Aangezien er bakken levenservaring aanwezig is op dit forum dacht ik, laat ik deze vraag eens hier stellen!
Op dit moment rijd ik een Skoda fabia stationwagen diesel (150k op de teller). Deze auto vind ik ontzettend fijn en heeft me in de 5 jaar dat ik hem heb nog nooit laten staan.
Nu speel ik met de gedachte om een andere auto te kopen vanwege de sterk gestegen kosten voor diesel rijden (en je weet niet welke grappen de overheid de komende jaren nog gaat bedenken). Na een berekening met vergelijkbare benzine auto's ben ik tot de conclusie gekomen dat ik minimaal 1000 euro op jaarbasis goedkoper uit kan zijn. Afhankelijk van het soort auto wat ik terugkoop.
Mijn vraag is, welke middenklasse benzine auto zouden jullie adviseren met de volgende wensen? En wat is jullie evt. ervaring met merken waar ik nu naar kijk?
Wensen:
Middenklasse auto, carrosserie liefst stationwagen of hatchback 5 deurs.
Transmissie benzine, elektrisch (hybride).
Verbruik gecombineerd om en nabij 1 op 20
max 130.000 km op de teller
Bouwjaar vanaf 2012
Prijs tot 8k (zit iets rek in, maar we willen dit jaar een huis kopen

Veilige auto ik rijd ermee naar stal en voor werk zowel (langere) stukken snelweg als binnenwegen.
Opties cruisecontrol, airco (allebei must). Hillcontrol en parkeerhulp zou mooi zijn.
Ik ben geen dure merkrijder en heb daarom ook sch*t aan betalen puur voor het logo. Betrouwbaarheid, veiligheid en een zuinige auto vind ik het belangrijkste en daarnaast ook het veiligheidsgevoel wat mijn stationwagen me nu geeft t.o.v. bijvoorbeeld een formaat boodschappenauto.
Merken en modellen waar ik tot nu toe op uit kom zijn:
- Kia Rio
- Ford Fiesta (zie ik heel veel van rijden overigens)
- Skoda Fabia stationwagen (maar dan benzine uitvoering)
- Dacia Logan (iemand hier ervaring mee?)
- Citroën C4
- Seat Ibiza
Iemand suggesties of ervaringen?