Wel of niet aftappen van stroom?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Wel of niet aftappen van stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 09:54

Grapje natuurlijk, dat zijn we niet van plan :+ . Maar de situatie is wel onhandig. We hebben geen denderend contact met onze buren. Tijdens de broodnodige verbouwing van ons huis zijn we al wat vreemde dingen tegen gekomen, dit is namelijk een huis dat in de jaren zeventig tussen vader en zoon verdeeld is.
Op eerdere zaken hebben de buren helaas vooral met boosheid en dreiging gereageerd, vandaar dat we dit graag eerst goed willen uitzoeken alvorens dit met ze te bespreken.

De voordeur en gang van de buren zit onder onze bovenverdieping en ons dak. Uit de gang van de buren komen twee buizen omhoog, circa 30cm uit de muur, die vervolgens door de brandmuur (voormalige boerderij, wij hebben de “schuur”) naar de bovenverdieping van de buren gaan. De spanningszoeker geeft aan dat er stroom opstaat. Toen we het kochten dachten we dat het deel was van de cv, want het hing op hetzelfde stuk. Die is inmiddels echter compleet verwijderd, dat is het dus zeker (aan onze kant) niet.

Nu de vraag; idealiter zien wij dat deze buizen worden teruggezet naar de buren - wij willen de onvolledige scheiding der huizen compleet maken, ook ivm geluidsoverlast en reuk in de toekomst. Maar wie zou er in deze situatie voor de betaling (want daar ligt een belangrijk deel van de issues van de buren, op geld) van de oplossing moeten zorgen? Wij, of de buren?

Wij weten het niet zeker en we kunnen het ook niet goed vinden. Maar we zijn geneigd te denken dat de stroom van de buren komt en weer naar hun toe gaat en daarmee hun pakkie an is. Bokt weet echter vaak raad, dus barst vooral los :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:00

Ik zou bij de energieleverancier informeren hoe dit op te lossen is. En evt bij de brandweer informeren of dit een brandrisico geeft.
Als die beiden zeggen dat hier wat aan moet gebeuren, sta je sterk.

Eén tip: controleer eerst héél goed of je wel apart een woonbestemming hebt op jouw deel van de woning.

Hier in de gemeente bleek recent dat een woning ook ooit was gesplitst binnen de familie, en daarna in 2 delen verkocht maar dat mócht helemaal niet. Dus de kopers van het afgesplitste deel kunnen nu sloopmeters gaan kopen om de situatie te legaliseren (en dat dat uberhaupt mag komt omdat de gemeente wel mee wil werken - je kan in principe gewoon uit je huis gezet worden)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:00

Ik zou het op de veiligheid gooien, aangezien je al wat rare dingen tegen gekomen bent, is het ook verstandig dat de buren naar hun stroomvoorziening laten kijken. Ivm brandgevaar, stroomverlies (iets met besparen nu de rekeningen zo hoog zijn), etc.

mar_fay

Re: Wel of niet aftappen van stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 12:46

@Ibbel, leverancier bellen. Wat een logische oplossing, helemaal niet bij stilgestaan. Dank! Huis voor is inmiddels twee keer verkocht en huis achter (het onze) een keer (aan ons). Deling is destijds ook vastgelegd bij de notaris et cetera. Dus dat zal wel goed zitten. Maar ze zijn er bij de deling duidelijk niet vanuit gegaan dat er weleens andere mensen zouden kunnen komen wonen…

@Tamary, dat is inderdaad ons uitgangspunt maar we weten graag van tevoren waar we staan qua verwachtingen en rechten richting de buren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:43

mar_fay schreef:
Huis voor is inmiddels twee keer verkocht en huis achter (het onze) een keer (aan ons). Deling is destijds ook vastgelegd bij de notaris et cetera. Dus dat zal wel goed zitten.

Ga daar niet van uit. Ook niet dat je een apart huisnummer hebt bv. Dat kan allemaal alsnog 'illegaal' zijn omdat gemeentes dat zelf niet controleren.

Controleer in het bestemmingsplan of de bestemming wonen is op jullie deel. Het bestemmingsplan is leidend en niets anders.
Echt, je gaat anders nat als je dit probleem nu aankaart en officiele instanties moeten er mee bezig. Want die gaan wel eerst kijken of het allemaal officieel gesplitst is.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:49

Ik snap hem denk ik niet helemaal.

Ik lees er lopen 2 buizen met stroom die jullie weg willen hebben. Ook ivm stankoverlast en geluidsoverlast willen jullie dingen veranderen.

Als jullie het niet mooi of fijn vinden zou ik zeggen verplaats het op jullie kosten.

Dus denk dat ik iets niet helemaal snap.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:02

Staat er wat in de splitsingsakte over deze of in het algemeen leidingen die je moet gedogen?
Als daar niks staat dan heb je een goede kans dat de buren dit moeten oplossen, als het in de splitsingsakte staat dan heb jij pech of zou je met de buren kunnen overleggen om het op jou kosten te laten aanpassen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:04

buizen waar stroom op staat? Dat klinkt sowieso dubieus

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 15:39

tiwi1969 schreef:
Staat er wat in de splitsingsakte over deze of in het algemeen leidingen die je moet gedogen?
Als daar niks staat dan heb je een goede kans dat de buren dit moeten oplossen, als het in de splitsingsakte staat dan heb jij pech of zou je met de buren kunnen overleggen om het op jou kosten te laten aanpassen.

Splitsingsakte is slecht leesbaar helaas (foto's van een uitgetypte tekst uit 1970), maar ik kan het eens opzoeken.

Kinke schreef:
buizen waar stroom op staat? Dat klinkt sowieso dubieus

Alles aan dit huis heeft de gewoonte om bijzonder te zijn, wij kijken hier niet meer van op :D
scrabbel schreef:
Ik snap hem denk ik niet helemaal.

Ik lees er lopen 2 buizen met stroom die jullie weg willen hebben. Ook ivm stankoverlast en geluidsoverlast willen jullie dingen veranderen.

Als jullie het niet mooi of fijn vinden zou ik zeggen verplaats het op jullie kosten.

Dus denk dat ik iets niet helemaal snap.

Er lopen twee buizen vanaf de buren door ons huis terug naar de buren. Hun gang zit namelijk onder onze bovenverdieping - er is hier echt een enorme kluns aan het bouwen/verdelen geweest. In die buizen zit *iets* van stroom, onbekend wat. Wij hebben nu alles openliggen en zijn er zodoende achtergekomen, nu is dus ook het moment om dat aan te passen want daarna moet er (geluids)isolatie overheen. Er is nu overigens geen stankoverlast, maar je zult maar hebben dat komende buren roken, dan ruik je dat mogelijk wel.

@Ibbel, ik zal het voor de zekerheid nog eens controleren, maar eerdere instanties die we hier aan de deur hebben gehad - van de gemeente, politie en kadaster - hebben hierover niets laten vallen. Voor zover ik weet staat dit gewoon als bewoning aangetekend, alleen de wei staat als agrarisch.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:39

De splitsingsakte moet bekend zijn bij de notaris en ik verwacht dat je ook een afschrift kan opvragen bij het Kadaster

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:44

Maar is dit zo’n ingewikkelde / dure aanpassing dan? Lijkt mij niet namelijk?
Ik zou de buren voorstellen wat je wilt en de kosten delen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 03:23

Ik zou dit eerder aan je netbeheerder vragen dan aan je energieleverancier. Die laatste levert alleen energie en doet verder niks. De netbeheerder is eigenaar van jouw meterkast en kan je wellicht verder helpen. Anders zou ik het aan een elektromonteur/electrichien vragen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 06:02

Ik zou het zelf betalen, of het m'n recht is of niet. Je woont er pas net en om de situatie met de buren nu al op de spits te drijven lijkt me ook niet ideaal.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 06:26

Of je vraagt je buren even om langs te komen nu alles open ligt. Zij kunnen wellicht opheldering geven over de leidingen. En voor hun is het ook handig om te weten hoe de situatie aan jullie kant is. Zij kunnen dan gelijk zien dat jullie dingen gaan aanpassen en dat ze daar in de toekomst misschien niet meer bij kunnen. Dus nu een aanpassing nodig hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 07:51

Jennyj01 schreef:
Of je vraagt je buren even om langs te komen nu alles open ligt. Zij kunnen wellicht opheldering geven over de leidingen. En voor hun is het ook handig om te weten hoe de situatie aan jullie kant is. Zij kunnen dan gelijk zien dat jullie dingen gaan aanpassen en dat ze daar in de toekomst misschien niet meer bij kunnen. Dus nu een aanpassing nodig hebben.

Ik zou dit doen. Nadat je hebt uitgezocht wat de leidingen zijn. Kans bestaat dat zij geen idee hebben van deze constructie.