Wat is de ideale hondenauto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 19:55

Hoihoi

Ik rij nu met een Hyundai I20, super fijne auto maar helaas net iets te klein. Mijn Mechelse herder reu past maar net in de achterbak en kan niet volledig rechtop zitten. Ook als we met de auto op vakantie gaan is het elke keer puzzelen om alle bagage mee te nemen.
Al bij al dus eigenlijk te klein.

Ik ben dus opzoek naar iets groter!
Enkele eisen zijn:
Moet een bench in de achterbak passen voor onze hond (+-58cm schoft hoogte)
Cruise control
Airco
Bluetooth
Niet boven 15000 euro
Benzine, redelijk zuinig is natuurlijk ook wel fijn

Het mag een 2-zitter zijn maar hoeft niet, wij hebben geen kinderen en ook geen kinderwens :)
Ik heb al een Skoda Fabia break of octavia op de lijst staan, samen met elke variant van een busje (citroen berlingo achtig) en een Dacia duster. Ervaring met deze merken is dus ook zeker welkom!

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:32

Ik rijd een Peugeot 308 station, heb hier 2 honden achterin zitten en heb echt nog steeds belachelijk veel ruimte over :+
Hij voldoet verder aan je eisen en rijdt waanzinnig lekker.

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:35

Goof schreef:
Ik rijd een Peugeot 308 station, heb hier 2 honden achterin zitten en heb echt nog steeds belachelijk veel ruimte over :+
Hij voldoet verder aan je eisen en rijdt waanzinnig lekker.


Ik heb ook een SW, dubbele hondenkooi in de kofferbak voor 2 30+ kilo Hollandse Herders en de volledige achterbank ook nog tot m’n beschikking.
Fijne auto!! Heb alleen wel een diesel omdat ik geen benzine occassion kon vinden..

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:35

Ik heb een Citroën Berlingo en dat bevalt erg goed. Heb er drie kennels in zitten, formaatje mechelaar. Rijdt fijn :D

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:43

Mlies schreef:
Goof schreef:
Ik rijd een Peugeot 308 station, heb hier 2 honden achterin zitten en heb echt nog steeds belachelijk veel ruimte over :+
Hij voldoet verder aan je eisen en rijdt waanzinnig lekker.


Ik heb ook een SW, dubbele hondenkooi in de kofferbak voor 2 30+ kilo Hollandse Herders en de volledige achterbank ook nog tot m’n beschikking.
Fijne auto!! Heb alleen wel een diesel omdat ik geen benzine occassion kon vinden..


Idem, ik rijd ook diesel.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:52

Ik had een Vw caddy met 2 grote kennels en dan nog ruimte voor alle spullen en eventuele koffers. Voordeel van de caddy was dat de hokken hoog genoeg konden zijn en er alsnog bovenop ruimte was.
Ik heb ook stations gehad maar vond ik voor de honden minder ruimte.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:01

Ik rij een ford focus station. Zuinig en onder je budget goed te vinden en voldoet aan je eisen.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:13

Ik heb nu bijna een jaar een Volkswagen Caddy en wil niet anders meer. <3 Het rijdt fantastisch en is ideaal met de honden. Die van mij zat qua prijs wel wat boven jouw budget, maar ik wilde per se een automaat. Als handgeschakeld een optie is, dan zijn ze er ook wel binnen jouw budget te vinden verwacht ik.

maralyn

Berichten: 10421
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:23

Hier ford focus EcoBoost.
Zuinig. En met 1500 kg trekkracht kan er ook n kleine trailer achter.

Wij hebben twee bordercollies achter in de kofferbak.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:33

Volkswagen caddy, niet kapot te krijgen, lekker veel ruimte en met een airco op het dak, heerlijk voor de honden. Ik heb een maxi versie maar ook de gewone is ruim genoeg voor meerdere honden.

Dorus

Berichten: 13210
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:49

Een Volkswagen Caddy!

Ik heb een Volkswagen Caddy Life, dat is de personenwagen uitvoering met een achterbank. In de koffer een kooi voor twee rottweilers. Onze reu is nogal uit de kluiten gewassen en voor hem is het krap, maar met een (of twee) herders moet dat makkelijk lukken.
Overigens is de Caddy onze back-up auto voor korte afstanden, voor de lange afstanden hebben we een T6 met twee grotere kooien.

Als je een Caddy maxi bestelauto hebt met schuifdeur dan je zelfs vier kooien kwijt groot genoeg voor herders. Dat heeft een hondenschool hier in de buurt.

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:51

Als t een 2 zitter mag zijn dan caddy of aanverwanten. Bik voorkeur met een (schuif)deur. Dan kun je je kennels ruim voor de achteras kwijt. Zitten ze eigenlijk t veiligst. Achterin ruimte zat voor bagage.

Hier zelf een transporter T5 L2 automaat. Ideaal. Dubbel schot en kennels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:53

mvdbijl schreef:
Volkswagen caddy, niet kapot te krijgen, lekker veel ruimte en met een airco op het dak, heerlijk voor de honden. Ik heb een maxi versie maar ook de gewone is ruim genoeg voor meerdere honden.

Ja, eens! Heb alleen zelf geen airco en daar heel veel spijt van (is ook wel een zesdehands afgeragd ding) ... Maar verder ideaaaal.

Staat een gigantische bench achterin waarin mijn hond die nog wel een flink stukje groter is dan de jouwe (69 cm en 45 kg), samen met onze corgi inpast: Maar een onderschat bijkomend voordeel. Iedere keer als je een kast van IKEA wil kopen, of iets groters van marktplaats wil halen hoef je geen busje te huren. Maken we een stuk vaker gebruik van, dan een derde passagier :j

Zou niet meer zonder busje willen :o .

Zinzi_jewel

Berichten: 8810
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:55

Suzuki grand vitara
Ideaal
Heb 'm 2e hands gekocht

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:16

Ik heb nu een nieuwe Jimny en hiervoor een fiat fiorino. Als ik moet kiezen voor de honden, 100% de fiorino of een Caddy. Makkelijk in te richten, veel ruimte etc. Alleen qua comfort en verbruik was de Fiat echt prut

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:32

Hier ook een caddy fan. Heerlijke auto’s

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 06:53

Ik heb je topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek verplaatst omdat het daar beter past.

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:10

Hier een Mitsubishi Outlander PHEV. Wát een ruimte binnenin. Achterbank kan ook nog eens volledig plat.
Met de elektrische stand heel zuinig (goedkoop als je thuis bv zonnepanelen hebt), op de save stand ook zuinig, dan pakt ie zowel benzine als elektra en op de benzinestand niet zo zuinig. Wegenbelasting is (nu nog) erg laag.
Onder de 15000 wordt misschien wel een uitdaging, maar een iets ouder type moet lukken.

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:49

Ik heb recent mijn Opel Combo verkocht. Ik had de laadruimte volledig ingericht voor de honden, was echt fantastisch! Wegens de komst van onze zoon de Opel weg moeten doen. Nu een Dacia Logan, die heeft ook een ontzettend grote achterbak en is niet duur in aanschaf.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:53

Ik heb sinds kort een nissan Juke. Ik ben gek van mn auto maar een ideale hondenauto is het zeker niet. Ik heb geen moment nagedacht over de honden maar onze oude hond komt zelf niet meer in zo’n hoge auto, die moet dus steeds, tot haar spijt, opgetild worden. Een loopplank van 1,5mtr is ook te kort dus staat te stijl.
Een kleine tip dus voor mensen die een andere auto zoeken en een SUV achtig type auto overwegen, de sprong is echt een stuk groter dus kijk of je hond daar nog wel fit genoeg voor is.

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Wat is de ideale hondenauto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:59

Ik was altijd erg tevreden met mijn Citroën Berlingo. We hadden de achterstoelen eruit gehaald en daarmee een bak ruimte. Ookfijn waren de schuifdeuren aan de zijkant.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:03

Menino schreef:
mvdbijl schreef:
Volkswagen caddy, niet kapot te krijgen, lekker veel ruimte en met een airco op het dak, heerlijk voor de honden. Ik heb een maxi versie maar ook de gewone is ruim genoeg voor meerdere honden.

Ja, eens! Heb alleen zelf geen airco en daar heel veel spijt van (is ook wel een zesdehands afgeragd ding) ... Maar verder ideaaaal.

Staat een gigantische bench achterin waarin mijn hond die nog wel een flink stukje groter is dan de jouwe (69 cm en 45 kg), samen met onze corgi inpast: Maar een onderschat bijkomend voordeel. Iedere keer als je een kast van IKEA wil kopen, of iets groters van marktplaats wil halen hoef je geen busje te huren. Maken we een stuk vaker gebruik van, dan een derde passagier :j

Zou niet meer zonder busje willen :o .

Hier sluit ik me bij aan. Veel ruimte, goed in te delen, rijdt goed. En inderdaad, je hoeft niet gauw een aanhanger of grotere auto te huren.

Zelf hebben we een Toyota RAV4, uitgezocht op kofferbak zodat de hondenbench van onze oudduitse herder erin zou passen. De oudere versies zullen wellicht nog in budget vallen tweede hands maar als ik nog een auto erbij zou nemen voor puur de hond en gemak zou ik absoluut een Caddy erbij nemen.

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:10

Ik heb zelf al jaren een Citroën Jumpy, en daarvoor een Berlingo met aan beide kanten schuifdeuren, en weg schuifbare achterbank. Beiden heel tevreden over.

De Jumpy heeft airco voorin en een elektrische ventilatie achterin die we later op het dak hebben laten inbouwen. Nu moeten er hier ook wel meer als 1 of 2 honden mee.
Heb 2 grote vaste benches achterin, en bij de schuifdeur nog een dubbele aluminium box.

Vroeger wel eens met iemand met een Doblo meegereden, vond ik ook een heel fijne hondenauto, heel comfortabel ook.
Het comfort en rijgedrag maakt voor mij ook dat ik niet snel een caddy zou kopen, heb al eens relatief jonge meegehad als leenauto, maar nee, de stoelen vind ik niks, minder zicht ook als in de Berlingo/Jumpy.
Snap dat er fans zijn, maar ik persoonlijk wil ook na 8 uur rijden niet kreupel uit een auto stappen.

Station heb ik vroeger ook wel gehad, maar wat betreft hondenvervoer voor ons te klein.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 08-05-23 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 10:10

noordje schreef:
Ik was altijd erg tevreden met mijn Citroën Berlingo. We hadden de achterstoelen eruit gehaald en daarmee een bak ruimte. Ookfijn waren de schuifdeuren aan de zijkant.


Helaas is een caddy niet echt te vinden in de prijsklasse waarin ik zoek. Is het makkelijk om de zetels van een berlingo eruit te halen?

Sansevieria
Berichten: 4206
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:13

Luca03 schreef:
noordje schreef:
Ik was altijd erg tevreden met mijn Citroën Berlingo. We hadden de achterstoelen eruit gehaald en daarmee een bak ruimte. Ookfijn waren de schuifdeuren aan de zijkant.


Helaas is een caddy niet echt te vinden in de prijsklasse waarin ik zoek. Is het makkelijk om de zetels van een berlingo eruit te halen?

Bij een Berlingo multispace hebt zijn die banken verschuifbaar.
Maar vergis je niet als je denkt dat je die goedkoper zult vinden dan een caddy ;)