Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight
MarliesV schreef:Wij hebben 19 panelen liggen. 2 onder 1 kap van 8 jaar oud, gasloos.
Hebben naast de zonnepanelen ook een palletkachel en zonneboiler. Verbruiken met 2 mensen zo'n 1600 kilowat minder dan we opwekken.
Om die reden hebben we inmiddels ook een warmtepomp aangeschaft. Dit met het oog op de toekomst, ooit gaat houtgestookt (palletkachel) vast in de ban, en de pellets worden erg duur. Zo doen we toch iets met ons meer opgewekte stroom, dan alleen terug leveren.
Wel komt hier bij ons een aparaat tussen, waardoor de warmtepomp alleen draait, als de panelen stroom opwekken. Ooit gaat het salderen (geld voor het terug leveren) namelijk er af van overheidswege.
Wij hebben ze zelf ingekocht en gelegd. Maar met een vader en man in de installatie wereld was dat snel beslist.
Leggen was hier prima te doen, hebben een heel mooi dak op de schuur waar ze in een dag op lagen, aangesloten en wel.
Qua levertijden begreep ik dat het echt ontzettend lang duurt omdat er veel meer vraag is, dan aanbod.
Niet alleen qua panelen maar ook de optimizers (aanrader!) en het de omvormer zijn moeilijk aan te komen.
Bekijk goed of je in de toekomst nog plek hebt voor meer, dan moet je wel zorgen dat je omvormer over capaciteit heeft. Wij zijn begonnen met minder panelen en hebben er later bijgelegd bijvoorbeeld.
Ibbel schreef:Je werkt met gelijkstroom hoogspanning - en je sluit aan terwijl ze werken (of je moet in het donker aan de slag gaan). Tenzij je héél goed weet wat je doet, moet je dit echt aan experts overlaten.
Wij doen heel veel zelf, maar no way dat we dit zelf doen.
Ik zou verder even informeren of je gemeente een 'energieloket' heeft. Daar zouden ze moeten weten wie er lokaal panelen plaatsen en hoe lang de wachttijden zijn.
secricible schreef:ik heb het via zonnemarkt gedaan, daar kon ik vrij snel terecht afgelopen zomer, goede service vond ik. Ik hoor wel dat als er iets is dat ze moeite hebben om hun klantenservice goed te houden doordat ze ook overspoeld worden, hier heb ik zelf geen ervaring mee.
8nnemiek schreef:Wij hebben nagevraagd bij de buren waar hun panelen vandaan kwamen, toen dat bedrijf plus nog twee anderen langs laten komen voor een offerte, en uiteindelijk hetzelfde bedrijf als de buren laten komen.
Wij hebben 29 panelen met twee huishoudens, dus voor voor ons eigen huishouden 14,5 panelen![]()
Ook wij doen normaal alles zelf, maar dit hebben we toch laten doen, want het is nogal een risico als je iets niet goed aansluit.
Scum schreef:MarliesV schreef:Wij hebben 19 panelen liggen. 2 onder 1 kap van 8 jaar oud, gasloos.
Hebben naast de zonnepanelen ook een palletkachel en zonneboiler. Verbruiken met 2 mensen zo'n 1600 kilowat minder dan we opwekken.
Om die reden hebben we inmiddels ook een warmtepomp aangeschaft. Dit met het oog op de toekomst, ooit gaat houtgestookt (palletkachel) vast in de ban, en de pellets worden erg duur. Zo doen we toch iets met ons meer opgewekte stroom, dan alleen terug leveren.
Wel komt hier bij ons een aparaat tussen, waardoor de warmtepomp alleen draait, als de panelen stroom opwekken. Ooit gaat het salderen (geld voor het terug leveren) namelijk er af van overheidswege.
Wij hebben ze zelf ingekocht en gelegd. Maar met een vader en man in de installatie wereld was dat snel beslist.
Leggen was hier prima te doen, hebben een heel mooi dak op de schuur waar ze in een dag op lagen, aangesloten en wel.
Qua levertijden begreep ik dat het echt ontzettend lang duurt omdat er veel meer vraag is, dan aanbod.
Niet alleen qua panelen maar ook de optimizers (aanrader!) en het de omvormer zijn moeilijk aan te komen.
Bekijk goed of je in de toekomst nog plek hebt voor meer, dan moet je wel zorgen dat je omvormer over capaciteit heeft. Wij zijn begonnen met minder panelen en hebben er later bijgelegd bijvoorbeeld.
Interessant. Als jullie er al 19 hebben dan denk ik dat wij er meer nodig hebben. Maar met een of andere online tool kreeg ik het advies van 18. Dus dat lijkt me dan niet te kloppen.
Bij welke leverancier hebben jullie ze?
Scum schreef:8nnemiek schreef:Wij hebben nagevraagd bij de buren waar hun panelen vandaan kwamen, toen dat bedrijf plus nog twee anderen langs laten komen voor een offerte, en uiteindelijk hetzelfde bedrijf als de buren laten komen.
Wij hebben 29 panelen met twee huishoudens, dus voor voor ons eigen huishouden 14,5 panelen![]()
Ook wij doen normaal alles zelf, maar dit hebben we toch laten doen, want het is nogal een risico als je iets niet goed aansluit.
Bij wie zitten jullie nu dan?
Zelf leggen ook over nagedacht. Maar we hebben een tamelijk steil dak en ik vind dat toch helemaal niks.... Alleen als het echt niet te doen is door een andere partij zal dat toch moeten.
_Nancy schreef:Zou dat qua prijs heel veel uitmaken?
Een omvormer en optimizers of gewoon iedere zonnepaneel een eigen omvormer?
Bij ons is ook aangegeven dat de levertijd inmiddels april/mei zou zijn.. In hoeverre dat klopt weet ik niet.
_Nancy schreef:Wij hebben 19 panelen laten leggen vorige week, met een totale Wp van 7.600, ons verbruik is er ook naar (2-kapper, maar veel is elektrisch bij ons, ook de auto). Het zal bij ons, ivm ligging, 6.500 opleveren.
Communicatie liep voor geen meter, maar ze zijn wel binnen 3 maanden na offerte opvraag gelegd. Alle uitbesteed, wij gaan zelf niet prutsen daarmee, dat kunnen wij helemaal niet. Liever dat ervaren mensen het dak op gaan en het goed monteren en aansluiten.
Waar mijn ouders al maanden wachten op een omvormer, ligt het bij ons wel al compleet op het dak. BTW teruggave wordt door hun geregeld. Wij hebben Enhpase micro-omvormers, dus ieder paneel een eigen omvormer.
Als je één omvormer hebt, ben je zo goed als je slechtste zonnepaneel.
Doe echt goed je onderzoek, er zijn meer slechte bedrijven dan je misschien verwacht helaas..
Wij hadden een bedrijf uit Helmond, een eenmanszaak die het leggen en installeren van de zonnepanelen uitbesteed.
Mars schreef:Wij hebben via MRSolar zonnepanelen gekocht, eerste week van september besteld en ze liggen al een week of 4 op het dak. We hebben gekozen voor 10 stuks Sunpower Maxeon 6 AC panelen met allemaal een eigen omvormer.
Wij vragen hierover zelf BTW terug maar ik heb begrepen dat je vanaf 1-1-23 helemaal geen btw meer betaald als je zonnepanelen aanschaft. Nog makkelijker dus.
Gebruikers op dit forum: Amado, Amanda_T, BingBot, CarpeDiem_, Charaz, Dennis, Emma_Jane, Jara, kitsunemimi, larapurdy, Majabeestje, marschwood, MissMarije, nardxash, nienmoon, Roadracer, Roosch, RoosDeG, Sabrinatomic, Shetje14, StonedRomy, Sunau, Thrive, Travel_me, Unicorn79, Westerntrail, xColorCross en 64 bezoekers