Wat is de ideale hondenauto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:15

@Luca , volgens mijn man was het erg makkelijk om ze eruit te halen. Maar ja ,hij is automonteur :D

Cchanny

Berichten: 8847
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:41

Mijn ouders hebben een Seat Altea XL.
Onze duitse herder past daar gemakkelijk in. Kan er in staan en zelfs liggen zonder dat ze klem ligt. Ze zit alleen niet in een bench. Maar volgens mij moet dat ook wel passen.

Daarvoor hadden ze een Mazda Premacy

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:48

Opletten met een Skoda Octavia Combi als je je hond echt per sé in een bench wil. De koffer op zich is ruim genoeg, maar heeft een 'drempel', waardoor een bench altijd gekanteld in de koffer geschoven moet worden en de bench op een verhoogje moet staan omdat het deurtje anders niet open kan (tenzij je een bench vindt of laat maken met een hoger deurtje). Met de grotere benchen is dat een probleem. Onze Mechelaar is 62cm, en de benchen waar hij in paste, passen niet in de Octavia.

Wij hebben dat opgelost door in de kofferopening een afsluiting te maken, vast in de auto. Iets in deze aard, maar dan zelfgemaakt (lowbudget) en vast in de auto: https://www.brekz.be/hond-mee-op-reis/universeel-autoachterhek-voor-de-hond.html

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:58

Zeker weten VW Caddy :j Vonden wij altijd ideaal met de honden. Ook lekker makkelijk schoon te maken.

Hier moet hij er helaas uit aangezien we altijd met z'n tweeën op stap gingen met de honden en ons gezin binnenkort alweer uit vier bestaat.

nardxash

Berichten: 4006
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:03

Hier een skoda fabia nog relatief jong ( 4 jaar) 4 deurs.
Bench past er zeker in en is verder heel ruim.

Onze boomer zit nooit in de bench dat heeft hij als pup zijnde als niks gevonden en nu nog niet.

De skoda is erg zuinig zeker op de snelweg

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:04

Ik heb een Toyota RAV4 en vind dat echt een heerlijke hondenauto. De nieuwere modellen passen niet in je budget, maar de iets oudere wel. Mijn auto komt uit 2008 maar is voorzien van allerlei opties (stoelverwarming, keyless entry, etc.), waardoor hij niet oogt als een 'oude' auto.

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:19

Ik heb een peugeot partner, ideale auto! Heb een drie zitter, achterin benches en ventilatie in laten bouwen. Zitten bij mij 4 aussies in.

Afbeelding
Kennels aan de achterkant van de auto (hier nog maar net erin dus ziet er nog kaal uit. inmiddels heb ik her en der haakjes voor riemen etc)

Afbeelding
En dan voor de kennels maar achter de cabine heb ik 1 schuifdeur en dan tegen de achterwand wat vakjes laten maken door mijn handige buurman.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:05

Hier nu bijna een jaar aan’t rond tuffen met een Caddy en ik wil niet anders meer wat honden auto betreft. Ben er zo onwijs blij mee *\o/* _/-\o_

Bluetooth is bij mij aanwezig dus kan ook mooi handsfree bellen en spotify afspelen hihi. Ik heb een zeer goed werkende airco maar wil tzt wel ook voor in de bak achter nog aparte ventilatie en/of airco - al heb ik het niet helemaal dicht tussen de stoelen en bak (heb van die panelen met vakjes zodat het lucht en zicht doorlatend is) in dus ik kan met de gewone airco ook zeker achter verkoeling bieden nog.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vaste bench is ook voor in de toekomst nog wel iets maar voor nu kunnen we prima vooruit met de 4pets Pro bench die we al gebruikten. Vind het heerlijk ook dat er genoeg ruimte is om veel spul mee te nemen nog haha. En hij rijd onwijs fijn- dus echt heerlijk met langere stukken. Een zuinige diesel - dus ik betaal maar 110e wegenbelasting per kwartaal en rijd met een volle tank 900-ruim 1000km

Maar aangezien je benzine wil: ze zijn ook zeker in benzine uitvoering te krijgen en zouden ook zeker binnen je budget te vinden moeten zijn terug kijkend naar wat ik met onze zoektocht tegen kwam. Onze lag iets boven jouw budget en is dan wel een diesel (maar niet perse duurder dus als een benzine met een zuinigere motor waar ik echt lang mee rijd qua tank - bouwjaar 2017.



