Onlogische badkamer iemand tips?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onlogische badkamer iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:51

Sorry voor de vage titel, ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Ik ben vorige maand verhuisd en ben heel blij met mijn huis maar mijn badkamer is een puntje van aandacht.

Mijn douche zit namelijk direct naast de deur, zie foto.
Als ik nu ga douchen word de hele badkamer nat, ookal richt ik de douche meer naar de hoek en spoel ik me af met de straal richting de muur ipv verder de badkamer in.

Ik wil dus graag iets van een douchegordijn of simpele douchewand ook omdat de deur dus steeds vochtschade krijgt na een tijdje (wat ik begreep van de vorige bewoner). Maar dan, de deur kan niet helemaal open want dat komt net niet uit met de wasbak dus als ik aan die kant een wandje of zoiets neer zet moet ik zijwaarts de badkamer in. Ook niet handig dus.

Is het echt een ramp dat de badkamer helemaal nat word, nee dat niet maar heel fijn is het ook niet. Er hoeft dus niet a la minute een oplossing te komen maar ik ben wel hard aan het brainstormen over wat dan een oplossing kan zijn, want eigenlijk alles wat ik/we bedenk is niet ideaal doordat de deur niet helemaal open wil. Een vriendin van me zei nog een rubberen strip ofzo over de grond zodat het niet helemaal overal heen loopt, maar het water spat natuurlijk via mij of via de muur wel alsnog de badkamer in.

Misschien zijn er op bokt meer mensen die zo'n onlogische badkamer hebben, of mensen die er wat verder vanaf staan en gelijk een idee hebben wat wel kan werken. Dan hoor ik het graag en alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:57

Hoe veel cm zit er tussen de deur en de wand? Het fijnste zou zijn om een douchewand of scherm te plaatsen. Maar op de foto oogt het wel krap.

Ik denk dat je dan toch uit komt bij een douchegordijn

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:00

En als je een enkele glazen wand plaatst? Die vanaf (net naast) het deurkozijn naar achter loopt t/m het putje, maar zonder deur? Dat je als het ware een inloopdouche hebt vanaf de achterzijde van de badkamer. ICM een kleinere wastafel zou dat moeten lukken lijkt me.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:03

Gaat je deur echt niet meer open als je daar een douchewand neerzet? In dat geval zou ik kijken of je de deur kan omkeren zodat deze naar buiten toe opent. Dat doet onze badkamerdeur ook. En dan gewoon een mooie glazen douchewand naast de deuropening maken die lang genoeg is dat het water er niet voorbij loopt als je een tijdje staat te douchen. Heb je een prachtige inloopdouche! :j

Padoertje

Re: Onlogische badkamer iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:07

Ik zou idd je deur verhangen zodat deze de gang opdraait ipv de badkamer in. Dan een glazen scherm plaatsen en je hebt een prima inloopdouche.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:09

Afbeelding

Is dit misschien een idee? Misschien wordt het erg smal als je de douchekop houdt waar die nu hangt (of je moet de douchekop gewoon zelf vasthouden?).

Als het goed is wordt de deur nooit breder dan het kozijn toch?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:10

Padoertje schreef:
Ik zou idd je deur verhangen zodat deze de gang opdraait ipv de badkamer in. Dan een glazen scherm plaatsen en je hebt een prima inloopdouche.

Dan mag je je hele kozijn vervangen.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:10

De oplossing hierboven is handig en lost bijna alles al op.
Als ik de wandtegels naast de deur tel (waar nu de douche hangt), zie ik er 5 dus dat is 75 cm.
Dat is wat krap, maar een stukje verder (waar nu je wisser staat) is het al breder, ik denk 90. Dat is een prima maat. Ook zit je afvoer dan op een goede plek: bij de deur wordt het niet meer nat door je glazen scherm, en de rest van de badkamer veeg je zo richting afvoer.

En als je dan je deur nog even omhangt zodat hij naar de overloop open gaat, kan je ook makkelijk naar binnen. Dan kan je zelfs nog wel een rekje hangen voor spullen, meteen naast de deur op die wand waar ook je wastafel zit.

