Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1165
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:02

sevke schreef:
@imandra: nee, hoor. Heb jij OOIT al eens reclame voor een salami guillotine zien passeren? We hebben express zoiets onnozels gekozen wat vergezocht was en omdat er toevallig eentje op tafel stond.

natuurlijk loopt men niet te koop met de spyware. Er bestaat ook nog zoiets als GDPR wetgeving, met idd bijhorende reuzenboetes. Maar ze is er wel. Wees er ook maar zeker van dat de Amerikaan weet wat de Rus vertelt ginderachter. Waarom denk je dat ze de bigtech zo groot laten worden? Omdat ze in ruil alle mogelijke informatie verstrekken. win-win zeg maar.
De enige mogelijkheid om je te onttrekken aan dergelijke spyware is je computer en smartphone buitengooien en volledig offline blijven.



Okee, maar je bedenkt zo'n woord als salami guillotine ook niet zomaar uit het niets. Iets wat één van jullie ergens hebben langs zien komen heeft je daaraan doen denken. En omdat het zo'n specifiek ding is is de kans groter dat daarop wordt ingespeeld. De kans dat men het over iets onverwachts heeft is groter dan de kans dat iemand het over iets normaals heeft. Dat is hoe een algoritme denkt. En omdat jullie allemaal bij elkaar zijn en ze je locatie weten (al is het maar door één of andere cookie die je hebt aangeklikt, ooit), krijgen jullie de reclame allemaal.

Wat je enger zou moeten vinden dan zogenaamd afgeluisterd worden, is het idee dat de algoritmes zo sterk en goed zijn, dat het net is alsof je afgeluisterd wordt.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:06

Bienotje schreef:
Google/ e-mail/ cache/ cookies.

They are watching you, surprise ;-)

Dit. Facebook en Google bijvoorbeeld tracken je gehele internet gebruik.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:37

Soepblik schreef:
sevke schreef:
@imandra: nee, hoor. Heb jij OOIT al eens reclame voor een salami guillotine zien passeren? We hebben express zoiets onnozels gekozen wat vergezocht was en omdat er toevallig eentje op tafel stond.

natuurlijk loopt men niet te koop met de spyware. Er bestaat ook nog zoiets als GDPR wetgeving, met idd bijhorende reuzenboetes. Maar ze is er wel. Wees er ook maar zeker van dat de Amerikaan weet wat de Rus vertelt ginderachter. Waarom denk je dat ze de bigtech zo groot laten worden? Omdat ze in ruil alle mogelijke informatie verstrekken. win-win zeg maar.
De enige mogelijkheid om je te onttrekken aan dergelijke spyware is je computer en smartphone buitengooien en volledig offline blijven.



Okee, maar je bedenkt zo'n woord als salami guillotine ook niet zomaar uit het niets. Iets wat één van jullie ergens hebben langs zien komen heeft je daaraan doen denken. En omdat het zo'n specifiek ding is is de kans groter dat daarop wordt ingespeeld. De kans dat men het over iets onverwachts heeft is groter dan de kans dat iemand het over iets normaals heeft. Dat is hoe een algoritme denkt. En omdat jullie allemaal bij elkaar zijn en ze je locatie weten (al is het maar door één of andere cookie die je hebt aangeklikt, ooit), krijgen jullie de reclame allemaal.

Wat je enger zou moeten vinden dan zogenaamd afgeluisterd worden, is het idee dat de algoritmes zo sterk en goed zijn, dat het net is alsof je afgeluisterd wordt.


ja, eens op reis tegengekomen. Verder niks. Ook nooit naar gezocht of zo. Ik heb dat ook niet en ik hoef het niet, zo'n salamiding. Wij hebben daar een mes voor :D

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:42

sevke schreef:
@imandra: nee, hoor. Heb jij OOIT al eens reclame voor een salami guillotine zien passeren? We hebben express zoiets onnozels gekozen wat vergezocht was en omdat er toevallig eentje op tafel stond.

natuurlijk loopt men niet te koop met de spyware. Er bestaat ook nog zoiets als GDPR wetgeving, met idd bijhorende reuzenboetes. Maar ze is er wel. Wees er ook maar zeker van dat de Amerikaan weet wat de Rus vertelt ginderachter. Waarom denk je dat ze de bigtech zo groot laten worden? Omdat ze in ruil alle mogelijke informatie verstrekken. win-win zeg maar.
De enige mogelijkheid om je te onttrekken aan dergelijke spyware is je computer en smartphone buitengooien en volledig offline blijven.


