Zonnepanelen op dak schaduwzijde

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffieduck83

Berichten: 1758
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Zonnepanelen op dak schaduwzijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 14:15

Van de woningbouwvereniging heb ik een aanbod gekregen om 5 zonnepanelen te laten plaatsen op mijn dak voor 18 euro per maand. Het probleem is dat het dak waarop ze geplaats kunnen worden het grootste deel van de dag in de schaduw ligt door omliggende hogere bebouwing. Heeft dit dan zin?

8nnemiek

Berichten: 43809
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:20

Daar is weinig van te zeggen als je niet precies weet wanneer en hoe lang ze in de schaduw liggen. 's Zomers staat de zon een stuk hoger natuurlijk, liggen ze dan nog steeds in de schaduw? Voor zonnepanelen is de middagzon het belangrijkst. Als ze 's morgens en 's avonds in de schaduw liggen dan merk je daar qua opbrengst veel minder van dan wanneer ze overdag in de schaduw liggen.

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:26

Aan de andere kant, als je alleen tussen 11 en 3 zon op je dak hebt en je bent in die uren op je werk, heb je er ook geen *piep* aan, want dan ben je niet in staat om juist op dat moment je wasdroger of wasmachine aan te zetten, en je elektrische auto staat op dat moment vermoedelijk ook niet thuis aan de oplader.

Oftewel: kijk ook even op welke momenten van de dag je veel stroom gebruikt (of - gepland - kunt gaan gebruiken), en als dat op andere tijdstippen is dan wanneer de panelen energie leveren heb je er ook weinig aan.

daffieduck83

Berichten: 1758
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Zonnepanelen op dak schaduwzijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 14:32

Het dak heeft vooral 's ochtends zon. In de zomer tussen 7.00 en 14.00 ongeveer. In de winter alleen tussen 10.00 en ca. 13.00 uur.

ikke

Berichten: 37967
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:33

daffieduck83 schreef:
Van de woningbouwvereniging heb ik een aanbod gekregen om 5 zonnepanelen te laten plaatsen op mijn dak voor 18 euro per maand. Het probleem is dat het dak waarop ze geplaats kunnen worden het grootste deel van de dag in de schaduw ligt door omliggende hogere bebouwing. Heeft dit dan zin?

Jawel, het heeft wel zin, maar je opbrengst zal flink lager zijn. Dat kan zomaar dalen tot 20% van de capaciteit maar dat is inderdaad sterk afhankelijk van jouw situatie, zoals 8nnemiek al aangeeft.

Informeer vooral ook naar de technische oplossing die ze bieden.
Op daken met veel schaduw gebruik je optimizers of micro-omvormers bij je panelen. Bieden ze dat niet aan, schop ze gerust buiten en zeg dat ze hun huiswerk opnieuw moeten doen.

Optimizers is een apparaatje dat bij je paneel zit (elk paneel dat meer schaduw kan krijgen dan algemeen) en ervoor zorgt dat schaduw op een paneel niet de opbrengst van alle panelen beïnvloed.

Micro-omvormers zijn kleine omvormers die voor elk paneel apart de spanning omzet naar 230V 50Hz en direkt invoed op je meterkast.

daffieduck83 schreef:
Het dak heeft vooral 's ochtends zon. In de zomer tussen 7.00 en 14.00 ongeveer. In de winter alleen tussen 10.00 en ca. 13.00 uur.

Je panelen doen het ook zonder direkte zon-instraling, maar dan hebben ze wel (veel) minder opbrengst.

Neem dat ook mee bij je overweging zoals Ibbel die beschrijft.

Roodvos

Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:54

Ibbel schreef:
Aan de andere kant, als je alleen tussen 11 en 3 zon op je dak hebt en je bent in die uren op je werk, heb je er ook geen *piep* aan, want dan ben je niet in staat om juist op dat moment je wasdroger of wasmachine aan te zetten, en je elektrische auto staat op dat moment vermoedelijk ook niet thuis aan de oplader.

Oftewel: kijk ook even op welke momenten van de dag je veel stroom gebruikt (of - gepland - kunt gaan gebruiken), en als dat op andere tijdstippen is dan wanneer de panelen energie leveren heb je er ook weinig aan.

Moderne vaatwassers en wasmachines (ik heb geen droger, maar vast ook) hebben een functie voor uitgesteld einde danwel uitgesteld begin. Als je weet wanneer je panelen stroom geven kan je eenvoudig je apparatuur instellen dat het op dat moment aan het werk gaat. Kom je thuis, is de (af)was klaar.

Tieme
Berichten: 5034
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:01

Ibbel schreef:
Aan de andere kant, als je alleen tussen 11 en 3 zon op je dak hebt en je bent in die uren op je werk, heb je er ook geen *piep* aan, want dan ben je niet in staat om juist op dat moment je wasdroger of wasmachine aan te zetten, en je elektrische auto staat op dat moment vermoedelijk ook niet thuis aan de oplader.

Oftewel: kijk ook even op welke momenten van de dag je veel stroom gebruikt (of - gepland - kunt gaan gebruiken), en als dat op andere tijdstippen is dan wanneer de panelen energie leveren heb je er ook weinig aan.


Onzin om 2 redenen:
Op dit moment en de komende tijd kan je de opgewekte stroom nog salderen. Ze willen dit de komende jaren afbouwen maar niets is nog zeker.

Ten tweede:
Je kan wel degelijk gebruik maken van die opgewekte stroom terwijl je niet thuis bent. Je kan apparaten uitgesteld aan laten gaan op de tijden dat het meestal zonnig is. en tegenwoordig heb je ook stekkers die icm met een app het apparaat inschakelen op het moment dat er zonnestroom opgewekt wordt. Als ze ingesteld staan dan kan ik de wasmachine of afwasmachine zo vanaf m'n werk met de app inschakelen wanneer ik zie dat we zonnestroom opgewekt wordt.

verootjoo
Berichten: 35886
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zonnepanelen op dak schaduwzijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 22:05

Weet je zeker dat er geen zon op komt buiten die tijden?

Ik dacht dat ook maar er blijkt veel langer de zon op te staan dan ik dacht.
De bebouwing moet wel heel hoog zijn willen ze de zon op je dak tegen houden.