Badkamer, do's en don'ts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Mjetterd

Badkamer, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 12:59

Wij gaan binnenkort beginnen met onze badkamer. Nu zag ik een tijdje geleden hier op Bokt een topic met de do's en don'ts voor een keuken en dat was heel interessant. Er werden dingen gezegd waar je anders niet op zou komen of over na zou denken.

Nu ben ik wel benieuwd wat betreft de badkamer. Wat zou je bij een volgende badkamer echt anders doen/niet meer doen en wat vind je juist heel handig en zou je de volgende keer absoluut weer willen :D?

Earth

Re: Badkamer, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:06

Do- Vloerverwarming! Dat mis ik nnu we het toch niet hebben echt wel. En tegenwoordig is dat niet zo duur meer.

Do - kies een bepaalde sfeer of uitstraling die je wilt hebben. Wil je een luxe gevoel creëren? Een buitengevoel met natuurlijke materialen? Zo benader ik altijd het opknappen van een ruimte, want dan wordt het veel leuker om erin te leven. Dan is het iets persoonlijks. :D En dat hoeft niet eens veel duurder te zijn, maar voor een grijs en witte tegel gaan kan iedereen, dat vind ik altijd onpersoonlijk en saai :') (sorry voor die het hebben maar echt :') )

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:06

Mijn nieuwe badkamer komt in maart. Ik ga daarbij helemaal van het gas af, dus krijg elektrische vloerverwarming en een elektrische verwarming.
Ook wordt mijn wastafel kleiner, nu is hij zo groot dat de doorgang heel krap is tussen de wastafel en douchecabine.
Ik krijg een vast plankje die wordt ingevoegd in de hoek tussen de tegels, nu heb ik zo'n los hangding en dat rammelt/schudt altijd alle kanten op als je er een (volle) fles bij zet. Of van die zuignapdingen die steeds van de kant kletteren..
Er komt een spiegel met verlichting en een stopcontact, ik heb nu geen stopcontact in mijn badkamer en moet dus mijn tandenborstel altijd in een andere kamer opladen :+ Een spiegel met verwarming was ook een optie (tegen condens) maar ik vond het prijsverschil te groot om daarvoor te kiezen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:15

Ik zou een infrarood spiegel monteren. Onze gewone verwarming/handdoekrek is super fijn, maar de verwarming staat hier nog maar weinig aan, en even een infrarood verwarming aanzetten die direct warmte straalt lijkt me heerlijk!

En we hebben een ventilator die vanzelf aan gaat als je het licht aan doet en dan met een timer een tijd aan blijft. Super irritant! Bij even je tanden poetsen springt ie aan en blijft dan een hele tijd door draaien, en dat is bij ons heel goed te horen vanuit de slaapkamer.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:19

8nnemiek schreef:
Ik zou een infrarood spiegel monteren. Onze gewone verwarming/handdoekrek is super fijn, maar de verwarming staat hier nog maar weinig aan, en even een infrarood verwarming aanzetten die direct warmte straalt lijkt me heerlijk!

En we hebben een ventilator die vanzelf aan gaat als je het licht aan doet en dan met een timer een tijd aan blijft. Super irritant! Bij even je tanden poetsen springt ie aan en blijft dan een hele tijd door draaien, en dat is bij ons heel goed te horen vanuit de slaapkamer.

Ik heb daarvoor een kastje aan de muur met 4 knoppen.. Stand 1 t/m 3 en ook een stand die je voor (uit mijn hoofd) 8 minuten aan kunt zetten. Ik gebruik alleen die laatste, hij staat standaard op 1 en als ik ga douchen druk ik even die timer in en na die 8 minuten gaat hij dan weer terug naar stand 1.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:22

Wat wij anders zouden doen (en gaan doen) is een douchewand die eenvoudig open te klappen is zodat je 'm goed schoon kunt maken. Wij hebben nu zo'n schuifdeurconstructie, maar die schuift uiteraard deels over elkaar heen, en ertussen kun je dus echt niet schoonmaken zonder de halve wand te slopen. Dat laatste doe je dus nooit, met als gevolg dat er nog net geen champignons tussen groeien :+
Dus let goed op wat je op dat gebied koopt.

Selina

Die van ons wordt als het goed is vandaag afgerond en ik heb nu al spijt van bepaalde dingen :+ En überhaupt heeft de verbouwing 9 weken geduurd, echt belachelijk.

Neem geen zwarte wasbak. Je ziet echt alles.
Neem geen zwarte vloertegels. Zie punt 1.
Inbouwkranen geeft meer risico om door je muur heen te gaan. Dus nu ook slaapkamer opnieuw verven.
Grijze kitranden staan minder mooi dan ik dacht :+
Laat hem niet monteren door het bedrijf die het bij ons gedaan heeft :+

Maar waar ik wel blij mee ben zijn m’n gouden (look) kranen <3 Staat heel chique.
Plafond met spotjes ben ik heel blij mee. Geeft veel licht.
Elektrische radiator. Nu konden de verwarmingsbuizen weg.
Laatst bijgewerkt door Selina op 19-01-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlotte446

De badkamer vergroten als dat ‘nodig’ en mogelijk is. In de oude badkamer zat een klein bad en het meubel was heel ondiep (30cm) en stak voorbij het kozijn. Daar kon je dus tegenaan lopen als je de badkamer in liep. De indeling omgooien ging niet vanwege een schuin plafond.

Om een normaal meubel te kunnen plaatsen en een iets groter bad hebben wij 1 muur 50cm verplaatst. Beste keuze ooit, het is nu echt heerlijk ruim. We lopen elkaar nooit in de weg.

Wij houden van frisse lucht en zetten het raam vaak open. Ook in ons vorige huis maar met enkel een douchewand was dat toch best koud. Nu hebben we een cabine en ik wil geen wand meer.

We hebben vloerverwarming maar die staat eigenlijk niet aan vanwege de absurde prijzen.

Een verwarmde spiegel is ook geweldig.

De kolomkast die wij hebben gekozen was niet op voorraad, ik vond het badkamermeubel prima en groot genoeg dus de set besteld. De kolomkast viel klein uit, zo klein dat onze normale handdoeken er niet in passen. Onze normale washandjes net aan. Kwestie van beter meten, maar het is dus fijn om alle meubels vooraf te zien.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:23

Hierbij mijn tips:
- Sunshower hebben wij nu al rond de 7 a 8 jaar en ik gebruik hem echt 365 dagen per jaar. Ik vind het gewoon vervelend om op vakantie te gaan, want dan mis ik mijn sunshower
- Ik haat echt met een hoofdletter H afwerkstrips en zeker afwerkstrips in het chroom. Dat vind ik zo’n goedkope uitstraling geven. Dus idealiter worden de tegels in verstek gezaagd, maar dat is echt een hele dure aangelegenheid. Alternatief is duurdere afwerkstrips nemen die volledig blenden met de tegel, dus zowel in kleur als in structuur
- Het zelfde met een douchecabine met bak en in profielen. Beide vind ik er erg goedkoop uitzien, dus gewoon netjes de vloer laten aflopen naar de afvoer en de wanden profielloos plaatsen (is volgens mij altijd maatwerk, maar het dubbel en dwars waard)
- Stopcontacten netjes wegwerken in een kastje

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 13:25

Ibbel schreef:
Wat wij anders zouden doen (en gaan doen) is een douchewand die eenvoudig open te klappen is zodat je 'm goed schoon kunt maken. Wij hebben nu zo'n schuifdeurconstructie, maar die schuift uiteraard deels over elkaar heen, en ertussen kun je dus echt niet schoonmaken zonder de halve wand te slopen. Dat laatste doe je dus nooit, met als gevolg dat er nog net geen champignons tussen groeien :+
Dus let goed op wat je op dat gebied koopt.

Wij gaan waarschijnlijk voor een inloop douche zonder glaswand/deur/o.i.d., dus geen champignon taferelen :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:26

Plukje wij hebben kunststof afwerkstrips in dezelfde kleur als de tegels, idd veel mooier.

Als je al voor zwart materiaal gaat, zorg er dan voor dat het echt goed spul is want a: het slijt anders heel snel en B; het is zoals Selina zegt niet schoon te houden. Dat zie ik bij onze overburen. Hun kraan heeft nu al slijtplekken na 1 jaar. Wel goedkoop spul dus, maar goed.

Ik heb nog 1 grote DO!: een waterontharder. Wat scheelt dat aan kalk in de douche zeg!!!

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 13:26

Selina schreef:
Die van ons wordt als het goed is vandaag afgerond en ik heb nu al spijt van bepaalde dingen :+ En überhaupt heeft de verbouwing 9 weken geduurd, echt belachelijk.

Inbouwkranen geeft meer risico om door je muur heen te gaan. Dus nu ook slaapkamer opnieuw verven.

Maar waar ik wel blij mee ben zijn m’n gouden (look) kranen <3 Staat heel chique.

Ik heb moeten lachen om je don'ts lijstje. :o
Wat fijn dat hij dan nu eindelijk af is!
Punt 1 en 2 zouden niet gaan gebeuren, die fout hebben we bij de keuken al gemaakt namelijk :Y)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:28

Mjetterd schreef:
Selina schreef:

Ik heb moeten lachen om je don'ts lijstje. :o
Wat fijn dat hij dan nu eindelijk af is!
Punt 1 en 2 zouden niet gaan gebeuren, die fout hebben we bij de keuken al gemaakt namelijk :Y)

Ik heb toen nog overwogen een zwarte wc te nemen. Maar door een topic op Bokt ben ik daar van afgezien. Hoewel een wit toilet wel lelijker is, ben ik er toch blij mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:29

Oh en ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, mijn badkamer is maar 2x2m. Mijn douchecabine heeft dus straks deuren die naar binnen kunnen klappen, dan ben je die ruimte niet kwijt als je niet onder de douche staat. En idd geen douchebak meer, maar gewoon op de douchevloer met een drain ipv een doucheputje.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:28

Kleine tip: bij complete renovatie, vervang je standleiding.
Wij hebben nu een jaar later lekkage en de douchehoek ligt weer compleet open. Hadden beter daar meteen naar kunnen kijken.

