Digitaal archiveren van foto's en documenten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leeslampje

Digitaal archiveren van foto's en documenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 10:03

Hoi Bokkers, ik kan haast niet de enige zijn met deze vraag :j

Ik ben 31 en heb inmiddels jaaaaaren aan digitale documenten verzameld. Foto's, digitale brieven of andere digitale documenten die ik wil bewaren (of moet bewaren voor administratie).

Nu heb ik alles op een externe harde schijf staan. Maar dat voelt wat breekbaar: als die schijf kapot gaat of kwijt raakt, ben ik alles kwijt.

Van de foto's maak ik ieder jaar een fotoboek, dus daar heb ik wel een fysieke kopie van de highlights. En van de echt belangrijke correspondentie houd ik prints bij in een ordner.

Maar ja, die harde schijf is mijn bron van alles. En dat blijft breekbaar.

Hoe lossen jullie dat op?
Een tweede harde schijf als back-up?
Een betrouwbare (!!) en goed beveiligde (!!) online cloud omgeving? Zo ja, waar dan? Mag gerust wat kosten, ik wil dat mijn gegevens goed beschermd zijn.

Iets anders waar ik niet aan denk?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:10

Ik heb ook veel data en foto's. Daarom heb ik een krachtige pc, alles staat in OneDrive én locaal op de pc (dat is niet standaard).
Daarnaast heb ik een externe hard disk en een backup programma wat ik elke week draai en wat zorgt dat de backup op de harddisk wordt bijgewerkt (dus alleen de verschillen). De harddisk zet ik altijd uit na het back-uppen, dit ivm eventuele virussen op je netwerk.

Volgens mij heb ik dan alle doom scenario's getackeld!

Edit: het eenmalig uploaden naar de cloud is wel een dingetje trouwens. Veeeel data. Duurt lang.
Laatst bijgewerkt door Tilmar op 11-02-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:12

'The cloud' is niets anders dan 'ergens' serverruimte huren.
Dat kan je dus ook zelf regelen zodat je weet wáár je documenten staan. Bokt draait ook op servers - vroeger in Amsterdam, waar ze nu staan na de verhuizing geen idee.

Of je zet zelf ergens anders een server neer - ivm brand bij voorkeur dus wel in een ander gebouw (bij je ouders of bij vrienden bv).
Wij hebben een server in onze (verwarmde) loods/werkplaats staan, los van de woning. Daarnaast fungeren externe harde schijven als back-up van de server.

Vroeger draaiden grote bedrijven wekelijks tape back-ups van de servers, geen idee of dat nog bestaat. Die tapes gingen dan een kluis in.

8nnemiek

Re: Digitaal archiveren van foto's en documenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:01

Je kan kiezen voor online backup, zoals Backblaze. Daar hoor ik goede verhalen over.
Maar zelf heb ik dubbele backups op externe harde schijven. Ik heb een grote HDD harde schijf, en daarnaast een paar SSD schijven, die zijn veel minder gevoelig voor schokken en gaan veel langer mee.

Eleeke

Re: Digitaal archiveren van foto's en documenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:32

Ik gebruik al Jaaaaaren livedrive.
Veel mogelijkheden met backup maar ook een online "harde schijf"

Daarnaast ook alles nog dubbel op een externe harde schijf