Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 00:57

Ik heb een eigenlijk slapend facebookprofiel ivm messenger. Ik heb iets van 7 vrienden of zo en dat zijn er genoeg.

Maar hoewel het uitstaat krijg ik kent u deze mensen.

En daar valt me laatste weken wat raars op. Er stond eerst een persoon bij die echt onmogelijk ertussen kon staan. Vanavond zag ik een tweede persoon die ik zeker niet ken. Maar de sport waar naar wordt verwezen is heel specifiek. :o?

Mij is het een raadsel en ik vind het zorgelijk. Kan iemand mij hier een logische verklaring voor geven.

Mijn mobiele telefoon heeft geen facebook app erop staan. :n Locatie staat altijd uit, tenzij ik het nodig heb als ik iets ter plekke moet zoeken, wat zelden het geval is. Ik heb gesproken commandos en siri en zo uitstaan. En meestal is mijn internet ook uit. En nagenoeg alle toestemmingen staan uit.

Maar toch. Deze twee kent u deze mensen kunnen eigenlijk alleen door iets vaags voorgesteld zijn geworden of door afluistering anders heb ik er geen logische verklaring voor vinden. Tenzij iemand anders er wel een logische verklaring voor heeft.

De eerste die opdook was mijn nieuwe overbuurvrouw. Daar was ik geweest om wat telefoonnummers te krijgen die ik op een papiertje beschreven met pen heb gekregen, inclusief haar vrij ongebruikelijke voornamen combinatie die ik hardop heb uitgesproken. De ochtend erop dook zij bovenaan in de lijst op van kent u deze mensen.

Gezien het feit dat ik daar het korte bezoekje aan haar meteen ben gaan rijden en ik hoe dan ook geen behoefte heb op facebook te zoeken heeft daardoor haar naam niet kunnen opduiken. Ook staat haar achternaam niet in het facebook profiel. En de telefoonnummers zitten staan steeds alleen op het papiertje in mijn tas,

De tweede die nu opdook is een persoon die ik niet ken, echter de sport (geen allerdaagse die je overal tegenkomt) daar heb ik het vorige week een keer overgehad met iemand die er een training in had gehad. Ook daar telefoon in dezelfde stand als hierboven zoals altijd.

En nu boven de buurvrouw een persoon met die sport in de profielnaam. Verder geen enkele kent u die.

Kan mij iemand hier een logische verklaring voor geven :? >;) en als die logische verklaring er is, hoe kan ik die mogelijkheid dan uitschakelen?

J0anieke

Berichten: 4948
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 01:04

Heb je whatsapp en/of Instagram? Heb je daar de microfoon van aan?
Whatsapp en Instagram zijn van Facebook en die luisteren gezellig alles mee...
Je kan microfoon/camera/ed per app aan en uitschakelen.

Anastasia24

Berichten: 2734
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 01:06

Ik heb geen logische verklaring hoor maar zag ooit een filmpje van iemand die werkte bij een bedrijf, daar waar er niet persé word ''afgeluisterd'' maar er zeker wel woorden worden opgevangen en daar reclames of zoals bij jou voorstellen worden gegeven. Gaat allemaal technisch dus het is niet alsof ze echt meeluisteren naar gesprekken.
Daarnaast geef je vaak onbewust toestemming tot bepaalde dingen, daar ontkom je eigenlijk niet aan(Denk ik).

J0anieke

Berichten: 4948
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 01:09

Anastasia24 schreef:
Ik heb geen logische verklaring hoor maar zag ooit een filmpje van iemand die werkte bij een bedrijf, daar waar er niet persé word ''afgeluisterd'' maar er zeker wel woorden worden opgevangen en daar reclames of zoals bij jou voorstellen worden gegeven. Gaat allemaal technisch dus het is niet alsof ze echt meeluisteren naar gesprekken.
Daarnaast geef je vaak onbewust toestemming tot bepaalde dingen, daar ontkom je eigenlijk niet aan(Denk ik).

Zo bedoel ik t trouwens ook. Geprogrammeerd luisteren ze mee als je de app ooit toestemming hebt gegeven om de microfoon te gebruiken.
Ik heb t zelf meegemaakt (kreeg reclame van een opticien waar ik 2 dagen daarvoor een gesprek over had in real live := )

Edit: wat vgm ook kan is dat die personen op jou profiel hebben gekeken en dat ze daardoor bij jou als voorgespeld staan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 01:12

Nee geen whats app, geen snapchat of wat ook. alleen een bokt account en een facebook voor messenger. Dat is het. Microfoon toestemming staat uit behalve en gaat alleen aan bij specifiek per keer gegeven toestemming per app geregeld. En dat zijn er niet veel ivm weinig geheugen op de foon, naast messenger staat er wordfeud op, solitair en een slaap muziek app. Dat is het. :')

Het zal heel lastig worden om mijn facebook profiel te vinden. Niet mijn volledige naam (die van haar ook niet volledig overigens maar de profielfoto en de aparte voornamen maken duidelijk dat het echt de overbuurvrouw is) en volledig dichtgegooid behalve een anonieme onherkenbare profielfoto kom je er niet ver mee. Geen woonplaats of beroep en alles verder alleen leesbaar voor vrienden. Bewust omdat het eigenlijk alleen voor messenger nodig is. En daarvoor moet internet aanstaan.

Van de overbuurvrouw zou er nog soort van verklaarbaar kunnen zijnmisschien . Maar de heel aparte sport :n daar is echt geen enkele logische uitleg voor. Een keer de zeldzame sport genoemd in een vraag aan de gesprekspartner of het die specifieke sport is. Deze persoon is een zakelijk contact die geen enkele reden al hebben mijn telefoonnummer te willen invoeren in eigen telefoon. Ik sta gewoon in hun bedrijfssysteem.

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 01:25

Geen gemeenschappelijke vrienden?
Dat kunnen sommige accounts ook verbergen, dus als je al weet "hè, die facebook-vriend zou deze persoon óók als vriend kunnen hebben", zou dat je verklaring kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 20-02-23 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 01:25

Google/ e-mail/ cache/ cookies.

They are watching you, surprise ;-)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 01:26

Nope bij beiden niet. :n De overbuurvrouw had ik net een paar keer gesproken en voor de handigheid en veiligheid telefoonnummers uitgewisseld en wat mensen die ik nodig heb ivm opknappen van het huis.

De andere persoon zie ik een of twee keer per jaar zakelijk. Dat is het. En ver uit de buurt van mijn woonplaatsen.

Bienotje hoe werkt dat dan? Ook met internet uit? Cookies gaan altijd weg dagelijks ook ivm het weinige geheugen van de telefoon. Cache legen idem. Geen mail op de telefoon, dat moet ik bekijken via webmail

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 01:33

Ik weet het niet hoor, maar zou t kunnen zijn dat die mensen jou hebben opgezocht op Fb en dat je daardoor de melding krijgt?

Mand

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 01:53

Ik vroeg me dit laatst ook af. Had iemand ontmoet met uitgaan, geen gemeenschappelijke vrienden, geen telefoonnummer, hij uit Haarlem en ik in Utrecht. Dag erna stond ie tussen mijn voorgestelde vrienden terwijl er dus geen enkele link was, en hij heeft er ook nooit eerder tussen gestaan >;)

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 02:39

Of gewoon andersom. Wat als de buurvrouw jou heeft gezocht. Zelfs als jij onzichtbaar bent kan fb de connectie natuurlijk wel maken.

En een aparte sport maakt het eigenlijk logisch dat fb vraagt of jij mensen kent. Zodra jij iets op Google zoekt en de andere persoon ook is er een connectie.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 05:15

Ik denk ook dat die buurvrouw jou opgezocht heeft op Facebook.
En er bestaat ook nog toeval natuurlijk. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je een heel specifiek woord noemt of in je hoofd hebt, en net dat woord ineens op de radio te horen is, of in de krant staat, of op tv voorbij komt, op een manier waarvan je denkt ‘jee wat toevallig’..

