auto verzekering en no claim voor een pechvogel.

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Freya6

auto verzekering en no claim voor een pechvogel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-22 21:24

Hoi!
Fijn dat je leest. Ik heb namelijk een zoektocht naar antwoorden in verzekeringsland.
De situatie is alsvolgt ; Ik heb een paar jaar geleden toen ik nog een personenauto had, op 1 dag twee schades gereden, heel dom. Ik was heel moe en ben toen achteruit op een moeilijke parkeerplaats in een drukke stad 2x tegen een auto gereden. Hierdoor verloor ik al mijn schadevrije jaren en kwam ik enorm hoog in de verzekering. Door deze twee schades wilde niemand mij meer verzekeren behalve voor enorm hoge polissen (denk aan 200+euro pm).

Gelukkig kreeg ik een zakelijke auto en de kans opnieuw te beginnen. Na 3 jaar schadevrij rijden, is afgelopen zaterdag bij het wegrijden van weer een parkeerplaats (jaha) weer een ongeluk(je) gebeurd. Iemand die de parkeerplaats opreed terwijl ik wegreed, ik deze persoon niet zag, zij in paniek raakte en niet claxonneerde waardoor ik met mijn trekhaak in haar wielkast zat. Dus weer een schadeclaim had.
Ik ben nu heel bang dat ik als ik deze zakelijke auto wegdoe, ik nooit meer op een normale manier verzekerd kan worden.

Nu is mijn plan om een camper aan te schaffen en begint deze weer met een nieuwe polis. Misschien heb ik dus heeel veel geluk en kan ik op nieuw beginnen?

Zijn er mensen met verstand hiervan? Ik lees online dat verzekering per polis geldt en dus niet per persoon. Dat zou heel fijn zijn, ook als ik een personenauto aan zou willen schaffen op den duur.

Ben benieuwd of hier mensen zijn met inzicht hierin.
Dat ik niet achteruit kan rijden is me nu wel heel duidelijk ;) dus daarover hoef ik op zich geen tips. Ik zal voortaan keren en vooruit een parkeerplaats afrijden, dit kan echter niet altijd en soms ben je zo ingebouwd dat het bijna onmogelijk is om niks te raken, en ik ben dan zo eerlijk om briefje achter te laten en dus de kosten op me te nemen. In mijn auto zijn allerlei deuken gereden zonder briefje.

dankjewel alvast.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:29

Schadevrije jaren blijven 3 jaar geldig. Als het meer dan 3 jaar geleden is, dat je laatste verzekering op eigen naam is geweest, begin je weer met 0. Dat zal je dus even moeten controleren.

De schade met je lease auto telt zeer waarschijnlijk niet mee voor negatieve schadevrije jaren. Er is echter wel een enkele leasemaatschappij die werkt met Roy-data (systeem waarin schadevrije jaren worden geregistreerd) in plaats van lease verklaringen.

De kans is erg groot dat je met een nieuwe verzekering nu kan beginnen met 0 schadevrije jaren.

Wel zal je bij de aanvraag eerlijk moeten antwoorden op de slotvragen. Één daarvan is waarschijnlijk of jij in de afgelopen zoveel jaar één of meerdere schades hebt gehad. Op basis van dat antwoord, kan het alsnog zijn dat een maatschappij je weigert.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Freya6

Re: auto verzekering en no claim voor een pechvogel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-22 21:34

oh dankjewel dat klinkt goed. Het is geen lease auto maar een bestelauto op de naam van mijn eenmanszaak.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:38

Dat is wel een ander verhaal! In dat geval kan het misschien nog wel gevolgen voor je hebben. Mijn advies zou zijn om met een verzekeringsadviseur om tafel te gaan zitten en goed de mogelijkheden te bekijken. Hierin kan namelijk per maatschappij wel de aanpak verschillen. De adviseur weet hierin beter de weg dan jij!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-22 21:40

ok dankjewel, maar de laatste keer dat ik een personen auto op mijn naam had is meer dan 3 jaar geleden, dus ik neem aan dat dat wel kan. Toen ik een zakelijke auto kreeg gaf deze man ook aan dat dit helemaal los staat van personenauto's.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:43

Als de schade beperkt qua prijs is kun je er ook voor kiezen om het vergoede bedrag aan de verzekering terug te betalen. Dan raak je je schadevrije jaren niet kwijt. Ik heb het ook wel eens gedaan. Schade was toen rond de 200 euro.

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:45

Misschien ook even kijken voor een no-claim beschermer dan ;)

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:48

Ik zou een kleine schade ook zelf gaan betalen. De verzekering kan je daarover echt wel goed adviseren. Die komen met een bedrag wat je zal moeten betalen aan de persoon en een bedrag wat anders je verzekering gaat worden en dan kun je rustig een keuze maken die je past.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-22 21:56

Ja het is helaas best een grote schade bij een hele kleine botsing (door mijn trekhaak) rond de 1200 euro. De premie zou met 600 omhoog gaan.
Ik moet nog even afwachten wat de precieze uitkomst gaat zijn, anders is zelf betalen indd altijd beter.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 22:05

Eerste jaar 600€?
Want dan ben je er nog niet hè? Je hebt meerdere jaren dat je meer betaald.

Ik zat op 8 jaar maximaal no claim.
Heb nu een schade gehad, maar ik moet 3 jaar lang meer betalen.
1ste jaar 30€ meer
2de jaar rond de 20€ en 3de jaar 10€

Voor mij kost het dus 720€ meer aan premie over 3 jaar.
De schade is lager.
Dus ik betaal de schade terug.

Stel jij gaat nu terug naar 0 of -1?
Dan betaal je totaal 8 of 9 jaar lang meer premie dan je anders zou gedaan hebben.
Als je de schade terug betaald zou je nu naar 4 gaan, volgend jaar naar 5.

Dat moet je allemaal mee rekenen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-22 22:07

verhelderend dankje!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 22:35

Freya6 schreef:
oh dankjewel dat klinkt goed. Het is geen lease auto maar een bestelauto op de naam van mijn eenmanszaak.

Je kunt een auto niet op de naam van een eenmanszaak zetten. Dan registreer je hem altijd prive. Dus op jouw naam.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 22:43

Ik volg je redenatie niet helemaal... jec auto staat op naam van je bedrijf, maar hebt een eenmanszaak. Je bent dus gewoon een rechtspersoon. Mijn bus staat ook zakelijk, maar bij de verzekering (in mijn geval Interpolis ZvZ) sta ik in persoon als bestuurder. Je bedrijf kan het lastig besturen. Mijn schadevrije jaren worden ook daarin opgebouwd. Die blijf je gewoon dooropstapelen. Zolang je hem nergens inparkeerdvdan ;). Overigens is het inderdaad soms slimmer om terug te betalen, bij Interpolis mag je daar een jaar over doen.

En maak je niet te druk. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik redelijk kan sturen, maar ook ik zit wel eens ergens tegenaan, en dan gelijk met een hoop drama. Met migraine naar huis gereden, thuis met toegeknepen oogjes de auto geparkeerd en daarbij kennelijk langs een andere auto geschaafd. Niet gemerkt. Een half uur later ben ik in mijn ochtendjas uit bed gestrompeld omdat de politie op mijn voordeur stond te bonken en de honden te keer gingen. De eigenaar had het zien gebeuren en ik zag er blijkbaar zo verwilderd uit dat hij mij niet aan durfde te spreken en geen briefje onder mijn ruitenwisser durfde te doen. Ik heb aan de politie uitgelegd dat ik het echt niet had gemerkt en belooft dat ik het schadeformulier zou regelen zodra ik weer uit mijn ogen kon kijken. Netjes gedaan en deze schade was zo laag dat ik hem direct aan de verzekering heb terugbetaald.

Enkele jaren later sta ik voor mijn dochters school. Eeuwige haast, weer geen plek, en ik wil achteruit rijden om te keren. Blijkt er een Audi sportwagentje pal achter me te zijn gaan staan. Vond ik heel wat van, ik heb een bus en die is breder dan dat autootje. Ga dan niet bijna met je neus in mijn trekhaak stil staan. Maar goed, schuldig was ik en aangezien het hier een jonge Audi betrof was de schade dusdanig hoog dat ik afscheid heb genomen van een paar mooie schadevrije jaren. Het was overigens alleen een deuk in het nummerbord en de grill die stuk was.
Ik heb mijn bus wel een mooie achteruitrijcamera gegeven toen.