Hiervoor hadden we een Skoda Octavia, die voldeed ook prima overigens. Daar hadden we de bench dan in de kofferbak - al was de keus beperkt qua auto’s met de grootte bench die wij hebben, dus dat kan evt wel een zoektocht zijn nog haha. Maar de Octavia is bv echt een prima auto ook als je buiten bedrijfs autootjes om wil kijken :j

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:17

Florenc schreef:
Opletten met een Skoda Octavia Combi als je je hond echt per sé in een bench wil. De koffer op zich is ruim genoeg, maar heeft een 'drempel', waardoor een bench altijd gekanteld in de koffer geschoven moet worden en de bench op een verhoogje moet staan omdat het deurtje anders niet open kan (tenzij je een bench vindt of laat maken met een hoger deurtje). Met de grotere benchen is dat een probleem. Onze Mechelaar is 62cm, en de benchen waar hij in paste, passen niet in de Octavia.

Wij hebben dat opgelost door in de kofferopening een afsluiting te maken, vast in de auto. Iets in deze aard, maar dan zelfgemaakt (lowbudget) en vast in de auto: https://www.brekz.be/hond-mee-op-reis/universeel-autoachterhek-voor-de-hond.html


Die drempel is idd een ding. Hebben wij idd opgelost met een fatsoenlijke verhoging van houten platen/soort houten plateau dat we zelf gemaakt hebben - of ja mijn vader want wij hebben beiden alleen maar linker handen haha - zodat het deurtje van de bench (want ik wilde absoluut een bench gebruiken dus we hebben de auto er juist op uitgezocht omdat er niet veel was waar de bench in paste en binnen budget viel voor ons) zonder problemen open ging en toen was het probleem opgelost. Wij hebben er een 4pets pro Large bench in gehad voor onze herder van 62 cm dus voor ons werkte het wel. Zo is die kofferbak ruimte van de Octavia idd wel echt geweldig. Bij ons stond de bench vast erin 2 jaar lang dus we hebben ‘m maar 1x erin en eruit hoeven halen- was redelijk snel en makkelijk gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:06

Grappig, wij hebben zelfs exact dezelfde bench in de Octavia gehad. Dat lukte indd net met een verhoging onder. Onze Mechelaar is jammer genoeg iets groter (65cm), waardoor hij met zijn rug telkens net tegen de bovenkant van de bench kwam (en uiteindelijk resoluut weigerde er nog in te gaan). En een grotere bench lukt dan weer niet :D

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:41

Florenc schreef:
Grappig, wij hebben zelfs exact dezelfde bench in de Octavia gehad. Dat lukte indd net met een verhoging onder. Onze Mechelaar is jammer genoeg iets groter (65cm), waardoor hij met zijn rug telkens net tegen de bovenkant van de bench kwam (en uiteindelijk resoluut weigerde er nog in te gaan). En een grotere bench lukt dan weer niet :D


Hoe bedoel je met z’n rug tegen de bovenkant kwam? Het is de bedoeling ook dat ze niet rechtop kunnen zitten namelijk in een bench en in dat geval zit Arya idd ook tegen het dak van de bench zeg maar - zoals je op een van de foto’s ziet. Deze maat bench gaat tot ruwweg 70cm schoft namelijk normaliter en zou zelfs een flinke mechel reu van 65cm dan toch wel moeten kunnen hebben.

Maar als het niet prettig is voor ‘m is het natuurlijk geen optie in dat opzicht als hij dan echt niet meer erin wilt. Was het geen kwestie van gewenning? Dat je misschien wat te snel teveel van ‘m vroeg met erin zitten? Arya heb ik eerst thuis in huis eraan laten wennen, laten zien dat ze moet liggen erin. Ik weet niet wat je nu hebt, maar let wel op dat je dus ook geen te ruime bench gebruikt want dat is niet veilig (genoeg).

Een grotere maat hebben we idd niet hoeven proberen met de Octavia maar had zoals je zegt niet gepast waarschijnlijk nee, ivm die drempel van de kofferbak waar je rekening mee moet houden ja. Das wel echt een stom ding :')



@TS

Ik zag dat je het nog had over op vakantie gaan enz. Met de Octavia zijn wij in 2021 bv ook nog naar zuid Frankrijk gegaan met het hele gezin (hebben nog een zoon). Dak drager op het dak, hond in de bench achterin en gaan met die banaan. Ruimte genoeg - en zonder kind heb je aan de achterbank alleen al misschien wel al voldoende.

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:22

Zoals hier al wordt aangeraden, de Skoda Fabia Combi. Echt een ideale auto en verrassend zuinig ten opzichte van de Suzuki Grand Vitara die ik daarvoor had.

Ik heb die van mij net verkocht in verband met emigratie, was van 2019, onder de 100K gelopen, luxe uitvoering en die viel binnen jouw budget.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 22:10

Wat leuk dat er nog altijd reacties komen! Inmiddels een auto gekocht en opgehaald!
Het is een ford transit courier van 2015 geworden. Misschien niet het beste dat ik had kunnen krijgen maar deze heeft alles wat ik nodig heb en kon het snel geregeld krijgen dus wel blij!
Eerste ritje met de hond is ook gebeurt, de bench stond eerst aan de schuifdeur maar dan kreeg ik het deurtje niet volledig open. Inmiddels is hij dus gedraaid en staat hij zo: Afbeelding

Anyway, hond blij, ik blij.
Auto heeft wel enkele jaren (zo goed als) stil gestaan en ruikt nog al muf, dus nu projectje om die geur eruit te krijgen

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:17

Oh wat een toffe aankoop zeg! Ford transit zijn ook echt waanzinnig fijne busjes <3 onwijs veel plezier en veilige km’s gewenst ermee maar dat gaat zo te zien helemaal goedkomen *\%/*

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 09:25

Helaas heeeel wat problemen gehad met de auto in de afgelopen maanden. Dus besloten om deze te verkopen en mijn zoektocht opnieuw te starten. Mochten er dus mensen nog suggesties hebben, ze zijn zeker welkom!

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:07

Luca03 schreef:
Helaas heeeel wat problemen gehad met de auto in de afgelopen maanden. Dus besloten om deze te verkopen en mijn zoektocht opnieuw te starten. Mochten er dus mensen nog suggesties hebben, ze zijn zeker welkom!

Peugeot 308 sw, enorme kofferbak.

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:02

Ik had het topic niet meer gevolgd, maar een Ford Courier hebben we ook ooit gehad, nooit meer!!
Auto was een jaar oud toen we die kochten, maar wat een maandagmorgen monster zeg...

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 15:27

Sansevieria schreef:
Ik had het topic niet meer gevolgd, maar een Ford Courier hebben we ook ooit gehad, nooit meer!!
Auto was een jaar oud toen we die kochten, maar wat een maandagmorgen monster zeg...


Ja hier dus ook... -O- Heeft sinds mei 4x bij de autogarage gestaan voor herstellingen. Laatste keer best wel grote herstelling (waarde van 1400 euro, wel onder garantie hersteld!) maar ik ben er echt helemaal klaar mee.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:37

Misschien is zn grotere broertje de ford transit connect dan een idee?
Die hebben wij nu ook voor de zaak, en vroeger ook gehad, die is echt lang mee gegaan zonder ernstige mankementen.

niet dat je er wat aan hebt, maar ik rijd in de grote broer van de connect, de gewone Ford Transit
Kennel achterin voor de honden, dubbele cabine, niet zuinig (zeker niet met mijn voet....) maar rijd onwijs fijn. En voor mij was het toen, ik moet een auto hebben die én goed is voor de honden én onze paarden kan trekken, en met een trekkracht van 2800kg is dat geen probleem haha

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:38

Ik heb altijd opel combo gereden. Waren geweldige auto's en tonnen kilometers lol van gehad. Waren diesel en drastische verandering van werken 3 jaar geleden maakte dat ik van 120 km per dag rijden ging naar trap op lopen en al werken. Toen voor het eerst een personenauto gekocht. Ford Fusion. Een grote ramp voor mij geweest en totaal verkeerde beslissing. Na 3 jaar zuchten groeide de auto nog niet dus dikke doeiiii.
Bestelauto wil mijn man niet en personenauto wil ik niet. De oplossing is sinds 2 weken een dacia dokker stepway. De bank opgeklapt en geweldige ruimte (150 bij 120 wat vlak is ook!) Voor de honden nu. Net zo hoog als een bestelauto maar stoerder uiterlijk. Hij rijdt fantastisch. Hek achter de voorstoelen en komt hek achter de achterdeuren. De rubbervloer is ook net binnen gekomen. Dadelijk een fantastische hondenauto. Ik twijfel over hokken.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:59

Afbeelding

Zo ontzettend blij! Ze hebben 120 bij 150 cm op deze manier. Vanmiddag heerlijk mee geweest naar de paarden. Vanuit de auto konden ze alles volgen. Daarna heerlijk aan de zeedijk gewandeld. Naast deze terreur zit er normaal ook een grote herder bij