Op maat gemaakt vogelhuis

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wijslander

Op maat gemaakt vogelhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-23 11:08

Aangezien bokt bijna alles weet, probeer ik het hier. :D

Wij hebben in onze stadstuin een afgezaagde boom(stam). Ik voeder de vogeltjes trouw en er komen hier mussen, koolmeesjes, Vlaamse gaaien, eksters, een roodborstje en vanochtend was er zelfs nog een grote bonte specht. Vind ik best indrukwekkend voor een tuin in de stad. :))

Op de afgezaagde boomstam wil ik graag een groot (denk aan een diameter van rond de meter) vogel(voeder) huis hebben waar ik verschillende voersoorten handig op/in kan voeren. Denk aan een buis of iets dergelijks voor strooivoer, gaten waar ik potten pindakaas in kan doen, plek voor mezenbollen, haakjes om pindaslingers op te hangen... En dan natuurlijk met een dak erboven en voldoende plek voor de vogels om bij het voer te komen/zitten.

Het mooiste zou zijn als de vogels er ook meteen kunnen drinken/badderen en kunnen schuilen. Eigenlijk zie ik dus een soort luxe 'vogelvilla' voor me. :D
Katten durven hier in de tuin niet te komen door onze honden (en aan de honden lijken ze gewend te zijn), dus veel vogeltjes brengen de dagen ook zo'n beetje in onze tuin door.

Ik heb al best wat sites afgezocht en ook al via Facebook gezocht naar iemand die zoiets zou kunnen maken voor me, want kant-en-klaar is dit
https://www.agrishop.nl/vogelvoederhuis ... LwEALw_wcB de beste optie die ik tot nu toe ben tegengekomen, maar mijn zoektocht is tot nu toe niet echt succesvol.

Ik hoop dat er bokkers zijn met tips, ervaringen of met een beter zoekvermogen dan ik! *\o/*

Toevoeging: zelf maken is helaas geen optie vanwege 2 linkerhanden en te weinig tijd! Het budget is groot genoeg.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 02-01-23 11:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Brimi_Disa

Re: Op maat gemaakt vogelhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:13

Is zelf maken geen optie?

You can’t make everybody happy. You aren’t a jar of nutella Strooigoed winterbuitenrit

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:17

Zie https://www.bokt.nl/markt/ad/521469/punch-werkjes en ze heeft ook kussenhoezen gemaakt. Zie insta marretjeroos.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-23 11:18

Brimi_Disa schreef:
Is zelf maken geen optie?

Goede, vergeten in de OP te zetten maar wegens 2 linkerhanden en te weinig tijd is dat helaas geen optie. Het budget is ruim, dus ik hoop iemand te vinden die deze klus leuk vindt en goed kan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-23 11:20

paars schreef:

Deze heb ik inderdaad veel voorbij zien komen, maar mist wel meerdere plekken/handigheden om te voeren (denk aan een buis of iets dergelijks voor strooivoer, gaten waar ik potten pindakaas in kan doen, plek voor mezenbollen...). Had ik niet zo concreet in de OP gezet, oeps!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:21

Bij ons in de buurt zijn wel plekken te vinden waarbij je, met een schets, zoiets kan laten maken. Bij onze eigen dagbesteding zou dat ook kunnen, moet je alleen wel geduld hebben. Je plan klinkt prachtig voor de vogels!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-23 11:25

Sting schreef:
Bij ons in de buurt zijn wel plekken te vinden waarbij je, met een schets, zoiets kan laten maken. Bij onze eigen dagbesteding zou dat ook kunnen, moet je alleen wel geduld hebben. Je plan klinkt prachtig voor de vogels!

Wat leuk en zoiets laten maken bij een dagbesteding is zeker een optie. Als het wat langer duurt, dan voer ik ze in de tussentijd gewoon zoals ik nu ook doe. Heb je toevallig gegevens voor mij van de dagbesteding (PB)?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:07

Wij hebben net een vogelhuis hier gekocht: https://www.vogelhuisenzo.com/vogelhuisje/
Als je even met de eigenaar van de site overlegt zijn er vast wel extra opties. Wij hebben een los voedertafeltje eraan laten maken voor onze torteltjes.

Afbeelding

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:27

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:32

Echt leuk dat je hiernaar op zoek bent <3

Wij hebben in onze tuin een vogelhuis hier vandaan: https://www.marinusmeubelsenmeer.nl/pro ... baltimore/

Inmiddels staat het huisje al 3 jaar en is nog steeds hartstikke mooi. We hebben hem na aankoop wel zelf gebeitst.

Mijn schoonouders hebben hetzelfde vogelhuis en hebben onderaan de plank haakjes ingedraaid waar ze slingers en bolletjes aanhangen. Voor pindakaas hebben wij geen optie, maar dat kan misschien wel na overleg. Hij maakt alles met de hand, dus misschien sowieso goed om bij interesse je wensen voor te leggen om te zien wat er mogelijk is.

En eventueel voor de helft van het oppervlak een huis en het andere deel “open” voor een waterbak waar ze kunnen drinken en badderen oid? En iets voor pindakaas potten apart aan de stam maken?

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Chawi

Re: Op maat gemaakt vogelhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:21

In mijn zoektocht ben ik hierop uitgekomen:

Afbeelding

Ik heb eerst lang gezocht naar een houten vogelhuis, maar miste de mogelijkheden om verschillende dingen aan te kunnen bieden.

Hier komt vanalles op vanaf. Grotere vogels kunnen van het bakje eten.

De kleintjes, naja, de brutaaltjes zoals ik ze hier noem, overal van. De bonte specht die hier leeft, eet graag van de grote pindacake.

Kool/pimpelmees, roodborstje, musjes, groenlingen, boomklever, merel, lijster, duiven, kleine bonte specht. Ze komen allemaal langs.

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar wilde het toch even meegeven omdat het wel aan wat wensen voldoet.

Alles besteld via Vivera, ben tevreden over de kwaliteit. Staat na een paar hele winderige dagen nog hartstikke stevig, inclusief alles wat eraan hangt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:19

Chawi heeft daar een goed punt... kleine vogeltjes durven het vaak niet op te nemen tegen de grotere en hebben dus minder kans om in een groot vogelvoerhuis aan hun voer te komen.

Zelf heb ik op meerdere plekken zowel dingen voor grote(re) vogels als voor de kleintjes hangen en als het wat verder uit elkaar hangt zullen de kleintjes snel doorhebben dat ook zij veilig kunnen eten.
Ik heb op 2 plekken deze dingen hangen voor potten pindakaas voor de pimpelmezen
https://www.vivara.nl/pindakaaspothoude ... sfEALw_wcB
en deze
https://www.vivara.nl/vivara-vetbolhouder-groen voor de grotere mezen en andere kleine vogels die graag 'hangen'.

Ook waterschalen kun je makkelijk integreren in het gehaal https://www.vivara.nl/voedersystemen/wa ... =price_asc

Ik denk dus niet in de term van een groot voederhuis, maar meer aan een 'kerstboom' met verschillende armen waarbij je als basis dus de boomstronk gebruikt. Mits die een beetje hoogte heeft, want anders moet je hem 'verhogen' door wat stammetjes op/aan de stronk vast te maken.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522385/fleece-full-body-hoody..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:06

Laatst bijgewerkt door Storm op 2 min geleden, in het totaal 261285 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie