KOR regeling

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

KOR regeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 20:56

Wie heeft er verstand van de kor regeling van de belastingdienst en zou hier kort uitleg over willen geven?

Wat ik er uit begrepen heb is dat je onder de 20k verdient je btw vrijstelling krijgt, maar hoe zit het bijvoorbeeld met een investering die je voor je bedrijfje moet doen?

Celiien

Re: KOR regeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:58

je krijgt btw vrijstelling voor te betalen btw, en te vorderen btw. ook bij je investeringen is btw dus niet meer aftrekbaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 21:05

Celiien schreef:
je krijgt btw vrijstelling voor te betalen btw, en te vorderen btw. ook bij je investeringen is btw dus niet meer aftrekbaar.

a oke, dan begrijp ik het goed dat wanneer je bijvoorbeeld cateraar bent en je hebt een nieuwe keukenmachine nodig, dan kun je niet te btw terugvorderen?

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:24

Klopt helemaal! Je hebt bij deelname aan de kor in principe het voordeel dat je geen btw af hoeft te dragen over je omzet maar daar staat tegenover dat je niets terug kunt vorderen / terug kunt vragen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:27

PSvanLot schreef:
Celiien schreef:

a oke, dan begrijp ik het goed dat wanneer je bijvoorbeeld cateraar bent en je hebt een nieuwe keukenmachine nodig, dan kun je niet te btw terugvorderen?

Dat klopt ja.

Je krijgt trouwens geen btw vrijstelling als je onder de 20 k zit. Je moet er bewust voor kiezen. Die keuze is dan voor 3 jaar.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:31

Nope. En dat geld dan ook voor je reguliere inkopen, dus je ingrediƫnten, messen, en verzin maar waar btw over valt.

Als je starter bent en je verwacht veel investeringen te moeten doen, zou ik even kort gaan rekenen of je over een heel jaar gezien btw moet betalen, of ontvangen. zeker in het voorbeeld van de cateraar: omzet is daarbij vaak 9% en de investeringen zoals apparatuur is 21%. Het kan soms fijn zijn als je dan je eerste jaar buiten de KOR houdt, en pas erna erin stapt. als je dus al je investeringen grotendeels hebt gedaan ;)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:32

PSvanLot schreef:
Celiien schreef:

Dat klopt ja.

Je krijgt trouwens geen btw vrijstelling als je onder de 20 k zit. Je moet er bewust voor kiezen. Die keuze is dan voor 3 jaar.

Tenzij je over de 20k heengaat. Dan moet je direct belasting gaan afdragen en val je uit de KOR regeling.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 21:36

Celiien schreef:
Nope. En dat geld dan ook voor je reguliere inkopen, dus je ingrediƫnten, messen, en verzin maar waar btw over valt.

Als je starter bent en je verwacht veel investeringen te moeten doen, zou ik even kort gaan rekenen of je over een heel jaar gezien btw moet betalen, of ontvangen. zeker in het voorbeeld van de cateraar: omzet is daarbij vaak 9% en de investeringen zoals apparatuur is 21%. Het kan soms fijn zijn als je dan je eerste jaar buiten de KOR houdt, en pas erna erin stapt. als je dus al je investeringen grotendeels hebt gedaan ;)

Dat is een duidelijke uitleg waar ik wat mee kan. Super fijn!

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:29

Oke, ik weet even niet hoe het precies in elkaar zit, maar daar zou je dus een goede accountant voor kunnen vragen. Je hebt namelijk, ook als je gebruik maakt van de KOR regeling, wel een bedrag wat vrij aftrekbaar is. Hiervoor dien je wel aan een minimaal aantal uren in het jaar te komen (ik meen iets van 12 tot 16 uur per week gemiddeld, maar pin je daar even niet op vast).

Krijg de informatie ook zo 1,2,3 niet gevonden... Maar je zou dan dus enkele investeringen wel af kunnen trekken. Wellicht kan iemand mij hier concreet op aanvullen.

Ik vond het persoonlijk wel een heel stuk makkelijker rekenen en boekhouden in de KOR.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:33

Selente schreef:
Oke, ik weet even niet hoe het precies in elkaar zit, maar daar zou je dus een goede accountant voor kunnen vragen. Je hebt namelijk, ook als je gebruik maakt van de KOR regeling, wel een bedrag wat vrij aftrekbaar is. Hiervoor dien je wel aan een minimaal aantal uren in het jaar te komen (ik meen iets van 12 tot 16 uur per week gemiddeld, maar pin je daar even niet op vast).
.

Jij bedoelt denk ik de zelfstandigenaftrek. Als je meer dan 1225 uur per jaar in je bedrijf steekt, dan heb je in je jaaraangifte recht op de zelfstandigenaftrek. Deze aftrek wordt echter wel de aankomende jaren afgebouwd. Ik meen gelezen te hebben dat de aftrek in 2027 nog slechts EUR 900 is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:37

Als je minder dan 20.000 euro met btw belaste omzet draait, val je onder de KOR en draag je geen btw af maar kun je die ook niet terugvragen.
Je bent dan btw-vrijgesteld maar maak je wel meer met btw-belaste omzet dan val je niet meer onder de KOR. Dan kan je wel weer btw terugvragen en afdragen.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:56

Baredawn schreef:
Jij bedoelt denk ik de zelfstandigenaftrek. Als je meer dan 1225 uur per jaar in je bedrijf steekt, dan heb je in je jaaraangifte recht op de zelfstandigenaftrek. Deze aftrek wordt echter wel de aankomende jaren afgebouwd. Ik meen gelezen te hebben dat de aftrek in 2027 nog slechts EUR 900 is.

Dat bedoel ik inderdaad! :j Dan gaat het toch over 24 uur gemiddeld per week ipv 16.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 07:32

Zelfstandigenaftrek geldt voor de inkomstenbelasting, deze vraag ziet op de omzetbelasting.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:11

Als je de KOR gebruikt en recht hebt op de zelfstandigenaftrek kun je wellicht beter stoppen met ondernemen. 20K omzet op 1225 uur werk is een omzet van 16,32 per uur. Na aftrek van al je kosten werk je waarschijnlijk voor het salaris van een 15 jarige.

Je zult even goed moeten rekenen, als cateraar kan het gunstig zijn om gewoon btw te betalen.
Vaak gebruikt een cateraar veel bakjes en dozen om alles in te verpakken, deze koop je in met 21%.
Het eind product is de maaltijd en die is belast met 9%.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:25

In ben de KOR in gegaan toen ik met corona heel weinig werk had. Ideaal; ik heb nauwelijks belasting hoeven afdragen, maar het was wel even puzzelen om aan het aantal uren te komen die eerste paar jaar met corona. Wat extra administratie/zelfstudie/website bouwen en je bent er. Vorig jaar heb ik mijn best gedaan om net binnen die KOR te blijven, juist omdat dat zo veel gunstiger is qua belasting. Waarschijnlijk ga ik er dit jaar wel overheen, maar die eerdere jaren zijn mooi meegenomen.
Het ligt er inderdaad wel aan of je veel extra kosten hebt. Ik hoef nauwelijks te investeren dus mijn omzet is redelijk gelijk aan mijn winst. Maar als je twijfelt en niet te veel investeert is het altijd verstandig om in de KOR te beginnen, dan hoef je het eerste deel van het jaar in ieder geval geen BTW af te dragen. Zodra je er overheen gaat, ga je weer uit de KOR.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:29

8nnemiek schreef:
In ben de KOR in gegaan toen ik met corona heel weinig werk had. Ideaal; ik heb nauwelijks belasting hoeven afdragen, maar het was wel even puzzelen om aan het aantal uren te komen die eerste paar jaar met corona. Wat extra administratie/zelfstudie/website bouwen en je bent er. Vorig jaar heb ik mijn best gedaan om net binnen die KOR te blijven, juist omdat dat zo veel gunstiger is qua belasting. Waarschijnlijk ga ik er dit jaar wel overheen, maar die eerdere jaren zijn mooi meegenomen.
Het ligt er inderdaad wel aan of je veel extra kosten hebt. Ik hoef nauwelijks te investeren dus mijn omzet is redelijk gelijk aan mijn winst. Maar als je twijfelt en niet te veel investeert is het altijd verstandig om in de KOR te beginnen, dan hoef je het eerste deel van het jaar in ieder geval geen BTW af te dragen. Zodra je er overheen gaat, ga je weer uit de KOR.

