Vloggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Vloggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 19:31

Mijn oudste wil graag vloggen en ‘joetjoeber’ (aka RIJK) worden. Kennen jullie die vreselijk irritante Minecraftfilmpjes met van die tieners die dan in een klein screen commentaar leveren? Dat wil hij ook :')

En aangezien het bijna 5 december is, wil ik ‘m wel een stukje op weg helpen met een leuk kadootje. Hij gaat zó gelukkig zijn.

Heeft iemand tips wat we hiervoor nodig hebben? Wat voor microfoon? Wat voor camera? Wat voor softwareprogramma eventueel om het te mixen?

Ik ben zo’n noob op dit gebied -O-

8nnemiek

Re: Vloggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:56

Wat voor pc/laptop heb je? Met een Macbook/iMac zou ik zeggen, gebruik de ingebouwde webcam en een los microfoontje, die webcams zijn echt prima.
En ik denk dat er ook zat andere goede ingebouwde webcams zijn in andere computers. Een telefoon is ook prima om mee te vloggen. De truc is goede belichting en een neutrale achtergrond. Zoek dus een goede videolamp of softbox. Twee is nog beter, maar met eentje kun je al prima vooruit als je ook nog een raam of ander natuurlijk licht in de kamer hebt.

Als software voor het opnemen moet je OBS hebben. Gratis schermopname programma dat door de meeste professionals wordt gebruikt, maar best simpel is. Voor het editen zou ik op Mac beginnen met iMovie of Davinci Resolve, en op pc voor Davinci Resolve.

Als microfoon zou ik er eentje van Røde zoeken. Kan een lavalier zijn, die je op je t-shirt kan spelden.. of een staande microfoon. Als commentaar-vlogger zit je de hele tijd stil, dus gewoon een microfoon die je in kan pluggen is dan prima. Je hebt ook lavaliers met kastje waarmee je rond kan lopen, maar dat is vooral handig als je op locatie vlogt en veel beweegt.

Goede belichting en goede audio is stap 1, dan een goede camera.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:58

Er is echt maar een heel klein groepje youtubers die rijk wordt van youtube. Zeker nu. We kunnen niet allemaal ishowspeed zijn. Meeste youtubers zijn jaren terug begonnen. Youtube kost veel tijd. heel veel tijd. Ook voor streamers op twitch geld dat zelfde. Voor beide platformen moet je 13 jaar zijn of ouder.
Dus nogmaals als hij het alleen maar wilt doen om rijk te worden kun je het beter afkappen want die kans is zo goed als nul. Maar als die graag filmpjes wil maken omdat hij dat leuk vindt kan dat natuurlijk wel.

Wil hij gaan vloggen dus zijn dag filmen en dat posten of wil hij gameplay maken en dat posten?
Als het goed is komt elke computer met een standaard video bewerk programma. Windows movie maker of imovie. Daarnaast ligt het dus aan wat voor content hij wil maken wat hij nodig heeft. Voor gameplay werkt een webcam al genoeg in het begin en vloggen kan gewoon op je telefoon.

Maar nogmaals je wordt niet rijk van een jaar filmpjes posten op youtube. Je hebt 1000 subscribers nodig en 4000 uur kijk tijd, voordat je zelfs maar iets gaat verdienen. En dan verdien je als nog haast niets.
Als jouw oudste nu dus 11 is kan die helemaal nog niet op youtube.

Chubby

Re: Vloggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 20:13

De kans dat ie rijk wordt is uiteraard minimaal. Maar ik heb liever dat hij dat zelf ervaart, dan dat ik die moeder ben die de dromen van haar kinderen dwarsboomt ;) Droom groot, dat is toch wat we onze kinderen mogen laten doen als ze 11 zijn?

Hij gamet op een PS3 en switch :)) maar die hebben dus geen mogelijkheid tot ‘gameplay’ (weer wat geleerd vandaag). Ik heb zelf een HP laptop van mijn werk. Wel met webcam inderdaad. Dus dan zou ik daarop Minecraft en aanverwanten moeten regelen?

Ik wist niet dat hij 13 moet zijn overigens. Hij is dat nog aan het onderzoeken voor het ‘projectplan’ wat hij van me moest maken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:16

Wel heel tof dat je het niet direct afkapt en hem gewoon het laat proberen.

Maar hou wel goed in de gaten dat hij zich niet heel rot gaat voelen als het tegenvalt.

Het beeld van YouTube wat de jeugd krijgt is natuurlijk veel geld , groot huis , dure sportauto's. En bij sommigen valt dat niet lekker als dat niet lukt. Dat is een behoorlijk gevaar van sociale media tegenwoordig.

Maar zolang het onschuldig is gewoon maar laten proberen. Voor hetzelfde geld lukt het wel.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:21

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:27

Leuk dat je dit doet ts!
Een webcam zou ik persoonlijk voor zo'n jong persoon nog niet doen, je kunt wel kijken voor een koptelefoon met microfoon of losse 'echte' microfoon, daar weet ik helaas ook niet genoeg van.
OBS installeren op je laptop(op youtube staan genoeg filmpjes om hem\jullie op weg te helpen)en Shotcut is redelijk makkelijk in gebruik wbt editen(Mocht ie daar al wat in willen leren hoor, je kunt ook video opslaan en uploaden op yt.)
Het beeld van youtube is uiteraard erg vertekend maar leuk voor hem om zn creativiteit in kwijt te kunnen. :j