.. ben bang dat ik het 'tijd besparen' stadium al voorbij ben. Al ben ik wel snel en handig met schoonmaken zonder teveel stof te doen opwaaien! En zijn chineze plamuurmesjes DE uitkomst voor poep-op-de-grond. Dat! en EERST sproeien, even wachten, en dan krabben. Geen stof, en makkelijker weg.

* Maar eemm... voordat ik de krant uit de kooi pak, even de krant vochtig spuiten met een sopje. Scheel stof en stank.
* net als de kooi, eerst sproeien, dan schoonmaken. Maar dat gebeurd hier met alle oppervlakken. Scheelt echt een ton in stof en veren.
* heb een luchtfilter (HEPA filter!!). Dat arme ding werkt elke dag hard en kan uitgezogen worden. Scheelt een bak aan geld als je het gaat om filters. Staat er nu al 2 jaar, nog niks hoeven te vervangen.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:46

Menino schreef:
Femke_Tweety schreef:


12 m2 is echt niet veel werk... :D


Laat mij er 3 dagen in verblijven en je huurt er een schoonmaakster voor in _O-

M'n studentenkamer van 20 m2 was ook geen groots succes :)) .




Haha, ik zeg ook niet dat het altijd nétjes is...

Maar als ik het per se een keer netjes wíl hebben, is het wèl zo klaar.

Toch tijdsbesparing :+

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:50

Qua kinderen maken, mijn dochter maakt dus niet zoveel zooi en heeft heel erg de neiging om dingen direct weer op te ruimen, ideaal. Geen flauw idee van wie ze het heeft, want ik ben een beetje slordig en mijn man kan beter in een stal wonen.
Dus qua tijd besparen: geen man in huis :').

Ik heb het allemaal maar een beetje opgegeven.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:59

vaste routines en je daar ook aan houden, iedere dag stofzuigen (langharige kat), zo'n Swiffer ding met lange steel zodat ik ook in mijn 4 meter hoge appartement op de kasten kan afstoffen nu ik niet meer op een trapje kan klimmen.
Een vaste plaats voor spullen en ook direct alles opruimen waar het hoort (mijn man det dat niet, dus loop ik de hele dag dingetjes op te ruimen van hem)
Boodschappen laten bezorgen, nog goedkoper ook, want geen impulsaankopen. De dag dat ik bestel maak ik een weekmenu en daar houd ik me ook aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:59

Kmbrly schreef:
Robotstofzuiger op 1 *\o/*
En zeker mijn laatste met eigen opvangbak. Die moet ik maar eens in de paar maanden bekijken.


Helemaal mee eens! Ik wist niet dat ik zo blij kon zijn met een huishoudelijk apparaat :')
Roomba doet iedere dag z’n rondje, ideaal!

Malle_meid

Berichten: 197
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:52

Ik lees dat een aantal van jullie de Dyson steelstofzuiger noemen. Ik heb hem ook gehad, inmiddels al wel zo'n 10 jaar geleden denk ik en ik vond het een ramp. Op de "gewone" stand had ik wel batterij genoeg voor mijn hele apartement, maar zoog hij bijvoorbeeld kattegrit slecht op en überhaupt zoog hij eigenlijk slecht. Op de turbo stand ging het beter, maar dan was hij zo leeg. Zou ik een maandagmorgen exemplaar hebben gehad?

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:56

De steelstofzuiger, de robotstofzuiger en de schoonmaakster := hello fresh zou het leven nog net wat makkelijker maken, maar vind ik te duur or structureel.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:05

Malle_meid schreef:
Ik lees dat een aantal van jullie de Dyson steelstofzuiger noemen. Ik heb hem ook gehad, inmiddels al wel zo'n 10 jaar geleden denk ik en ik vond het een ramp. Op de "gewone" stand had ik wel batterij genoeg voor mijn hele apartement, maar zoog hij bijvoorbeeld kattegrit slecht op en überhaupt zoog hij eigenlijk slecht. Op de turbo stand ging het beter, maar dan was hij zo leeg. Zou ik een maandagmorgen exemplaar hebben gehad?


Mijn Samsung kan op de middelste stand een minuut of 25 mee ofzo. Op de laagste 40 geloof ik. En de middelste is hier ruim voldoende. Het zit 'm er bij mij in dat ik na het eten of spelen met rijst of zand ofzo, effe snel dat ding pak. De grote ronde doet de robot.

Ninus
Berichten: 1721
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:28

Inderdaad robotstofzuiger, HelloFresh en de rest van de boodschappen worden bezorgd. Ook hebben we een waterontharder. En een niet al te groot huis, zo houden we het redelijk onder controle. En mijn man doet de was :+:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:31

Hier gewoon een sleetje met extra lang snoer. Zuigt toch het beste, in mijn ervaring, en geen accu die leeg gaat :=. Boven wel een steelstofzuiger.

Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:49

Kookaburra schreef:
spottedponie schreef:
Condooms of enig ander voorbehoedsmiddel… :Y)

Sinds ik kinderen heb kan er geen enkele lifehack meer tegen op om m’n huishouden makkelijker te maken…


Ik lees mee!

:Y)

Ik zag een filmpje van een vrouw die elke ochtend met een wasmand een rondje liep. Daar deed ze de dingen in die verkeerd lagen, bijvoorbeeld de boormachine die nog in de keuken stond omdat ze een fotolijst had opgehangen, de dikke warme sokken die nog bij de bank lagen ipv bij de wasmachine....
'Dan loop ik elke ochtend een rondje om het spul te verzamelen wat niet in een ruimte hoort, en een rondje om het goed neer te leggen.