Vast. Krijg vaker van die onzinnige dingen dat ik denk, hoe komen ze erbij. Ik zei ook bewust 'onbewust gezien' he. Want die dingen vallen pas écht op als het zo toevallig lijkt.

Als er 'toevallig' eentje op tafel stond was iemand dus ook al bekend met zo'n ding. Dat wil zeggen dat er mogelijk een sitebezoek of google verzoek aan vooraf ging... en dus weet google/facebook dat er zo'n ding in je netwerk zit.

Ik heb een keer een onderzoek gezien waarbij ze designers op een vaste route door de stad hebben laten rijden op weg naar de opdrachtgever die graag een nieuw logo wilde. Daarbij hebben ze deze designers al bepaalde aspecten laten zien (een 'hemelspoort', bijvoorbeeld). Die waren hun niet opgevallen, maar het kwam wel tot uiting in hun uiteindelijke logo-designs. Bij vrijwel alle designers waren meerdere aspecten te zien die terug te herleiden waren naar dat autoritje.
Vergis je niet in hoe veel jij onbewust verwerkt. En hoe veel van die onbewuste informatie Google/Facebook aan jou door heeft kunnen spelen zonder dat je er erg in had.

Informatie verstrekken is zéker een win-win. Maar gesprekken opnemen is echt niet nodig om die informatie te verzamelen, en levert meer negatieve aspecten op dan het positieve aspecten teweeg brengt.

Zo'n algoritme is echt super slim en kan zó veel informatie verwerken, dat is voor de normale mens echt niet te bevatten. Niet voor niks dat dat zo'n booming industrie is.

Soepblik schreef:
Wat je enger zou moeten vinden dan zogenaamd afgeluisterd worden, is het idee dat de algoritmes zo sterk en goed zijn, dat het net is alsof je afgeluisterd wordt.


Dit!

Ik vind het eigenlijk best naief om te stellen dat men het weet door af te luisteren wat jij specifiek zegt, in plaats van te realiseren dat zo'n algoritme zó goed kan zijn in koppelingen maken dat het lijkt alsof je afgeluisterd wordt.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:31

@imandra: ook niet, want we waren met zijn allen samen op weekend met de paarden, en in die accomodatie hadden ze dus zo'n ding...
Enfin, we zullen de test nog eens opnieuw doen. Ben benieuwd.

Soepblik
Berichten: 1165
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:38

Ah, in de accommodatie hadden ze zo'n ding. Die mensen zijn er op een bepaalde manier aangekomen (online besteld? In de winkel gekocht en gepint? Al je aankopen worden bijgehouden), en jullie bevonden je op dezelfde locatie. Een algoritme kan daar al snel wat van maken.

Klinkt heel vergezocht, maar absoluut niet vergezochter dan afgeluisterd worden en bovendien is het een stuk effectiever dan het hypothetische afluisteren. Als Siri al moeite heeft met het verstaan van een telefoonnummer wanneer je het inspreekt, zal een "salamiguillotine" niet opeens wel hét woord zijn waarop gereageerd wordt.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:43

sevke schreef:
@imandra: ook niet, want we waren met zijn allen samen op weekend met de paarden, en in die accomodatie hadden ze dus zo'n ding...
Enfin, we zullen de test nog eens opnieuw doen. Ben benieuwd.


Dan weet google je (nieuwe) locatie. En heeft wellicht een vorige bezoeker of de eigenaar dat ding gekocht.
Er zijn zó veel legale opties voordat je bij de onwaarschijnlijke geluidsopnames uitkomt.

Edit: wat soepblik zegt dus.

Het is honestly best akelig om te zien hoe accuraat ze weten wat er om je heen bevindt en waar je op zoekt hoor.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:16

Whatever, hoe ze het doen maakt mij niet uit, maar één ding weet ik zeker: de Bigtech weet alles en privacy is een illusie.

Soepblik
Berichten: 1165
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:21

sevke schreef:
Whatever, hoe ze het doen maakt mij niet uit, maar één ding weet ik zeker: de Bigtech weet alles en privacy is een illusie.


Dat absoluut. :j

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:36

Heel vreemd: ik heb onlangs een voorstel gekregen van facebook van iemand die ik deze zomer heb leren kennen, geen gemeenschappelijke vrienden, die persoon was aan het rondreizen, kwam uit Engeland en was op doortocht. Ik heb hem mijn nummer gegeven, maar nooit wat naar gestuurd. Nu plots staat hij tussen mijn voorgestelde vrienden, like what on earth..???

