Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:24

Dees schreef:
Ik zoek er niets achter. Laten we wel wezen: hoe interessant ben je eigenlijk om te volgen of hacken? Ik ben dat iig totaal niet.


Dit dus.

Waar maak je je druk om?

purny

Berichten: 27569
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:28

Ik krijg ook geregeld vriendschapsvoorstellen ipv vriendschapsverzoeken.

Tieme
Berichten: 4979
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:41

Het antwoord is gewoon via google of op fb vraag en antwoord te vinden. :)




Hoe gebruikt Facebook mijn gegevens om suggesties te laten zien in Mensen die je misschien kent?

Welke gegevens gebruikt Facebook om suggesties te laten zien in Mensen die je misschien kent?
Mensen die je misschien kent bevat suggesties voor mensen die je waarschijnlijk wilt toevoegen als vriend op Facebook. Vriendschapsvoorstellen kunnen zijn gebaseerd op het volgende:

Jullie hebben gemeenschappelijke vrienden.

Je profielgegevens en netwerken (bijvoorbeeld je huidige woonplaats, school of werkgever).

Je Facebook-activiteit (bijvoorbeeld lid worden van groepen of worden getagd in dezelfde foto of hetzelfde bericht).

Contacten die jij of iemand die je kent hebben geüpload naar Facebook of Messenger.
Als je je contacten uploadt via de Facebook-app, kun je meer lezen over hoe je het uploaden van contacten kunt beheren. Als iemand contacten heeft geüpload en jouw mobiele nummer of e-mailadres in die lijst staat, is het mogelijk dat jullie aan elkaar worden weergegeven als suggestie.

Waarschijnlijk dus gewoon omdat zij jouw telefoonnummer opgeslagen heeft.
Is mij ook een paar x gebeurd. Telefoonnummer opslaan en vervolgens fb die vraagt of ik diegene ken.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:46

Toen ik in de buurt-app kwam, zag ik ineens ook iedereen op fb en insta verschijnen.

senna21

Berichten: 11904
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:52

Gebruik je WhatsApp?
Ik had gisteren iets op whatsapp geschreven. Vandaag een daaraan gerelateerde persoon bij de voorgestelde personen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 13:02

Nee geen whats app. Geen buurtapp, geen gedeelde wifi zelfs. Eigen wifi kastje sleep ik mee bij gebrek aan internet. En beide personen staan niet in mijn contactenlijst, die staan nog op een papiertje in mijn tas van de overbuurvrouw, de andere persoon heb ik een algemeen bedrijfsnummer en dat is genoeg. En ik deel geen contacten met facebook en mijn telefoon. :n niet nodig en mis ik ook niet.

Tieme dat lijstje had ik ook gevonden maar geen van de kriteria is van toepassing

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:14

Hilarisch dit, je zet zelf alles op internet en vindt het dan raar dat het internet je kent.

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:18

Ik zie ook maar één logische verklaring nog. Facebook heeft jouw uitgekozen en fulltime iemand die je volgt ingehuurd. Stiekem vannacht ingebroken en wat op het briefje stond overgenomen :j

Soepblik
Berichten: 1165
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:18

J0anieke schreef:
Heb je whatsapp en/of Instagram? Heb je daar de microfoon van aan?
Whatsapp en Instagram zijn van Facebook en die luisteren gezellig alles mee...
Je kan microfoon/camera/ed per app aan en uitschakelen.



Dit is een fabeltje.

Wel weten whatsapp, instagram en Facebook héél veel van jou, en zijn er ongelofelijk uitgebreide algoritmes die heel veel van jouw acties kunnen voorspellen, de mensen die jij potentieel kent kunnen benoemen. Ze weten waar jij bent op basis van heel veel info, ze weten dat anderen daar ook zijn. Op basis van alle info over wie jij bent en wie zij zijn (en dat weten ze al door middel van de dingen die jij liked en de algoritmes die op basis daarvan weer berekenen wat voor iemand jij bent), kunnen ze al bepalen of dat iemand is die jij potentieel als vriend ziet. Ze weten zelfs wat voor auto jij waarschijnlijk op een bepaald moment in je leven gaat kopen.