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:59

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:20

JenniferU schreef:
Kleine tip: bij complete renovatie, vervang je standleiding.
Wij hebben nu een jaar later lekkage en de douchehoek ligt weer compleet open. Hadden beter daar meteen naar kunnen kijken.

En kijk dan meteen naar mogelijkheden voor warmteterugwinning.

Als je de ruimte/mogelijkheden hebt: badkamer en toilet gescheiden. Vanwege de geurtjes :+ maar ook omdat het toilet dan nog gebruikt kan worden als iemand in bad zit/onder de douche staat.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:48

Hier 2 jaar geleden de badkamer laten plaatsen en daarvoor in 3 verschillende huizen (met dus 3 verschillende badkamers) gewoond. Ik dacht daarmee alles wel goed afgewogen te hebben maar nee dus :')

Don't: een vrijstaand bad en waskommen. Vreselijk met schoonmaken. En niet te kleine tegeltjes: teveel voegen :')

Do: plek voor je wasmand, zorgen voor goede afzuiging en wat hier al eerder is gezegd zorg voor goede randafwerking. Volgens onze badkamerwinkel was dat niet nodig want gerectificeerde tegels, maar de tegelzetter gaf aan dat dat dus niet kan. Verstek werd te duur. Last minute nog randjes moeten halen en dat zijn dus lelijke chromen geworden :'(

Anyone who thinks sunshine is pure happiness,
*has never danced in the rain

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:49

Roodvos schreef:
Als je de ruimte/mogelijkheden hebt: badkamer en toilet gescheiden. Vanwege de geurtjes :+ maar ook omdat het toilet dan nog gebruikt kan worden als iemand in bad zit/onder de douche staat.

Dat is ook een goeie inderdaad! Naar mijn mening niet eens zozeer omdat dat zo handig is (ik woon al bijna 3 jaar in ons nieuwe huis en ik heb nog nooit het aparte toilet boven gebruikt), maar de taxateur vond het wel heel belangrijk, omdat het wel echt van deze tijd is om het toilet boven apart te maken. Dat regelt Bob ook vaak bij Kopen zonder kijken :D

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:54

Roodvos schreef:

maar dat kan toch sowieso :o?

Ik zie hier heel veel don'ts langskomen die vooral heel erg smaak gebonden zijn en eigenlijk weinig te maken hebben met praktisch of niet. De belangrijkste tip dit ik je vooral wil meegeven is om goed naar de beschikbare ruimte te kijken en naar hoe je je indeling het meest praktisch kan doen en je je nog goed kan rond bewegen.

opfok en pensioen in Frankrijk. Op dit moment zitten we vol maar je kan je op de wachtlijst laten zetten voor een pensioenplekje.
https://www.bokt.nl/markt/ad/524236/opf ... -frankrijk

[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:01

Do: Denk kritisch na over het schoonmaken van je badkamer en houdt daar rekening mee als je gaat ontwerpen. Bijvoorbeeld: Geen hippe wastafel met randjes waar je niet bij komt, een waterontharder scheelt een heleboel poetsen op een glazen douchewand, geen inbouwnis met plankjes (mooi, maar wát een gedoe, zeker als hij wat hoger zit), geen 'ruwe' tegels gebruiken, plafond schilderen met schimmelwerende verf.

Het klinkt suf, maar geloof me, je bent jezelf dankbaar over een jaar of 5 :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:03

lizy29 schreef:
Roodvos schreef:

maar dat kan toch sowieso :o?
Niet als degene die in de badkamer zit de deur op slot heeft gedraaid.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:04

Geen vierkante wasbak! Al die hoekjes schoonmaken is echt stom en onhandig
In de douche een inkeping voor je douchespullen :) wij hebben nu zo’n zuignap en dat ding dondert altijd naar beneden, en dan bij voorkeur midden in de nacht :Y)
Ik lees nu dat hierboven dat dat ontmoedigt wordt, sorry :')

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:10

neem geen vierkante / rechthoekige wasbak, als er prutjes in liggen (bv omdat je je planten een dompelbad hebt gegeven) is dat er heel lastig uit te spoelen het blijft van de ene kant naar de andere gaan zonder in de afvoer terecht te komen.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:15

Ik ben allergisch voor alles wat schuift of scharnieren heeft.
Wij hebben onze badkamers zo ingericht dat er nergens kleine hoeken zijn en zo min mogenlijk op de grond staat. Gewoon een simpele afgeronde ingebouwde wastafel (een dubbele of zo’n opliggende bak vangt alleen maar stof) en een vaste glaswand zonder schuifbare elementen.
Ik heb er echt nauwelijks werk aan +:)+

Ventilator is op zich een goed ding maar mechanische geluiden kan ik gewoon echt slecht tegen, ik lucht daarom gewoon uitgebreid na het douchen.