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:44

CalipsoLover schreef:
Heel vreemd: ik heb onlangs een voorstel gekregen van facebook van iemand die ik deze zomer heb leren kennen, geen gemeenschappelijke vrienden, die persoon was aan het rondreizen, kwam uit Engeland en was op doortocht. Ik heb hem mijn nummer gegeven, maar nooit wat naar gestuurd. Nu plots staat hij tussen mijn voorgestelde vrienden, like what on earth..???


bingo

CalipsoLover

Berichten: 5588
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:44

Qimm schreef:
CalipsoLover schreef:
Heel vreemd: ik heb onlangs een voorstel gekregen van facebook van iemand die ik deze zomer heb leren kennen, geen gemeenschappelijke vrienden, die persoon was aan het rondreizen, kwam uit Engeland en was op doortocht. Ik heb hem mijn nummer gegeven, maar nooit wat naar gestuurd. Nu plots staat hij tussen mijn voorgestelde vrienden, like what on earth..???


bingo

Is dat al genoeg?

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:46

Meer dan genoeg

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:46

Je krijgt mogelijk ook advertenties van dingen die die persoon interessant vindt of waar hij op gegoogeld heeft.

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:49

CalipsoLover schreef:
Heel vreemd: ik heb onlangs een voorstel gekregen van facebook van iemand die ik deze zomer heb leren kennen, geen gemeenschappelijke vrienden, die persoon was aan het rondreizen, kwam uit Engeland en was op doortocht. Ik heb hem mijn nummer gegeven, maar nooit wat naar gestuurd. Nu plots staat hij tussen mijn voorgestelde vrienden, like what on earth..???

Misschien heeft hij op je profiel zitten gluren en staat hij daarom in je lijst.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 02:47


thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 07:09

Facebook heeft op 31% van de sites trackers die je gedrag volgen. Dus tenzij je voor iedere site dat allemaal uitzet kunnen ze echt al heel veel info over jou krijgen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 07:39

Ik zocht van de week op biologische kip hier in de buurt, en na een aantal dingen waar ik niks aan had, kreeg ik vandaag netjes op Insta een reclame van een biovlees bezorg bedrijf hier in de buurt :j
Superhandig :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 12:02


OleJon
Berichten: 2512
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:07

Wen er maar aan over een paar jaar weten ze alles van je. En dan kunnen ze ook nog voor je bepalen wat je wel of niet mag

BeFunny

Berichten: 10854
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:11

Ik heb niet alles gelezen hoor.
Maar zit je bijv op een verkoop of ruil pagina van je stad of dorp? Als je buurvrouw daar toevallig ook lid is dan heb je daar al een logische verklaring. Of als de buurvrouw bevriend is met één van je contacten. Ergens moet een link zijn ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 12:20

Nee de buurvrouw ken ik echt net en voor de handigheid gegevens uitgewisseld. Verder zit ik behalve bokt op geen enkele pagina of app social media of van wat ook. Maar voor haar voorstel kan ik nog wel nu een logische verklaring hebben. Die sportpagina voorstel nog steeds niet :n behalve dan dezelfde paal aanstraling met het zakelijke contact die die sport wel op zijn telefoon heeft staan ergens. Dan zou dat via mijn telefoonnummer (want geen facebook op mijn telefoon) op de facebook op ipad terecht gekomen moeten zijn.

Overigens mijn telefoon heeft afgelopen week ongebruikt op de kast gelegen en 0 nieuwe voorstellen op ipad zag ik net. :D

BeFunny

Berichten: 10854
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:33

Of ze heeft jou telefoon nummer opgeslagen met jou naam erbij en ze deelt haar contacten met fb en zodoende is daar ook een link.

Verder heb ik een blik geworpen op je profiel. Daarmee weet ik met één klik heel je levensverhaal. Je deelt veel meer op het internet dan je in je openingspost doet lijken ;) en je bent daar ook niet voorzichtig in ;) Je wordt niet afgeluisterd. De data wordt opgeslagen en jou interesses daarnaar wordt o.a gekeken daar krijg je reclame voor, en mensen met dezelfde interesses zijn misschien interessant ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 13:13

Mijn flink verouderde profiel :+ daarin klopt niet veel meer, zeg maar bijna niks. Eerder een vorig leven met voor mij een ooit was het zo. Herinneringen. En onvindbaar is niet een streven van me overigens. Geen idee waarom dat idee is :? ik ben alleen op andere plekken wat lastiger te vinden, niks mis mee.

En zoals gezegd voor de buurvrouw kan ik nog een logische verklaring vinden nu :j de sport niet die ook niks met haar te maken heeft maar met een totaal ander zakelijk contact.

senna21

Berichten: 11906
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 04:12