Edit oh dit is nu net precies zo gepost :')
Dus is vast een handig idee!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:13

En een kleinere wastafel zodat je deur verder open kan? dan hoef je je kozijn niet om te draaien.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:14

oomens schreef:
Padoertje schreef:

Of kozijn eruit halen en omdraaien?
Of zwaait je deur dan tegen je schuine dak of boven de trap oid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:15

Ik denk dat je moet beginnen met even alle maten van de badkamer op de meten, alle aansluitpunten, en even een goede schets maken van bovenaf.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:15

Is de linkerwand niet veel te laag om fijn je haren onder te wassen dan?

Edit: over de oplossing van denise_storm

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:19

oomens schreef:
Padoertje schreef:

Wellicht geen onverstandige keuze, gezien TS al aangeeft dat de deur al flink te lijden heeft gehad van al het vocht, dus dan zal het kozijn waarschijnlijk ook niet meer knoerthard zijn. Daarnaast, menig timmerman kan de gaten in het kozijn prima uitvullen en de deur verhangen hoor. Daar heb je echt geen heel nieuw kozijn voor nodig.

En als we dan toch bezig zijn (als schoondochter van een timmerman :o ), je kunt ook latjes kopen en zelf het kozijn opnieuw maken. Goedkoper in aanschaf van hout dan dat je een heel nieuw kozijn besteld. Als je een beetje een handige kerel in je kenniskring hebt, dan kom je een heel eind. Nieuwe deur ophalen bij de bouwmarkt en je bent met een dag klaar (wel even verven uiteraard ;) )

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:21

Is het een huurhuis? Want ik zou als het kan anders de wastafel en de douche omwisselen. Dus de wastafel naast de deur op de wand en de douche op de plek van de wastafel.

Laag muurtje met glaswand tussen de deur en de douche dan (waar de deur tegenaan draait, zonder je glas te beschadigen).

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:26

Simpelste lijkt mij toch een douchegordijn, dan kan de deur wel gewoon open, maar spat je het dan niet meer nat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:28

Ik weet natuurlijk niet hoe de andere kant eruit ziet en hoe de maten enzo zijn, maar als het mogelijk is om hier en daar wat te verplaatsen dan zou ik er bv zoiets van maken:

Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:33

Ik zou de douche en wastafel omdraaien. Of een glazen wand ertussen. Dat dit een dagelijkse vorm van irritatie is snap ik volkomen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:39

Misschien kun je een glazen wandje installeren die ook weg te draaien is. eventueel met een rubberen randje op de grond waar het glas tegenaan loopt. Dan heb je tijdens het douchen een stevige wand, maar kun je hem daarna schuin wegklappen waardoor de deur nog wel enigzins vrij blijft.
https://www.maxaro.nl/douches/douchedeu ... eUEALw_wcB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:39

Celebi schreef:
Gaat je deur echt niet meer open als je daar een douchewand neerzet? In dat geval zou ik kijken of je de deur kan omkeren zodat deze naar buiten toe opent. Dat doet onze badkamerdeur ook. En dan gewoon een mooie glazen douchewand naast de deuropening maken die lang genoeg is dat het water er niet voorbij loopt als je een tijdje staat te douchen. Heb je een prachtige inloopdouche! :j

Jawel hoor maar niet helemaal en als ik daar een wandje zou plaatsen zou de ruimte wel heel beperkt worden waardoor je naar binnen kan komen doordat de deur dus niet helemaal open wil. Ik zal eens kijken/overleggen of dat zou kunnen dat is wel een goed idee.

capopjekop schreef:
Hoe veel cm zit er tussen de deur en de wand? Het fijnste zou zijn om een douchewand of scherm te plaatsen. Maar op de foto oogt het wel krap.

Ik denk dat je dan toch uit komt bij een douchegordijn

Tussen de deur en waar een douchewand zou komen bedoel je? Het is idd heel krap en met een douche stang voor een gordijn zit je weer met hoogte ook ivm de schuine muur. Maar ik denk dat we maar creatief daarmee moeten zijn.

Lijsken schreef:
En als je een enkele glazen wand plaatst? Die vanaf (net naast) het deurkozijn naar achter loopt t/m het putje, maar zonder deur? Dat je als het ware een inloopdouche hebt vanaf de achterzijde van de badkamer. ICM een kleinere wastafel zou dat moeten lukken lijkt me.

[ [url=m/ekDcac.png]Afbeelding[/url] ]

Het is een huurhuis dus een kleinere wastafel word hem niet. Ik ben ook juist wel blij met deze badkamer omdat ik in m'n oude huis m'n kont niet kon keren in de badkamer :+ maar met een wand daar word het binnen komen te krap met de deur hoe die nu open gaat en de wastafel dus..

Denise_Storm schreef:
[ [url=m/rn7tmY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit misschien een idee? Misschien wordt het erg smal als je de douchekop houdt waar die nu hangt (of je moet de douchekop gewoon zelf vasthouden?).

Als het goed is wordt de deur nooit breder dan het kozijn toch?

Hoe bedoel je het rondje om de douchekop heen precies?
De lijn over de grond gaat dus helaas niet lukken omdat de deur niet volledig open kan dan word het echt te krap..

oomens schreef:
Padoertje schreef:

Ik denk niet dat we dat gaan doen :P

Nimby schreef:
De oplossing hierboven is handig en lost bijna alles al op.
Als ik de wandtegels naast de deur tel (waar nu de douche hangt), zie ik er 5 dus dat is 75 cm.
Dat is wat krap, maar een stukje verder (waar nu je wisser staat) is het al breder, ik denk 90. Dat is een prima maat. Ook zit je afvoer dan op een goede plek: bij de deur wordt het niet meer nat door je glazen scherm, en de rest van de badkamer veeg je zo richting afvoer.

En als je dan je deur nog even omhangt zodat hij naar de overloop open gaat, kan je ook makkelijk naar binnen. Dan kan je zelfs nog wel een rekje hangen voor spullen, meteen naast de deur op die wand waar ook je wastafel zit.

Edit oh dit is nu net precies zo gepost :')
Dus is vast een handig idee!

Bedankt, de deur omdraaien word hem zo te lezen niet aangezien het hele kozijn dan vervangen moet dus dan word een wandje het ook niet helaas.
Maar bedankt voor het meedenken!

Sas_Mon schreef:
En een kleinere wastafel zodat je deur verder open kan? dan hoef je je kozijn niet om te draaien.

Ik heb een huurhuis dus dat word hem niet. Wil m'n wastafel eigenlijk ook niet veel kleiner dan dat ie is..

Nimby schreef:
oomens schreef:

Of kozijn eruit halen en omdraaien?
Of zwaait je deur dan tegen je schuine dak of boven de trap oid.

Als je het zo zegt klinkt het als een klein klusje maar het is niet iets wat we zelf kunnen doen en ik heb zo het vermoeden dat de woningbouw dat ook niet zomaar gaat doen helaas. Kan het altijd proberen maar het is niet de bedoeling dat het al met al een duur grapje word dat was de verhuizing opzich al namelijk. Theoretisch gezien zou het moeten kunnen volgens mij. Ik ga het gewoon een keer voorleggen aan de woningbouw!

8nnemiek schreef:
Ik denk dat je moet beginnen met even alle maten van de badkamer op de meten, alle aansluitpunten, en even een goede schets maken van bovenaf.

Wat bedoel je precies? Om dat hier te posten zodat jullie beter overzicht hebben? Ik ben niet zo handig daarmee eerlijk gezegd :x

Gaabje schreef:
Is de linkerwand niet veel te laag om fijn je haren onder te wassen dan?

Edit: over de oplossing van denise_storm

Het is lastig met die schuine muur idd. Het liefst doe ik gewoon iets met een douchegordijn maar dan zit je met hoogte van waar dat douchegordijn opgehangen kan worden. Maar ik denk dat zoiets toch de enige handige en wat ik zo lees budget vriendelijke oplossing word.

Padoertje schreef:
oomens schreef:

Wellicht geen onverstandige keuze, gezien TS al aangeeft dat de deur al flink te lijden heeft gehad van al het vocht, dus dan zal het kozijn waarschijnlijk ook niet meer knoerthard zijn. Daarnaast, menig timmerman kan de gaten in het kozijn prima uitvullen en de deur verhangen hoor. Daar heb je echt geen heel nieuw kozijn voor nodig.

En als we dan toch bezig zijn (als schoondochter van een timmerman :o ), je kunt ook latjes kopen en zelf het kozijn opnieuw maken. Goedkoper in aanschaf van hout dan dat je een heel nieuw kozijn besteld. Als je een beetje een handige kerel in je kenniskring hebt, dan kom je een heel eind. Nieuwe deur ophalen bij de bouwmarkt en je bent met een dag klaar (wel even verven uiteraard ;) )

Ik woon hier dus pas kort maar ik weet dat sowieso de deur sowieso dit jaar nog vervangen is. Geen idee of er toen ook wat met het kozijn gedaan is. Vast wel zo te zien. Opzich kwa vochtschade aan de deur en het kozijn kan ik gewoon mee naar de woningbouw die moeten dat oplossen. En ik ga vragen wat er mogelijk is om de deur om te zetten al is dat ook niet ideaal gezien waar de badkamer zit maar ik kan het proberen!

