Lekkage plafond gedoe, wat kan ik het beste doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Lekkage plafond gedoe, wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 18:01

Hey bokkertjes,

ik zit met een dilemma. Ik probeer het even kort te houden met de feitjes.

Heb een huurhuis met een zeer brak en vaag huurcontract.
December 2021 lekkage gehad door weggerotte afvoer onder mijn bad.
Week terug lekkage gehad op dezelfde plek door foutieve plaatsing van een nieuw bad door de huisbaas.

In het contract staat dat vervangen van sanitair voor mijn rekening is (dus bad en toilet). Bad en toilet zijn vervangen door mijn huisbaas.

Er staat ook een clausule in: 'Huurster is verplicht het gehuurde, met inbegrip van het daartoe behorende sanitair dat zij in goede staat heeft aanvaard, met leidingen en lozingenin goede staat van onderhoud te houden. Bij eventuele verstoppingen dient huurster zelf zorg te dragen dat de verstopping opgelost wordt'.

Verder staat er elders ook dat ik niks mag bouwen of uitbreken en dat ik schriftelijke toestemming moet hebben daarvoor + eventueel werk aan leidingen en afvoer.

Bad wordt nu opnieuw geplaatst (deze kantelde namelijk waardoor de afvoer los kwam te zitten). Huisbaas geeft aan, plafond mag je zelf doen want ik heb al van alles vervangen wat ik volgens het contract niet had hoeven doen, inclusief het eerder schilderen van het plafond na de eerste lekkage.

Punt is alleen, ik ga er hopelijk binnen een jaar uit. Huis gaat daarna volledig gestript worden ivm de armoedige staat. Ik wil er geen kosten aan, huisbaas ook niet. Het plafond ca 5x5 meter waarvan 3x3 volledig doorweekt is. Er zit geen gat in mijn plafond maar de flarden hangen er wel vanaf.

Gezien het contract wordt dit een eindeloos gevecht, wie doet wat, hoe, waar.
Ik wil niet investeren in een huis van een ander. Er komen geen nieuwe platen in, maar ik wil ook niet constant sneeuw hebben vanaf het plafond. Hoe los ik dit zo goedkoop mogelijk op zonder te gaan schilderen? Wat zijn de alternatieven? Wat kost bijvoorbeeld spuiten? (alleen de aangedane plekken).

Ik sta ook open voor andere goedkope ideeen.

Thanks!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:00

losse flarden eraf halen/schuren........emmertje wit ( muurverf) bij de Action en roller.........is volgens mij de meest goedkope oplossing. Ben je met goed 2 tientjes wel klaar...misschien 30 euro, maar dan ben je er wel zo'n beetje.

Aangezien het huis toch gestript wordt over ong 1 jaar.......zou ik gewoon supergoedkope muurverf van de Action er op kwakken.
Die rollers voor muurverf kosten er ook geen drol.

goedkoop en snel gedaan

tamary

Re: Lekkage plafond gedoe, wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:21

Zelf doen is het goedkoopste, maar paar tientjes ben je wel kwijt. Of dat nu aan een stuk zeil is als opvang of afboenen en opnieuw verf er op. Bij de action een pot verf, kwast en boender op steel halen is het goedkoopste.
Enige gratis optie is het negeren ervan.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 16:05

Wij verhuren zelf ook, dus ik ben er wel mee bekend en wat jou huisbaas doet, mag niet.

'Huurster is verplicht het gehuurde, met inbegrip van het daartoe behorende sanitair dat zij in goede staat heeft aanvaard, met leidingen en lozingen in goede staat van onderhoud te houden." Dit betekend niets meer dan, dat jij dient te zorgen dat alles netjes en schoon is en er correct mee om word gegaan en het niet bewust kapot te maken. Niet dat jij verantwoordelijk bent voor vervanging als het stuk gaat.

"Bij eventuele verstoppingen dient huurster zelf zorg te dragen dat de verstopping opgelost wordt'." Dit is afhankelijk van wat de verstopping heeft veroorzaakt. Gooi jij van alles door de afvoer of heb jij de frietpan in de wc geleegd, of is er een pijp gebarsten... Verhuurder kan alles wat hij wil in de overeenkomst zetten , maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig.

Verhuurder is verplicht de woning te onderhouden en niet de huurder.

Dit is misschien verzekeringswerk?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 22:05

Bedankt allen! Heb inmiddels aangegeven dat ik het plafond niet ga repareren of schilderen.

Thanks Santie, ik had al zo'n vermoeden. Het verhaal zit nog ietsjes complexer in elkaar, maar vind het fijn om te horen dat het contractueel gezien (en wettelijk gezien) uiteindelijk niet op mij aan komt!

Ik ben inderdaad bekend met de standaard wetgeving, maar was er niet zeker van of dat deze nog zou gelden ook na het tekenen van een contract waarin alles net iets anders omschreven staat, maar dat is dus wel het geval. Bedankt!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:36

Misschien ten overvloede, maar mijn bericht is niet geldig als de huurder zelf bewust verantwoordelijk is voor de schade.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:51

Xyris schreef:
Bedankt allen! Heb inmiddels aangegeven dat ik het plafond niet ga repareren of schilderen.

Thanks Santie, ik had al zo'n vermoeden. Het verhaal zit nog ietsjes complexer in elkaar, maar vind het fijn om te horen dat het contractueel gezien (en wettelijk gezien) uiteindelijk niet op mij aan komt!

Ik ben inderdaad bekend met de standaard wetgeving, maar was er niet zeker van of dat deze nog zou gelden ook na het tekenen van een contract waarin alles net iets anders omschreven staat, maar dat is dus wel het geval. Bedankt!

Wat er in een contract is opgenomen zal nooit de wet kunnen of mogen vervangen. Met andere woorden moet de verhuurder de (bouwtechnische) schade herstellen/repareren tot deze weer in blanco staat is. Tenzij je het bewust heb vernield. Evt verf en decoratie komen wel voor eigen kosten. Als je echter verzekerd bent kan het zijn dat de verzekering het stukje verven etc voor je doet. Ik zeg “kan” omdat dat stukje grijs gebied is als t gaat of t voor jouw (verzekering) is of voor de huurbaas. Iig waard om dat te vragen bij je verzekering.

Zo had ik ooit boilerlekkage buiten mijn schuld om in een huurhuis en daardoor een vochtplek op het plafond eronder. De verzekering heeft t hele plafon gewit van de gehele open ruimte (je kan niet maar deel doen) en ook geregeld dat iemand de boel afdekte of verplaatste want ik zit in een rolstoel. De verzekering