OV leek

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

OV leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 22:33

Ik ga hooguit 1 keer per jaar met de trein.
Ik heb dus geen OV chipkaart en koop gewoon een los kaartje of dagretour via de NS app.


Aanstaande dinsdag is mijn jaarlijkse treinreis weer :+
Van Dordrecht Stadspolders naar Rhenen.
Hoewel ik vorige keer prima een E ticket kon boeken lukt me dat niet meer.

De NS app geeft nu ook aan dat ik via bus moet reizen.
Op zich heb ik daar geen bezwaar tegen, maar waarom kon diezelfde reis vorig jaar wel en nu niet meer.

In principe gaat hij langs de grote stations, Dordt Centraal, Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal.
Of via Dordt Stadspolders, Geldermalsen, Utrecht Centraal (kan me niet meer herinneren of ik nog ergens anders ben overgestapt, ik denk Tiel misschien?)


Ik krijg nu dus dat ik via de app te lezen dat de route naar Tiel en Kesteren moet. Daar op de bus stappen voor het laatste stukje.
Maar voer ik als extra optie toe dat ik via R'dam of Utrecht Centraal wil zodat ik volledig per trein reis dan kan ik ineens geen kaartje kopen.


Afbeelding

Op dit moment is er inderdaad storing of werkzaamheden, maar die staan er niet voor dinsdag.
Ik ga liever niet per bus omdat een los kaartje voor de bus knetterduur is.

Zowel Rhenen als Stadspolders zijn 'onbemand' Ik kan dus niet naar een loket gaan voor uitleg.

Help :+

Kidde
Berichten: 3549
Geregistreerd: 24-10-09

Re: OV leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:37

Ik kom hier op uit: Afbeelding

nienke555

Berichten: 4942
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:39

Oh wat irritant TS! Ik zie inderdaad ook dat er vaak staat dat je met de bus moet.
Misschien komt dat door het personeelstekort bij de NS. Ze hebben dit jaar veel treinen geschrapt.

Eloya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:39

Moet je naar Rheden of Rhenen?

WannabeAnky
Berichten: 406
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:40

Ik kan in de reisplanner online ook een ticket kopen voor die route en kom op € 14,88 enkeltje.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:40

Kan je niet een los kaartje kopen bv naar Dordrecht (5 minuten met R-net) en een kaartje voor Dordrecht - Rhenen?

chanicha

Berichten: 12333
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:41


Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 22:43

Eloya schreef:
Moet je naar Rheden of Rhenen?


Rhenen, met een N.

nienke555 schreef:
Oh wat irritant TS! Ik zie inderdaad ook dat er vaak staat dat je met de bus moet.
Misschien komt dat door het personeelstekort bij de NS. Ze hebben dit jaar veel treinen geschrapt.


Maar dat is toch raar als je langs de grote stations komt?
Juist daar zou je treinen verwachten.

BaileyMix schreef:
Kan je niet een los kaartje kopen bv naar Dordrecht (5 minuten met R-net) en een kaartje voor Dordrecht - Rhenen?


Ga ik even testen.

Pieneappel

Berichten: 524
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:45

Je kan sinds kort met je bankpas contactloos inchecken , geen los kaartje of OV-chipkaart meer nodig.
De kosten zijn hetzelfde als dat je met een OV-chipkaart zou inchecken.
Op https://www.ovpay.nl/
Kun je zien waar in Nederland het al kan
Laatst bijgewerkt door Pieneappel op 30-10-22 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 22:46


Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 22:48

Pieneappel schreef:
Je kan sinds kort met je bankpas contactloos inchecken in heel Nederland , geen los kaartje of OV-chipkaart meer nodig.
De kosten zijn hetzelfde als dat je met een OV-chipkaart zou inchecken.


Moet je daarvoor een nieuwe bankpas hebben?

Laat maar, dat is een proef en je hd je daar in augustus al voor aan moeten melden.

Is dus nog niet beschikbaar voor het normale publiek.

Pieneappel

Berichten: 524
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:51

Onali schreef:
Pieneappel schreef:
Je kan sinds kort met je bankpas contactloos inchecken in heel Nederland , geen los kaartje of OV-chipkaart meer nodig.
De kosten zijn hetzelfde als dat je met een OV-chipkaart zou inchecken.


Moet je daarvoor een nieuwe bankpas hebben?


Als je het contactloos betalen maar aan hebt staan op je pas, net zoals je bijv contactloos zou betalen in de supermarkt.

Pieneappel

Berichten: 524
Geregistreerd: 29-03-10

Re: OV leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:52

Ik heb vorige week voor het eerst met mijn bankpas gereisd, met trein en bus en daar hoefde ik me verder niet voor aan te melden van te voren.

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 23:01

Pieneappel schreef:
Ik heb vorige week voor het eerst met mijn bankpas gereisd, met trein en bus en daar hoefde ik me verder niet voor aan te melden van te voren.


Dan ga ik het gewoon proberen.
Thanks!

ievie

Berichten: 2315
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:04

Ik heb gekeken via 9292.NL en zoals ik het zie zijn er twee opties:
In Geldermalsen overstappen op trein naar Tiel en vervolgens via Kesteren met de bus naar Rhenen.
Of
In Geldermalsen overstappen op de trein naar Utrecht Vaartsche Rijn en dan uitstappen in Rhenen.

Die laatste doet er twee minuten langer over en wordt daardoor mogelijk niet als eerste voorkeur aangemerkt?
De start is voor beide trajecten gelijk.

Volgens 9292.NL is reis 1 tevens goedkoper.

Edit; het kan ook nog zijn dat de reis niet als optie genoemd wordt, omdat de trein niet rijdt op het tijdstip waarop je wilt reizen.