MarliesV schreef:
Is het een huurhuis? Want ik zou als het kan anders de wastafel en de douche omwisselen. Dus de wastafel naast de deur op de wand en de douche op de plek van de wastafel.

Laag muurtje met glaswand tussen de deur en de douche dan (waar de deur tegenaan draait, zonder je glas te beschadigen).

Het is een huurhuis inderdaad, anders was dat waarschijnlijk het eerste geweest als daar geld voor was geweest dat de douche in ieder geval verplaatst zou worden. Heel veel mensen die hier komen zeggen ook oh wat onhandig. Ik heb er al wel m'n manier in gevonden hoe ik het nu doe maar op lange termijn wil ik toch wel een andere oplossing..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:43

En de deur van de douche vervangen door een schuifdeur? Laat je het kozijn gewoon zitten zodat je de deur terug kan hangen mocht je ooit weg gaan daar. Dan een glazen tussenwand plaatsen en groot deel van je problemen zijn opgelost :D

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:44

Deur naar buiten laten draaien en voor de deur en kozijn een douchegordijn hangen.Blijft deur en kozijn droog en is de simpelste oplossing

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:45

Laatst bijgewerkt door cissy op 20-12-22 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:45

MarjanB schreef:
En de deur van de douche vervangen door een schuifdeur? Laat je het kozijn gewoon zitten zodat je de deur terug kan hangen mocht je ooit weg gaan daar. Dan een glazen tussenwand plaatsen en groot deel van je problemen zijn opgelost :D

Dat vind ik echt ondingen haha, sorry! Bedankt voor het mee denken maar ik had zo'n schuifdeur in mijn oude huis en ik vind dat net niks, en ook niet mooi.

Lieke schreef:
Simpelste lijkt mij toch een douchegordijn, dan kan de deur wel gewoon open, maar spat je het dan niet meer nat.

Klopt, maar hoe? Want de stang waar een douchegordijn aan moet moet ook bevestigd worden ergens en kwa ideale hoogte word dat dus ook weer ingewikkeld door de kunstof latjes en schuine muur aan de kant van het putje :Y) lekker ingewikkeld allemaal zo gaat het dus hier ook steeds maar ik denk dat het wel daarmee puzzelen gaat worden idd..

8nnemiek schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe de andere kant eruit ziet en hoe de maten enzo zijn, maar als het mogelijk is om hier en daar wat te verplaatsen dan zou ik er bv zoiets van maken:

[ [url=m/SFjdNC.png]Afbeelding[/url] ]

Dat is helaas niet mogelijk omdat het een huurhuis is en tegenover de douche staat mijn wasmachine en veel groter is het dan ook niet zeg maar..

Jennyj01 schreef:
Ik zou de douche en wastafel omdraaien. Of een glazen wand ertussen. Dat dit een dagelijkse vorm van irritatie is snap ik volkomen.

Helaas is dat niet zomaar mogelijk omdat het een huurhuis is..

topsylover schreef:
Misschien kun je een glazen wandje installeren die ook weg te draaien is. eventueel met een rubberen randje op de grond waar het glas tegenaan loopt. Dan heb je tijdens het douchen een stevige wand, maar kun je hem daarna schuin wegklappen waardoor de deur nog wel enigzins vrij blijft.

Zoiets zou ook nog kunnen inderdaad. Onthoud ik ook even!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:49

Is het een huurwoning? Je zou de woningbouw kunnen vragen om het kozijn te vervangen en de deur dan naar buiten toe te laten openen.

Andere optie; kleinere wasbak plaatsen.
Heb ik in mijn oude huurwoning ook gedaan. Wastafel die er hing bewaard in de berging. Maar de nieuwe bewoner wilde toen ook de door mij opgehangen wasbak liever houden. :D

Met beide opties kun je dan een douchewand kwijt. En het is smal, maar dat is beter dan houtrot en je hele badkamervloer nat na een douchebeurt.

Indien het een eigen woning is zou ik nadenken over een complete verbouwing van de badkamer met andere indeling.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 20-12-22 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:50

topsylover schreef:

Oh, dit vind ik een goed idee!