Hoe jonge appelboom snoeien?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Hoe jonge appelboom snoeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 15:44

Ik heb sinds vorig jaar een appelboom en straks moet de zomersnoei plaatsvinden, maar ik heb geen idee wat ik precies moet wegsnoeien.

Op internet kom ik veel wintersnoei tegen en die snap ik, maar nu zitten er zoveel bladeren en bloemen aan dat ik niet weet wat weg kan. Ik las ook iets over bloem en bladknoppen. Welke zijn dat precies in mijn boom?

Wat zouden jullie wegsnoeien?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Palmera

Re: Hoe jonge appelboom snoeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:48

Ik zou niks snoeien, hoor! Gewoon na de hersfst, begin winter wat korten. Het is nu groeitijd, dan ga je niet weer korten.

Stel, er vormen zich wat appels, dan zou ik die eraf halen, eerst even lekker groeien.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:57

Appel/fruitbomen moeten na de winter gesnoeid worden.
Wij laten altijd een hovenier komen om onze fruitbomen weer in vorm te snoeien.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:20

Fruitbomen moet je pas snoeien als de sapstroom stil ligt. Alleen in de winter dus

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:24

Waarom zou je willen snoeien? Zomersnoei is groeiremmend. Het boompje heeft nog amper de kans gehad om überhaupt te groeien

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:18

Ik snap het wel. Ik heb 1 appelboom die maakt enorm veel waterloten. Dat zijn allemaal "loze" takken naar boven. Daar gaat enorm veel energie in zitten die de boom niet zet in fruit laten groeien. Plus dat fruit/bloesem alleen komt aan de takken die zoveel mogelijk horizontaal lopen. Dus heeft een hovenier mij ooit uitgelegd kan je zomers prima deze waterloten snoeien om beter fruit krijgen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:37

niets, pas als de appels er zijn en beetje de grote van pruim gaan krijgen de overige klein blijvende uitgebloeide topjes weg halen, die zitten dan toch maar in de weg en trekken voeding weg van de appels. Dode blaadjes kruintjes haal ik altijd weg. En bind evt de takken op als ze te zwaar gaan worden van de appels. Met zo'n klein boompje hangen ze zo op de grond.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 19:38

Jeetje77 dat klopt inderdaad. Ik had gelezen om de appels betere groei te geven er een zomersnoei nodig is.

Het is niet dat ik het per se wil, maar meer dat ik het las dat het voor de appels beter was en vandaar dat ik een topic maakte hoe ik moei snoeien. Als eruit komt dat mijn boom niet gesnoeid hoeft te worden dan ga ik ook niet snoeien.

Ik heb er alleen niet zoveel verstand van en wist niet of ik takken eruit moest snoeien en welke dat dan waren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:23

Nee zomersnoei geeft zeker geen betere groei. Het remt juist de groei.
Maar Wat jeetje77 zegt, dat zou nog wel een reden zijn om in de zomer iets te doen. Maar dan heb je het echt over saptrekkers, van die hele snelgroeiende rechtopstaande waterloten. Maar dat is bij jouw boompje helemaal niet aan de orde. Waterloten kun je ook beter wegtrekken ipv snoeien, anders komen ze vaak in meervoud terug
Meestal gaat een boom waterlot maken als je te ingrijpend hebt gesnoeid. Teveel aan allemaal kleine takjes lopen rommelen.. beter 1 hele tak wegzagen en de boom verder met rust laten
Waterloten heb jij geen last van.
Als je van de winter nog graag iets wilt doen, zou ik de tak wegsnoeien die je in je hand hebt op de foto.
Omdat er al takken onder groeien die horizontaler groeien. Die geven makkelijker fruit, en als je de tak die je in je hand hebt weghaalt, heb je meer lucht en licht in de boom. Maar dat is het maximale wat ik zou doen deze winter
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 13-05-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:24

Ik zou niet snoeien eigenlijk. In de winter pas.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:49

Dorine92 schreef:
Nee zomersnoei geeft zeker geen betere groei. Het remt juist de groei.
Maar Wat jeetje77 zegt, dat zou nog wel een reden zijn om in de zomer iets te doen. Maar dan heb je het echt over saptrekkers, van die hele snelgroeiende rechtopstaande waterloten. Maar dat is bij jouw boompje helemaal niet aan de orde. Waterloten kun je ook beter wegtrekken ipv snoeien, anders komen ze vaak in meervoud terug
Meestal gaat een boom waterlot maken als je te ingrijpend hebt gesnoeid. Teveel aan allemaal kleine takjes lopen rommelen.. beter 1 hele tak wegzagen en de boom verder met rust laten
Waterloten heb jij geen last van.
Als je van de winter nog graag iets wilt doen, zou ik de tak wegsnoeien die je in je hand hebt op de foto.
Omdat er al takken onder groeien die horizontaler groeien. Die geven makkelijker fruit, en als je de tak die je in je hand hebt weghaalt, heb je meer lucht en licht in de boom. Maar dat is het maximale wat ik zou doen deze winter

Duidelijk! bedankt.