Tancreda4

Berichten: 24114
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:34

Als die mensen jou hebben opgezocht of je profiel hebben willen kijken, krijg je ook al een 'kent u deze mensen'. Het hoeft dus niet afluister zijn, maar kan dus ook vanuit hen zijn gebeurt.

Maar er wordt zeker wel mee geluisterd, want soms hebben we 't over onderwerpen en heb ik warempel er advertenties over. Of cookies, je hoeft maar 1x naar iets te zoeken op Google terwijl je ingelogd was op je Google account en het duikt in al je apps en sites op...

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:34

Meest logische; locatiebepaling via netwerk. Of anders gezegd “deze twee telefoons komen wel eens bij elkaar in de buurt”. Daar kun je niet veel tegen doen, alleen stoppen met internetten.

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:40

Ipsilonka schreef:
Ik weet het niet hoor, maar zou t kunnen zijn dat die mensen jou hebben opgezocht op Fb en dat je daardoor de melding krijgt?

Hier dacht ik ook aan.
Jij hebt niet gezocht maar andersom misschien wel.

Afluisteren geloof ik niet in.

Eleeke

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:44

Voor zover ik weet ( ik werk in deze branche) wordt er niet afgeluisterd. Naast dat het niet mag, is het technisch te ingewikkeld om daar iets mee te doen.

Wat logischer is :

Locatie gegevens. Je krijg mensen voorgesteld die vaker op dezelfde plek als jij komen.
En nog logischer : ze hebben jij een keer opgezocht op facebook /insta

Combinatie van dezelfde hobby / dezelfde pagina of zelfde categorie paginaeik vinden.
gemeenschappelijke vrienden ( of nog een stapje verder weg), en dezelfde woonplaats. Of allebei dingen in dezelfde woonplaats leuk vinden.
Etc etc

Eleeke

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:45

Eleeke schreef:
Voor zover ik weet ( ik werk in deze branche) wordt er niet afgeluisterd. Naast dat het niet mag, is het technisch te ingewikkeld / duur om daar iets mee te doen.
Er zijn ve makkelijkere goedkopere methodes.

Wat logischer is :

Locatie gegevens. Je krijg mensen voorgesteld die vaker op dezelfde plek als jij komen.
En nog logischer : ze hebben jij een keer opgezocht op facebook /insta

Combinatie van dezelfde hobby / dezelfde pagina of zelfde categorie paginaeik vinden.
gemeenschappelijke vrienden ( of nog een stapje verder weg), en dezelfde woonplaats. Of allebei dingen in dezelfde woonplaats leuk vinden.
Etc etc

Dees

Berichten: 18944
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:48

Als je relatief weinig contacten hebt op FB, zal die lijst met mensen 'ken je die al?' ook korter zijn, met een veel grotere kans dat je de voorgestelde personen inderdaad ook echt kent.

Ik zoek er niets achter. Laten we wel wezen: hoe interessant ben je eigenlijk om te volgen of hacken? Ik ben dat iig totaal niet.

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:45

Facebook werkt zoals zoveel van dat soort zaken met algoritmes. Heb ook een slapend FB account en zie dat soort zaken ook langskomen. Een delete knop is dan ook heel handig.
Ik zou er niets achter zoeken.

Suzanne F.

Berichten: 49457
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:50

Mede daarom heb ik geen Facebook. Dus je kan altijd nog gewoon je account verwijderen. En gaan sms’en. Of Whatsappen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 11:00

Wat betreft de overbuurvrouw zou ik ergens nog logica vinden. Maar ik ben niet onder mijn eigen naam te vinden. Dat zoekt dus nogal lastig.

Locatie staat uit bij de telefoon. En bij het contact met beide personen het internet ook uit. Ook geen bluetooth of connect met andere telefoon (als mijn koelkast die optie uberhaupt heeft :') ). Ik zal vast ergens een google account hebben maar niet in gebruik, ook geen gmail actief of zo. :+

De tweede persoon was niet de persoon maar wel de sport. Deze sport heb ik nooit hoeven opzoeken omdat ik de sport ken dankzij ooit een docu op tv erover (hoewel geen normale sport en zeker niks voor mij helaas fysiek) en nog had onthouden dat deze persoon dat deed ook. En laatst gevraagd heb of waar het over ging die sport betrof. Dit contact is puur zakelijk en was de eerste keer in 10 maanden of zo weer sinds het laatste contact. Wel typisch dat dan vrij kort erna een contact zou opduiken over die sport.

Hoewel ik kent u deze personen heb uit staan drukt het er wel door. Maar ondanks de beperkte vrienden is die lijst akelig lang. Meest kennelijk als cobtact van de vrienden maar ook complete random ver over de wereld figuren waarvan ik de naam niet eens kan lezen. Alsof mensen kunnen betalen om overal op te duiken in lijsten.

Zo slapend zit het account me niet in de weg. Alleen de voorstellen zitten me niet lekker. Dit is ook de eerste keer en dan nog in korte tijd dat dit gebeurd. En dan ook nog op de ipad ipv telefoon.

Whats app komt er niet op want compleet nutteloos op mijn ipad die ik gebruik voor de communicatie :n die mensen die dat alleen hebben sms en als nodig. Maar dan moet ik mijn tekefoon gebruiken die kwa scherm en motoriek eigenlijk te klein is. Die is voor mij echt om te kunnen bellen onderweg en om soms iets op te zoeken. Maar dan gaat het best rap met de kosten ivm beperkte sms jes en beperkt internet.

Roodvos

Berichten: 6724
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:09

karuna schreef:
Wat betreft de overbuurvrouw zou ik ergens nog logica vinden. Maar ik ben niet onder mijn eigen naam te vinden. Dat zoekt dus nogal lastig.

Locatie staat uit bij de telefoon. En bij het contact met beide personen het internet ook uit. Ook geen bluetooth of connect met andere telefoon (als mijn koelkast die optie uberhaupt heeft :') ). Ik zal vast ergens een google account hebben maar niet in gebruik, ook geen gmail actief of zo. :+
Voor locatiebepaling hoef je niet perse je GPS aan te hebben. Dat werkt, wat minder nauwkeurig, ook via driehoeksmeting van de GSM-masten. Zo weten ze toch vrij goed waar je bent (of beter: waar je telefoon is). Het enige wat daartegen werkt is geen mobiele telefoon. Of ruim van te voren, terwijl je nog op een hele andere plek bent, de telefoon uitzetten. En ruim erna, wanneer je weer ergens anders bent, weer aan.

Verder heb ik geen idee, ik heb ook geen FB (lekker rustig).

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:14

Als je de nummers opgeslagen hebt (of zij die van jou) dan komt dit ook al eens voor.
Messenger wordt ook vaak gelinkt aan je nummer namelijk

Ik had dit bij een cliënt die mijn nummer had opgeslagen (werd in de sessie besproken, dus zag ik haar doen), hierna kwam zij in mijn 'mensen die je misschien kent'. Denk niet dat dit op locatie gaat want alle andere cliënten die ik evenveel zie en evenveel tijd mee spendeerde, komen hier niet in voor.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:15

Ik heb geen facebook en dit is dus net wat anders, maar past wel in t rijtje thuis.
Mijn zoon heeft zaterdag schoenen gepast in Utrecht en een adv kwam gister voorbij van deze schoenen op mijn telefoon. Ik heb geen schoene opgezocht op mijn telefoon, mijn vriend wel op zijn telefoon. Vind dit soort dingen toch zo vreemd, maar ongetwijfeld te verklaren..

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vreemd, facebook kent u deze mensen,Opmerkelijke voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:17

jullie zitten op dezelfde wifi, dus dat opzoeken kan best daardoor de reclame op jou telefoon geven.