stroom gaat niet meer aan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: stroom gaat niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:27

Wat mij betreft zou dat vaker moeten gebeuren. Had laatst nog een gevalletje waar de groepsbeveiliging eruit gebrand was, los contact (ook altijd!!! Schroefverbindingen goed controleren!!!). Hoofdzekering was eruit gegaan door de kortsluiting. Storingsmonteur van stedin komt s’avonds om er een nieuwe in te zetten, bleef pas bij de derde patroon zitten. Vertrekt. Volgende dag kom ik, en tref een ernstig verbrande groepenkast aan… ter plekke moeten vervangen. Mensje heeft geluk gehad.

Stedin monteur had die kast nooit meer aan mogen zetten, iig niet geheel. Had dan even voor de nacht een noodvoorziening gemaakt dat ze iig een beetje licht konnmaken of m desnoods geheel uitgezet maar dit…

Bewoonster was 90 jaar oud en in totale paniek en het betrof een woningbouw- woning die 20 jaar geleden gerenoveerd was met een toen moderne groepenkast.

ikke

Berichten: 37629
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 23:32

Hhhmm, dat is die monteur van Stedin toch wel aan te rekenen.
Je kunt prima een nieuwe zekering zetten, maar als ie je meteen om de oren springt, moet je op z'n minst even achter je oor krabben. Dan klopt er iets niet, dat blijkt......

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: stroom gaat niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:19

Helemaal eens. Is ook melding van gemaakt.

Mensen vergeten wel eens, of beseffen niet goed, dat elektriciteit echt risico’s met zich meebrengt. Het gaat immers vaker goed dan fout. Maar als storingsmonteur woningbouw zie ik ook wat er fout gaat en wel dagelijks. Een groot deel van mijn werk bestaat uit de troep van anderen opruimen.

_Christina

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:42

Ik dacht dat je als individu sowieso niet zo veel mag rommelen aan de meterkast? Ofja het een en ander mag wel, maar grote veranderingen zoals compleet nieuw aanleggen moeten toch door een expert gebeuren, danwel na aanleg worden gekeurd door een expert? Voor de verzekering? Net zoals het vegen van de schoorsteen. Dat mag je op zich zelf doen, maar bij brand moet je veegbewijzen kunnen overhandigen van een echte schoorsteenveger.

ikke

Berichten: 37629
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:58

_Christina schreef:
Ik dacht dat je als individu sowieso niet zo veel mag rommelen aan de meterkast? Ofja het een en ander mag wel, maar grote veranderingen zoals compleet nieuw aanleggen moeten toch door een expert gebeuren, danwel na aanleg worden gekeurd door een expert? Voor de verzekering? Net zoals het vegen van de schoorsteen. Dat mag je op zich zelf doen, maar bij brand moet je veegbewijzen kunnen overhandigen van een echte schoorsteenveger.

Jawel, na de meter is het jouw verantwoording. Je mag doen en laten waar je zin in hebt maar het is ook jouw probleem als blijkt dat door jouw prutswerk de boel in de hens gegaan is. Lees: de verzekering gaat je waarschijnlijk hele vervelende vragen stellen!

De andere kant is namelijk dat als je zelf gaat knutselen aan je installatie je je dient te houden aan de NEN1010 (en NEN3140 en nog een handjevol normen die de status van wet hebben!) en daar gaat het mis, zoals je hierboven kunt lezen.

Het lijkt misschien dat Mick75 en ik het niet zo eens zijn, maar dat is niet zo. Mick beschrijft de praktijk die hij tegen komt (en die ik helaas kan onderschrijven) en ik geef aan hoe je het conform de regels wel kunt doen.

Weet je die regels niet (goed genoeg), doe je er verstandig aan om het over te laten aan de profs.
En ook al heb je daar prutsers bij; als het mis gaat, ligt de verantwoording daar waar ie thuis hoort, bij de vakman. Hij mag het dan uit gaan leggen....

_Christina

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: stroom gaat niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:31

Het was ook geen aanval op jullie. Maar zo te lezen kun je het dus (als elektra niet jouw (aanverwant en aantoonbaar) beroep is) het best laten doen door een vakman, zodat je de verzekering simpelweg een papiertje voor kunt houden i.p.v. jezelf te moeten verantwoorden (daar zou ik in ieder geval geen energie voor hebben als de boel zou zijn afgefikt).

ikke

Berichten: 37629
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:38

_Christina schreef:
Het was ook geen aanval op jullie. Maar zo te lezen kun je het dus (als elektra niet jouw (aanverwant en aantoonbaar) beroep is) het best laten doen door een vakman, zodat je de verzekering simpelweg een papiertje voor kunt houden i.p.v. jezelf te moeten verantwoorden (daar zou ik in ieder geval geen energie voor hebben als de boel zou zijn afgefikt).

Nee hoor, zo lees ik het niet en zo is mijn reactie ook niet bedoelt.

Ik vind het echter wel belangrijk dat de regels duidelijk zijn.

Daaruit kun je inderdaad vrij simpel jouw conclusie trekken en dat is goed en terecht.

_Christina

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: stroom gaat niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:42

Bedankt voor het toelichten!

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:42

Blij dat TS er een expert bij gaat halen, want dit klinkt allemaal erg eng. Zowel het "we snappen het niet maar we proberen maar wat", de ontbrekende zekering op de foto en de aardlek waar niet alles achter lijkt te zitten...? Zo'n jaren 90-stoppenkast is op zich geen probleem mits e.e.a. fatsoenlijk en veilig aangesloten is...

Maarreh, wie dit leest, blijf voortaan alsjeblieft van de elektriciteit af als je er geen verstand van hebt... "Trial and error" werkt bij heel veel dingen, maar met de elektriciteit in je huis kan je echt levensgevaarlijke situaties creëren. En je moet er altijd vanuit gaan dat de klussers vóór jou ook van toeten noch blazen wisten en dat je er dus niet op kan vertrouwen dat het goed zat voordat je er aankomt...

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:50

Idd Ikke. En ik geef aan wat er kan gebeuren als het mis gaat. Nog los van het verzekeringsverhaal.

Als ik bij een storing kom die overduidelijk is ontstaan door doe het zelvers, doe ik een melding naar de verhuurder. Als ik een acuut gevaarlijke situatie tegen kom, wat helaas veel te vaak gebeurt, trek ik de hoofdzekering eruit en neem hem mee. En dat mag ik! Ik mag ook opnieuw verzegelen als ik de hoofdzekering voor mijn eigen veiligheid verwijder tijdens werkzaamheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:08

IngeK schreef:
Blij dat TS er een expert bij gaat halen, want dit klinkt allemaal erg eng. Zowel het "we snappen het niet maar we proberen maar wat", de ontbrekende zekering op de foto en de aardlek waar niet alles achter lijkt te zitten...? Zo'n jaren 90-stoppenkast is op zich geen probleem mits e.e.a. fatsoenlijk en veilig aangesloten is...

Maarreh, wie dit leest, blijf voortaan alsjeblieft van de elektriciteit af als je er geen verstand van hebt... "Trial and error" werkt bij heel veel dingen, maar met de elektriciteit in je huis kan je echt levensgevaarlijke situaties creëren. En je moet er altijd vanuit gaan dat de klussers vóór jou ook van toeten noch blazen wisten en dat je er dus niet op kan vertrouwen dat het goed zat voordat je er aankomt...


:D

eens hoor. Vind de input hartstikke interessant

Maar mijn vent vindt een stopcontact vervangen al moeilijk. Jullie denken toch niet dat we zelf de meterkast gaan aanpassen of veranderen :')

Maargoed, we hebben wel weer wat geleerd van dit topic en zullen 't op z'n best mss herkennen als iemand ons een oor aannaait :D

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Re: stroom gaat niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:25

Maar óók een stopcontact vervangen moet je dus niet doen als je het 'moeilijk' vindt en dus niet precies weet wat je doet!
:x

Shadow0

Berichten: 43533
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:29

_Christina schreef:
zodat je de verzekering simpelweg een papiertje voor kunt houden i.p.v. jezelf te moeten verantwoorden (daar zou ik in ieder geval geen energie voor hebben als de boel zou zijn afgefikt).


