Koeien loeien veel 's nachts

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danielleeee_
Berichten: 3227
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Koeien loeien veel 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 10:51

Hoi Bokkers!

Geen heel spannende vraag :+, maar wel iets wat ik me afvraag, en aangezien Bokt bijna alles weet:

Ik woon aan de rand van de stad, hemelsbreed dichtbij het buitengebied. Soms hoor ik in de verte wat geloei van de koeien. Sinds begin deze week hoor ik echter elke nacht de hele nacht geloei van koeien. Het klinkt schel en hard en gaat de hele nacht door. Laat ik vooropstellen dat ik het geen probleem vind, ik vind het geloei wel sfeervol. Maar ik ben vooral heel benieuwd of het normaal is dat koeien de hele nacht loeien :D Ik ging me een beetje zorgen maken, misschien dat ze bang zijn voor iets?

Dus mijn brandende vraag: is het normaal dat koeien zoveel en hard loeien de hele nacht door?

Ik heb zelfs nog even getwijfeld of het koeiengeluiden waren. Maar ik zou niet weten wat het anders is _O-

Excuus trouwens als het topic verkeerd staat!

gerlindie

Berichten: 4679
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Koeien loeien veel 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:54

Als ze tochtig zijn, kunnen ze meer herrie dan normaal maken, weet niet of het een paar of veel koeien zijn die loeien?

marleen_88

Berichten: 14244
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Koeien loeien veel 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:55

Een tochtige koe kan inderdaad hele nachten loeien... :=

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:56

wij hebben ook zo'n dame, als die tochtig is schreeuwt ze de hele boel bij elkaar....duurt ongeveer een dag en dan kalmeert ze geleidelijk aan.

Danielleeee_
Berichten: 3227
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 11:04

Oh wat grappig, nooit geweten! Is het normaal dat het al vijf/zes dagen duurt? Alhoewel, misschien is het een kudde en is er elke dag een andere koe tochtig _O-

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 11:04

Zeker als er een paar tegelijk tochtig zijn, kunnen ze een hele hoop herrie maken.
Dat steekt elkaar aan en staan ze de hele tijd te bleren

Kinke

Berichten: 20687
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Koeien loeien veel 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:49

nee, dat duurt geen 5/6 dagen :)

juval

Berichten: 13560
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Koeien loeien veel 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:56

misschien zijn er kalveren gespeend onlangs.

of inderdaad tochtige koeien, maar dat duurt meestal minder lang.

Koeien kunnen ook van slag zijn als het weideseizoen is afgelopen en ze weer opgestald worden.

SparklingApp

Berichten: 1953
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:56

Eerder had mijn buurman vleeskoeien en daar liepen de kalveren de hele zomer gewoon bij.
In de herfst werden ze afgespeend en kwamen de koeien tussen de kettingen te staan en dat was het een aantal nachten flink loeien.
Misschien is er zo iets aan de hand?

Suzanne F.

Berichten: 50068
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 14:51

Whahaha ja, wij hadden een soort van Schotse Hooglanders en als er eentje tochtig was dan kon ze je ‘s nachts ook wakker houden. Duurt een klein weekje als het goed is.

anca

Berichten: 1858
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:42

Weet niet waar je woont maar misschien is er een wolf in de buurt gesignaleert? En reageren ze daar op?

FrNo

Berichten: 3712
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:46

juval schreef:
misschien zijn er kalveren gespeend onlangs.

of inderdaad tochtige koeien, maar dat duurt meestal minder lang.

Koeien kunnen ook van slag zijn als het weideseizoen is afgelopen en ze weer opgestald worden.



Daar dacht ik ook aan. Achter bij mijn paarden stond eerst een stal voor vleeskalveren. In de zoveel tijd was het ca een week meer geloei. Ik ging er dan altijd al vanuit dat er nieuwe kalveren in stonden. (Was overigens geen ergernis van me)

Danielleeee_
Berichten: 3227
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 17:09

Bedankt voor alle antwoorden! Ik denk dat het dan inderdaad iets van tochtig/afspenen/einde weideseizoen is :)

@ anca
Ik woon in Nijkerk en er is in de omgeving wel eens een wolf gespot. Ik moest daar ook aan denken, vandaar dat ik me een beetje zorgen maakte. Maar ik betwijfel of die 6 nachten lang terugkomt.

siskeh
Berichten: 8686
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Koeien loeien veel 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:32

Tochtig is wel vaker een reden, zijn het koeien die (bij) gevoerd worden?
Het kan zijn dat de baal voer die ze hebben nu minder smakelijk is bijvoorbeeld, dat is ook nog wel eens oorzaak van "protest".
De koeien van mn ouders werden altijd zeer royaal(en goed) gevoerd, als de restjes nog ff op moesten was dat ook reden om zich heel wat meer te laten horen.
Soms is het ook zo dat ze simpelweg vrij weinig krijgen, ook dan zijn ze vaak wat luider.

Hier in de omgeving hoor ik vaak 1 (of 2) die "tegen" elkaar loeien vanuit verschillende bedrijven ook gok ik, dat is meestal tochtig.