Auto omvormer 12 volt naar 600w

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoellaLoves

Berichten: 702
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Auto omvormer 12 volt naar 600w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 15:31

Ik vroeg mij af of iemand op deze manier stroom gebruikt op stal? Zo ja, werkt het fijn en wat raad je eventueel aan?

Wij hebben geen stroom op stal, en merken dat dit soms toch wel nodig is. Nu zijn we aan het kijken naar diverse manieren om toch aan stroom te komen en kwamen we deze manier tegen.

https://www.kabeldirect.nl/12v-230v-gem ... gImevD_BwE

Nu leek dit ons een goede en goedkopen oplossing voor dit moment. In de hoop hiermee voldoende stroom op te wekken om bijvoorbeeld een paard te scheren.

(Helaas kunnen wij op dit moment niet aan een aggregaat of zonnepanelen beginnen. Dit i.v.m. Diefstal gevoeligheid. :) )

Ik hoop hier wat ervaringen op te doen.

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Auto omvormer 12 volt naar 600w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:57

Niet onmogelijk maar je trekt je accu wel snel leeg.

Beetje afhankelijk van kwaliteit accu, type accu en het vermogen van scheermachine.

Maar je accu zo ver leeg trekken dat je niet kan starten wil je echt niet....



Als je weet welk type accu je hebt, hoeveel ampereuur die is, en hoeveel watt je scheermachine, valt er vrij makkelijk uit te rekenen na hoeveel minuten of uren de accu leeg is.


Maar zo ver mag je natuurlijk niet gaan, want dan start je niet meer.



Ik zou dan denk ik eerder kijken naar een klein draagbaar aggregaatje op diesel of benzine, die je meeneemt als je naar stal gaat.
Die zijn er vanaf een paar honderd euro.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:00

Als je wilt scheren is deze omvormer iig al ongeschikt - zie tekst: niet geschikt voor apparaten met een electromotor.

Je zult trouwens de motor van je auto moeten laten lopen als je zoiets wilt, anders heb je wel een geschoren paard maar ook een lege accu na afloop. En met een beetje pech een halfgeschoren paard.

Je hebt dus om te scheren iig zo'n type omvormer nodig:
https://www.kabeldirect.nl/12v-230v-zui ... -600w.html

Rex_Rolfo

Berichten: 5409
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:10

Scheerapparaat is ongeveer 200 Watt. Auto accu levert 12 volt, dus trekt 17 Ampère. Maak daar maar 20 van vanwege omvormingsverlies. Dat wil je niet door een paar dunne draadjes laten lopen, laat staan de sigarettenaansteker. Prima als je een laptop op wilt laden, niet voor iets dat echt stroom trekt.

Beetje auto accu is 80-100 Amp uur, dan zou je in theorie vier uur kunnen scheren. Behalve dan dat loodaccu's er niet van houden om helemaal leeg getrokken te worden. Maar goed, mocht je aan een omvormer denken dan zou ik die gebruiken in combinatie met een losse accu. Dan loop je geen risico met de auto en de accu laadt je dan thuis weer met een goede acculader op aan het stopcontact.

JoellaLoves

Berichten: 702
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Auto omvormer 12 volt naar 600w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 23:58

Ah zo te lezen geen optie dus. Het was inderdaad de bedoeling om de auto draaiende te houden tijdens de werkzaamheden op dat moment.

Aggregaat is bij ons een erg gevoelig dingentje, er zijn er helaas al 2 ontvreemd..

Maar als het niet anders is, dan moeten we toch maar weer gaan kijken voor een nieuwe.

loulou

Berichten: 14826
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 00:11

Het kan wel, maar dan moet je iemand hebben die het even goed voor je installeert op de accu.
Via sigaretten aansteker kan je maar ongeveer 150 watt

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 00:34

JoellaLoves schreef:
Ah zo te lezen geen optie dus. Het was inderdaad de bedoeling om de auto draaiende te houden tijdens de werkzaamheden op dat moment.

Aggregaat is bij ons een erg gevoelig dingentje, er zijn er helaas al 2 ontvreemd..

Maar als het niet anders is, dan moeten we toch maar weer gaan kijken voor een nieuwe.

Nee hoor, het kan prima, zolang je de opmerkingen van RR in acht neemt.

Dat betekend wel dat er een iets ander prijskaartje aan gaat hangen, reken op het 10-voudige.

Je begint met een omvormer/acculader die tot iets in staat is:
https://stroomwinkel.nl/victron-multipl ... 20-16.html

Vervolgens koppel je daar een passende accu aan die ook in staat is enige tijd dat vermogen te leveren.
https://stroomwinkel.nl/victron-agm-accu-12v-110ah.html

Dat spul kun je vast in je auto plaatsen maar ook apart in een kist monteren. Vergis je echter niet in het gewicht van deze accu's!

Op de site van Victron staan allerlei zinvolle tips en schema's hoe je zo'n set aan kunt sluiten.
https://www.victronenergy.nl/

Denk er wel aan, dit is geen kinderspeelgoed; zorg dat je het correct opbouwt!

Sanet

Berichten: 8152
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 01:06

Klinkt alsof het makkelijker is te investeren in een goed scheerapparaat met 2 accu’s dan een bekabeld scheerapparaat op de auto aan te sluiten :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 01:39

JoellaLoves schreef:
Ik vroeg mij af of iemand op deze manier stroom gebruikt op stal? Zo ja, werkt het fijn en wat raad je eventueel aan?

Wij hebben geen stroom op stal, en merken dat dit soms toch wel nodig is. Nu zijn we aan het kijken naar diverse manieren om toch aan stroom te komen en kwamen we deze manier tegen.

https://www.kabeldirect.nl/12v-230v-gem ... gImevD_BwE

Nu leek dit ons een goede en goedkopen oplossing voor dit moment. In de hoop hiermee voldoende stroom op te wekken om bijvoorbeeld een paard te scheren.

(Helaas kunnen wij op dit moment niet aan een aggregaat of zonnepanelen beginnen. Dit i.v.m. Diefstal gevoeligheid. :) )

Ik hoop hier wat ervaringen op te doen.


Denk dat een scheerapparaat met een accu goedkoper is…

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Auto omvormer 12 volt naar 600w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:12

En als je toch besluit zoiets als wat ikke voorstelt aan te schaffen, denk dan alsnog niet dat je er ook wel een waterkoker op kunt aansluiten om slobber te maken. Die zijn meestal een stuk meer dan 600W...

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Auto omvormer 12 volt naar 600w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:13

Mijn ervaring met die omvormers is dat ze een goed opgeladen accu (in goede conditie) vragen. De accu levert dan meer dan 12 volt. Als het voltage zakt tot 12 volt, dan laten veel omvormers het afweten.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:15

Mijn ervaring met die omvormers is dat ze een zeer goed opgeladen accu (in goede conditie) vragen. De accu levert dan meer dan 12 volt. Als het voltage zakt tot 12 volt, dan laten veel omvormers het afweten.

Albert

Berichten: 5755
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Auto omvormer 12 volt naar 600w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:30

In de bestelbus van mijn vrouw zit een 220v omvormer, 3 dikke accu's en de bus heeft een doorloopsysteem zodat de motor kan blijven draaien terwijl de sleutels uit de bus zijn en hij op slot staat.
Voor dat geld kun je echter heel veel gereedschap op accu's en thermoskannen kopen.

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Auto omvormer 12 volt naar 600w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:41

Ja, hier een 130AH deep cycle gel accu met een 1000watt (2000piek) zuivere sinus omvormer.

Maar het doel daarmee is ook niet helemaal hetzelfde als wat TS heeft.

Met mijn combi kan (mits fatsoenlijk opgeladen) theoretisch wel een paard geschoren worden (beetje afhankelijk van hoe snel de scheerder is, temperatuur, kwaliteit scheermachine etc)
Maar die omvormer zit niet op de 12 volt sigaretten uitgang, maar rechtstreeks op de accu, aangesloten door electricien (hoewel dat aansluiten an sich zo moeilijk niet is)

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:42

Sanet schreef:
Klinkt alsof het makkelijker is te investeren in een goed scheerapparaat met 2 accu’s dan een bekabeld scheerapparaat op de auto aan te sluiten :)

Waarschijnlijk heb je daar wel gelijk in.

Maar TS vroeg om een specifieke oplossing, dus geef ik een inhoudelijk antwoord. Of TS dat ook gaat doen, is haar (zijn?) keuze.


Albert schreef:
In de bestelbus van mijn vrouw zit een 220v omvormer, 3 dikke accu's en de bus heeft een doorloopsysteem zodat de motor kan blijven draaien terwijl de sleutels uit de bus zijn en hij op slot staat.
Voor dat geld kun je echter heel veel gereedschap op accu's en thermoskannen kopen.

_O- _O-

Maar die bus van jouw ega is ook geen kinderspeelgoed, zeg maar.....

Ibbel schreef:
En als je toch besluit zoiets als wat ikke voorstelt aan te schaffen, denk dan alsnog niet dat je er ook wel een waterkoker op kunt aansluiten om slobber te maken. Die zijn meestal een stuk meer dan 600W...

Jawel, dat kàn wel, maar dan moet je je combi iets anders samenstellen, zoals Femke_Tweety dat beschrijft.