Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 10:47

Wij wonen vanaf eind januari dit jaar, in een vrijstaande gasloze nieuwbouw woning (200m2)gebouwd onder de beng norm.
Op het dak liggen 18 zonnepanelen.

Ons verbruik was ingeschat op 8000kwh, huidig verbruik van februari tot en met eind oktober is 2626 kwh.
Teruglevering volgens budgetenergie tot eind oktober 4500kwh,nu moeten de koudste maanden nog komen en de panelen leveren bijna niets meer nu maar het plaatje tot nu toe lijkt mooi.

Hoe is het bij jullie valt het mee of tegen?

xSannee

Berichten: 4498
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:09

Ik kom even volgen.

Wij hebben een warmtepomp, huurappartement van zo'n 75m2 en 4 zonnepanelen.

Afgelopen week voor het eerst het verwarmen aangehad en schrik een beetje van de stijging. Maar vind het ook lastig inschatten wat "normaal" verbruik is :+

lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 11:31

xSannee schreef:
Ik kom even volgen.

Wij hebben een warmtepomp, huurappartement van zo'n 75m2 en 4 zonnepanelen.

Afgelopen week voor het eerst het verwarmen aangehad en schrik een beetje van de stijging. Maar vind het ook lastig inschatten wat "normaal" verbruik is :+


Bij ons staat thermostaat op 19 graden, kamers zijn 20 graden.

Ons verbruik in november 1e weken rond de 90, 3e week 120.

xSannee

Berichten: 4498
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:39

Afgelopen week heb ikde thermostaat op 18 gezet & tussen 16.00 & 23.00 op 20. Maar toen was ons verbruik 160kwh 8)7

Deze week zet ik hem op constant op 18, even kijken wat dat met het verbruik doet dan.

Want jij verwarmt dus een stuk meer oppervlakte en hebt een lager verbruik. >;)

josien_m_
Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:51

Wij hebben sinds 2 weken een warmtepomp aangesloten en zijn nog aan het experimenteren met de watertemperatuur. We hebben een grote boerderij met eigenlijk 2 appartementen. Dat waar we wonen is goed geisoleerd en het andere een stuk minder maar dat houden we alleen 1 radiator open voor de doorstroming. De eerste week was de watertemperatuur 30 graden en toen bleef ons woondeel prima op 18-19 graden. Verbruik toen was ongeveer 20 kwh per dag. Nu staat de watertemperatuur op 35 graden en door de vorstbeveiliging gaat "alles" een beetje aan. ( 15 radiatoren in 10 kamers) Onze woonkamer blijft dan op 18 graden, de rest is kouder. Dat is voor ons prima en toen werd er 50 kwh verbruikt. Hoeveel meer dat is voor de warmtepomp weet ik dus niet, eerder nooit op gelet.

lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 11:52

xSannee schreef:
Afgelopen week heb ikde thermostaat op 18 gezet & tussen 16.00 & 23.00 op 20. Maar toen was ons verbruik 160kwh 8)7

Deze week zet ik hem op constant op 18, even kijken wat dat met het verbruik doet dan.

Want jij verwarmt dus een stuk meer oppervlakte en hebt een lager verbruik. >;)


Warmtepomp is ons verteld werkt het zuinigst op een constante temperatuur dus afblijven.

Verder hebben we inductiekookplaat, quooker,combimagnetron, koelkast en 3 laden vriezer,wasmachine en droger,groot 2 persoonsbad en regendouche.
En camper hangt ook aan de stroom.

josien_m_
Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:57

Ja bij ons is die nog niet ingeregeld en moeten we eerst uitzoeken bij welke buitentemperatuur welke watertemperatuur het voordeligst is bij een constante binnentemperatuur. Inderdaad is juist het verhogen kostbaar. Het bad en de douche zitten nog op gas trouwens.

lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 12:06

josien_m_ schreef:
Ja bij ons is die nog niet ingeregeld en moeten we eerst uitzoeken bij welke buitentemperatuur welke watertemperatuur het voordeligst is bij een constante binnentemperatuur. Inderdaad is juist het verhogen kostbaar. Het bad en de douche zitten nog op gas trouwens.


Wij hebben sinds september een p1 meter in de meterkast dan krijg je heel goed inzicht van verbruik.

xSannee

Berichten: 4498
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:25

Ja we zijn nog een beetje zoekend naar de "optimale" omstandigheden. Dus daarom inderdaad deze week 1 temperatuur ingesteld & ben dan benieuwd naar het verschil in verbruik.

