Slimme lampen of andere optie?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Coconut

Slimme lampen of andere optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 10:55

Hallo Bokkers,

Wij wonen in een drive-in woning.
Beneden in de hal hangen twee plafond lampen die aangaan met de schakelaar beneden.

Helaas kunnen we op de eerste verdieping niet de lampen bedienen van de hal.
Daarom hebben we als het donker wordt de lampen standaard aan benden, maar dat vinden we best zonde. Het is echt heel donker beneden en de trap af zonder verlichting is een slecht idee.

Nu zat ik eraan te denken om slimme lampen in de plafond lampen te draaien. Lampen die aangaan d.m.v. een app op je telefoon, zoals Calex lampen.

Werkt dit echt goed? Of zijn er betere opties? Hoe zit het met het verbruik van zulke (led) smart lampen?

8nnemiek

Re: Slimme lampen of andere optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:00

Is een bewegingsdetector geen beter idee? Dan gaat de lamp vanzelf aan, ook als je je handen vol hebt.

Wij hebben alles van klik-aan-klik-uit, inclusief controle kastje, en dat vind ik wel echt ideaal. De verlichting beneden gaat vanzelf aan als het donker wordt en vanzelf uit rond 22:00u, en die kijkt dus echt naar wanneer de zon onder gaat, dus geen gedoe met tijden verstellen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:02

Ik zou dan eerder gaan voor een bewegingssensor. Beweging in de gang = lamp aan, tijdje geen beweging = lamp weer uit. Lijkt me handiger en beter voor je privacy dan alles maar aan een app te koppelen.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 11:02

8nnemiek schreef:
Is een bewegingsdetector geen beter idee? Dan gaat de lamp vanzelf aan, ook als je je handen vol hebt.

Wij hebben alles van klik-aan-klik-uit, inclusief controle kastje, en dat vind ik wel echt ideaal. De verlichting beneden gaat vanzelf aan als het donker wordt en vanzelf uit rond 22:00u, en die kijkt dus echt naar wanneer de zon onder gaat, dus geen gedoe met tijden verstellen.

Bewegingsdetector moet dan halverwege de trap hangen. Is ook niet echt veilig.

Ik ga eens kijken naar het klik-aan-klik-uit systeem.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:03

Er zijn tegenwoordig ook LED lampen met een geïntegreerde bewegingsmelder, bijvoorbeeld:
https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-l ... gLEgPD_BwE

Ik heb er laatst 2 gekocht op Amazon, was goedkoper.

Ik heb er eentje in de hal, en vind het goed werken. Gaat aan bij beweging, blijft aan bij beweging en gaat al snel weer uit zonder beweging.

Noodzakelijk is wel dat de bewegingsmelder vrij uitzicht heeft. En ik kan natuurlijk niet inschatten hoe dat bij jullie gaat werken als je van boven naar beneden gaat.

Ik heb ook, van de Action, slimme lampen. Daar heb ik een timer voor geprogrammeerd op mijn telefoon. Ook dat werkt heel goed. Als het langer/korter licht verzet ik de timer met stappen van 30 minuten.
Verbruik, tja, geen idee. Ik had er eerst gewone gloeilampen in en ik vergat nog wel eens een lamp uit te doen. Dus ik ben hiermee sowieso goedkoper uit.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:03

Hier de lampen van de action (LSC), geen idee hoe zuinig ze zijn eerlijk gezegd, maar dat werkt wel ideaal. Via de app aan/uit te doen en ook in te stellen dat ze zelf aan gaan om bijv 5 uur. Uitgaan kun je ook instellen via de app.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:05

Je kan ook ouderwets een extra schakeldraad trekken. De schakelaar beneden vervangen door een wisselschakelaar, en boven ook een wisselschakelaar maken (van een bestaande schakelaar een dubbele maken is het makkelijkste, waarvan één van de twee dan de wisselschakelaar is - of je maakt van beide een wissel, kun je beneden ook het licht boven alvast aandoen).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 11:06

Roodvos schreef:
Er zijn tegenwoordig ook LED lampen met een geïntegreerde bewegingsmelder, bijvoorbeeld:
https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-l ... gLEgPD_BwE

Ik heb er laatst 2 gekocht op Amazon, was goedkoper.

Ik heb er eentje in de hal, en vind het goed werken. Gaat aan bij beweging, blijft aan bij beweging en gaat al snel weer uit zonder beweging.

Noodzakelijk is wel dat de bewegingsmelder vrij uitzicht heeft. En ik kan natuurlijk niet inschatten hoe dat bij jullie gaat werken als je van boven naar beneden gaat.

Ik heb ook, van de Action, slimme lampen. Daar heb ik een timer voor geprogrammeerd op mijn telefoon. Ook dat werkt heel goed. Als het langer/korter licht verzet ik de timer met stappen van 30 minuten.
Verbruik, tja, geen idee. Ik had er eerst gewone gloeilampen in en ik vergat nog wel eens een lamp uit te doen. Dus ik ben hiermee sowieso goedkoper uit.