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 23:12

ievie schreef:
Ik heb gekeken via 9292.NL en zoals ik het zie zijn er twee opties:
In Geldermalsen overstappen op trein naar Tiel en vervolgens via Kesteren met de bus naar Rhenen.
Of
In Geldermalsen overstappen op de trein naar Utrecht Vaartsche Rijn en dan uitstappen in Rhenen.

Die laatste doet er twee minuten langer over en wordt daardoor mogelijk niet als eerste voorkeur aangemerkt?
De start is voor beide trajecten gelijk.

Volgens 9292.NL is reis 1 tevens goedkoper.

Edit; het kan ook nog zijn dat de reis niet als optie genoemd wordt, omdat de trein niet rijdt op het tijdstip waarop je wilt reizen.


Die tweede heb ik vorige keer inderdaad gedaan.
Ik ga vannacht even puzzelen, want als ik ook in de bus evt met mn pinpas kan betalen dan ga ik voor optie 1.

Ailill

Berichten: 11681
Geregistreerd: 27-08-11

Re: OV leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:22

Ik was vanmiddag op Utrecht CS, en daar werden werkzaamheden omgeroepen, o.a. op Dordrecht.

Toushie

Berichten: 7297
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: OV leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:37

Wat je even moet doen is in de nsapp staat rechts onder bestemming invoeren de reisopties. Dan vink je alles uit behalve de trein.

Als je dat doet krijg je alleen de opties met de trein en ga je via Geldermalsen en Utrecht overstappen. Als het goed is, kan je ook gewoon online je ticket boeken dan :)

Hij geeft de overige opties aan omdat deze ondanks de busroute net iets sneller zijn. Zet je die vinkjes uit kring je alleen de opties met de trein en is het probleem opgelost.

Succes met je reis :)

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 23:49

Ailill schreef:
Ik was vanmiddag op Utrecht CS, en daar werden werkzaamheden omgeroepen, o.a. op Dordrecht.


Ja naar Lage Zwaluwe, is een ander spoor dan Stadspolders -> Centraal.

Toushie schreef:
Wat je even moet doen is in de nsapp staat rechts onder bestemming invoeren de reisopties. Dan vink je alles uit behalve de trein.


Had ik ook naar zitten kijken, maar die optie staat helemaal nergens.

Kan alleen aangeven of ik via een specifiek station wil (om)rijden.
Maar niet dat ik niet per bus wil.

nienke555

Berichten: 4942
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 00:10

Onali schreef:
Ailill schreef:
Ik was vanmiddag op Utrecht CS, en daar werden werkzaamheden omgeroepen, o.a. op Dordrecht.


Ja naar Lage Zwaluwe, is een ander spoor dan Stadspolders -> Centraal.

Toushie schreef:
Wat je even moet doen is in de nsapp staat rechts onder bestemming invoeren de reisopties. Dan vink je alles uit behalve de trein.


Had ik ook naar zitten kijken, maar die optie staat helemaal nergens.

Kan alleen aangeven of ik via een specifiek station wil (om)rijden.
Maar niet dat ik niet per bus wil.

Als het goed is staat het hier! Misschien moet je app nog ge-update worden?

Afbeelding

Afbeelding

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Re: OV leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 00:17

Geen update, dus app verwijderd en opnieuw gedownload.

Die opties staan er niet.

Afbeelding

nienke555

Berichten: 4942
Geregistreerd: 16-05-13

Re: OV leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 01:58

Nouja zeg wat raar! En via een pc?

Toushie

Berichten: 7297
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 06:40

Heel raar dat het er bij jou niet bij staat. Desalniettemin kun je gewoon reis aangeven ticket kopen. Want er staat alleen een begin en eindbestemming op en je koopt geen reisroute ticket. En dan kan je dus alsnog via Geldermalsen en Utrecht :)


Ik werk bij de ns , dus ga straks op het werk even kijken of ik kan vinden waarom jouw app het niet pakt. Vermoedelijk iets met instellingen.

Muiz
Moderator Algemeen

Berichten: 8454
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:09

Onali schreef:
Pieneappel schreef:
Ik heb vorige week voor het eerst met mijn bankpas gereisd, met trein en bus en daar hoefde ik me verder niet voor aan te melden van te voren.


Dan ga ik het gewoon proberen.
Thanks!


Ik haak hier even op in hoor, ovpay is net uit en wordt nog vollop geprobeerd en uitgerold. Ik zou er niet op gokken dat dit werkt aangezien het vol zit met kinderziektes nog.
Al kan je bij de arriva bus ook gewoon een kaartje kopen van Tiel naar Rhenen, is wel duur :)

Even de kaart bekeken ook, bij NS zijn het bepaalde trajecten waar het kan of je had je aan moeten melden voor de proef. Tiel/Rhenen is nog niet een gebied dat hier aan mee doet.

Nog een edit; via 9292 kan je wel volledig per trein, kaartje kost je dan ovchipkaart tarief met een servicefee van een euro oid, kom je op 15,47 uit. Op de een of andere manier lukt het vooraf kaartje kopen voor ov tarief niet bij Arriva >;)

deksel

Berichten: 3910
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:40

Ik krijg deze optie als ik alleen de trein aanklik. Ook is een kaartje kopen mogelijk.

Afbeelding
Afbeelding


Ik vertrek om 09:22 van Dordrecht Stadspolders naar Rhenen en kom aan om 11:21.

https://ns.nl/rpx?s=H5nZ2riR

Edit: ah, das eigenlijk een beetje wat hier boven is gezegd. Fijne reis, ts! Hopelijk lukt het.