Stacaravan kopen, waarop letten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Roodvos

Stacaravan kopen, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 15:45

Beste Bokkers,

In verband met wel zeer ingrijpende verbouwplannen (lees: vervangende nieuwbouw) wil ik tijdelijk een stacaravan op mijn erf plaatsen. Ik ben dus op zoek naar een stacaravan zonder standplaats.
Maar ik ben totaal niet thuis in (sta)caravans. Waar moet ik op letten bij het bekijken en kopen van zo'n caravan?

Het is maar voor tijdelijk, ik moet droog en windvrij kunnen verblijven maar het mag eenvoudig zijn.
(Als iemand nog een nette stacaravan voor een nette prijs in het noorden van NL te koop heeft of weet hou ik mij ook aanbevolen.)

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

MarliesV

Re: Stacaravan kopen, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:51

Wij hebben hem gehuurd uiteindelijk bij Werners Stegeren (werners.nl)

Wouden eerst kopen maar zagen op tegen het weer verkopen en hadden het geld liever niet tijdens de bouw in de caravan zitten.

Zie niet op de site staan dat huren nog kan, maar destijds was dat zeker een optie. En mocht je hem einde looptijd toch willen kopen, dan was ook dat een optie. Hij gaf destijds bij aankoop ook terugkoop garantie. Dus zeker een partij om eens mee te praten.

Verder is natuurlijk belangrijk dat de caravan waterdicht is, veilig qua bedrading en schimmelvrij.
Wij wouden ongemeubileerd qua banken/tafels, maar dat is persoonlijk.

Welke periode ga je er in wonen? Want issolatie is nog al een heikel punt, wij hebben de volledige onderzijde geisoleerd voor de winter, flinke klus, maar alle geld waar want anders is er niet te doen qua stoken met je gas flesje.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 15:57

Ik zal er in elk geval de 2e helft van dit jaar in moeten wonen, vanaf april/mei. Einddatum afhankelijk van hoe snel de bouw kan en het inrichten van de nieuwe woning daarna. Maar ik ga uit van een jaar rond.

Ik heb ook bij voorkeur ongemeubileerd, omdat ik dan mijn eigen meubels erin kan zetten en deze niet hoef op te slaan.

Ik ga even kijken naar huren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:21

Heb je beschikking over een schuur of andere geisoleerde ruimte die je naast de caravan kan gebruiken?

Wasmachine konden wij bv niet kwijt in de caravan (maar wij hebben een hele grote schuur).
Wij hebben eigen banken en eethoek er in gezet, maar de salontafel pastte niet en de bedden ook niet, die hebben we dus laten zitten en de rest er uit laten halen. Voor de salon tafel hebben we gewoon zo'n 5 euro Ikea tafeltje van Marktplaats gehaald.

Als je de winter door moet, dan is een geisoleerde caravan wel het minimum en zul je ook naar isolatie rondom moeten kijken onder de bodem zeg maar. Hier zijn rondom isolatieplaten ingegraven rechtop en daarmee is de luchtstroom afgesloten onder de caravan.

Afvoer (riool) en toevoer van water en electra (plus internet?) moet je regelen (geisoleerd) van en naar dat ding, vooral aansluiten op riool (afschot en waar op het riool aan te sluiten) moet je goed over nadenken.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:30

Over de IJssel

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 21:28

MarliesV schreef:
Heb je beschikking over een schuur of andere geisoleerde ruimte die je naast de caravan kan gebruiken?

Wasmachine konden wij bv niet kwijt in de caravan (maar wij hebben een hele grote schuur).
Wij hebben eigen banken en eethoek er in gezet, maar de salontafel pastte niet en de bedden ook niet, die hebben we dus laten zitten en de rest er uit laten halen. Voor de salon tafel hebben we gewoon zo'n 5 euro Ikea tafeltje van Marktplaats gehaald.

Als je de winter door moet, dan is een geisoleerde caravan wel het minimum en zul je ook naar isolatie rondom moeten kijken onder de bodem zeg maar. Hier zijn rondom isolatieplaten ingegraven rechtop en daarmee is de luchtstroom afgesloten onder de caravan.

Afvoer (riool) en toevoer van water en electra (plus internet?) moet je regelen (geisoleerd) van en naar dat ding, vooral aansluiten op riool (afschot en waar op het riool aan te sluiten) moet je goed over nadenken.

Ja, ik heb een grote schuur, maar die is onvoldoende geïsoleerd. Bovendien gaat die ook van het stroom en het riool af en komt binnen het bouwhek te staan.
Nou heb ik wel familie nabij waar ik kan wassen en voor paardenspullen staat er een wasmachine op de pensionstal. Dus daar kan ik mij in geval van nood wel tijdelijk mee redden. Kennis heeft van sandwich panelen een aanbouw gemaakt voor de vaatwasser en wasmachine. Dat is ook nog een optie.
Huidige riool loopt vlak bij waar ik de caravan wil plaatsen, en daar moet ook het nieuwe huis op aangesloten worden. Dus dat moet wel lukken.
Ben ook in overleg met de aannemer en de sloper over het omleggen van de voorzieningen.
Bedankt voor je pragmatische bijdragen +:)+.

Lindsey_99 schreef:
Omdat je sws met vervoerskosten zit is het een kwestie van uitrekenen; wat kost huur voor de periode en wat kost kopen van een bestaande en die later afvoeren/naar de sloop brengen.

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... t-bouwkeet
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... da-10x3-mt

Ik hoop eigenlijk na afloop mijn tijdelijke woonruimte weer te kunnen verkopen en niet te slopen.

Oh wauw, die tweede :wow:
Daar hoef ik nooit meer uit :').
Ik denk niet dat ik op het smalste deel 6 meter heb tussen bouwhek en erfgrens. Maar de moeite waard om even een meetlint te pakken.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:33

Wij zijn ook aan het verbouwen en hebben ook een stacaravan. Via marktplaats een gevonden die we voor een kistje bier en transport kosten mochten overnemen.

We hebben hem helemaal leeg gehaald en onze eigen keuken , wasmachine en houtkachel er in gezet. De derde winter hebben we nu overleefd zonder isolatie en ja het is soms een beetje afzien maar als de houtkachel maar aan blijft gaat het goed. Ik moet eerlijk zeggen dat de zomers soms erger zijn want het kan bloedheet in onze stacaravan worden.

Als ik het nu overnieuw zou mogen doen zou ik dubbel glas nemen en de onderkant dicht maken zodat er geen wind onder kan komen.

Controleer van te voren wel even hoe de gemeente er in staat en kijk goed naar de afmetingen want sommige worden erg duur om te vervoeren.

Wij hebben destijds ook een aantal bedrijven gebeld /gemaild die stacaravans van parken afhalen dat wij op zoek waren naar een goedkope stacaravan. Uiteindelijk is het via marktplaats gelukt maar dat zou je eventueel nog kunnen doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:39

Vervoer is een ding. Daar verkijk je je vrij snel op.

Verder hebben wij erin gezeten met -20 en +35 en dat was echt vreselijk :o . Vooral de hitte :o

Wij hadden een kleine aanbouw met golfplaten gemaakt, dat was echt onmisbaar, dat je daar je vuile dingen kan laten etc.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:42

Waar wij erg op gelet hebben is de staat. Let goed op rotterij maar ook op het onderstel. Is die stevig en goed, zitten er goede banden onder die nog kunnen rollen? Ook in de caravan kijken of er schimmel is en dergelijk. Een caravan is snel vochtig.

Vervoer kostte hier 850 euro. Dat vonden wij prima te doen. We hadden de optie ook nog voor een klein extra bedrag (100 euro) wouden ze de caravan ook plaatsen en afstellen (mits je de spullen ervoor hebt)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[FA] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-23 14:58

Bedankt voor de bijdragen weer.

Ja, afdakje oid ervoor is wel een must. Voor vieze stallaarzen enzo.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:21

Wij wonen ook tijdelijk in een stacaravan.

Wat bij ons belangrijk was, is dat het huis voldeed aan de eisen voor bestaande bouw. Dit wordt namelijk vereist vanuit de gemeente. Hierboven wordt gesproken over een caravan zonder dubbelglas, dat had bij ons niet vergund geworden.

Dus dat is echt de moeite waard om na te kijken bij de gemeente.

Verder wassen wij inderdaad in een andere ruimte, dat scheelt enorm veel in ruimte. We hebben een airco die ook verwarmd, waardoor +35 graden totaal geen probleem gaf. -20 was een ander verhaal, toen hebben we tijdelijk een week in een huis gewoond haha.

We kunnen ongeveer 20 graden verschil stoken, met -20 's nachts bleek dat niet voldoende :').

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-23 21:43

@Douce, waar hebben jullie de caravan staan?
Want ik had even op het Omgevingsloket gekeken en kwam uit op vergunningvrij zolang ik in het achtererf gebied zit.

Ik heb eigenlijk geen zin in nog meer gesteggel met de gemeente over vergunningen :x.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:15

De caravan staat in het achtererf gebied, de vergunning was (is) benodigd voor het gebruik ervan als woonruimte.

Inderdaad in theorie zou je hem als bouwwerk kunnen plaatsen in het achtererf maar dan is het een bouwwerk en geen toegestane woning. Nu deze caravan vergund is, hebben we bijvoorbeeld ook een tweede huisnummer gekregen omdat er tijdelijk "twee huizen" staan.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Anders kan ik er nog eens goed voor gaan zitten met de vergunning, laat maar weten.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:21

Ik kan je geen advies geven over stacaravans, maar misschien kun je eens neuzen naar camping de Horrebieter in Hoogersmilde. Dat moet een luxe vakantiepark worden en alle stacaravans moeten daar weg. Wie weet kun je daar iets op de kop tikken

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 23:14

Douce schreef:
De caravan staat in het achtererf gebied, de vergunning was (is) benodigd voor het gebruik ervan als woonruimte.

Inderdaad in theorie zou je hem als bouwwerk kunnen plaatsen in het achtererf maar dan is het een bouwwerk en geen toegestane woning. Nu deze caravan vergund is, hebben we bijvoorbeeld ook een tweede huisnummer gekregen omdat er tijdelijk "twee huizen" staan.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Anders kan ik er nog eens goed voor gaan zitten met de vergunning, laat maar weten.
Duidelijk, bedankt.

Dieuwke_ schreef:
Ik kan je geen advies geven over stacaravans, maar misschien kun je eens neuzen naar camping de Horrebieter in Hoogersmilde. Dat moet een luxe vakantiepark worden en alle stacaravans moeten daar weg. Wie weet kun je daar iets op de kop tikken
Dat is vlakbij :D. Zeker de moeite waard! Bedankt!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:38

De eigenaresse van mijn vroegere pensionstal heeft de stacaravan in de schuur geplaatst destijds. Daar hebben ze een flinke tijd met hun gezin met 3 kinderen gewoond toen hun huis in aanbouw was.
Zoiets kan ook een optie zijn, dan fungeert de schuur als een soort van buitenschil voor je isolatie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 14:20

Caravan in de schuur :D!
Goed idee maar dat gaat helaas niet passen.

Ben net terug van een bedrijf dat handelt in die dingen.
Dubbelglas wordt ten zeerste geadviseerd.
Ook een beetje idee gekregen van kosten voor transport, plaatsen etc.
Een goed bestede ochtend.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie