Luchtvochtigheid in slaapkamer is belachelijk hoog - help!

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

LWDaisy

Luchtvochtigheid in slaapkamer is belachelijk hoog - help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-22 09:37

Hoi,

wij zitten met een probleem wat betreft luchtvochtigheid in onze slaapkamer, ik hoop op jullie inspiratie om dit te verhelpen!

Onze slaapkamer is iets van een 4 x 4m, het kan een halve meter schelen, ik heb ze niet opgemeten.
Er staan een bed, nachtkastjes, zonnebank. That's it qua meubels. Links en rechts nog een kapstok aan de muur voor de kamerjassen. En een tafeltje bij de zonnebank voor de benodigdheden daarvan. Verder niets. Less is more haha, we hebben een dressing in de andere kamer :) Qua muren: 2 buitenmuren, 1 muur die grenst aan de garage (dus ook koud) en 1 muur die deels grenst aan de gang en aan het washok (washok is ook kouder).

Nu, de luchtvochtigheid is echt belachelijk hoog in die kamer. Net wezen kijken --> 73%.
Een gewone simpele huistuinkeuken ontvochter (bakje met tablet in) trekt het niet. We hebben eerder deze week een veel sterkere ontvochter gekocht, eentje om in het stopcontact te steken. Volgens de beschrijving zou deze de luchtvochtigheid binnen een aantal uren met een 30% moeten verminderen - niet dus. Echt totaal geen verschil, nog niet 1 procentje. Er zat wel wat water in het opvangbakje, dus hij "werkt" wel.

Ons bed is ijskoud en volgens mijn vriend ook klammig. Ik voel alleen kou, maar hij zweert bij hoog en laag dat het ook klammig is.
Vorig jaar heb ik de schimmel van de muren gewassen en de kamer opnieuw geschilderd. Ik zie geen nieuwe schimmel, en ik heb 3 van de 4 muren wit geschilderd, dus ik zou het normaal wel meteen moeten zien. Om de zoveel tijd draaien we het matras en zetten we het bed op zijn kant om de onderkant te controleren op schimmel, want ja, zo vochtig is het dus gewoon in die kamer. Ons bed staat tegen de muur die aan de gang grenst, het stond eerst tegen een buitenmuur maar daar beschimmelde het bed + nachtkastjes -O- Het is goed mogelijk dat we de schimmel nu gewoon telkens voor zijn, omdat we het nu weten en regelmatig alles op zijn kop zetten en afwassen.

We zetten het raam regelmatig open.
De deur open laten staan is een moeilijkere: we hebben katten, en die mogen van mijn vriend niet in de kamer. Hij is licht allergisch, dus hij heeft wel een punt, helaas :') Onze boxspring heeft een (nep?)lederen hoofdeinde, en daar hebben ze hun nagels als een paar x in gezet, dat willen we natuurlijk ook niet, het bed is nog geen 2 jaar oud. Wat ik wel al bedacht heb, is om de katten bij ons in de keuken & woonkamer te houden voor een paar uur (dan hebben ze nog steeds toegang tot 2 van de 3 kattenbakken) en dan de deur van de slaapkamer een paar uur open te zetten.

Ik ken weinig tot niets van isolatie, maar denk dat die hier wel nogal prut is. In de winter zakt de temperatuur in die kamer makkelijk tot 4 graden.
Oh: we hebben géén centrale verwarming! In de woonkamer stoken we met een pelletkachel. De deuren (woonkamer en keuken) staan op een kier voor de katten, dus de gang pikt nog een graantje mee van de kachel. In de slaapkamer hebben we de elektrische dino-verwarming van de muur gehaald en vervangen door een olieradiator, die lijkt ons vriendelijker voor de portemonnee en hij werkt nog goed ook. In de zomer hebben we een mobiele airco in de slaapkamer staan.

De temperatuur zal nu zo'n 17° zijn in de slaapkamer in deze tijd van het jaar. Fris, maar niet ijskoud. Ik gebruik de zonnebank zo'n 2x per week, geen idee of dat iets uitmaakt/bijdraagt aan het probleem.

Hebben jullie ideetjes, tips, hoe we die luchtvochtigheid kunnen aanpakken? Die van de woonkamer is as we speak 47%, er staat een lachende smiley naast dus dat lijkt me wel oké haha. Het is in de slaapkamer zo dat we reutelend wakker worden en 's nachts en 's ochtends liggen/lopen hoesten. Vooral ik, ik heb prut-longen. We hebben er dus echt wel last van, het lijkt ons ook niet echt gezond.

We hebben ook nog ergens een luchtzuiveraar staan, die kan daar in principe ook wel gezet worden, maar ik betwijfel of die iets aan de vochtigheid kan doen.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:39

We zetten het raam regelmatig open

en hoe vaak is regelmatig?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:41

Ventileren , elke dag.
Of flink verwarmen, ventileren en op temperatuur houden. Maar je hebt geen cv.
En toch iets proberen aan isolatie te doen.

Dit is echt vragen om gezondheidsproblemen...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:42

Het raam elke ochtend wagenwijd open zetten.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:44

Koude muren eventueel isoleren aan de binnenkant, veel meer ventileren , hordeur maken bij slaapkamerdeur zodat je die deur open kunt zetten zonder dat de katten erin kunnen en altijd raam open wanneer je slaapt. ( je weet dat zonnebank ontzettend link is wanneer je die zo vaak gebruikt ?)

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:47

Hier precies hetzelfde voorgehad. Mijn slaapkamer is een aanbouw/opbouw die later erop gezet is. Aan 3 muren grenst helemaal niets en ik denk ook niet goed geïsoleerd.
Ik lucht dagelijks. Ik heb verder ook een ontvochtiger die in het stopcontact zit. Daarnaast heb ik een clima petroleum kacheltje gekocht en nu het kouder wordt zet ik die dagelijks even aan. Op hele koude nachten blijft hij aan. Ik kan hem dan op 16 of 17 gr zetten en dan springt hij aan als de temperatuur daaronder komt.

Deze combinatie van dagelijks luchten, kacheltje en elektrische luchtontvochtiger hebben bij mij de luchtvochtigheid goed doen dalen. Ook slaap ik slecht als het erg koud is op een slaapkamer dus dat is nu ook verleden tijd.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:50

Veel meer stoken en veel meer ventileren. Wat voor luchtontvochtiger heb je aangeschaft en weet je zeker dat die geschikt is voor het aantal m2/m3 van de kamer?
Ik denk dat je weinig andere makkelijke opties hebt maar het is wel belangrijk hier iets aan proberen te doen. Dit is idd funest voor je gezondheid, het is toch een kamer waar je zo’n 8 uur per dag elke dag in verblijft.

Sansevieria

Re: Luchtvochtigheid in slaapkamer is belachelijk hoog - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:54

Een petroleum kachel op een slaapkamer, en dan in de nacht aanlaten?
Dat zou ik niemand durven aanraden eerlijk gezegd.
Zorg dan op zijn minst ook voor een goede co meter.

Ik denk dat je in het geval van TS naar een echt goede luchtonvochtiger moet kijken, en ook letten op de kamertemperatuur waarop dat ding moet kunnen werken.
Wij hebben pas een Clean air optima gekocht, dat ding trekt momenteel een 6 liter vocht per dag uit de woonkamer. Maar die werkt pas optimaal bij temperaturen rond of boven 15 graden.
Die zou in het geval van TS niet geschikt zijn lijkt me.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:56

Een convector kachel aanschaffen en die in de slaapkamer gebruiken als verwarming zal vast een stuk schelen.
Om vocht te bestrijden moet die temperatuur daar echt omhoog.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:57

Raam op een kier tijdens het slapen, of een ventilatierooster. Tijdens je slaap verlies je heel veel vocht.

Je kan ook de deur dmv een haakje op een kier zetten of een roostertje er in (maar dat is niet zo mooi).
Maar raam dag en nacht open is het best en snelste wat je nu kan doen.

Als het echt kouder wordt, een elektrisch kacheltje neerzetten en af en toe aanzetten.

[&] [&]

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:02

Als het jullie eigen huis is zal ik dit grondiger aan gaan pakken met verbouwen ipv een luchtontvochtiger. Zo’n situatie is echt ontzettend ongezond.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:09

@Hannanas, dat lijkt me ook de meer duurzame oplossing, in elk geval een cv (al dan niet op pellets gestookt) laten aanleggen. Maar daar moet ook maar budget voor zijn.
Isolatie, betere ramen e.d.

Al het andere zijn uiteindelijk maar lapmiddelen.

Maar bij een huurhuis kun je zelf helaas geen heel ingrijpende dingen doen.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:20

ik zag laatst bij TLC Renovation Island, dat die ook een kamer hadden die giga luchtvochtigheid had. Daar moest de airco aan blijven staan.....
Dus Airco gaat vast ook helpen. Maar ik zou ook eens kijken of je toch niet iets met de isolatie kan doen, daar ben je op meerder vlakken mee geholpen denk ik..

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:24

Ventileren en een kachel neerzetten. Ik woon in een hofje, erg oud, ook met veel vochtproblemen. Deze twee dingen MOETEN we doen. Raam moet hier altijd op ventilatiestand en de kachel (wij hebben wel CV) nooit uit.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 05-11-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:28

Raam veel meer open.
Niet regelmatig maar zeker de hele nacht.
En als je thuis bent ook overdag.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:35

Onze slaapkamer heeft ook een luchtvochtigheid van 80%
Gekke is dat bed niet klam wordt.
Ventilatierooster boven groot raam staat altijd open. Kleinere raam staat altijd op een kier en deur overdag open. Helpt allemaal niets. Buitenmuren zijn geïsoleerd. Ik denk dat het komt doordat we in het bos wonen. Alles is hier meestal vochtig.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:39

Naast alle tips die al gegeven zijn (ventileren en stoken, daar ontkom je niet aan) zou je een hordeur/horgaas in de slaapkamerdeur kunnen maken. Ik heb dat ook een tijdje gehad om de katten er uit een kamer (zonder raam) houden maar toch wat luchtverplaatsing te hebben.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:41

Omdat dit topic beter op Huis, tuin en techniek hoort verhuis ik hem daar heen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:43

een optie zou zijn om bv een vliegengaas deur erbij te zetten, kan je de deur open zetten, maar je katten kunnen er niet in

voor wecken/drogen/slowcooken inkoop: https://www.facebook.com/groups/1253569438664800

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:46

Welke ontvochtiger heb je gekocht?

Bij koude temperaturen werken compressie-ontvochtigers niet goed, je hebt dan een adsorptie-ontvochtiger nodig. Wij hadden hetzelfde probleem, luchtvochtigheid was zelfs dagelijks in de 80%. Nu met de ontvochtiger weer in normale waarden. Ik zou dus voor een ontvochtiger met grote capaciteit, aansluitend bij je temperatuur kiezen.

Elk bad heeft er eendje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:46

Stoken en ventileren. Als je geen centrale verwarming hebt dan stoken met een elektrische kachel.
DE tip is eigenlijk om flink te stoken terwijl het raam iets open staat. Dat is in deze tijden eigenlijk geen doen omdat dit veel geld kost. Maar het lost je probleem wel op. En anders afwisselend kamer goed verwarmen en het raam open. Meer kan je niet doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:48

Stoken doen wij boven dan weer nooit, maar de ramen zijn bijna altijd open.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:49

DuoPenotti schreef:
Stoken doen wij boven dan weer nooit, maar de ramen zijn bijna altijd open.

Ik ook. Verwarming staat altijd dicht. En elke dag lekker luchten boven. Maar mijn huis is goed geïsoleerd en ik heb geen vochtprobleem.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:51

Hier geen goed geïsoleerd huis.
Dak is niet geïsoleerd. Dus het schuine van het dak loopt ook door de slaapkamer.
Maar ook geen vochtproblemen

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:54

Let wel dat zeker in de herfst, met de hoge temperaturen buiten en ook de hoge luchtvochtigheid je ook vocht binnenhaalt. Je moet dus hoger stoken dan de luchttemperatuur van buiten om dan de luchtvochtigheid van het ventileren weer naar beneden te krijgen. Met de hoge energieprijzen wellicht ook niet echt een optie.

In de winter wanneer de tenperatuur veel kouder is en de binnentemperatuur veel hoger, loont het echt om goed te ventileren.

Voor de herfst gebruik ik dus ook een goede luchtontvochtiger op stroom. Met 2 uurtjes draaien per dag houdt die het netjes rond de 50%, maar ik ventileer dus alleen voordat die aangaat en daarna niet meer als het buiten plus/minus 18 graden is met een luchtvochtigheid van boven de 70%.