Overgordijnen in de keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bravura

Overgordijnen in de keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-22 22:24

Ik twijfel over overgordijnen in de keuken. Zou voor extra isolatie zijn maar je ziet het volgens mij eigenlijk nooit. Mbt hygiëne kan ik mij er wel wat bij voorstellen als ze wat zwaarder zouden zijn. Zouden geregeld gewassen moeten worden. Vraag me dus af of er mensen zijn die wel overgordijnen hebben in een keuken en hoe dat bevalt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:37

ja, ik heb ze. eentje bij de achterdeur en een voor het kleine raampje er naast.
puur tegen de tocht en kou.
ik heb de keuken apart en het is een kleine keuken
dus je kijkt er niet tegen aan.

zou zeker even op google afbeeldingen gaan kijken,staat wel een en ander op :j

Danielleeee_

Re: Overgordijnen in de keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:39

Wij hebben het ook in de keuken tegen de kou en tocht, en het scheelt absoluut :)

*pum*

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 00:09

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook lange gordijnen in de keuken.Alleen dicht als het koud is.Scheelt veel met de kou.Het zijn wel 2 delen zodat ik alleen maar 1 gordijn opzij doe om de hond naar buiten te laten.

Britta,ouwe taaie.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 00:19

Ik heb ook gordijnen in de keuken. Doe ze als het donker word dicht, anders zo,n zwart gat ( tuindeuren. Wij hebben wel een woonkeuken, de gordijnen hangen hel eind van fornuis

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 130+2 cross L +5 ( 05-10-24 overleden)
indy : M1 +7
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 00:22

Ik heb ze wel, een stel donkergrijze van de action die ik gewoon in de wasmachine gooi en nat weer ophang.
Niks vies aan, moet ze wel vaker wassen dan die van de woonkamer, daarom dus goedkope.
Scheelt veel warmte en in de zomer vliegen.

Een gezonde geest in een zo gezond mogelijk lichaam

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-22 08:37

Zie een flinke keuken op de foto's :D wel mooi die gordijnen zo. Die zijn best dik lijkt?

Fijn jullie reacties. En wat voor soort gordijnen hebben jullie dan? Echt zwaardere of van die lichtdoorlatende dunnere?

Heb zelf een klein keukentje met aan 2 zijden een keukenblok waar net genoeg ruimte is tussen het aanrecht en raam/verwarming en deur, om gordijnen tot op de grond te hangen. De kookplaat zit dan op plm 90 cm van eventuele gordijnen, maar die gebruik ik eigenlijk niet vaak. Heb luxaflex voor de ramen hangen.

Zie maar weinig foto's op internet van een keuken met overgordijnen dus geen indrukken.

Wil vanochtend eens gaan kijken. Had voor de voordeur een velvet gordijn gekocht en overwoog ook voor de keuken maar dat wordt qua kleur veel te donker denk ik. Wordt dan ook zo'n egaal vlak.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 19-11-22 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 08:39

90 cm van je kookplaat zou ik echt niet doen. Dat kan heel gevaarlijk zijn. Is een rolgordijn geen optie?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 08:43

Mijn schoonmoeder had in het vorige huis gordijnen in de keuken. Ze hadden één lange rechte keuken met in het midden boven de wasbak een raam met gordijnen. Kookplaat zat rechts in de hoek.
De gordijnen hingen niet op het aanrecht, daar was nog een behoorlijk hoogteverschil tussen en het waren traditionele overgordijnen. Mijn schoonmoeder kennende gingen ze regelmatig in de was.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-22 08:46

Heb luxaflex en aan de zijde kookplaat al sinds jaar en dag een sierstrook tot op de grond. Gebruik de inductiekookplaat echt zelden. Meer de oven/magnetron er onder. Blijf altijd in de keuken als er iets op de kookplaat zou staan, heb hier een hond die zich er anders graag mee bemoeit. :D Inbouwkoelkast grenst wel aan het raam.

Het gaat me meer om extra isolatie, zeker in de winter.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:06

Als je gaat koken kan het gordijn toch ook even open.Mijn gordijnen komen uit de logeerkamer dus wel wat dikker.

Britta,ouwe taaie.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:15

Ik heb in mijn vorige huis ook een raam en deur gehad met enkel glas. Omdat dit dicht bij het aanrecht en fornuis zat wilde ik iets makkelijks. Ook tegen de inkijk. Bij Ikea heb ik toen de allergoedkoopste plissé gordijnen gekocht. Deze kan je op maat knippen. Er zijn mooiere oplossingen hoor. Maar ik vond het destijds fijn omdat ik ze weg kon gooien en nieuwe op kon hangen als er vlekken in kwamen. Boven alles was ik heel erg verbaasd over de isolatie waarde van deze simpele dingen. Het scheelde echt enorm.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:22

Britta31 schreef:
Als je gaat koken kan het gordijn toch ook even open.Mijn gordijnen komen uit de logeerkamer dus wel wat dikker.

ja precies!
mijn gordijnen hangen zelfs nog dichterbij, maar dat kan prima.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:57

Ik heb net als Britta gordijnen bij de terrasdeur in de keuken, bij Kwantum laten maken, en daar van dezelfde stof een mooi vouwgordijn voor het raam in diezelfde keuken bij laten maken.
Vond het best meevallen kwa kosten, stof was niet heel goedkoop, maar het maken was er gratis bij.

Meer ook om de zon buiten te houden in warme zomers. Hele dikke zware stof, die wel goed wasbaar is.
En ja, die gaan regelmatig de wasmachine in, zeker bij de lange gordijnen tot op de vloer en 5 honden geen overbodige luxe.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-22 10:46

Wat voor stof is dat Sansevieria? Stof die ook niet of nauwelijks krimpt? Zag dat polyester weinig zou krimpen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-22 12:16

Had daar ook al naar gekeken maar dat vind ik niks ivm ramen wassen en als het er af gaat lijmresten. Heb oud dubbel glas en mag daar ook niet op van wat ik er wijs uit werd. Gordijnen geven ook net wat meer gezelligheid in huis, daarom altijd al een sierstrook gehad. De luxaflex isoleren ook wel wat maar bij de deur toch onvoldoende ondanks ook tochtstrips.
Toch lijkt het alsof overgordijnen in een keuken niet vaak voor komen.
Heb net eea bekeken maar vind het best lastig te beslissen merk ik.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:58

Ik heb shutters bij mijn keukenraam.
Maar de raam zit bij mij pal naast de kookplaat.
Rolluiken zou je ook nog kunnen overwegen, isoleren natuurlijk ook

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:15

Bravura schreef:
Wat voor stof is dat Sansevieria? Stof die ook niet of nauwelijks krimpt? Zag dat polyester weinig zou krimpen.

Ik meen dat het deze is, ziet er in elk geval van kleur en patroon hetzelfde uit:
https://www.kwantum.nl/raamonline/confi ... tiveStep=1

Staat niet bij of het polyester is, maar vermoed eens van wel, krimpt idd niet, kreukt niet, en is heel gemakkelijk op lage temperatuur te wassen, maar toch best zware en dikke stof, laat absoluut geen zon door. Scheelt dus best veel met kou en warmte tegenhouden.

Edit, meer info gevonden:
https://www.kwantum.nl/search?location= ... stof+manon

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:42

Ik heb beide hangen, vitrage en over gordijnen

Afbeelding
Afbeelding

Het scheelt met de hitte en met de kou.
Plus de inkijk. Ideaal

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-22 20:55

Met vitrage ziet er ook luxe uit :j
Ik ben om, net besteld (polyester) :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:48

Bij ons is dit overigens de straatkant, onze voortuin is zo'n 60 cm diep :Y)

Wij hadden dus eerder de vitrage dan de overgordijnen. Maar dat gaf toch behoorlijk wat inkijk in de wintermaanden. Dus daarom zijn de overgordijnen erbij gekomen.

vanaf de straatkant ziet het er zo uit
Afbeelding

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-22 20:20

Ja, beter geen inkijk s avonds. Inderdaad een mini voortuin :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-22 20:24

Heb een wat donkerder stofje gekozen. Bij Leenbakker de Jamie Multi :D zitten de kleuren in van de rest van de woning. Taupe, koper, crème. Mocht een complete gordijnstaal van 140 breed en kamerhoog mee om te kijken of het wat was. Moet er wel even aan wennen dat het een stuk donkerder is dan de lichte keuken. Maar vond het een gezellig printje. Helemaal isolerend is het niet maar samen met de luxaflex moet dat wel lukken lijkt me

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie