Op internet kom ik veel wintersnoei tegen en die snap ik, maar nu zitten er zoveel bladeren en bloemen aan dat ik niet weet wat weg kan. Ik las ook iets over bloem en bladknoppen. Welke zijn dat precies in mijn boom?
Wat zouden jullie wegsnoeien?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Dorine92 schreef:Nee zomersnoei geeft zeker geen betere groei. Het remt juist de groei.
Maar Wat jeetje77 zegt, dat zou nog wel een reden zijn om in de zomer iets te doen. Maar dan heb je het echt over saptrekkers, van die hele snelgroeiende rechtopstaande waterloten. Maar dat is bij jouw boompje helemaal niet aan de orde. Waterloten kun je ook beter wegtrekken ipv snoeien, anders komen ze vaak in meervoud terug
Meestal gaat een boom waterlot maken als je te ingrijpend hebt gesnoeid. Teveel aan allemaal kleine takjes lopen rommelen.. beter 1 hele tak wegzagen en de boom verder met rust laten
Waterloten heb jij geen last van.
Als je van de winter nog graag iets wilt doen, zou ik de tak wegsnoeien die je in je hand hebt op de foto.
Omdat er al takken onder groeien die horizontaler groeien. Die geven makkelijker fruit, en als je de tak die je in je hand hebt weghaalt, heb je meer lucht en licht in de boom. Maar dat is het maximale wat ik zou doen deze winter