En dan is er ook nog het verhaal van mijn moeders gloednieuwe auto van 3 maanden oud met 1000 kilometer op de teller. Daar heb ik een paaltje mee gekust. Ik hou niet van nieuwe auto's, ik rij altijd barrels. Ideaal. Deze auto piepte om alles, en heeft overal camera's. Ik was al gestresst, moest naar een cursus waar ik geen zin/tijd in had en had een heel lastig telefoontje. Wel handsfree, maar je hoofd is er niet bij.
Ik draai het parkeerterrein op van de Jumbo, zet hem vooruit in 1 van de vakken (wat ik echt NOOIT doe, ik parkeer altijd achteruit in) en draai daarbij te scherp om het paaltje heen. Kennelijk piept hij om alles,maar niet boven de rechter wielkast.
Ik kan je vertellen, ik heb niet heel lekker gezeten die cursus.

En toch bestempel ik mezelf niet als brokkenpiloot. Ik heb 20 jaar mijn rijbewijs en dit soort kleine ongelukjes met rotgevolgen kunnen gebeuren.

Ik hoop dat je je nu wat beter voelt. Je staat er niet alleen voor ;). Maar toen je die schade op 1 dag reed, had je pas net je rijbewijs? Want dat nergens verzekerd kunnen worden gaat echt pas lopen vanaf meerdere schades per jaar. Natuurlijk, je keldert wel in je schadevrije jaren, maar je word niet als notoire brokkenpiloot gezien. Nu had je er weer wat opgebouwd en zou ik er bij een schade tot ca 2500 voor kiezen om dit terug te betalen (bij Interpolis kreeg ik een brief waar ze de rekensom al hadden gemaakt) en zo gewoon vrolijk door te gaan met het opbouwen van je jaren.
Maar als de situatie zo is als jij beschrijft, met 3x een kleine schade in meerdere jaren, is er echt geen probleem om een verzekering af te sluiten.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 22:56

Nou ja dat ligt toch wel aan welke auto je wilt verzekeren hoor.

Een snel modelletje kunnen ze wel weigeren op basis van - jaren.

[o] [o] [o]

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:26

Utixo schreef:
Mijn bus staat ook zakelijk, maar bij de verzekering (in mijn geval Interpolis ZvZ) sta ik in persoon als bestuurder. Je bedrijf kan het lastig besturen. Mijn schadevrije jaren worden ook daarin opgebouwd. Die blijf je gewoon dooropstapelen.

Dit klopt niet wat je zegt. Er zit een verschil tussen verzekeringsnemer en bestuurder.

De verzekering staat op naam van de verzekeringsnemer = bedrijf. Op deze naam worden de schadevrije jaren opgebouwd en geregistreerd.
Een bedrijf kan inderdaad geen voertuig besturen, dus wordt een persoon als afwijkende bestuurder op de polis aangemerkt. Maar de schadevrije jaren worden niet op de afwijkende bestuurder opgebouwd en geregistreerd.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 07:14

Wel indien het een eenmanszaak betreft en de auto in principe gewoon prive staat. In deze casus bouwt TS gewoon haar eigen jaren op, die mee worden genomen naar een volgende verzekering.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:29

En als je nu een tweede auto koopt, dan begin je weer op nul, en daarna de andere auto verkoopt en de gegevens niet uit Roy data laat halen? -> advocaat van de duivel

Of gaat dit automatisch met svj ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:32

pimaude schreef:
En als je nu een tweede auto koopt, dan begin je weer op nul, en daarna de andere auto verkoopt en de gegevens niet uit Roy data laat halen? -> advocaat van de duivel

Nope, elke auto op je naam die je verzekerd is de hoogte afhankelijk van je schadeverleden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:39

Brainless schreef:
pimaude schreef:

Nope, elke auto op je naam die je verzekerd is de hoogte afhankelijk van je schadeverleden.

Nee, zoals Pimaude het zegt klopt.

Je bouwt schadevrije jaren op per polis. Een tweede auto erbij, zal dus op 0 jaren beginnen.
Wel zijn er een heel aantal verzekeraars die op een tweede auto een gelijke no-claimkorting geven. Maar in TS haar geval wil je dat juist niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:58

linoleum schreef:

Je bouwt schadevrije jaren op per polis. Een tweede auto erbij, zal dus op 0 jaren beginnen.
Wel zijn er een heel aantal verzekeraars die op een tweede auto een gelijke no-claimkorting geven. Maar in TS haar geval wil je dat juist niet.

Als je veel schades hebt gehad zal dit ook doorwerken op auto nr 2.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:04

Brainless schreef:
linoleum schreef:

Als je veel schades hebt gehad zal dit ook doorwerken op auto nr 2.

Nee dat doet het niet voor de schadevrije jaren van de tweede auto. Mogelijk heeft het invloed op of je acceptabel bent voor de verzekeringsmaatschappij. Maar het heeft enkel invloed op de schadevrije jaren van de polis waarop de schade is gereden.

Ik kan rustig twee autoverzekeringen hebben, waarbij ik op de ene verzekering 5 schades heb gereden en -5 schadevrije jaren heb, maar op de andere polis nog nooit schade heb gehad en 20 schadevrije jaren heb en wel een hoge no-claim korting.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:14

schadevrije jaren tot 3 klopt niet helemaal. Ik heb laatst geprobeerd iemand te verzekeren. Bijna elke verzekeraar kijkt tot 5 jaar terug. Dan heb je de vereende (meende ik). Die is dan idd erg duur, en moet je een borg betalen. maar goed. Na 5 jaar begin je iig weer op nieuw, en enkele verzekeringen gaan inderdaad 3 jaar terug.

Verder een tip: als je achteruit inparkeert, kun je altijd vooruit weg. Ik doe dit eigenlijk standaard, want achteruit wegrijden, wanneer er aan alle kanten iets aan kan komen vind ik irritant. Ver besef je je hopelijk wel, dat het niet de taak was vd beste mevrouw om te claxonneren? :D . Want het lijkt nu wel een beetje of je haar medeschuldig vind, terwijl het jouw taak is om 100% zeker te weten dat alles vrij is en je veilig kunt rijden (niet dat je de enige bent, hoor. Ik denk dat iedereen weleens iets mist, maar dat je het noemt dat zij niet claxonneerde stoort me een beetje merk ik).

Ik weet trouwens niet hoeveel de schade is die je hebt gereden. Want als de schade meevalt, kun je ook overwegen om het gewoon zelf af te handelen. Heb ik ook weleens gedaan. Dan val je niet terug in je schadevrije jaren.

En o ja, je hebt er nu niet zoveel meer aan, maar neem een terugvalverzekering. Weet niet hoe dat heet in nederland, maar hier in Dl heb je verzekeringen die voor een paar euro extra een verzekering aanbieden, dat wanneer je schade rijdt, je op dezelfde schadevrije klasse blijft zitten. In jouw geval misschien geen overbodige luxe :D :D

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:44

Ihn dat is een noclaim beschermer. Weet niet in hoeveel soorten en maten die er precies is, maar mn vriend mag bv 1 schade per jaar zonder gevolgen. Ook handig als je bv parkeerschade (waar je geen dader van weet) wil laten repareren. (Bij ons in combi met allrisk)

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:47

maessie schreef:
Ihn dat is een noclaim beschermer. Weet niet in hoeveel soorten en maten die er precies is, maar mn vriend mag bv 1 schade per jaar zonder gevolgen. Ook handig als je bv parkeerschade (waar je geen dader van weet) wil laten repareren. (Bij ons in combi met allrisk)

Die beschermt alleen de korting. Niet de jaren.

[o] [o] [o]

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:55

klopt, maar dan hou je iig hetzelfde verzekeringstarief. Enige is dat je dus niet naar andere verzekeraar kunt overstappen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie