Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7674
Geregistreerd: 19-01-14

Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 12:19

Vandaag was het weer zo ver. Ik zat in een Teamsvergadering met mensen van mijn opleiding, ik was gebeld door één van hen en ineens, tijdens het gesprek, valt mijn volledige laptop een soort van uit. Het scherm wordt zwart, ook alle toetsen op mijn toetsenbord worden donker (normaal branden daar kleine lichtjes) en ik hoor niks meer van het gesprek. Vaak komt er dan een ouderwets kruisje op het scherm en na een paar minuten gaat mijn laptop weer aan. Soms hoor ik dan nog wel wat van het gesprek, maar vandaag sloot hij de hele vergadering af en kon ik ook niet meer deelnemen. Daarnaast wordt de helderheid van mijn laptop ineens veel sterker en springt hij van de nachtstand af. Dit is me nu al meerdere keren gebeurt en het is natuurlijk heel vervelend, want daardoor kan ik niet deelnemen of maar half deelnemen aan vergaderingen en dergelijke.

Ik bedenk me nu dat mijn laptop dit ook wel eens doet als ik aantekeningen aan het maken ben in Word tijdens een college, dus dat het niet volledig te maken heeft met Teams. Maar wat het dan wel zou kunnen zijn, ik heb geen idee.

Heeft iemand hier misschien een idee wat er aan de hand is en wat ik zou kunnen doen om dit te voorkomen? Alvast bedankt!

Winged

Berichten: 33378
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:20

Wat voor laptop heb je, hoe oud is je laptop, hoeveel geheugen heeft je laptop?

Prrrr
Moderator

Berichten: 30379
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:27

En wanneer heb je hem voor het laatst schoongemaakt? Vooral zijn ventilatie?

Kimmie25501

Berichten: 7674
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 12:35

Ik heb een Asus VivoBook, ik heb hem gekocht in de zomer van 2019 en ik weet eerlijk gezegd niet uit mijn hoofd hoeveel geheugen hij heeft. Wel weet ik dat hij een extra harde schijf heeft waar ik bijvoorbeeld foto's op zet.

Eerlijk gezegd heb ik mijn laptop nog nooit schoongemaakt :') Hoe moet dat?

Winged

Berichten: 33378
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:39


Albertina71

Berichten: 770
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:50

Mijn nieuwere laptop viel vaak uit als hij te warm werd.
Ik kreeg op een gegeven moment een tip van een KPN monteur die ook ervaring had met hardware. De ventilatiesleuven aan de achterkant kunnen hun werk alleen goed doen als die laptop op een harde ondergrond staat. Op bijv. een stoffen bank, of op schoot worden (bijna) alle ventilatiesleuven bedekt en zuigt hij geen koude lucht meer aan, maar vooral veel stof. Dan komt het binnenwerk vol met stof te zitten, kan hij zichzelf niet meer afkoelen. Dan wordt hij te warm en schakelt hij zichzelf uit.
Sinds ik erop let dat de laptop op een harde ondergrond staat (tafel), of even op schoot, maar dan wel met mijn knieën uit elkaar :j voor de ventilatie, is de laptop niet meer uitgevallen.

Prrrr
Moderator

Berichten: 30379
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:52

Snel een backup maken van je foto's O:)

Als je niet zelf weet hoe je hem schoonmaakt, dan zou ik hem even laten controleren. Wat je schetst aan problemen past bij oververhitting door vuil.

Gamma - Albertina71 kent hem ook.

Ik heb een dikke plank met grote gaten onder mijn laptop staan, sindsdien geen problemen meer.

Cookies
Berichten: 6597
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:00

Misschien iets niet lekker staan bij energiebeheer?

Kimmie25501

Berichten: 7674
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 13:17

Dat vieze zou me echt niks verbazen, want mijn laptop is sws echt smerig :+ Waar kan ik hem het beste laten schoonmaken? Ik heb hem ooit gekocht bij de mediamarkt, maar dat is wel al lang geleden

Prrrr
Moderator

Berichten: 30379
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:31

Bij je plaatselijke computermannetje. En wel eerst die backup maken!

Kimmie25501

Berichten: 7674
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 13:40

Hahaha oké! Ik zal m’n ouders eens vragen wie ons plaatselijke computermannetje is :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3056
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:51

Je kunt even kijken in task manager of je genoeg ram hebt. Klinkt een beetje als een ram probleem. Voor de gemiddelde laptop zou ik 16 ram aanraden

Kimmie25501

Berichten: 7674
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 13:53

Ik weet totaal niet wat ram is eerlijk gezegd, maar ik ga er zo wel even naar kijken

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3056
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Laptop valt soms ineens uit tijdens Teamsvergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:08

Dat is het werkgeheugen van je laptop. In task manager het tweede tabblad openen. Dan staat er of memory of werkgeheugen. Als deze standaard al boven de 80% hangt dan zal je wat moeten bij prikken.

Wat je ook kan doen is voor de zekerheid teams opnieuw installeren.

Prrrr
Moderator

Berichten: 30379
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:32

speedfiets_2 schreef:
Je kunt even kijken in task manager of je genoeg ram hebt. Klinkt een beetje als een ram probleem. Voor de gemiddelde laptop zou ik 16 ram aanraden


:oo Mijn zeergemiddelde werklaptop waar ik gemiddeld een proces of 8 open heb staan, en waar ik dan ook prima een Teams/Zoom/Skype tussen kan hebben zitten heeft een simpele 8 Gb. Dat gaat prima. Voor beeldbewerking zou het wel te weinig zijn, maar voor de rest...