Wij hebben ook een P1 meter inderdaad.

Jester_

Berichten: 12361
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:44

Ik heb een 95m2 woning met 4 panelen waar ik nu 1.5 jaar in woon.

Ik heb in de wintermaanden de kachel op 20,5 continue. Vorig jaar was mijn vebruik gemiddeld genomen 6 euro per maand. Ik had 50 pm ingesteld en kreeg veel terug.

Dit jaar is een beter jaar geweest qua opbrengst zonnepanelen.
Al zou ik 4x per maand duurder uit zijn, is dit nog maar 30 pm. Ik heb hem dit jaar op 60 gezet


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 21-11-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43808
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:46

Het is een hardnekkige fabel dat het goedkoper is om de hele nacht volop door te stoken. Het is alleen even zoeken om de thermostaat zo in te stellen dat hij niet méér verbruikt dan nodig bij het opstoken naar een hogere temperatuur, daar gaat het vaak fout met die slimme thermostaten icm vloerverwarming die heel lang door warmt.

lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 15:13

[quote="8nnemiek"]Het is een hardnekkige fabel dat het goedkoper is om de hele nacht volop door te stoken. Het is alleen even zoeken om de thermostaat zo in te stellen dat hij niet méér verbruikt dan nodig bij het opstoken naar een hogere temperatuur, daar gaat het vaak fout met die slimme thermostaten icm vloerverwarming die heel lang door

Wij komen waarschijnlijk neutraal uit,dus ik ga nergens aankomen.

Roodvos

Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:21

Ik kom ook even volgen, maar dan uit nieuwsgierigheid. Ik ga zo'n soort huis (laten) bouwen volgend jaar.
Ik kijk wel op van het aantal zonnepanelen dat je op het dak hebt Lukka, bij mij zitten er 7 in de standaard calculatie.

lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 16:28

Roodvos schreef:
Ik kom ook even volgen, maar dan uit nieuwsgierigheid. Ik ga zo'n soort huis (laten) bouwen volgend jaar.
Ik kijk wel op van het aantal zonnepanelen dat je op het dak hebt Lukka, bij mij zitten er 7 in de standaard calculatie.


Gebouwd onder de beng norm,kwam de berekening op 18 panelen.
Denk dat we iets overcapaciteit hebben maar niet veel.
Kamers boven staan op de laagste stand,badkamer beneden wat hoger,slaapkamer beneden op laagste stand.
In de zomer konden we 5 graden terug koelen met de warmtepomp.

Wij hebben beneden ook heel veel glas daarom gekozen voor tripleglas.

Roodvos

Berichten: 6902
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 16:40

Ik krijg een "normale" hoeveelheid glas dus misschien dat daar dan het verschil in zit.
Vergunningaanvraag zit nu in de molen bij de aannemer, dus daar komt dadelijk ook de BENG-berekening uit met hoeveel panelen het moeten gaan worden. Ik hoop toch niet dat er nog 10-11 bij moeten := .

xSannee

Berichten: 4498
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:39

8nnemiek schreef:
Het is een hardnekkige fabel dat het goedkoper is om de hele nacht volop door te stoken. Het is alleen even zoeken om de thermostaat zo in te stellen dat hij niet méér verbruikt dan nodig bij het opstoken naar een hogere temperatuur, daar gaat het vaak fout met die slimme thermostaten icm vloerverwarming die heel lang door warmt.


Dit vind ik dus nog niet zo makkelijk _O-

lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 08:24

Nog even vergeten dat we in de slaapkamer ook een airco hebben die is in de zomermaanden wel eens aangeweest.
En ook een wtw die verbruikt ook stroom.

Wat betreft zuinig gebruik van warmtepomp kom ik volgende tegen dat is ook wat installateur ons vertelde.

Heb je vloerverwarming? Zet hem dan op ongeveer 17 graden. Tenminste, als deze op de gasketel is aangesloten. Heb je een warmtepomp, dan is het beter voor het rendement van je warmtepomp om je (vloer)verwarming altijd op een constante aangename temperatuur houden. Anders kost het de pomp elke dag ontzettend veel tijd en energie om elke ochtend weer opnieuw op te warmen. Meer dan wanneer je 'm continu op dezelfde temperatuur houdt.

8nnemiek

Berichten: 43808
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:16

Dat is gewoon basis natuurkunde; hoe warmer een huis is, hoe meer warmte het verliest, en hoe meer je die warmte weer moet aanvullen. Dat kun je heel nauwkeurig uitrekenen, maar daar heb je wel heel veel informatie voor nodig zoals het verbruik en rendement maar ook de isolatiewaarde en binnen- en buitentemperatuur enz enz.
De hele nacht kleine beetjes warmte aanvullen lijkt misschien voordeliger tegenover 's ochtends wat langer verwarmen, maar dat is het niet. Bij een goed geïsoleerd huis zal het weinig schelen, maar als een huis veel warmte verliest, en die pomp/ketel moet van 8 uur 's avonds tot 8 uur 's morgens blijven werken om die temperatuur steeds aan te vullen, dan ben je uiteindelijk toch meer energie kwijt dan wanneer je pomp 's morgens een paar uur harder aan gaat.

Wij hebben ook vloerverwarming, en ons cv-mannetje zei dus ook dat we hem maar dag en nacht aan moesten laten. We hebben het flink getest een aantal jaren geleden, en mijn vriend heeft er een uitgebreide berekening op los gelaten, en overal kwam toch echt uit dat het veel voordeliger is om de verwarming 's nachts helemaal uit te zetten.
Later had ik de verwarming zo ingesteld dat die 's ochtends eerst drie kwartier aan sprong om alles weer op temperatuur te krijgen (en de slimme thermostaat helemaal uitgezet, want die vond het ineens nodig om twee uur van tevoren al aan te springen), daarna een paar uur uit, om te voorkomen dat de vloerverwarming door bleef branden, en daarna pas weer terug aan.. en 's avonds heel vroeg weer uit omdat die toch heel lang warm blijft. Vanaf toen stookten we ineens heel veel goedkoper :)) Al snap ik dat dat bij een warmtepomp waarschijnlijk wat lastiger is om helemaal zelf in te stellen.

lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 09:55

8nnemiek schreef:
Dat is gewoon basis natuurkunde; hoe warmer een huis is, hoe meer warmte het verliest, en hoe meer je die warmte weer moet aanvullen. Dat kun je heel nauwkeurig uitrekenen, maar daar heb je wel heel veel informatie voor nodig zoals het verbruik en rendement maar ook de isolatiewaarde en binnen- en buitentemperatuur enz enz.
De hele nacht kleine beetjes warmte aanvullen lijkt misschien voordeliger tegenover 's ochtends wat langer verwarmen, maar dat is het niet. Bij een goed geïsoleerd huis zal het weinig schelen, maar als een huis veel warmte verliest, en die pomp/ketel moet van 8 uur 's avonds tot 8 uur 's morgens blijven werken om die temperatuur steeds aan te vullen, dan ben je uiteindelijk toch meer energie kwijt dan wanneer je pomp 's morgens een paar uur harder aan gaat.

Wij hebben ook vloerverwarming, en ons cv-mannetje zei dus ook dat we hem maar dag en nacht aan moesten laten. We hebben het flink getest een aantal jaren geleden, en mijn vriend heeft er een uitgebreide berekening op los gelaten, en overal kwam toch echt uit dat het veel voordeliger is om de verwarming 's nachts helemaal uit te zetten.
Later had ik de verwarming zo ingesteld dat die 's ochtends eerst drie kwartier aan sprong om alles weer op temperatuur te krijgen (en de slimme thermostaat helemaal uitgezet, want die vond het ineens nodig om twee uur van tevoren al aan te springen), daarna een paar uur uit, om te voorkomen dat de vloerverwarming door bleef branden, en daarna pas weer terug aan.. en 's avonds heel vroeg weer uit omdat die toch heel lang warm blijft. Vanaf toen stookten we ineens heel veel goedkoper :)) Al snap ik dat dat bij een warmtepomp waarschijnlijk wat lastiger is om helemaal zelf in te stellen.


Ons huis is optimaal geïsoleerd gelukkig, en ik was misschien gaan experimenteren als we hoger in verbruik zaten,ik gebruik in dit huis wat full electric is minder stroom als in vorige woning,waar we verwarmde met propaangas en speksteenkachel,dus alleen verlichting en iba.

