HELP! Hulp nodig bij filmpjes voor een vlog

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

HELP! Hulp nodig bij filmpjes voor een vlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 18:32

Waar gaat het om?

Film horizontaal

Veel smartphones kunnen tegenwoordig goede filmpjes maken. Let dan wel
op dat je je telefoon in de breedte draait. Als je rechtop filmt, dan komen er twee zwarte balken naast


Dat is precies ons probleem ;(

Mijn dochter van 9 heeft voor een schoolopdracht een hartstikke leuke vlog samengesteld. Nieuwe filmpjes gemaakt, maar ook oudere filmpjes gebruikt. Maar sommige filmpjes zijn dus rechtop gefilmd. Zo jammer. Die lelijke balken doen echt afbreuk aan haar opdracht.

Kunnen we achteraf op een of andere manier die filmpjes nog draaien? Zoals dat bij foto's kan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 34040
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: HELP! Hulp nodig bij filmpjes voor een vlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:41

Ja dat kan maar dan zijn de filmpjes op de zij gefilmd. Zwarte balken is niet zo erg hoor. Dat is beter dan gedraaid beeld.

Je kan eventueel de filmpjes bijsnijden dat het lijkt alsof ze horizontaal gefilmd zijn? Dat kan makkelijk in imovie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:42

Je kunt die zwarte balken eraf knippen? Mijn telefoon heeft die optie gewoon, dus dat zal met een videobewerkingprogramma ook moeten kunnen.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: HELP! Hulp nodig bij filmpjes voor een vlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:57

In Adobe Premiere kun je filmpjes in ieder geval gewoon draaien. De resolutie wordt dan wel minder, maar dat zie je meestal niet.
De pest is, dat Adobe niet gratis is :+ Je kunt wel gratis een proefversie downloaden, maar of je dan alle functies hebt, weet ik niet.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:04

Ik zou ze niet draaien, of bijsnijden, maar het filmpje dupliceren in een tweede laag als achtergrond, die vergroten tot de totale breedte, en dan donkerder maken en een flinke blur geven. Zo doen ze dat bv in nieuwitems op tv ook, dan valt het minder op dat het verticaal is gefilmd. Er zijn voor veel programma’s ook plugins te vinden die dit doen.
Ik ben zelf filmmaker en gebruik deze techniek ook als het nodig is.

Opnieuw filmen lukt niet?

Edit, even een tutorial als voorbeeld: https://youtu.be/LdCLQ2DQ0NY

Boras
Berichten: 10063
Geregistreerd: 21-10-10

Re: HELP! Hulp nodig bij filmpjes voor een vlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 01:27

Bedankt mensen!

Het is helemaal goedgekomen.

Blij kind :)