Analoge camera

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Castilja

Analoge camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-22 13:11

Joehoe

Voor kerst mag ik -heel lief- een cadeau uitzoeken van mijn ouders.
Ik ben echt gek op wegwerpcamera's en schiet rol na rol vol, nu leek een analoge camera me eigenlijk een heel tof cadeau. Zijn er Bokkers met verstand van analoge camera's die aanraders hebben? Ik zie ze online al vanaf 30,- en het hoeft allemaal niet zo duur te zijn, maar hierbij vermoed ik wel dat goedkoop toch duurkoop blijkt te zijn. Ik ga het puur hobbymatig gebruiken; het liefst in een hoesje mee in mijn dagelijkse tas om foto's te kunnen maken wanneer ik wil. Daarna belanden ze op mijn foto koelkast. :D

Dank, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:24

Ik heb een Lomography Diana F+ waar ik, helaas, veel te weinig mee doe, maar het is een leuk stukje speelgoed! Heel simpel ding en het past denk ik ook wel goed bij jou en jouw creativiteit. :) Ik zal even wat foto's opgraven die ik ermee gemaakt heb!

Deze is dat: https://shop.lomography.com/uk/cameras/diana

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:32

Castilja schreef:
Joehoe

Voor kerst mag ik -heel lief- een cadeau uitzoeken van mijn ouders.
Ik ben echt gek op wegwerpcamera's en schiet rol na rol vol, nu leek een analoge camera me eigenlijk een heel tof cadeau. Zijn er Bokkers met verstand van analoge camera's die aanraders hebben? Ik zie ze online al vanaf 30,- en het hoeft allemaal niet zo duur te zijn, maar hierbij vermoed ik wel dat goedkoop toch duurkoop blijkt te zijn. Ik ga het puur hobbymatig gebruiken; het liefst in een hoesje mee in mijn dagelijkse tas om foto's te kunnen maken wanneer ik wil. Daarna belanden ze op mijn foto koelkast. :D

Dank, ben benieuwd!

Als het wat meer mag kosten, zou ik zoeken naar een Minox.
https://www.marktplaats.nl/l/audio-tv-e ... /minox+35/
Dit zijn goede, betrouwbare camera's.

Kleiner bestaat niet, dan past er geen 35mm rolletje meer in :D

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:35

Deze twee zijn double exposures:
Afbeelding

Afbeelding

En dit is een normale foto:
Afbeelding

Het hendeltje aan de lens is wat het mechanisme opent en hij blijft dus zo lang of zo kort openstaan als dat jij dat hendeltje naar beneden houdt. Voorop de lens zit een soort focusring. Je moet hem met de hand doordraaien, dus je kunt heel makkelijk van die double exposures maken. En dat is het wel zo'n beetje, het is echt een extreem eenvoudig ding. :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:47

Mkango schreef:
Deze twee zijn double exposures:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En dit is een normale foto:
[ Afbeelding ]

Het hendeltje aan de lens is wat het mechanisme opent en hij blijft dus zo lang of zo kort openstaan als dat jij dat hendeltje naar beneden houdt. Voorop de lens zit een soort focusring. Je moet hem met de hand doordraaien, dus je kunt heel makkelijk van die double exposures maken. En dat is het wel zo'n beetje, het is echt een extreem eenvoudig ding. :))

Leuke dingen zijn dat hè :j

Punt is ook: hoe ver wil TS gaan?
Het andere uiterste op de lijn is een Hasselblad van 2,5k+, waar dit overigens ook mee kan :D maar dat is, volgens mij, ook weer niet de bedoeling.

Als je nog wat tijd hebt, ga hier eens kijken: https://www.cameramuseum.nl/
Ze hebben ook een uitgebreide collectie analoge camera's voor de verkoop (waarmee het museum deels gefinancierd wordt) die echt van hele simpele rits-rats-klik 110 camera's tot 6x9 120-rolfilm en groter gaat. Voor elk wat wils en in allerlei prijsklassen.

8nnemiek

Re: Analoge camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:58

Ik heb ooit voor 35 euro een analoge spiegelreflexcamera van de rommelmarkt gekocht, waar ook nog een dure Zeiss lens op zat. Dat was wel een mazzeltje! Super leuk om mee aan de slag te gaan! Volgens mij was het een Pentax, maar ik heb geen idee meer welk type.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:06

Heb je voldoende fimpjes op voorraad? Anders heb je straks een camera en kun je er niets mee. Er is enorme schaarste, Fuji, Agfa en Kodak waren (vrijwel geheel of daadwerkelijk helemaal) gestopt met filmrolletjes maken en hadden even niet gerekend op deze opleving...

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:24

Wat een leuk idee voor een cadeau! Ik zou eerst eens lezen over wat er kan en wat je leuk lijkt, de meest gebruikte films van nu zijn denk ik 35mm en 120, die laatste is ietsje duurder (ook om te ontwikkelen, daar moet je bij jouw in de buurt even goed naar kijken waar dat kan) Een tweedehands camera heeft i.m.o echt z'n charme maar daar kan natuurlijk ook van alles kapot aan zijn.. Succes met wat leuks uitzoeken iig!
Ik ben ooit begonnen met een analoge camera en "mag" van mezelf nu alleen nog Agfa's kopen die het nog doen, anders staat straks alles vol met ouwetjes die alleen nog maar decoratie zijn.. :')
(hier een deel van de mijne, klik)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:32

_l_amanda_l_ schreef:
Wat een leuk idee voor een cadeau! Ik zou eerst eens lezen over wat er kan en wat je leuk lijkt, de meest gebruikte films van nu zijn denk ik 35mm en 120, die laatste is ietsje duurder (ook om te ontwikkelen, daar moet je bij jouw in de buurt even goed naar kijken waar dat kan) Een tweedehands camera heeft i.m.o echt z'n charme maar daar kan natuurlijk ook van alles kapot aan zijn.. Succes met wat leuks uitzoeken iig!
Ik ben ooit begonnen met een analoge camera en "mag" van mezelf nu alleen nog Agfa's kopen die het nog doen, anders staat straks alles vol met ouwetjes die alleen nog maar decoratie zijn.. :')
(hier een deel van de mijne, klik)

Links-boven en links-onder: check :D
De Canon is van m'n schoonvader geweest, de box komt bij m'n grootouders vandaan.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:53

ikke schreef:
_l_amanda_l_ schreef:

Links-boven en links-onder: check :D

Haha, gevaarlijk hè, met zo'n makkelijk verzamelbaar item, ikke!

Ik moet er wel bij zeggen; deze zijn voor de sier leuker dan voor de fotokwaliteit, haha :')
Als je echt iets met fotografie wilt 'doen' maar dan analoog kan je uiteraard beter een spiegelreflex regelen.. De Agfaatjes zijn meer als wegwerpcamera's maar meer dan de standaard instellingen kan je daar niet mee. Scherpstellen enz. is er niet echt bij, het is echt mikken-en-klikken.
Ik neem de oudjes bijv. wel mee op vakantie voor aparte snapshots maar voor "echte" foto's toch liever de SLR :+ Voorbeeldjes: klik, klik en klik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:07

_l_amanda_l_ schreef:
Haha, gevaarlijk hè, met zo'n makkelijk verzamelbaar item, ikke!

Ik moet er wel bij zeggen; deze zijn voor de sier leuker dan voor de fotokwaliteit, haha :')
Als je echt iets met fotografie wilt 'doen' maar dan analoog kan je uiteraard beter een spiegelreflex regelen.. De Agfaatjes zijn meer als wegwerpcamera's maar meer dan de standaard instellingen kan je daar niet mee. Scherpstellen enz. is er niet echt bij, het is echt mikken-en-klikken.
Ik neem de oudjes bijv. wel mee op vakantie voor aparte snapshots maar voor "echte" foto's toch liever de SLR :+ Voorbeeldjes: klik, klik en klik.

Ja, want 4 XD-7's in de koffer zitten :o naast good old X-500 en twee defecte body's voor onderdelen (mocht dat nodig zijn).

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-22 11:58

Oh wat fijn alle reacties! Ik schrijf het allemaal op en ga eens vergelijken <3 Danku!!
Fijne tip ook Ibbel, daar had ik zelf nog niet eens naar gekeken. Ik heb helemaal niets liggen. De wegwerpcamera's haal ik altijd bij een klein zaakje waarbij ik weet dat ze altijd op voorraad zijn, ben een keer mijn hele stad doorgefietst omdat de wegwerpcamera's overal op waren. Daar zie je ook al dat de opleving inderdaad ietwat vooruit loopt op het huidige aanbod :evaw:
Prachtige foto's Mkango, volgens mij heb ik jouw camera ook al online voorbij zien komen! Inderdaad ook wel eens handig om te vergelijken wat voor soort foto's uit welke camera komen.
De Mnox is qua formaat fantastisch.. Zoveel keuze :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:35

Hierbij wat recentere foto's van mijn Diana F+ (met een Pancro 400 rolletje).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie