Warmteregulerend dekbed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Warmteregulerend dekbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 09:21

Een jaar geleden ongeveer hebben wij een relatief goedkoop dekbed gekocht voor ons nieuwe bed (dit dekbed https://www.bol.com/nl/nl/p/swiss-dekbe ... 3211/?s2a=). Nu het kouder wordt merk ik dat ik het 's nachts het ene moment heel warm heb en het volgende moment weer koud (ik heb altijd wel fleece dekentjes bij mijn bed liggen). Ik heb het idee dat ik hierdoor minder rustig slaap. Nu kreeg ik de ingeving dat dit misschien weleens te maken zou kunnen hebben met (het materiaal van) ons dekbed.

Nu ben ik benieuwd of er bokkers zijn die weten of dit inderdaad beter kan worden met een ander dekbed én of er bokkers zijn met aanraders. :D

Ik hou persoonlijk van een niet al te zwaar, luchtig dekbed. Geen dekbed waar dierenleed aan vooraf is gegaan. :)

Ik zag toevallig het dekbed van Matt Sleeps, iemand daar bekend mee?

Tiggs

Re: Warmteregulerend dekbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:21

Ik heb een dekbed van Texels schapenwol, kan ik je echt aanraden!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:35

Ik wilde zeggen dons maar dat valt dan waarschijnlijk af. Voldoet wel aan je eisen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:38

Sowieso dons of wol. Polyester doet echt helemaal niets voor je warmteregulering.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:40

Dons is voor mij een no-go vanwege het dierenleed dat daarmee gepaard gaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:52

Ik heb een bamboe dekbed werkt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:57

Tiggs schreef:

Ik wist dit niet. Lig mijn hele leven al onder dons, mijn voorlaatste dekbed was 40 jaar oud.
Sinds twee jaar een nieuw dekbed gekocht, wederom heerlijk warm.

De luchtigheid ( tov de zwaarte van een wollen dekbed) en het binnen 7 minuten warm hebben, is wat ik zo fijn vind aan dons.

Ik hoop hier weer 40 jaar onder te liggen, sorry eenden Y;(

Kan dons niet zonder dierenleed?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:04

Zit je niet toevallig in de overgang?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:05

Mando schreef:

Daar lijkt natuurlijk geen dierenleed aan te pas te komen maar wat denk je dat de vervuiling van de productie voor het milieu (dus ook dieren) betekent? Bamboe noemde men vroegah trouwens gewoon viscose.

@TS; je eisen gaan vrees ik niet samen. Je wilt én geen dierenleed én een luchtig warmteregulerend dekbed.
Dons is licht en luchtig (en kan heel lang meegaan als je er goed voor zorgt) en schapenwol is een stuk zwaarder maar extreem warmteregulerend. Tencel heeft de eigenschappen van wol maar is wel 'luchtiger' (lichter) dan wol en geen dierenleed. Er hangt echter wel een flink prijskaartje aan.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:10

Nielojram schreef:
Tiggs schreef:

Ik wist dit niet. Lig mijn hele leven al onder dons, mijn voorlaatste dekbed was 40 jaar oud.
Sinds twee jaar een nieuw dekbed gekocht, wederom heerlijk warm.

De luchtigheid ( tov de zwaarte van een wollen dekbed) en het binnen 7 minuten warm hebben, is wat ik zo fijn vind aan dons.

Ik hoop hier weer 40 jaar onder te liggen, sorry eenden Y;(

Neja, Yumeko zegt 'diervriendelijk' dons te gebruiken... Rete duur.
Maar ik vind dat als jij 40 jaar met een dekbed doet, dat toch nog redelijk te verantwoorden is. Al die synthetische vegan troep is indirect dierenleed.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:14

herr_balou schreef:
Mando schreef:

Daar lijkt natuurlijk geen dierenleed aan te pas te komen maar wat denk je dat de vervuiling van de productie voor het milieu (dus ook dieren) betekent? Bamboe noemde men vroegah trouwens gewoon viscose.

@TS; je eisen gaan vrees ik niet samen. Je wilt én geen dierenleed én een luchtig warmteregulerend dekbed.
Dons is licht en luchtig (en kan heel lang meegaan als je er goed voor zorgt) en schapenwol is een stuk zwaarder maar extreem warmteregulerend. Tencel heeft de eigenschappen van wol maar is wel 'luchtiger' (lichter) dan wol en geen dierenleed. Er hangt echter wel een flink prijskaartje aan.

Ikea heeft Lyocell dekbedden en ik zag dat dit hetzelfde materiaal is als Tencel (dat is de merknaam). Bij Ikea hoef je er niet de hoofdprijs voor te betalen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:22

Niqui schreef:
herr_balou schreef:

Ikea heeft Lyocell dekbedden en ik zag dat dit hetzelfde materiaal is als Tencel (dat is de merknaam). Bij Ikea hoef je er niet de hoofdprijs voor te betalen.

Zo Ikea ook aan de stoffen van houtvezel? mooi, nu hopen dat het in de EU geproduceerd is want anders zou het misschien wel net zo vervuilend kunnen zijn als bamboe/viscose.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:46

Nielojram schreef:

Als ik google zijn er wel keurmerken voor dons die een beter eenden/ganzenleven beloven. Weet niet helemaal hoe betrouwbaar die zijn natuurlijk, maar daar zou je op door kunnen zoeken als dons zo goed bevalt :j

Edit: en inderdaad het duurzaamst is nog 1 goed product kopen en er dan zo lang mogelijk mee doen. Liever 1 donzen dekbed in 40 jaar dan 1 polyester (aka plastic) dekbed elke 4 jaar :o

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:57

Mijn moeder is ooit begonnen met het idee van alpacawol dekbedden om wolverspilling tegen te gaan (wol die niet gesponnen kan worden kan wel in de dekbedden die ze heeft bedacht).
Die zijn warmteregulerend, en op dons na het lichtste materiaal wat ik ken.
Het heet AlpacaComfort, mocht je interesse hebben. Wel wat "prijzig" vanwege de kwaliteit en het proces dat eraan vooraf gaat, maar wie het het waard vindt te kopen is tevreden.

Mijn vriend komt bij mij thuis het bed niet meer uit omdat hij de dekens veel te lekker zacht en warm vindt. :')

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:05

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 00:37

herr_balou schreef:
Mando schreef:

Bamboe is juist erg milieuvriendelijk. Het groeit ontzettend snel (tot wel 1,5 m per dag) en er zijn geen bestrijdingsmiddelen voor nodig. Qua milieubelasting is transport vaak wel een dingetje, want bamboe groeit hier helaas nog niet erg snel, maar het is ook vrij licht materiaal wat toch weer scheelt. Volgens mij verwarmt bamboe alleen helaas niet zo. Lekker voor een koel zomerdekbed, maar de winter?

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 03:38

Nederlands geproduceerde donzen dekbedden zoals ducky dons kun je met een gerust hart kopen. Wordt geproduceerd onder onze normen en waarden. Elk veertje en donsje moeten ze kunnen verantwoorden. Maar dat lees je wel op hun site. Goedkope Chinese troep gegarandeerd dierenleed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:13

Jelle1236 schreef:
Nederlands geproduceerde donzen dekbedden zoals ducky dons kun je met een gerust hart kopen. Wordt geproduceerd onder onze normen en waarden. Elk veertje en donsje moeten ze kunnen verantwoorden. Maar dat lees je wel op hun site. Goedkope Chinese troep gegarandeerd dierenleed.

Vroeger ook een Ducky Dons dekbed gehad. Was inderdaad lekker warm. Maar ik houd van een zwaarder dekbed. Ik probeer altijd door middel van een sprei het extra zwaar te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:44

Qua warmteregulatie is mijn voorkeur een zijden dekbed. Wol of wol-zijde vind ik te warm.
Zijde is het hele jaar lekker comfortabel (vinden wij).

In de zomer met katoen-satijnen laken en dekbedovertrek.
Daar hou je het heel lang mee vol als het warm wordt :j

In de winter met katoen-flanellen lakens en dekbedovertrek, en een wollen deken er overheen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:12

Wij hebben een kamelenharen dekbed. Duur ding, maar we hebben hem al 20 jaar en hij begint nu wat slijtageplekjes te krijgen. Dus tijd voor een nieuwe. Breng hem 2 x p/j naar de stomerij want hij is te groot voor de wasmachine helaas. Maar wat een fijn dekbed is dat.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:41

Diervriendelijk dons bestaat natuurlijk niet.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:43

Love2sk8 schreef:
herr_balou schreef:

Bamboe is juist erg milieuvriendelijk. Het groeit ontzettend snel (tot wel 1,5 m per dag) en er zijn geen bestrijdingsmiddelen voor nodig. Qua milieubelasting is transport vaak wel een dingetje, want bamboe groeit hier helaas nog niet erg snel, maar het is ook vrij licht materiaal wat toch weer scheelt. Volgens mij verwarmt bamboe alleen helaas niet zo. Lekker voor een koel zomerdekbed, maar de winter?

Het lijkt mij niet dat jij onder stengels bamboe ligt. Misschien moet je even onderzoek doen naar het productieproces om van de bamboe weefsel/stof/viscose te maken, dat is extreem vervuilend helaas.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:49

herr_balou schreef:
Love2sk8 schreef:

Het lijkt mij niet dat jij onder stengels bamboe ligt. Misschien moet je even onderzoek doen naar het productieproces om van de bamboe weefsel/stof/viscose te maken, dat is extreem vervuilend helaas.

Dit inderdaad. De chemicaliën die gebruikt worden om bamboe 'bruikbaar' te maken zijn zeer vervuilend en ook niet circulair te krijgen (alles moet naar gebruik dus gedumpt worden)

Tencel wat eerder genoemd wordt is inderdaad een betere optie. Ook geen fijne chemicaliën, maar kan wel in een gesloten systeem gebruikt worden. Polyester is ook zeer zwaar op de natuur (en jezelf, het is rotspul) dus ik zou toch kijken naar katoen of ethisch verkregen dierlijk materiaal.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:50

Boras schreef:
Diervriendelijk dons bestaat natuurlijk niet.

Uiteindelijk is er eigenlijk niets diervriendelijk. Katoen is ook niet diervriendelijk gezien het gebruik van enorme hoeveelheden gif en water (het Aralmeer is zo goed als verdwenen bijvoorbeeld).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:56

Ik snap Love2sk8 wel.. nav de berichten hier heb ik gegoogled, en je kan amper vinden dat het productieproces van Bamboe (niet Tencel) zo vervuilend is...
Ik heb zelf weer een desillusie vwb proberen iets milieuvriendelijks te vinden, want ook ik dacht dat bamboe beter was (want zo wordt het wel gemarked zeg maar... -O- )
Valt dat met die eucalyptus bomen mee qua milieu of is dat het ook niet?