Helaas is er best wat kachelhout dat domweg vergeten is gekloofd te worden en te dik om te branden. Nu ken ik de ouderwetse kloofbijl maar als ik die optie kan vermijden heel graag.
Oftewel zijn er methodes of gereedschappen of handigheidjes die ik niet ken zonder meteen aangewezen te zijn op een loodzware kloofmachine. En die bruikbaar zijn voor een kleine ietwat gammele kabouter. En dus geen enorme lichaamslengte vergen om te gebruiken.
. Maar werkt dat ook goed en niet te loodzwaar? . En tot welke dikte van een stam kan dat, ik kom nu steeds hompen hout tegen die niet eens in de kachel passen zelfs
ik moet er dus wel iets mee.

als het niet anders kan moet het wel maar liever niet.
Nu nog uitvissen wat het handigste werkt en waar ik een beetje gemakkelijk aan kan komen ook nog
En ook mijn rug blijft heel!
ik zit hier nu met een heel dikke grijns op mijn gezicht,
Afgelopen weekend al op jacht geweest naar een goed hakblok. een die dik genoeg is, niet te zwaar en liefst een praktische maat ook nog. In het bos waren ze aan het houtzagen, en een omgevallen ietwat van binnen rotte dikke beuk heeft nu een mooie plak op maat opgeleverd. Een halve stam eigenlijk wat een heel mooie halve maanvormige homp hout van 30 cm dik heeft opgeleverd. Goed hanteerbaar en nog visueel mooi ook kwa nerf en vorm.
in nog geen kwartier heb ik van de grote stukken nette aanmaakhoutjes gemaakt en kleinere bescheiden stukken hout. Zelfs met een dikke knoest gaat het goed, dan is het alleen iets vaker het gewicht laten vallen.