sevke schreef:@imandra: nee, hoor. Heb jij OOIT al eens reclame voor een salami guillotine zien passeren? We hebben express zoiets onnozels gekozen wat vergezocht was en omdat er toevallig eentje op tafel stond.
natuurlijk loopt men niet te koop met de spyware. Er bestaat ook nog zoiets als GDPR wetgeving, met idd bijhorende reuzenboetes. Maar ze is er wel. Wees er ook maar zeker van dat de Amerikaan weet wat de Rus vertelt ginderachter. Waarom denk je dat ze de bigtech zo groot laten worden? Omdat ze in ruil alle mogelijke informatie verstrekken. win-win zeg maar.
De enige mogelijkheid om je te onttrekken aan dergelijke spyware is je computer en smartphone buitengooien en volledig offline blijven.
Okee, maar je bedenkt zo'n woord als salami guillotine ook niet zomaar uit het niets. Iets wat één van jullie ergens hebben langs zien komen heeft je daaraan doen denken. En omdat het zo'n specifiek ding is is de kans groter dat daarop wordt ingespeeld. De kans dat men het over iets onverwachts heeft is groter dan de kans dat iemand het over iets normaals heeft. Dat is hoe een algoritme denkt. En omdat jullie allemaal bij elkaar zijn en ze je locatie weten (al is het maar door één of andere cookie die je hebt aangeklikt, ooit), krijgen jullie de reclame allemaal.
Wat je enger zou moeten vinden dan zogenaamd afgeluisterd worden, is het idee dat de algoritmes zo sterk en goed zijn, dat het net is alsof je afgeluisterd wordt.