En nee, dat is niet omdat "they are watching you". Dat is om geld aan je te verdienen.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 20-02-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:21

Bienotje schreef:
Ik zie ook maar één logische verklaring nog. Facebook heeft jouw uitgekozen en fulltime iemand die je volgt ingehuurd. Stiekem vannacht ingebroken en wat op het briefje stond overgenomen :j

Ze hebben haar met een drone gevolgd en een foto gemaakt van het briefje.
:+ :+ :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 13:48

Tsja de "leuke" opmerkingen kan ik eigenlijk niet zo leuk vinden. :n

Ik kan me niet voorstellen namelijk dat ik de enige ben die zich dit afvraagt soms. Ik "like" niks, volg geen bedrijfspaginas. Ze worden niet echt rijk van me zullen we maar zeggen. En dit soort dingen zijn gewoon best :x en laat zien hoe ver een bedrijf kan gaan.

prompter

Berichten: 11288
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:50

Komt gewoon uit de verborgen trackers, cookies en positiebepalingen van je mobieltje. Plus de zoekopdrachten, ook van je tablet. Alles wordt wat dat betreft gevolgd.

MoOtJuHh

Berichten: 963
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:53

De buurvrouw kan toch jouw nummer in haar telefoon hebben gezet? Dan kan de link op die manier ook gelegd worden. Zij heeft jouw nummer, fb ‘ziet’ dat en weet jouw nummer door/via Messenger.

Soepblik
Berichten: 1165
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:53

karuna schreef:
Tsja de "leuke" opmerkingen kan ik eigenlijk niet zo leuk vinden. :n

Ik kan me niet voorstellen namelijk dat ik de enige ben die zich dit afvraagt soms. Ik "like" niks, volg geen bedrijfspaginas. Ze worden niet echt rijk van me zullen we maar zeggen. En dit soort dingen zijn gewoon best :x en laat zien hoe ver een bedrijf kan gaan.



Het kan al een like op een filmpje van een hond zijn. Het kan al de simpele "accepteer cookies" zijn wanneer je een nieuwe wasmachine nodig hebt. Het gaat echt veel verder dan je je kan voorstellen. Want hoe beter ze jou kennen, hoe beter ze jou in een hokje kunnen plaatsen (want met alle miljarden social media gebruikers op aarde is daar meer dan genoeg info over), hoe beter ze jou heel gericht kunnen targeten met vanalles.




jouw messenger weet waar jij woont, jouw buurvrouw haar ..... weet waar zij woont. Jullie zijn beiden op die locatie te vinden, dus 1+1=2; jullie kennen elkaar misschien wel. Kortom: vriendschapsverzoek.

That's all.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:02

Onali schreef:
Dees schreef:
Ik zoek er niets achter. Laten we wel wezen: hoe interessant ben je eigenlijk om te volgen of hacken? Ik ben dat iig totaal niet.


Dit dus.

Waar maak je je druk om?


Dat is aan TS zelf om uit te maken waar zij vraagtekens bij zet toch? :)

Yessy

Berichten: 23040
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:17

En, naast alle relevante zaken die hier al zijn genoemd, zit er ook een stukje toeval in he. Facebook geeft je iedere keer een X aantal suggesties en meestal denk je 'wie zijn die mensen?' en soms ineens zit er een bekende bij. Dat je daarvoor tientallen of misschien wel honderden mensen voorbij hebt zien komen die je niet kent, vergeet je weer. Iemand op het NL wetenschap twitter account zei laatst dat mensen (als ik het me goed herinner) gemiddeld zo'n 500 mensen met naam kennen, dus zo nu en dan geeft Facebook er (toevallig) eentje als suggestie.

Tancreda4

Berichten: 24111
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:17

Bienotje schreef:
Ik zie ook maar één logische verklaring nog. Facebook heeft jouw uitgekozen en fulltime iemand die je volgt ingehuurd. Stiekem vannacht ingebroken en wat op het briefje stond overgenomen :j


:')

Je zit wel enorm actief op bokt en daar staat je hele hebben en houwen op, dus ik zou niet echt druk maken over Facebook. Zoals iemand al aan geeft zitten er zoveel algoritmen achter coockies en wordt alles geanalyseerd door je internet gedrag. Alleen al het 2 mili seconden langer stil staan bij een plaatje kan hier al voor zorgen volgens mij... En niet alleen op Facebook en Instagram. Op Netflix was er ook een mooie docu over dacht ik. Let wel, Netflix onthoudt wat je hebt gezien en zal aan de hand daarvan analyseren/bepalen wat je mogelijk in de toekomst nog meer wilt/gaat kijken.

Zo werkt de huidige wereld. Idd niet perse een fijn gevoel als je er diep over nadenkt, maar je ontkomt er niet aan. Behalve dan misschien als je alleen kabel tv hebt, geen internet hebt en een oud mobieltje met alleen bellen en SMS.

Tieme
Berichten: 4979
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:07

karuna schreef:
Tieme dat lijstje had ik ook gevonden maar geen van de kriteria is van toepassing


Misschien dat je over buurvrouw jouw telefoonnummer al opgeslagen heeft?
En ze geven ook suggesties wanneer je bijvoorbeeld in dezelfde plaats woont.
Ik krijg af en toe mensen uit m'n Straat te zien terwijl ik met niemand van hun contact heb. Ik heb van niemand jn de straat een Telefoonnummer of een fb account.

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:06

het kan ook z'n voordelen hebben, dankzij de vriendenvoorstellen van Facebook hebben mijn man ik elkaar na 40 jaar teruggevonden en zijn we nu getrouwd :D

Ik zie vaak mensen van "vroeger" in dat lijstje staan, doe er verder niets (meer) mee. Heb de boel ooit dicht moeten timmeren vanwege mijn werk en heb het zo gelaten na mijn pensioen, er zijn maar een paar mensen die iets van mij lezen op Facebook en dat vind ik prima

Femke_Tweety

Berichten: 12020
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:09

Mensen die jouw profiel bekeken hebben,
En daar de vrienden van. En in sommige gevallen de vrienden daarvan.


En andersom ook, mensen waar jij het profiel van hebt bekeken, daar de vrienden van, en soms daar weer vrienden van.


Verder alles dat je online doet, bepaalde vereniging googelen, een naam opzoeken, een bedrijf bellen etc.


Het gaat best ver soms.




Oh, en iedereen in je contactenlijst, plus daar vrienden van.

Sky_As

Berichten: 4781
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:39

Ik heb altijd het idee dat alle telefoons, altijd afgeluisterd worden....
hoe vaak we inmiddels niet gehad hebben, dat we het in de auto, zonder telefoon bij de hand, die lag gewoon ergens aan de zijkant, dus geen apps of iets in gebruik, het over een bepaald onderwerp hadden, en dat ik een paar dagen later ineens via Facebook "bericht voorgesteld voor jou" over heel toevallig, dat onderwerp voorbij zie komen, is echt te toevallig.

Paar maanden geleden nog, in de auto met iemand over bikinilijn harsen gehad (niks op telefoon opgezocht of wat dan ook, echt alleen besproken in de auto, zonder telefoon in handen, die lag gewoon in tussenconsole), paar dagen later kreeg ik een bericht te zien: voorgesteld voor jou: Brazilian wax.

sindsdien weet ik zeker dat alle telefoons "afluisteren".
(of hoe je het ook wilt noemen)

Zodra je iets met je telefoon (in de buurt) doet, is er volgens mij niks meer anoniem.....

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:58

Wij hebben de effectieve test gedaan dat je telefoon wel degelijk 'meeluistert', wat ook niet zo moeilijk is met Siri en Google. We hebben onze telefoons allemaal op tafel gelegd, alle apps gesloten, scherm uit. Toen zijn we random over iets beginnen praten wat niks te maken had met onze interesse, ons leven, of de tijd van het jaar. In ons geval: opblaaszwembaden. We deden dit in de kerstvakantie met ons gezin. We hebben daar een kwartiertje over gepraat. Toen hebben we onze telefoons genomen en onze facebook en/of instagram geopend. ALLEMAAL, zonder uitzondering, kregen we reclame te zien voor Intex opblaaszwembaden. :j

We vertelden dit verhaal op een weekendje weg met vrienden, en we werden weggelachen. De test opnieuw gedaan, maar dan met een salamiguillotine. (echt waar!!)
Nu kreeg iedereen, u raadt het al, reclame te zien van salamiguillotines.

Ik daag jullie uit de test te doen. Het is ronduit beangstigend.

ter info: dit is een salami guillotine. Niet echt een voorwerp waar je dagelijks reclame voor krijgt...


Afbeelding

Sky_As

Berichten: 4781
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:04

ja precies....wel fantastisch die test van jullie.
(ik probeer mijn vriend hier wel eens mee te pesten...express onderwerp noemen waar hij een hekel aan heeft in de hoop dat hij dat ook op zijn tijdlijn krijgt....)

Rocamor

Berichten: 10977
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:05

Sevke? werkt dat enkel met FB?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:06

alles van Meta in elk geval. Google waarschijnlijk ook, maar ik zou zo niet weten hoe ik dit moet testen.