wij zitten met een probleem wat betreft luchtvochtigheid in onze slaapkamer, ik hoop op jullie inspiratie om dit te verhelpen!
Onze slaapkamer is iets van een 4 x 4m, het kan een halve meter schelen, ik heb ze niet opgemeten.
Er staan een bed, nachtkastjes, zonnebank. That's it qua meubels. Links en rechts nog een kapstok aan de muur voor de kamerjassen. En een tafeltje bij de zonnebank voor de benodigdheden daarvan. Verder niets. Less is more haha, we hebben een dressing in de andere kamer

Nu, de luchtvochtigheid is echt belachelijk hoog in die kamer. Net wezen kijken --> 73%.
Een gewone simpele huistuinkeuken ontvochter (bakje met tablet in) trekt het niet. We hebben eerder deze week een veel sterkere ontvochter gekocht, eentje om in het stopcontact te steken. Volgens de beschrijving zou deze de luchtvochtigheid binnen een aantal uren met een 30% moeten verminderen - niet dus. Echt totaal geen verschil, nog niet 1 procentje. Er zat wel wat water in het opvangbakje, dus hij "werkt" wel.
Ons bed is ijskoud en volgens mijn vriend ook klammig. Ik voel alleen kou, maar hij zweert bij hoog en laag dat het ook klammig is.
Vorig jaar heb ik de schimmel van de muren gewassen en de kamer opnieuw geschilderd. Ik zie geen nieuwe schimmel, en ik heb 3 van de 4 muren wit geschilderd, dus ik zou het normaal wel meteen moeten zien. Om de zoveel tijd draaien we het matras en zetten we het bed op zijn kant om de onderkant te controleren op schimmel, want ja, zo vochtig is het dus gewoon in die kamer. Ons bed staat tegen de muur die aan de gang grenst, het stond eerst tegen een buitenmuur maar daar beschimmelde het bed + nachtkastjes

We zetten het raam regelmatig open.
De deur open laten staan is een moeilijkere: we hebben katten, en die mogen van mijn vriend niet in de kamer. Hij is licht allergisch, dus hij heeft wel een punt, helaas

Ik ken weinig tot niets van isolatie, maar denk dat die hier wel nogal prut is. In de winter zakt de temperatuur in die kamer makkelijk tot 4 graden.
Oh: we hebben géén centrale verwarming! In de woonkamer stoken we met een pelletkachel. De deuren (woonkamer en keuken) staan op een kier voor de katten, dus de gang pikt nog een graantje mee van de kachel. In de slaapkamer hebben we de elektrische dino-verwarming van de muur gehaald en vervangen door een olieradiator, die lijkt ons vriendelijker voor de portemonnee en hij werkt nog goed ook. In de zomer hebben we een mobiele airco in de slaapkamer staan.
De temperatuur zal nu zo'n 17° zijn in de slaapkamer in deze tijd van het jaar. Fris, maar niet ijskoud. Ik gebruik de zonnebank zo'n 2x per week, geen idee of dat iets uitmaakt/bijdraagt aan het probleem.
Hebben jullie ideetjes, tips, hoe we die luchtvochtigheid kunnen aanpakken? Die van de woonkamer is as we speak 47%, er staat een lachende smiley naast dus dat lijkt me wel oké haha. Het is in de slaapkamer zo dat we reutelend wakker worden en 's nachts en 's ochtends liggen/lopen hoesten. Vooral ik, ik heb prut-longen. We hebben er dus echt wel last van, het lijkt ons ook niet echt gezond.
We hebben ook nog ergens een luchtzuiveraar staan, die kan daar in principe ook wel gezet worden, maar ik betwijfel of die iets aan de vochtigheid kan doen.