Bedankt voor je reactie.
Je moet al ruim halverwege de trap zijn voordat de lamp de beweging "ziet". Dat vinden wij te gevaarlijk. Onze trap is behoorlijk stijl. We hebben buren die ook een bewegingssensor hebben op de lampen beneden, maar die moeten dan eerst al 5/6 treden naar beneden lopen voordat de sensor reageert en de lampen aangaan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 11:07

Ibbel schreef:
Je kan ook ouderwets een extra schakeldraad trekken. De schakelaar beneden vervangen door een wisselschakelaar, en boven ook een wisselschakelaar maken (van een bestaande schakelaar een dubbele maken is het makkelijkste, waarvan één van de twee dan de wisselschakelaar is - of je maakt van beide een wissel, kun je beneden ook het licht boven alvast aandoen).

We hebben de elektricien hier al naar laten kijken, maar dit scheen nog niet zo makkelijk te zijn helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:09

Een bewegingssensor kun je ook los van de lamp ophangen. Dus de sensor boven aan de trap, en de lamp beneden bijvoorbeeld.
Deze bv: KLIK
Daar kun je zo veel lampen aan koppelen als je wil, met hun eigen schakelaar.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:11

Wij hebben slimme lampen van de Lidl. Die kunnen we met onze telefoon dimmen en aan en uit schakelen. Ook hebben we daar een losse aan/uit schakelaar bij die je overal kan plaatsen. Werkt prima!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 11:26

8nnemiek schreef:
Een bewegingssensor kun je ook los van de lamp ophangen. Dus de sensor boven aan de trap, en de lamp beneden bijvoorbeeld.

Ah, dit klinkt ook handig!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:29

8nnemiek schreef:

Dat is handig!

Wij hebben 1 lamp van de action die op de telefoon werkt.
Wij hebben hem op timer staan.
En op Google aangesloten.
Is het toch te donker dan is:"hey Google lamp aan ' toch erg handig.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:41

ik heb in mijn trapgat een bewegingssensor en ik vind het ideaal, de sensor is inderdaad los te plaatsen van de lampen zelf. Je zou hem bij wijze van spreke in de slaapkamer kunnen neerzetten.

Ik heb een Hue omdat alle lampen in het huis zo bediend worden, maar als dit de enige slimme lamp wordt dan zijn er andere systemen wellicht goedkoper.

Zodra je lampen in groepen wil plaatsen is de Hue weer handiger, zeker met de schema's die je er op kan zetten.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:00

Wij hebben zo van die app-lampen. Ik weet niet welke, want ik ben een holbewoner en noem het "luie-mensen-lampen". Maar eerlijk is eerlijk - ik heb ze al best vaak heel handig gevonden! Die van ons kunnen in alle kleuren, dus die van de woonkamer staan tijdens een film 's avonds vaak op donkerblauw. Niet te licht, niet te donker.

Behalve de paar x dat er "netwerkfout" oid op het scherm verschijnt, maar dan werkt de schakelaar natuurlijk hier nog wel.

Ik geloof dat de onze van Bol komen. Mocht je meer willen weten, wil ik het straks wel eens aan mijn vriend vragen, die heeft ze besteld.

Je kunt elke lamp ook een eigen naam geven. Een normaal mens zal dan "gang" en "woonkamer" oid invullen, maar omdat ik een holbewoner ben wilde ik dwars doen, dus noemen mijn lampen Wall-E en Cake enzo.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:01

Ik zou absoluut klik aan klik uit overslaan. Wij en iedereen om ons heen heeft niets anders dan ellende met dat spul en zeker het kastje dat alles moet aansturen.

Wij gebruiken Homey met Philips Hue en Somfy en die combinatie is perfect.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:15

Apart Tazzey, hier werkt de Klik-aan-klik-uit perfect! Ik doe er vanalles mee. Heb bv ingesteld dat de lader van mijn mobiel uit springt als de mobiel 80% geladen is, dat werkt super. En natuurlijk de verlichting die vanzelf aan en uit gaat, of als ik zeg 'Hé Siri, hoek aan' bv. Het kastje heb ik een jaar of drie geleden geïnstalleerd, en daarna nooit meer iets aan hoeven veranderen of instellen. Werkt gewoon.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:17

Wij hebben philips hue hiervoor, hadden eenzelfde verhaal. Voordeel van hue is dat er bij de lamp een afstandsbediening zit die je gewoon als schakelaar (draadloos) aan de muur kan hangen. Hierdoor dus toch de functie van lamp met schakelaar en zonder de kabels.
Ze kosten wat maar kwaliteit, garantie etc is top.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:26

Wij hebben een heel aantal philips hue lampen in huis. Die kun je bedienen met je telefoon. Ook kan er evt. een knop aan gekoppeld worden, als je dat handig zou vinden. Werkt perfect!

