Bokkers die bonsais houden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:11

Prachtig! <3
Mijn zaailingen zijn helaas dood gegaan. Ik had ze van de zomer buiten gezet maar toen zijn ze opgegeten door slakken. Toch maar eens opnieuw beginnen

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:28

Zien er goed uit +:)+

Ik wil het eigenlijk ook eens gaan proberen, maar vraag me af hoe ik het makkelijkst kan beginnen. Zelf zaaien, of eventueel stekken? Zijn citrusbomen er ook voor te gebruiken, daar heb ik inmiddels diverse soorten van staan. Dus dat lijkt me ook wel leuk om te proberen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 00:01

@Miriam91
Jammer dat je zaailingen zijn doodgegaan. :(

@Siamsmeesje,
Zeker kan je een Citrus-bonsai kweken. Alles wat een houtige stam maakt is in principe geschikt. Al is de ene plant lastiger dan de andere. Citrussen zijn buigzaam en reageren goed op snoei voor zo ver ik weet. Dus als die bij jou goed groeien zou ik het zeker proberen.

Stekken en zaaien zijn goede methoden ze duren natuurlijk wel lang maar bieden tegelijk de grootste vrijheid in het ontwerp. Ik begin meestal met een tuincentrumplant. Dat geeft sneller resultaat. Maar goede startersplanten moet je soms zoeken met een vergrootglas. Als een van je Citrussen een tak heeft die er bonsaiachtig uitziet zou je een poging kunnen doen om te marcotteren.

Annienke

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:19

Die iep ziet er gaaf uit, ben bijna jaloers :o

Bonsai is idd een hobby voor mensen met geduld, ik ben dus ook nog niet veel verder dan stokjes in pot of in tuin. Ik heb er 1 in een bonsai schaal staan, een sierkers wiens bloemknoppen inmiddels op knappen staan. Had ik niet verwacht want ik heb hem afgelopen jaar flink onder handen genomen om er iets van model in te krijgen

Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 12:07

Oh leuk!

De wortels zien er goed uit!
Heb je die uit een stekje gekweekt?

Annienke

Berichten: 587
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:53

Nee ik heb hem 2 jaar terug uit de aanbiedingenbak van de Welkoop gevist als struikje met een wirwar van rechtopgaande takken.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:13

De citroen-boom heeft vorige winter veel schade gehad door de plotselinge vorst die ineens kwam. Maar heeft afgelopen zomer wel een paar mooie lange takken gemaakt die ik dit jaar moet snoeien. Dus mijn plan was om ze dan te stekken, zou zonde zijn om dat in de compostbak te gooien.
Verder staat er nog een klein limoentje en een kefir-limoen. De laatste twee zijn echt meer struikachtig tot nu toe, maar als die groter worden kunnen ze ook stekken aanleveren.
En sinds oktober heb ik ook nog een Bergamot staan. Die heeft wat pech gehad, zullen we maar zeggen, en daar verwacht ik dit jaar wel meer nieuwe groei van. Die is in een later stadium ook een optie.

Ik denk dat ik in april dus de eerste stekken ga aanmaken, en dan maar zien waar we uitkomen :D

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:24

Ik kom eens volgen uit interesse,
Mijn man had er een 400 tal staan :+
Denk nu nog een stuk of 50 _O-

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 22:36

Haha! Ja het is een hobby die snel gaat overheersen!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 16:17

Ik ben vandaag weer druk bezig geweest.
Afbeelding
Deze witte den was klaar voor de eerste vorming van de stam en dikke takken.
Afbeelding
Ik ben best tevreden. Maar de komende weken zijn even spannend.
Bij het buigen is helaas een breuk in de stam ontstaan. |( Altijd een risico als je dik hout buigt.
Dus nu is het de vraag of de bovenhelft van deze boom herstelt of afsterft. :=
Ik heb een afgesnoeide tak naast de pot gelegd. Als de boom groen blijft tot die tak is afgestorven durf ik op herstel te rekenen. En anders moet ik er een ander ontwerp van maken. Ik denk dat ik dan de zware zijtak gebruik om er een semi-cascade stijl van te maken.

Afbeelding
Deze steeneik die vorig jaar spontaan naast een van mijn grotere bonsais ging groeien is ook klaar voor de eerste stappen in de vorming.
Afbeelding
Eiken maken een flinke penwortel die in de weg zit in een bonsaischaal. Dus ik heb een tourniquet om de stambasis gelegd. Wanneer de stam in de komende 1 a 2 jaar dikker wordt zal deze de sapstroom afknijpen zodat de boom gedwongen wordt om zijwortels vlak boven de tourniquet te maken. dat levert een platte wortelkluit en een mooie brede nebari (wortelaanzet) op.
Afbeelding
Ik wil er uiteindelijk een windgestriemde stijl van maken. Dus ik zet de stam alvast schuin en iets gebogen. Voorlopig geef ik veel mest en laat ik de scheuten lang doorgroeien voor ik ze afsnoei. op die manier ontstaat snel een dikke stam. In de volle grond of in een ruime kuip zou dit nog sneller gaan.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:24

Interessant om te volgen hoe dat gaat groeien.
Stekken jullie in een gewoon 7.5-12 cm pot of in een pot die al wat lager is, om de wortels te stimuleren naar opzij te groeien? Ik heb nog wat oude aardewerk voerbakjes staan (pakweg 15 cm ø) en 5 cm hoog die dan geschikt kunnen zijn.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 17:36

Jonge wortels zijn soepel genoeg om later te buigen. Dus het hoeft niet. Maar het kan wel. Je moet alleen opletten dat de grond niet uitdroogt in zo'n ondiep bakje.

Dat is sowieso een moeilijkheid met bonsai. De kleine en ondiepe schalen maken de omstandigheden en vooral de vochtigheid in de grond instabiel. Daarom is het belangrijk om grond te gebruiken die water afvoert maar tegelijk vocht vasthoud.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:35

Dat klinkt heel hard naar een citrus, de bodem moet vochtig blijven maar er mag absoluut geen water in blijven staan. Bekend iets dus, goed om te weten.

Ik ga langzaam vast wat dingen bij elkaar verzamelen zodat ik in april na het snoeien direct aan de slag kan.
Het idee om dit ook eens met iets minder traditioneels te proberen lijkt me ook wel iets, een chili-plant. Die dingen zijn immers in hun natuurlijke omgeving ook meerjarig. Ik ga nog even verder denken/dromen :j

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 18:02

Wat leuk, ik ben dol op miniboompjes!
Telt een Ficus Ginseng ook? Daar heb ik twee van. De laatste aanwinst heb ik met kerst gered van verwaarlozing door mijn schoonzus :+ , ik heb em al aardig opgelapt!
Eerst :(


Afbeelding

Nu <3
Afbeelding

En de grote zus
Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 21:21

Siamsmeesje schreef:
Dat klinkt heel hard naar een citrus, de bodem moet vochtig blijven maar er mag absoluut geen water in blijven staan. Bekend iets dus, goed om te weten.

Ik ga langzaam vast wat dingen bij elkaar verzamelen zodat ik in april na het snoeien direct aan de slag kan.
Het idee om dit ook eens met iets minder traditioneels te proberen lijkt me ook wel iets, een chili-plant. Die dingen zijn immers in hun natuurlijke omgeving ook meerjarig. Ik ga nog even verder denken/dromen :j


Leuk! Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Hier ter inspiratie een plaatje uit een van mijn boeken.
Afbeelding
En met peper kan je inderdaad ook hele leuke bonsais maken.
Daar heb ik recent ook over na zitten denken.
Het lijkt me vooral leuk met van die veelkleurige pepertjes.


Anna79 schreef:
Wat leuk, ik ben dol op miniboompjes!
Telt een Ficus Ginseng ook? Daar heb ik twee van. De laatste aanwinst heb ik met kerst gered van verwaarlozing door mijn schoonzus :+ , ik heb em al aardig opgelapt!


Leuk die ficussen! Ze zien er heel gezond uit.
Het telt in elk geval mee als miniboompje! :D En met wat knutselen kan je er hele mooie bonsais van maken. Als je een echte stam en takken kweekt heb je in feite al een Neagari-stijl bonsai. En het is ook een van de wurgvijgen. Dus in een vochtige omgeving (terrarium, badkamer, plastic zak rond de stam) gaat die luchtwortels maken die je met elkaar en met de ginseng-wortels kan vervlechten of als een zuil onder de kroon kan laten groeien. Dat kan uiteindelijk echt spectaculair worden. Hier ook een inspiratieplaatje met een paar dikke en veel dunne luchtwortels. De wortels worden dikker als ze de grond gevonden hebben.
Afbeelding

Ik ben zelf ook weer bezig geweest. Deze grote hinoki cipres heb ik in z'n eerste trainings-pot gezet. De wortels bleken heel gezond en fijn vertakt. En het is een snelle groeier. dus met wat geluk begint het volgend jaar al op een echte bonsai te lijken. Binnenkort ga ik hem bedraden.
Afbeelding

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:44

@ Axel wat interessant en het ziet er heel gaaf uit! Wie weet ga ik er nog eens wat mee proberen! Bedankt voor de info en ik ga jouw projecten volgen :D

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:47

Mijn ficus lijkt op een wezentje met armen en benen...


Afbeelding
Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 21:54

Een Mandragora uit Harry Potter! :D niet uit de pot halen zonder oordoppen! :+

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:55

Hahahahaha inderdaad ja :')
Had ik nog niet eens aan gedacht

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:59

Die ficus lijkt er inderdaad heel erg op, je zou hem haast speciaal verder laten groeien als mandragora :D

Axel, die foto is prachtig, lijkt me inderdaad een mooi doel om in mijn hoofd te houden als einddoel. Dit jaar ga ik weer nieuwe chili's zaaien, ben eigenlijk al iets te laat, maar met het weer van de laatste weken heeft het ook geen zin om ze te vroeg te zaaien. Door mijn katten kan ik ze binnen helaas niet te lang in een kas beschermen, en ik heb er eentje die wel een chili-plantje lust -O-
Maar denk dat ik dan de best groeiende maar een kans ga geven als bonsai.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 14:21

HAHA! Een kat die van Mexicaans houdt! _O-

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:14

Of Tex-Mex z'n smaak is weet ik niet, maar hij heeft wel gekkere smaken naast chili. Speculaas, paprika-chips, hele peperkorrels, Glasex, diverse homeopatische zalfjes/gel....
Verder nog maar niet uitgeprobeerd := :roll:

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 17:46

Afbeelding
Het bedraden is klaar en ik denk dat ik deze hinoki cipres voorlopig weer genoeg mishandeld heb. :')
Het ontwerp is gebaseerd op de natuurlijke groeivorm van de reuzenlevensboom (Thuja plicata) met meerdere stammen en steil afhangende takken die allebei soms onder hun eigen gewicht naar de grond zakken en zich dan weer proberen op te richten om als afleggers verder te groeien. De onderste tak/stam links stelt zo'n aflegger voor. Deze tak heb ik kronkeliger gemaakt dan de anderen. Wanneer de boom een wijdere en lagere pot krijgt zal ik die tak in de pot vast maken zodat het lijkt alsof de tak door de jaren heen gedeeltelijk in een diepe strooisellaag is weg gezonken.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 12:20

Dit is een bonsai die voor veel mensen redelijk snel binnen bereik zou kunnen liggen.
Afbeelding
Olijfboompjes zijn elk jaar bij tuincentra verkrijgbaar.
En soms tref je er een aan met een dikke stam.
De bezemstijl die ik ook heb toegepast ligt het meest voor de hand omdat de takken meestal allemaal uit één punt groeien. Als één tak sterker is dan de anderen kan je ook een informeel opgaande bonsai vormen. Een olijf maakt rechte scheuten en groeit grillig. Daarom heb ik bij het bedraden de takken telkens in hoeken gebogen. Soepele kronkels en bochten die het goed doen bij andere soorten, passen meestal slecht bij het ruige karakter van een olijf.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Bokkers die bonsais houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:07

Oh nu wil ik een olijfboompje...