8nnemiek

Berichten: 43808
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:18

Isolatie scheelt wel echt veel inderdaad. Wij hebben sinds een aantal jaren een tuinkamer aan de zuidkant aangebouwd waardoor de koude wind niet meer zo tegen de gevel aan blaast, en dat zie je bv ook al direct terug in het verbruik :j

Nico12
Berichten: 843
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:27

TS. Verbruik is laag. Ons verbruik is lager maar het is ook appels met peren vergelijken. Bij warmtepompen dient in eerste instantie een keuze gemaakt te worden uit het type water/water, lucht/lucht, lucht/water of ventilatie en daarna de omstandigheden.
Het verbruik wat je opgeeft is hoger dan je vermeld, kwa kosten maakt dat in jou geval niets uit maar denk ik goed om te weten. De zonnepanelen 18 stuks helaas zegt het aantal niets over de opbrengst. Aanname: 18 stuks x 365 Wp = 6570 Wp. Verwachte opbrengst raming 5800 Wp. Een gemiddelde is dat je 30% van de opbrengst zonnepanelen direct verbruikt. (belangrijk saldering wordt afgebouwd). Dus 1740 kwh is een gemiddeld direct verbruikt van de zonnepanelen naar je woning. Je daadwerkelijke verbruik is dus geen 2626 Kwh maar 2626 + 1740 = 4366 Kwh. Dat er meer dan verwacht is terug geleverd komt door meer zonuren afgelopen jaar.
Uiteraard gaan de zonnepanelen in deze periode bitter weinig leveren. Hier is geïnstalleerd 8000 Wp, opbrengst 6800 Kwh per jaar, exacte opbrengst 18 november 1,4 Kwh en 19 november 14 Kwh dus 10 keer meer met 1 dag verschil.

IMANDRA

Berichten: 9933
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:56

Ja type warmtepomp maakt heel veel uit idd.

Nul-op-de-meter 2-kapper hier. Wij hebben een bodemwarmtepomp en 19 zonnepanelen (325Wp, totaal 6175Wp), hebben het huis sinds begin februari en wonen er sinds mei. Zitten nu op een netto verbruik van -3.579,83. Waarvan 2.028,13 verbruikt en 5.607,96 teruggeleverd. (al snap ik vandebron niet helemaal, want bij 'vergelijk je verbruik' staat 4.056 kWh, maar misschien is dat een inschatting voor heel het jaar?)

Kan zo niet zien hoeveel de warmtepomp an sich verbruikt denk ik? Totale opbrengst van de zonnepanelen dit jaar is 7,22MWh.

Teruglevering komt voornamelijk van de maanden mei tm augustus, sinds september is die terug aan het lopen en ik denk dat november de eerste maand gaat zijn dat we niet meer opleveren dan we verbruiken :j

lukka63
Berichten: 1506
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 15:11

Nico12 schreef:
TS. Verbruik is laag. Ons verbruik is lager maar het is ook appels met peren vergelijken. Bij warmtepompen dient in eerste instantie een keuze gemaakt te worden uit het type water/water, lucht/lucht, lucht/water of ventilatie en daarna de omstandigheden.
Het verbruik wat je opgeeft is hoger dan je vermeld, kwa kosten maakt dat in jou geval niets uit maar denk ik goed om te weten. De zonnepanelen 18 stuks helaas zegt het aantal niets over de opbrengst. Aanname: 18 stuks x 365 Wp = 6570 Wp. Verwachte opbrengst raming 5800 Wp. Een gemiddelde is dat je 30% van de opbrengst zonnepanelen direct verbruikt. (belangrijk saldering wordt afgebouwd). Dus 1740 kwh is een gemiddeld direct verbruikt van de zonnepanelen naar je woning. Je daadwerkelijke verbruik is dus geen 2626 Kwh maar 2626 + 1740 = 4366 Kwh. Dat er meer dan verwacht is terug geleverd komt door meer zonuren afgelopen jaar.
Uiteraard gaan de zonnepanelen in deze periode bitter weinig leveren. Hier is geïnstalleerd 8000 Wp, opbrengst 6800 Kwh per jaar, exacte opbrengst 18 november 1,4 Kwh en 19 november 14 Kwh dus 10 keer meer met 1 dag verschil.


Dank je wel Nico voor deze aanvulling,ben meteen even naar boven gelopen om de stand van de panelen te lezen die staat op 6000,dat zou dus betekenen dat er inderdaad 1500 direct verbruikt is,had toen nog geen app .
Dan zouden we op 4100 kw uitkomen voor deze periode.
Verwacht ik nog steeds niet op 8000 kw uit te komen we gaan het zien.