Ik dacht al, die heeft geen kinderen als ze aan 1 mand genoeg heeft _O-

Dan moet je eerst een wasmand vrij hebben :')

Nee serieus, ik denk steelstofzuiger. Ik twijfel nog over robotstofzuiger en robotmaaier

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:55

Robotstofzuiger durf ik niet; de kat kotst nogal es her en der :r
Ik heb boven en beneden dezelfde Nilfisk mini. Handig, maar 1 soort zakken nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:58

Ik heb vooral het idee dat een robotstofzuiger helemaal niet zo geweldig zuigt en er alsnog een hoop blijft liggen. Dan doe ik het liever zelf, kost misschien 10 minuten. Waarschijnlijk minder.

Ik heb ivm mijn werk 10 verschillende merken robotstofzuigers in de handen gehad, maar bij geen had ik het idee dat het doet wat ik verwacht van een stofzuiger :=.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:03

Ik vind vooral fijn dat ik er niet over na hoef te denken, niet zozeer de tijd.
De mental load zich maar. Je kan ondertussen iets anders gaan doen. Onze robozuiger maakt het best netjes schoon vind ik. Dweilrobot erachteraan en het blijft een beetje netjes.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:36

1) Schoonmoeder die de tuin wekelijks komt doen;
2) Elke dag een rondje huis als in: opruimen;
3) Elke dag de douche droogmaken (ramen en muren);
4) Elke dag stofzuigen;
5) Op vaste dagen je werkzaamheden hebben. De was op vrijdag, bed verschonen op zondag etc etc. Zorgt voor rust en orde in huis.

Het is hier totaal niet vies, maar juist elke dag wat doen zorgt dat het alleen een kwestie van bijhouden is en altijd netjes en schoon is. Ik houd er van <3

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:51

Ik heb trouwens een hekel aan stofzuigen, die herrie, dat zware ding die soms ook op zijn kop wil liggen of vast blijft hangen achter een stoelpoot of deurkozijn. Ik bezem daarom liever, misschien iets minder grondig maar voor dagelijks gebruik en tussendoor veel sneller en makkelijker naar mijn idee dan een gewone stofzuiger. Oja en je hoeft de zak van de bezem nooit te vervangen :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:56

Maar wel stoffer en blik pakken om wat je bij elkaar geveegd hebt weg te gooien :P?

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:03

_San87_ schreef:
Maar wel stoffer en blik pakken om wat je bij elkaar geveegd hebt weg te gooien :P?

Of een bezem met zo'n blik steel, dan kun je het er gelijk opvegen :D

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:04

Bij mij staan de bezem en het stoffer en blik in het hoekje naast de prullenbak.
Dus ik veeg mijn keuken schoon richting de prullenbak, zet de bezem terug en pak het stoffer en blik en klaar.
De stofzuiger staat ergens in een kast in de gang, dat is echt veel meer werk :j

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:19

Marije_jiplover schreef:
Bij mij staan de bezem en het stoffer en blik in het hoekje naast de prullenbak.
Dus ik veeg mijn keuken schoon richting de prullenbak, zet de bezem terug en pak het stoffer en blik en klaar.
De stofzuiger staat ergens in een kast in de gang, dat is echt veel meer werk :j


Hier ook stofzuiger in de kast, ik vind het dan ook al gedoe om 'm te pakken :P

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Welke dingen besparen jou veel tijd in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:44

Vandaar dus de steelvariant, die hangt hier gewoon in de keuken voor het grijpen.

Ik strijk overigens alleen het hoognodige en dan doe ik dan pas als ik het aan ga trekken. In de kast kreukt het toch weer, vooral wijde jurken en rokken kunnen niet vrij genoeg hangen. Scheelt ook weer dubbel werk dus.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 23:48

Wij hebben het wasproces geoptimaliseerd en dat kost nu echt zo weinig tijd. Voor elk type was een aparte wasmand dus sorteren is niet nodig. Kleding gaat vanuit de wasmachine 10 minuten in de droger om even te 'stomen'. Daarna hangen we het op aan een hanger en het droogt kreukvrij op. Als het droog is, gaat het aan diezelfde hanger de kast in. Sokken etc gaan gewoon de droger in, dat ga ik niet 1 voor 1 ophangen. Manlief heeft 1 merk/kleur sokken dus paren maken is zo gedaan.

Badkamer: HG Kalkweg 3x sterker. Magisch en fantastisch spul, elke cent waard.

Dyson steelstofzuiger, huis blijft zoveel netter doordat je m tussendoor zo even pakt.

"Quooker" vind ik ook superfijn.

Verder een vast ritme in was doen, schoonmaakdingen, planten water geven etc. Heb daar ook reminders voor staan.

Boodschappen bestellen bespaart ook zoveel tijd.

De Routinary app kende ik nog niet en ga ik uitproberen!

Edit: oh en ik vergeet er nog 2!

Ramen zemen is een fluitje van een cent (en streepvrij) met Betsy's Wonderdoeken: https://www.wonderdoeken.nl/product/betsys-ramenset-xxl/

En dweilen doe ik fijn met Vileda https://www.bol.com/nl/nl/p/vileda-turbo-3in1-mop-met-zwenkkop-pedaalemmer/9300000031702171/?Referrer=ADVNLGOO002032-S--9300000031702171&gclid=CjwKCAjw4ZWkBhA4EiwAVJXwqQqBUkizXO6TVJq12apThmcW_79HutRW6Cy9dxRPyuX9E6NGRRay8hoCp7QQAvD_BwE