Windows 11 en Lightroom ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MamaMiesje

Windows 11 en Lightroom ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-22 23:11

Ik heb een gloednieuwe HP Pavilion laptop met Ryzen 7 en de hele mikmak; Lightroom zou moeten draaien als een zonnetje.
Gaat een poosje goed en dan gaat de laptop op zwart: te warm.

Iemand van jullie daar ook last van i.c.m. Windows 11 of ligt het aan mijn apparaat?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Windows 11 en Lightroom ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:19

Ik heb Windows 11 en draai ook Lightroom. Hier geen problemen.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
"Down, down, down The Road...down The Witches Road" ~`Agatha Harkness ~

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-22 23:30

Heb het nu ook met P.S.

Vanmiddag hele middag met m'n vader gezeten: alles ge-update, afgesteld en weet ik wat meer. Heb net een uurtje gewerkt en PLOEP, scherm weer op zwart.
That's it.
Hij gaat terug, dat apparaat >;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:35

Hij wordt te heet zeg je? Ik heb de mijne wel altijd op een boek liggen met het rooster vrij...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:40

Ik zou eerlijk gezegd nog liever een refurbished Macbook Pro kopen dan zo’n ding. Altijd gezeik met Windows.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:51

Ik heb een Lenovo game laptop en die doet het al 2 jaar prima met LR en PS tegelijk aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:11

Ik gok dat het aan je laptop ligt. Hoor je de ventilator wel draaien, of doet ie helemaal niks?

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:23

Lightroom is een vrij zwaar programma, en als een laptop oververhit raakt zal die uitvallen i.v.m. veiligheid. Dat komt wel door Lightroom, maar zou ook met andere zware programma's gebeuren. Inderdaad even kijken of het rooster wel vrij is zodat de warme lucht eruit kan, zou kunnen dat die geblokkeerd is als de laptop plat staat bijvoorbeeld. Zou je kunnen testen met bijvoorbeeld een paar boeken en als het het issue is, op kunnen lossen met een laptopstandaard en een losse muis + TB.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-22 00:35

Model dat ik hiervoor 5 jaar heb gehad was een MSI game laptop; inderdaad ook nooit problemen. Allee nu werd hij oud en sloom.

Laptop op diverse ondergronden ook al geprobeerd: op tafel, op/in de beschermhoes, op een snijplank, iets verhoogd aan de achterzijde voor meer ventilatie. Hielp allemaal niet. Zodra LR of PS aangingen was het: ploef.
Mijn vader had er een programmaatje op gezet die de temperatuur mat en bij alle gewone dingen zoals internetten etc bleef de temperatuur netjes op op 50 graden of eronder. En zodra de fotobewerking aan ging, schoot 'ie naar 70 en 80 graden. Terwijl de CPU dan vrij kalm bleef.

Hij was bij C.oolB.leu gekocht, wel "tweedekans" dus wellicht dat ze toch wat over 't hoofd gezien hebben
Hoe dan ook, hij kostte nog steeds een bom duiten, dus ik wil dan wel dat alles het gewoon doet.
Heb hem zojuist leeggehaald (ook dat was een verzoeking en de oorspronkelijke reden waarom ik m'n vader om hulp had gevraagd, want ook dat werkte niet naar behoren :+ ) en hij staat netjes ingepakt te wachten op z'n retour :evaw:

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:46

Het is wel een beveiliging van een laptop dat hij uit gaat als hij heet wordt inderdaad. Je zou nog een laptop cooler kunnen proberen, voor sommige spellen heb ik mijn cooler ook nodig (dan moet hij ook aan, niet alleen erop). Lightroom en Photoshop redt die van mij eigenlijk wel zonder cooler. Maar dat is natuurlijk per laptop verschillend. Maar als hij nog terug kan, kun je dat ook doen natuurlijk.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:00

janderegelaa schreef:
Ik zou eerlijk gezegd nog liever een refurbished Macbook Pro kopen dan zo’n ding. Altijd gezeik met Windows.

Ik heb juist problemen dat veel software niet draait op een macbook. Ik heb veel specifieke software die alleen voor windows ontwikkeld is.
En een goede windows pc is ook goedkoper.

Refurbished heb ik ook niet zo veel vertrouwen in. 1 keer iets gekocht wat refurbished was, en dat was ruim binnen de 2 jaar versleten, terwijl je dat bij nieuw meestal niet hebt en dan heb je gewoon echte garantie.

Maar ik heb sinds een paar maanden een 14 inch laptop met speciale videokaart voor video bewerking en alle mikmak er op. LR en PS (wel oudere versies overigens, de laatste versie die je kon kopen zonder abonnement) draaien er als een zonnetje op. Wel gaat de fan om te koelen vaak aan bij die nieuwe laptop vind ik, maar dat doet hij automatisch en hij gaat niet uit.

Mijn oude laptop met 4gb intern geheugen heeft met windows 10 en LR en PS ook geen problemen, behalve dat ie sloom geworden is. Dat was ie nooit, maar inmiddels wel. Het gaat allemaal nog prima voor reizen. Ik ben nu bezig met de windows 11 upgrade (was het niet van plan, maar helaas moest ik ergens op accepteren klikken van voorwaarden, maar ik zag nergens meer een upgrade afwijzen, want iets wat goed werkt moet je nooit meer aanzitten is mijn ervaring). Ik ga er van uit dat windows 11 alleen geinstalleerd wordt middels een automatische installatie als het systeem er ook echt mee om kan gaan.

Maar een laptop die uit gaat wegens te warm worden, die gaat direct terug. Dat hoort niet, wat je ook draait. Dan zit er een ontwerpfout in. Ik lees over externe coolers, die zou je echt nooit nodig hoeven hebben bij een goede laptop. Dus gewoon terugbrengen en een andere kopen.

Ik heb overigens geen AMD Ryzen, maar een I3, een I5 desktop en een I7. Maar dus zelfs de wat tragere I3 heeft geen koelprobleem.

Ik ben benieuwd wat ze zeggen als je er mee teruggaat en of je ook reviews kunt vinden van anderen die dat hebben.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:01

Windows software draaien op een Mac is al lang geen probleem meer, daar heb je oa Virtualbox voor. Maar tegenwoordig wordt bijna alle software ook voor Mac gemaakt.

Refurbished hoeft zeker niet slecht te zijn. Er zit sowieso altijd garantie op. En een deel van de refurbished Mac producten is zelfs helemaal nieuw. Zo worden er bijvoorbeeld wel eens bestellingen via Amazon gedaan, maar kan het pakket om de een of andere reden niet worden bezorgd of wordt het in de originele verpakking incl folie teruggestuurd. Ze mogen zo'n product dan niet meer als nieuw verkopen, dus is het een refusbished product. Dat werd me bij de Mac winkel in Eindhoven verteld. Die krijgen letterlijk producten binnen die nog in de folie zitten, om als refurbished te verkopen. Nu zijn die niet heel veel goedkoper dan nieuw, dus ik heb zelf toch gewoon voor een nieuwe gekozen destijds.

Mijn 2015 Macbook is wel echt tweedehands, die kocht ik in 2017, en loopt nog steeds als een zonnetje.

              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 22:53

Update:

teruggestuurd inderdaad en aangevinkt dat ik een vergelijkbaar product terugwilde.
En raad eens: exact dezelfde gekregen, maar dan gewoon gloedjenieuw :')

Ondertussen heb ik hem een week in huis en hij doet het als een zonnetje; niks niet oververhit raken +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:12

Wat goed!

              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 07:02

Mooi.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie