janderegelaa schreef:Ik zou eerlijk gezegd nog liever een refurbished Macbook Pro kopen dan zo’n ding. Altijd gezeik met Windows.
Ik heb juist problemen dat veel software niet draait op een macbook. Ik heb veel specifieke software die alleen voor windows ontwikkeld is.
En een goede windows pc is ook goedkoper.
Refurbished heb ik ook niet zo veel vertrouwen in. 1 keer iets gekocht wat refurbished was, en dat was ruim binnen de 2 jaar versleten, terwijl je dat bij nieuw meestal niet hebt en dan heb je gewoon echte garantie.
Maar ik heb sinds een paar maanden een 14 inch laptop met speciale videokaart voor video bewerking en alle mikmak er op. LR en PS (wel oudere versies overigens, de laatste versie die je kon kopen zonder abonnement) draaien er als een zonnetje op. Wel gaat de fan om te koelen vaak aan bij die nieuwe laptop vind ik, maar dat doet hij automatisch en hij gaat niet uit.
Mijn oude laptop met 4gb intern geheugen heeft met windows 10 en LR en PS ook geen problemen, behalve dat ie sloom geworden is. Dat was ie nooit, maar inmiddels wel. Het gaat allemaal nog prima voor reizen. Ik ben nu bezig met de windows 11 upgrade (was het niet van plan, maar helaas moest ik ergens op accepteren klikken van voorwaarden, maar ik zag nergens meer een upgrade afwijzen, want iets wat goed werkt moet je nooit meer aanzitten is mijn ervaring). Ik ga er van uit dat windows 11 alleen geinstalleerd wordt middels een automatische installatie als het systeem er ook echt mee om kan gaan.
Maar een laptop die uit gaat wegens te warm worden, die gaat direct terug. Dat hoort niet, wat je ook draait. Dan zit er een ontwerpfout in. Ik lees over externe coolers, die zou je echt nooit nodig hoeven hebben bij een goede laptop. Dus gewoon terugbrengen en een andere kopen.
Ik heb overigens geen AMD Ryzen, maar een I3, een I5 desktop en een I7. Maar dus zelfs de wat tragere I3 heeft geen koelprobleem.
Ik ben benieuwd wat ze zeggen als je er mee teruggaat en of je ook reviews kunt vinden van anderen die dat hebben.
Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper.

Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.