Hier net zo. Ik heb een hondenuitlaatservice en kan maar heel weinig btw terug vragen. Ik heb weinig te investeren :+
Dit jaar kan ik er echt niet meer in blijven. Mijn kosten zijn behoorlijk gestegen en helaas de KOR niet. Zoals het er nu naar uitziet ga ik vanaf augustus uit de KOR.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:36

Apart eigenlijk dat de KOR niet mee stijgt met de inflatie en het minimumloon :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 16:54

Peerke_ schreef:
Als je de KOR gebruikt en recht hebt op de zelfstandigenaftrek kun je wellicht beter stoppen met ondernemen. 20K omzet op 1225 uur werk is een omzet van 16,32 per uur. Na aftrek van al je kosten werk je waarschijnlijk voor het salaris van een 15 jarige.

Je zult even goed moeten rekenen, als cateraar kan het gunstig zijn om gewoon btw te betalen.
Vaak gebruikt een cateraar veel bakjes en dozen om alles in te verpakken, deze koop je in met 21%.
Het eind product is de maaltijd en die is belast met 9%.

De cateraar was als voorbeeld, het gaat hier om een ander werkgebied waarbij de uurloon vele malen hoger ligt. Of mag dat niet?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:21

Je mag zoveel per uur verdienen als je zelf wilt.
Maar je omzet moet onder de 20.000 euro per jaar blijven.

Of dat veel is hangt af van het type bedrijf.
Een belastingadviseur maakt eigenlijk geen kosten, met een computer kan hij waarschijnlijk zijn werk doen.
Een winkel met 20.000 euro omzet schiet niet op, daar liggen alle kosten veel hoger.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:27

Alles mag, maar als je investeringen moet doen loont het soms (vaak?) niet om in de KOR te gaan; of niet meteen. Veel bedrijven moeten veel investeren in het begin en je omzet is vaak nog laag. Vaak is het vooral nuttig voor mensen die diensten leveren.

Je mag ook een uurloon van 19k vragen, en maar 1 uur werken, en dat kan prima onder de KOR vallen. Je hebt dan alleen geen recht op zelfstandigenaftrek, die staat daar los van en is het urencriterium van 1225 voor van belang.

Wat ook uitmaakt is of je B2B of B2C gaat leveren. Als je aan bedrijven levert dan moet jouw prijs concurreren met die van anderen excl btw, anders ben je voor hen duurder. Je moet het ook op je facturen benoemen dat het btw vrij is.

8nnemiek schreef:
Apart eigenlijk dat de KOR niet mee stijgt met de inflatie en het minimumloon :j

Apart ook dat het gaat over winst, als je 1 stuk verkoop voor 20k, terwijl de inkoop misschien ook 19k was, mag je er al geen gebruik meer van maken... De oude KOR regeling ging over je winst, veel logischer!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:15

Netto maak je ook niet meer winst door de huidige KOR, toch?
Je rekent de btw niet meer door aan je klant, dat was in de vorige regeling anders. Dan rekende je hem wel door, maar mocht je hem zelf houden.

Edit: Niet bedacht dat het ook om particuliere klanten kon gaan. Dan kun je er natuurlijk wel een fijn voordeel aan hebben!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:20

Het heeft inderdaad vooral nut als het merendeel van je klanten particulier is. Bedrijven willen graag btw kunnen aftrekken, en dat kunnen ze als je in de kor zit en geen btw mag berekenen inderdaad.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:58

Qerty schreef:
Netto maak je ook niet meer winst door de huidige KOR, toch?
Je rekent de btw niet meer door aan je klant, dat was in de vorige regeling anders. Dan rekende je hem wel door, maar mocht je hem zelf houden.

Edit: Niet bedacht dat het ook om particuliere klanten kon gaan. Dan kun je er natuurlijk wel een fijn voordeel aan hebben!

Als je hele goede marges hebt kun je iets meer winst maken met KOR dan zonder KOR. Kan eigenlijk alleen bij verkoop aan consumenten.

Inkoop 2 euro = 2,42 incl.
Verkoop 10 euro = 8,26 excl.
Met KOR is je winst 7,58
Zonder KOR is je winst 6,26

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:13

Maar als je nou geen investeringen hoeft te doen maar bijvoorbeeld een dienst verleend?
Ik noem maar iets: dagje meehelpen bij opbouwen festival als zzp in de kor regeling. Houd je dan het zzp bedrag dat het bedrijf jou betaald netto over?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:19

8nnemiek schreef:

Exact dit, door hoge energieprijzen heb ik de prijs van mijn vakantiehuis omhoog moeten doen. Maar dat is eigenlijk helemaal niet voordelig voor me aangezien ik die kor misscien daardoor wel overstijg.