Hulp nodig bij keuze Bladblazer/zuiger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Chawi

Hulp nodig bij keuze Bladblazer/zuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-22 16:11

Hoi allemaal,

Help! Ik zie door alle bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek voor een fikse tuin (1400m2) met veel bomen er omheen, naar een goede accu of benzine bladblazer met zuigfunctie.

Dat die laatste ook van goede kwaliteit is, is net zo belangrijk als het bladblazer zelf.

Ik neig een beetje naar de Makita Bladblazer/zuiger:
https://www.gamma.nl/assortiment/makita ... lsrc=aw.ds

Alleen als ik dan lees dat die 12 tot 18 minuten kan blazen op 2 volle accu's, dat ga ik nooit redden.

Dus dan toch een benzine ding? En welke dan?

Wie kan mij helpen :)

belle_boef

Re: Hulp nodig bij keuze Bladblazer/zuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:17

Ik heb een benzine blazer van stihl. Niet al te groot maar als je even bezig bent weegt het wel door in je arm.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:15

Mijn man werkt in het groen en raadt het af om een blazer op accu te gebruiken. Ze zijn niet krachtig genoeg en ze zijn te snel leeg.
Op benzine is sowieso aan te raden en als je lang moet blazen is een rugblazer geen overbodige luxe.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-22 18:42

Ik ben idd aan het kijken naar eentje die je op de rug kan doen, maar lijkt wel of dat die bijna allemaal alleen maar blazen en geen zuigmogelijk hebben.

Of zijn mijn Google skills gewoon slecht?

@zonnebloem dat idee kreeg ik al een beetje. Heeft jouw man nog tips qua merk/vermogen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:51

Ik heb er een aan een stekker, maar zuigen wil eigenlijk alleen echt goed als het droog is. En dat is lastig in de herfst vaak. Weet niet of benzine daar minder last van heeft?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:05

Ze werken zelf met Stihl, maar dat is echt professioneel materiaal.

Hij vraagt of jullie een zitmaaier hebben. Daarmee kan je blad verhakselen en dan kan je het gewoon laten liggen, ook veel beter voor de grond.

Zuigen is sowieso af te raden, nat blad is heel slecht te verwerken.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:08

Hier een Stihl benzine blazer, inderdaad eentje voor op de rug, maar geen zuigfunctie. Zie daar zelf ook geen meerwaarde in, wij hebben een hoek van 2 houten platen gemaakt waar we het op een bult blazen. Als de bult groot is scheppen we het in de bak van de loader en brengen we het naar de bladcontainer. Zuigen kost zo ontzettend veel meer tijd dan scheppen.
Overigens genoeg blad hier, we grenzen aan een bosperceel met op de grens een 40 eikenbomen. Zelf nog 5 platanen en een notenboom staan.

Edit: met een motormaaier kun je ook blad weghalen van het gazon, doen wij in het begin ook nog ooit. Wel zorgen dat eerst de eikels eraf zijn. Maar daar is niet perse een zitmaaier voor nodig.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:37

Accu werkt voor geen meter, benzine stinkt en moet je steeds weer tanken.

Wij hebben gewoon 2 grote haspels en een laaaaaang verlengsnoer :=
Vinden we toch het fijnst werken. We gebruiken hem ook voor de heggenschaar.
De heggenschaar is van stihl en bladblazer van Makita geloof ik.

[o]

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:20

Ik heb een accu bladblazer (professionel) van stihl. Blaast 20 minuten en is echt krachtig. Gebruik hem om de rijbak schoon te blazen. Als de accu leeg is dan ben ik het meestal ook weer zat om met dat ding te werken dus vind het niet erg om hem even een halfuurtje op te laden. Ga dan wel even iets anders doen. Hij weegt 3 kilo maar als je ermee werkt dan is het al snel toch een lichamelijke belasting. Dus voor mij een verplichte pauze die ik graag neem.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-22 20:43

Allemaal alvast super bedankt voor de reacties.

Hmm, moet zeggen dat het idee van een hoekje maken om het blad naar te blazen wel aanlokkelijk klinkt en efficiënt.

Zitmaaier hebben we (nog) niet, moet er eigenlijk ook nog komen, doen we nu nog met de hand (wel motor op benzine).

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:00

OYYO schreef:
Ik heb een accu bladblazer (professionel) van stihl. Blaast 20 minuten en is echt krachtig. Gebruik hem om de rijbak schoon te blazen. Als de accu leeg is dan ben ik het meestal ook weer zat om met dat ding te werken dus vind het niet erg om hem even een halfuurtje op te laden. Ga dan wel even iets anders doen. Hij weegt 3 kilo maar als je ermee werkt dan is het al snel toch een lichamelijke belasting. Dus voor mij een verplichte pauze die ik graag neem.

Wij zijn ook erg tevreden met de Stihl accu bladblazer. Wij gebruiken hem om bladeren en eikels van de weide en de rijbak te blazen maar ook om hooi en dergelijke van de tegels te blazen.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:44

Hier een Stihl rug bladblazer (benzine/mengsmering). Wij zijn begonnen met een handblazer, maar dat raad ik je ten zeerste af! Dat hou je niet vol met zo'n handblazer. Teveel blad daarvoor. Jullie tuin is vergelijkbaar qua grootte als die van ons en wij hebben ook heel veel bomen om ons heen. Wij zijn gewoon zeer te spreken over Stihl. Hebben meerdere 'apparaten' van dat merk.
Wij zijn meer fan van benzine i.p.v. accu. Meer kracht en ook wel zo fijn dat ie het altijd doet. Accu kan nét weer opgeladen moeten worden.

Ik zou zeker geen bladzuiger doen, leuk voor een klein tuintje van 5 x 5 maar niet voor 1400 m2 :Y).

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-22 22:03

Stihl is blijkbaar wel een merk dat aangeraden wordt :).

Weet je toevallig welk vermogen die van jullie heeft Melia?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:41

Hier een sthill ook op benzine, lekker krachtig ding, maar werkt heel goed. Blazen is zinloos, kost zo veel tijd en zoals iemand al zei, als alles nat en zwaar is, is er geen beginnen aan.

Hier ook alles op een hoop blazen en is in 1-2-3 opgeruimd dan.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:11

Wij hebben een van Ego powerplus, op accu. Werkt perfect. Kan er gerust een uur mee blazen. Heeft geen zuigfunctie, maar zie daar ook niet de meerwaarde van in. Wij blazen het ook op een hoop, laten dat composteren en verspreiden dat in het voorjaar in de borders.

Mahone <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:12

Tengeltje, ik neem aan dat je bedoelt dat zuigen zinloos is?

Geen idee zo welke wij hebben, we hebben hem 7 jaar geleden gekocht en was rond de 600 euro. Wel is hij te zwaar voor mij, dus ik hoef geen blad meer te blazen. :)) Ik had 1 type lager moeten hebben qua gewicht. Maar daarvoor hadden we een htk merk met stekker, maar dat was geen doen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:37

Oei, ja, idd, zuigen is zinloos, blazen niet natuurlijk :+

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:43

Miriam91 schreef:
Wij hebben een van Ego powerplus, op accu. Werkt perfect. Kan er gerust een uur mee blazen. Heeft geen zuigfunctie, maar zie daar ook niet de meerwaarde van in. Wij blazen het ook op een hoop, laten dat composteren en verspreiden dat in het voorjaar in de borders.

Die lijkt me inderdaad wel fijn. Hebben jullie een ruggedragen?
Achteraf was dat voor mij ergonomisch gezien beter geweest. Maar ik wist toen niet dat dat bestond.

TS als je voor een benzine moter kiest dan toch even kijken of ie niet te zwaar is en of je hem aan de gang krijgt. Hier moet ik de bosmaaier op benzine altijd door iemand anders laten opstarten. Mij lukt het niet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:30

Wij hebben ook een Ego bladblazer op accu.
Erg krachtig apparaat en niet al te zwaar.
Accuduur is afhankelijk van instelling sterkte. Als ik de rijbak wil doen, dan heb ik wel een accuwissel nodig.

Ik heb last van een tennisarm en dan is alles al snel teveel. Als ik langdurig moet bladblazen, dan klik ik de bladblazer vast aan het harnas van de bosmaaier en doe ik een touwtje om de "aanknop". :D

M1+10

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:54

boemel schreef:
Als ik langdurig moet bladblazen, dan klik ik de bladblazer vast aan het harnas van de bosmaaier en doe ik een touwtje om de "aanknop". :D

Dat doe ik dus ook. Hang hem aan t harnas van de bosmaaier. Gaat prima.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:57

OYYO schreef:
Miriam91 schreef:

Die lijkt me inderdaad wel fijn. Hebben jullie een ruggedragen?
Achteraf was dat voor mij ergonomisch gezien beter geweest. Maar ik wist toen niet dat dat bestond.

Ik heb geen ruggedragen, maar met de kleinste accu erin gaat het prima. 1 accu groter kan ook nog maar dan krijg ik na een half uur wel een lamme arm. Zo'n rugband zou ik willen voor de multitool. Daarvoor hebben wij een telescopische heggenschaar opzetstuk en die is met boven je schouders werken wel echt zwaar. Staat op het verlanglijstje :)

Mahone <3

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-22 16:30

Nogmaals erg bedankt voor al jullie reacties, het helpt enorm met de keuzestress <3

Ik heb hier in de buurt een handelaar gevonden van Stihl apparatuur. Die heeft alles liggen qua vermogen/benzine/accu, rug en hand, nieuw en tweedehands. Dus ik ga daar binnenkort langs om eens wat uit te proberen en mag ook dingen op proef gebruiken *\o/*

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:57

Chawi schreef:
Stihl is blijkbaar wel een merk dat aangeraden wordt :).

Weet je toevallig welk vermogen die van jullie heeft Melia?

Oef nee zo niet uit mijn hoofd. Als ik eraan denk laat ik het morgen even weten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 01:03

Ik heb een Husqvarna benzine blazer voor op je rug. Super krachtig maar moet ook wel want woon in het bos dus elke herfst kan ik mijn lol op. Ook eikels kan ik er goed mee wegblazen in het natte, lange gras.

Stinkt en veel herrie maar volgens mij is er nog niet vergelijkbaars op accu. Een half uurtje blazen heb ik echt niets aan.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 07:57

Ik zuig de bladeren op met de grasmaaier en gooi ze dan in de moestuin/borders/.. soms mulch ik het gewoon terplekke en laat ik het ook liggen, maar meestal "zuig" ik het dus op met de maaier. <<) :7
(Overigens een Makita accu grasmaaier)
Als je een zitmaaier hebt, des te makkelijker haha .. zet alleen de maailengte niet te kort! Zodat je gras dus ook niet super kort de winter doorgaat.

Anders idd een rug gedragen stihl op benzine zoals al werd aangeraden +:)+
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 30-11-22 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them