Ideeën voor filmpjes over ‘onbekende’ endurance sport

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2451
Geregistreerd: 07-02-11

Ideeën voor filmpjes over ‘onbekende’ endurance sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 10:39

Hoi Bokkers!

Als eerste, geen idee waar ik dit topic kwijt moest.

Ik wil graag ideeën opdoen om de endurance sport te promoten.
Nu heb ik met 2 mega simpele TikTok filmpjes bijna 200 k en 210 k views behaald over mijn (aparte) zadel en mijn voer schema.
Nu wil ik eens mijn volgers mee nemen hoe zo’n internationale wedstrijd in elkaar steekt. Voor mij begint het een beetje een normale zaak te worden zoals het gaan op dressuur wedstrijd. Maar het is eigenlijk wel iets bijzonders. Maar wat vinden jullie nu interessant om te zien? En dan de taal, in het Nederlands, of Engels?
Ik kan mij voorstellen dat het inpakken (volksverhuizing) interssant is, de gezondheidskeuringen en de dag van de wedstrijd natuurlijk. Maar welke beelden zouden dan echt aanspreken? Hoe veel uitleg erbij en deze dan live ingesproken of later een voice over. Welk platform is dan juist interessant?
Dus kortom ik zoek even een spar maatje(s)
Dus laat u horen!

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:39

Wat leuk dat je TikTok-filmpjes al zo'n bereik hadden! *D

Persoonlijk vind ik YouTube het meest prettige platform om zulk soort video's te kijken, maar dat is best intensief qua tijd / editen / etc.. Instagram is dan misschien wat laagdrempeliger om mee te beginnen en daar kan je ook redelijk losgaan over wat er allemaal bij komt kijken.

Qua inhoud vind ik juist de combi tussen actiebeelden (keuring, inpakken (timelaps?), vervoer, aankomst, daadwerkelijke wedstrijd, uitslag, etc.) en uitleg / mening (hoe ging het, wat houd je op zo'n dag bezig, hoe is de organisatie en het verloop) fijn, maar ook daar moet je net zin/tijd in hebben. Maar ook juist een training vind ik interessant om te zien. Hoe bouw je op naar zo'n soort wedstrijd? Hoe verschilt dat van het ene en het andere paard? Heuveltraining? Hartslagmeting? Ook weer combi van actie met uitleg (bijv. via voice-over of meer als vlog).

Piekosjj

Berichten: 5491
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Ideeën voor filmpjes over ‘onbekende’ endurance sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:49

Ja super leuk! We hebben meer positive endurance media nodig :D Ik vind vooral Beth Endurance erg leuk op YT.

Ik ben zelf echt een training nerd en kijk graag wat meer inhoudelijke video's. Hoe plan je de training in, hoe werk je toe naar je eerste wedstrijd, wanneer begin je met galoptrainingen, dat soort dingen. Ook inderdaad leuk om te filmen wat belangrijke dingen zijn voor op wedstrijden, wat neem je mee, hoe gebeurd de keuring, etc.

Doe het alleen in het Engels als je daar echt comfortabel mee bent. Ik kan me er echt heel erg aan ergeren als non-natives hun video's persé in het engels willen doen maar dan eigenlijk niet echt kunnen en steeds naar woorden moeten zoeken. Dan is het fijner om het gewoon lekker in je eigen taal te doen. Aan mij heb je direct al een volger want ik wil altijd meer inspiratie en motivatie hebben :+ :D

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 13:32

Ik denk dat je voor langere content goed zit op Youtube, maar dat je de highlights of een verkorte versie mooi op Tiktok en Insta kwijt kunt. Desnoods ook ter promotie van die YT.

Zou tof zijn als er meer video's komen van andere paardensporten dan dressuur! :D

Engels zou ik alleen doen als je je daar echt goed bij voelt en het écht lekker vloeiend spreekt. Je kunt altijd nog een Engelse ondertiteling toevoegen later via YT.

Qua editting is het misschien tof als je in de intro altijd zelf te zien bent (Dan kun je ook altijd nieuwe bezoekers welkom heten met je gezicht ;)) maar dat je tussendoor in de beelden gewoon lekker voice-overt.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2451
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Ideeën voor filmpjes over ‘onbekende’ endurance sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 14:20

Wat een fijne spar ideeën al!
Ik ben ‘vloeiend’ Engels met een vet nl accent vind ik zelf. In de USA waar ik 3 maanden gereden heb konden ze mij prima verstaan maar goed :+

Ik blog al wel hoe ik de wedstrijden ervaar en kan dat mogelijk al omzetten naar beeld materiaal. Goede zelf reflectie heb ik wel haha.
Zouden jullie het erg vinden als je bijv een kanaal maakt waar je 1x in de 2 weken bijv iets post, maar waar je dan automatisch ook 2 weken op een wedstrijd achterloopt? Ik heb een beetje bijgeloof als ik teveel vertel naar welke wedstrijd ik ga de wedstrijd niet goed verloopt _O-

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Ideeën voor filmpjes over ‘onbekende’ endurance sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:20

Ik stoor me er niet aan als ik 2 weken "achterloop". Mensen hebben nog meer te doen, dus kan het me prima voorstellen dat je tussendoor ook de tijd moet vinden om alles netjes te verwerken. En liever een goede video die langer op zich laat wachten, dan een rommelige vlog die even "snel snel" in elkaar geflanst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:01

billy3105 schreef:
Wat een fijne spar ideeën al!
Ik ben ‘vloeiend’ Engels met een vet nl accent vind ik zelf. In de USA waar ik 3 maanden gereden heb konden ze mij prima verstaan maar goed :+

Ik blog al wel hoe ik de wedstrijden ervaar en kan dat mogelijk al omzetten naar beeld materiaal. Goede zelf reflectie heb ik wel haha.
Zouden jullie het erg vinden als je bijv een kanaal maakt waar je 1x in de 2 weken bijv iets post, maar waar je dan automatisch ook 2 weken op een wedstrijd achterloopt? Ik heb een beetje bijgeloof als ik teveel vertel naar welke wedstrijd ik ga de wedstrijd niet goed verloopt _O-
Bijna elke Nederlander vindt zichzelf "near native" Engelsspreker, maar jezelf verstaanbaar kunnen maken is wat anders dan de taal goed beheersen en de juiste terminologie/jargon gebruiken. := Daarnaast zit je ook met regionale verschillen in bepaalde termen (wat we in Engeland een chifney noemen, noemen ze in Nieuw Zeeland bijvoorbeeld een ring bit, en wat we hier een ring bit noemen, heet daar een lugging bit), dus je moet daar ook nog eens rekening mee houden als je nadenkt over je doelgroep, want dat levert soms echt wel verwarring op en je moet daarin dus consequent (kunnen) zijn. Wil je je avonturen ook deels voor je eigen plezier vastleggen, dan zou ik me richten op het Nederlandstalige publiek, zodat je niet eerst nog na hoeft te denken over of je juist Amerikanen, Britten, Kenyanen of Singaporezen wilt aanspreken. Je zult er misschien geen miljoenen volgers mee krijgen, maar ik denk dat het juist ook goed is voor de endurance in Nederland als er een Nederlandstalige vlogger is.

1x in de 2 weken posten lijkt me idd geen probleem, wat NotYourLine zegt: kwaliteit over kwantiteit! Je moet vooral doen wat voor jou behapbaar is en wat bij jou en je routine past. Canons idee over je gezicht in de intro doen en verder desnoods voice-overen vind ik ook tof. :j Ik vind het verder echt een superleuk idee! :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2451
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 18:42

Mkango schreef:
billy3105 schreef:
Wat een fijne spar ideeën al!
Ik ben ‘vloeiend’ Engels met een vet nl accent vind ik zelf. In de USA waar ik 3 maanden gereden heb konden ze mij prima verstaan maar goed :+

Ik blog al wel hoe ik de wedstrijden ervaar en kan dat mogelijk al omzetten naar beeld materiaal. Goede zelf reflectie heb ik wel haha.
Zouden jullie het erg vinden als je bijv een kanaal maakt waar je 1x in de 2 weken bijv iets post, maar waar je dan automatisch ook 2 weken op een wedstrijd achterloopt? Ik heb een beetje bijgeloof als ik teveel vertel naar welke wedstrijd ik ga de wedstrijd niet goed verloopt _O-
Bijna elke Nederlander vindt zichzelf "near native" Engelsspreker, maar jezelf verstaanbaar kunnen maken is wat anders dan de taal goed beheersen en de juiste terminologie/jargon gebruiken. := Daarnaast zit je ook met regionale verschillen in bepaalde termen (wat we in Engeland een chifney noemen, noemen ze in Nieuw Zeeland bijvoorbeeld een ring bit, en wat we hier een ring bit noemen, heet daar een lugging bit), dus je moet daar ook nog eens rekening mee houden als je nadenkt over je doelgroep, want dat levert soms echt wel verwarring op en je moet daarin dus consequent (kunnen) zijn. Wil je je avonturen ook deels voor je eigen plezier vastleggen, dan zou ik me richten op het Nederlandstalige publiek, zodat je niet eerst nog na hoeft te denken over of je juist Amerikanen, Britten, Kenyanen of Singaporezen wilt aanspreken. Je zult er misschien geen miljoenen volgers mee krijgen, maar ik denk dat het juist ook goed is voor de endurance in Nederland als er een Nederlandstalige vlogger is.

1x in de 2 weken posten lijkt me idd geen probleem, wat NotYourLine zegt: kwaliteit over kwantiteit! Je moet vooral doen wat voor jou behapbaar is en wat bij jou en je routine past. Canons idee over je gezicht in de intro doen en verder desnoods voice-overen vind ik ook tof. :j Ik vind het verder echt een superleuk idee! :D


Vandaar ook m’n “ bij vloeiend :+ zou mezelf echt geen near native willen noemen :') en inderdaad de verschillende regio talen, ik heb een mix van Engels Engels (school) USA Engels (tv) en southern Engels van mijn verblijf dus het is een behoorlijke mengelmoes :')

Wel leuk dat hier enthousiasme is! Ik denk dat ik maar zoveel mogelijk ga filmen de aankomende keer, en dan zie of ik wat in elkaar zet of niet