Ikea heeft ook een assortiment met slimme verlichting. We hebben thuis ook zo'n schakelaartje van de ikea liggen, werkt ook prima! Wij hebben het gecombineerd met Hue lampen, maar die kun je natuurlijk ook met de slimme lampen van de ikea zelf combineren.
https://www.ikea.com/nl/nl/cat/slimme-v ... ing-36812/

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:32

Hier ook Philips Heu met bovenaan de trap een sensor, als ik dan boven kom gaan een aantal lampen daar aan en dat kun je dan zo instellen dat ze na X minuten ook weer uitgaan..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:37

8nnemiek schreef:
Apart Tazzey, hier werkt de Klik-aan-klik-uit perfect! Ik doe er vanalles mee. Heb bv ingesteld dat de lader van mijn mobiel uit springt als de mobiel 80% geladen is, dat werkt super. En natuurlijk de verlichting die vanzelf aan en uit gaat, of als ik zeg 'Hé Siri, hoek aan' bv. Het kastje heb ik een jaar of drie geleden geïnstalleerd, en daarna nooit meer iets aan hoeven veranderen of instellen. Werkt gewoon.

Wij hadden, zonwering, verlichting, airco enz. enz. En dat is echt ellendig. Wij wonen op hoogte en de zonwering kan niet altijd uit ivm harde wind. Zodra Klik aan klik uit een update doorvoerde werd er een signaal omgekeerd waardoor die zonwering uitging zodra de update binnen was. Dat heeft spannende situaties opgeleverd met harde wind maar ook met een glazenwasser die zijn leven aan zich voorbij zag schieten toen hij voor ons raam stond en ineens uit het niets mijn zonwering uitging. In alle gevallen waren we gelukkig thuis en ik slaap licht dus in de nacht werd ik er wakker van.

Of een airco installatie die ineens gaat verwarmen als een idioot waardoor je thuiskomt in een huis van 29 graden en er twee huisdieren op apengapen liggen.

In onze omgeving hebben we in het begin klik aan klik uit aangeraden maar iedereen kwam langzaam maar zeker steeds vaker bij ons klagen dat dat spul totaal niet werkt als je iets meer vraagt dan een lampje hier en daar.

Een vriendin vertrouwde ook op klik aan klik uit dat hij de stekker uit gooide als haar tablet vol was. De brandweer constateerde dat dat blijkbaar dus niet goed werkt, resultaat was een uitgebrande woonkamer.

Dus nee, hier komt klik aan niet meer in de buurt.

Het systeem van Ikea is wel prettig voor basis gebruik. Ik heb in de badkamer de spotjes hangen en die doen het prima en werken ook goed samen met Homey.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:49

Ik heb in mijn woonkamer, keuken, badkamer en op de twee kamers boven slimme lampen hangen, enkel de gang werkt momenteel nog op "gewone" verlichting.
Doorgaans werkt het goed. Het komt wel voor dat de verbinding verbroken is en je de lampen opnieuw moet koppelen.
Ik heb hombli smart spots gekozen en werk met google assistant. Behalve met je app het licht bedienen, kan je ook tijdschema's instellen voor wanneer het licht aan of uit gaat (automatisch dus).
De reden dat ik hiervoor gekozen heb is niet zozeer dat het licht met een app of via een spraakopdracht bediend kan worden, maar omdat voor mij de kleur en helderheid van het licht erg belangrijk is. De hombli startspots en - bulbs die ik heb zijn zeker niet de goedkoopste, maar je kan ze naar keuze instellen voor wat betreft kleur en helderheid.
Wel moet je opletten dat de schakelaars "aan" blijven staan. Zet je deze uit, dan kan je de verlichting niet (meer) bedienen met je app of google.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:15

Hier geen airco of zonwering erop, maar voor de lampen vind ik het super fijn. Brand bij een tablet komt natuurlijk niet door de schakelaar, dan is er iets in de lader of tablet stuk.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:33

8nnemiek schreef:
Hier geen airco of zonwering erop, maar voor de lampen vind ik het super fijn. Brand bij een tablet komt natuurlijk niet door de schakelaar, dan is er iets in de lader of tablet stuk.

Klopt maar als jij blind vertrouwd dat klikaan de schakelaar uitschakelt kom je toch bedrogen uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:02

Als hij niet uitschakelt dan staat het kastje waarschijnlijk gewoon te ver van de schakelaars af. Hier gaat alles elke keer prima vanzelf uit, in al die jaren nooit een lamp aan gebleven.
Dat jij een set hebt die schijnbaar slecht werkt wil niet zeggen dat ie bij iedereen slecht werkt natuurlijk. Het blijft techniek, die kan stuk gaan. Je tv en telefoon en stofzuiger kunnen ook stuk gaan, net zoals elk ander merk draadloze schakelaar.