Nog even voor de duidelijkheid dit gaat om het totale stroomverbruik dus niet alleen de warmtepomp.

Nico12
Berichten: 843
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:48

lukka63 schreef:
Nico12 schreef:
TS. Verbruik is laag. Ons verbruik is lager maar het is ook appels met peren vergelijken. Bij warmtepompen dient in eerste instantie een keuze gemaakt te worden uit het type water/water, lucht/lucht, lucht/water of ventilatie en daarna de omstandigheden.
Het verbruik wat je opgeeft is hoger dan je vermeld, kwa kosten maakt dat in jou geval niets uit maar denk ik goed om te weten. De zonnepanelen 18 stuks helaas zegt het aantal niets over de opbrengst. Aanname: 18 stuks x 365 Wp = 6570 Wp. Verwachte opbrengst raming 5800 Wp. Een gemiddelde is dat je 30% van de opbrengst zonnepanelen direct verbruikt. (belangrijk saldering wordt afgebouwd). Dus 1740 kwh is een gemiddeld direct verbruikt van de zonnepanelen naar je woning. Je daadwerkelijke verbruik is dus geen 2626 Kwh maar 2626 + 1740 = 4366 Kwh. Dat er meer dan verwacht is terug geleverd komt door meer zonuren afgelopen jaar.
Uiteraard gaan de zonnepanelen in deze periode bitter weinig leveren. Hier is geïnstalleerd 8000 Wp, opbrengst 6800 Kwh per jaar, exacte opbrengst 18 november 1,4 Kwh en 19 november 14 Kwh dus 10 keer meer met 1 dag verschil.


Dank je wel Nico voor deze aanvulling,ben meteen even naar boven gelopen om de stand van de panelen te lezen die staat op 6000,dat zou dus betekenen dat er inderdaad 1500 direct verbruikt is,had toen nog geen app .
Dan zouden we op 4100 kw uitkomen voor deze periode.
Verwacht ik nog steeds niet op 8000 kw uit te komen we gaan het zien.

Nog even voor de duidelijkheid dit gaat om het totale stroomverbruik dus niet alleen de warmtepomp.


Het type warmtepomp, douchetijd, gebruik overige apparatuur en de te verwachten temperaturen is mijn raming dat er voor de periode tot eind januari in uw geval globaal 1600 KWh bij komt. Dus kans op totaal 8000 lijkt nihiel.
Om een inzicht te krijgen in verbruik kun je bijvoorbeeld de gratis site van enelogic.com gebruiken. Kan ook betaald maar om te beginnen is de gratis versie prima. Helaas kan enelogic de teruglever vergoeding niet correct verwerken maar dat komt op korte termijn. Als je dan nog verder wilt gaan kun je youless aan je slimme meter koppelen. Daarna kun je via youless zelfs per 2 seconden/ per dag/ week zien de invloeden van stroomverbruik door gedrag en zonnepanelen.

ikke

Berichten: 37967
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:47

Nico12 schreef:
Het type warmtepomp, douchetijd, gebruik overige apparatuur en de te verwachten temperaturen is mijn raming dat er voor de periode tot eind januari in uw geval globaal 1600 KWh bij komt. Dus kans op totaal 8000 lijkt nihiel.
Om een inzicht te krijgen in verbruik kun je bijvoorbeeld de gratis site van enelogic.com gebruiken. Kan ook betaald maar om te beginnen is de gratis versie prima. Helaas kan enelogic de teruglever vergoeding niet correct verwerken maar dat komt op korte termijn. Als je dan nog verder wilt gaan kun je youless aan je slimme meter koppelen. Daarna kun je via youless zelfs per 2 seconden/ per dag/ week zien de invloeden van stroomverbruik door gedrag en zonnepanelen.

Joh, je complete leefgedrag is bepalend voor je verbruik.

Voor mijn werk reken ik met het verbruik en ik zie verschillen factor 4 bij identieke huizen.
Hierbij veeg je alles op een hoop: gezinssamenstelling, wel of geen PV, elektrische auto, mate van isolatie, dingen als een jacuzzi en bewustheid van hoe individuele bewoners omgaan met hun energie. Dat alles bij elkaar resulteert in een verbruiksplaatje per huis en met dat getal ga ik rekenen of jij wel PV erbij mag leggen op je huis }>