Sommige dingen zal ik nooit gaan begrijpen, en 1 van die dingen is dat 'De Verzekering' om een of andere reden als een groter probleem gezien lijkt te worden dan het risico op brand (inclusief het risico op overlijden, zeker als het 's nachts gebeurt) zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:33

IngeK schreef:
Maar óók een stopcontact vervangen moet je dus niet doen als je het 'moeilijk' vindt en dus niet precies weet wat je doet!
:x

Ja, als je zo gaat redeneren kan ik dalijk ook mijn ikea lamp niet meer ophangen.


Ik chargeerde. Zo moeilijk was dat stopcontact/ lictschakelaar niet, en hij heeft het halve huis probleemloos vervangen.
M'n punt was dat als dit al mis gaat, we geen meterkast gaan vervangen :') .

Man zegt; je moet hem vervangen. Wij laten meterkast vervangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-22 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Berichten: 1495
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:36

Shadow0 schreef:
_Christina schreef:
zodat je de verzekering simpelweg een papiertje voor kunt houden i.p.v. jezelf te moeten verantwoorden (daar zou ik in ieder geval geen energie voor hebben als de boel zou zijn afgefikt).


Sommige dingen zal ik nooit gaan begrijpen, en 1 van die dingen is dat 'De Verzekering' om een of andere reden als een groter probleem gezien lijkt te worden dan het risico op brand (inclusief het risico op overlijden, zeker als het 's nachts gebeurt) zelf.

Dan begrijp jij mij in ieder geval compleet verkeerd.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:44

Menino schreef:
IngeK schreef:
Maar óók een stopcontact vervangen moet je dus niet doen als je het 'moeilijk' vindt en dus niet precies weet wat je doet!
:x

Ja, als je zo gaat redeneren kan ik dalijk ook mijn ikea lamp niet meer ophangen.


Ik chargeerde. Zo moeilijk was dat stopcontact/ lictschakelaar niet, en hij heeft het halve huis probleemloos vervangen.
M'n punt was dat als dit al mis gaat, we geen meterkast gaan vervangen :') .

Man zegt; je moet hem vervangen. Wij laten meterkast vervangen.


Je openingspost deed wel anders vermoeden dan dat het 'probleemloos' ging ;)

Maar goed, zelf weten. Maar doe alsjeblieft voorzichtig. En óók voor het ophangen van een lamp moet je zorgen dat je weet wat je doet. Je hoeft daar niet per se iemand voor in te huren, want inderdaad, zo moeilijk is dat niet, maar zorg dat je weet wat je doet. Dat is alles.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: stroom gaat niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:44

Haal iig de stroom eraf als je iets gaat doen en niet 100% zeker bent van je zaak. Er kan bij het ophangen van een lamp niet heel veel fout gaan en als je toch per ongeluk de aarde aansluit gaat je aardlekschakelaar er ogenblikkelijk uit.

In principe is het gewoon kleur op kleur zetten. Blauw op blauw, groen/geel op groen/ geel en bruin of zwart op de zwarte uit het plafond.

Ga niet heel veel moeite doen de bruine draden in het plafond op te vissen, dan gaan je lampen nooit meer uit. Kan ik nog wel mooi verhaal over vertellen.

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:37

mick75 schreef:
Haal iig de stroom eraf als je iets gaat doen en niet 100% zeker bent van je zaak. Er kan bij het ophangen van een lamp niet heel veel fout gaan en als je toch per ongeluk de aarde aansluit gaat je aardlekschakelaar er ogenblikkelijk uit.

In principe is het gewoon kleur op kleur zetten. Blauw op blauw, groen/geel op groen/ geel en bruin of zwart op de zwarte uit het plafond.



Ervan uitgaande dat je aardlekschakelaar goed aangesloten is.. Ervan uitgaande dat er draden van de juiste kleur gebruikt zijn...

Wat ik begrijp van het verhaal van TS, had zij een groep die niet op de aardlek aangesloten was. Dat moet niet mogen, maar dat gebeurt dus wel, en juist omdat mensen 'maar iets proberen', dan denken, het werkt, dus het zal wel goed zijn. Maar zo creëer je onbewust dus gevaarlijke situaties in de toekomst.

Kortom, zorg dat je zeker weet dat je beveiligingsinstallatie op orde is (zekeringen, aardlekschakelaar, liefst ook hoofdschakelaar), dat je weet welke draden welke draden zijn, kortom neem verantwoordelijkheid voor je eigen binneninstallatie. Oh en hou overal een spanningszoeker tegenaan voor je ergens aankomt...

Maar nu hou ik maar op ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33849
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: stroom gaat niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:42

Ik ben het met je eens hoor IngeK, gelukkig is mijn vriend elektrotechnisch opgeleid en meet hij alles eerst door / voor. Doodeng als iemand zit te prutsen met draden. _O_

ikke

Berichten: 37629
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:37

IngeK schreef:
mick75 schreef:
Haal iig de stroom eraf als je iets gaat doen en niet 100% zeker bent van je zaak. Er kan bij het ophangen van een lamp niet heel veel fout gaan en als je toch per ongeluk de aarde aansluit gaat je aardlekschakelaar er ogenblikkelijk uit.

In principe is het gewoon kleur op kleur zetten. Blauw op blauw, groen/geel op groen/ geel en bruin of zwart op de zwarte uit het plafond.



Ervan uitgaande dat je aardlekschakelaar goed aangesloten is.. Ervan uitgaande dat er draden van de juiste kleur gebruikt zijn...

Wat ik begrijp van het verhaal van TS, had zij een groep die niet op de aardlek aangesloten was. Dat moet niet mogen, maar dat gebeurt dus wel, en juist omdat mensen 'maar iets proberen', dan denken, het werkt, dus het zal wel goed zijn. Maar zo creëer je onbewust dus gevaarlijke situaties in de toekomst.

Kortom, zorg dat je zeker weet dat je beveiligingsinstallatie op orde is (zekeringen, aardlekschakelaar, liefst ook hoofdschakelaar), dat je weet welke draden welke draden zijn, kortom neem verantwoordelijkheid voor je eigen binneninstallatie. Oh en hou overal een spanningszoeker tegenaan voor je ergens aankomt...

Maar nu hou ik maar op ;)

Jawel hoor, gezien de leeftijd van de installatie van TS was de aardlekschakelaar nog niet verplicht voor alle groepen! Daarom ook twee kleuren knopjes op de kast!

Verder gaat het er niet over of je je verantwoording neemt; je bent simpelweg verantwoordelijk voor je binnenhuisinstallatie.

Daarnaast is het wel heel simpel om met het vingertje te wijzen maar heb jij je volledige installatie uit je huis getrokken en vervangen voordat je erin trok? Ik ben er vrij zeker van dat je dat niet gedaan hebt. Hoe zeker weet jij dan dat onderstaand niet ook in jouw installatie zit?

Afbeelding

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:41

ikke schreef:
Jawel hoor, gezien de leeftijd van de installatie van TS was de aardlekschakelaar nog niet verplicht voor alle groepen! Daarom ook twee kleuren knopjes op de kast!


Oprechte vraag: mag dat dan tegenwoordig nog gewoon zo blijven zitten? Ik weet dat een hoofdschakelaar niet verplicht is voor oudere installaties (toen dat nog niet verplicht was), die heb ik ook niet, maar een aardlekschakelaar? Dat is nieuw voor mij. Zou ik toch eng vinden als die er niet is.

ikke schreef:
Daarnaast is het wel heel simpel om met het vingertje te wijzen maar heb jij je volledige installatie uit je huis getrokken en vervangen voordat je erin trok? Ik ben er vrij zeker van dat je dat niet gedaan hebt. Hoe zeker weet jij dan dat onderstaand niet ook in jouw installatie zit?


Dat heb ik niet gedaan en dat zou er dus idd best kunnen zitten. Maar (juist ook daarom) heb ik wel uitgezocht welke dozen etc. op welke zekeringen en aardlekschakelaars aangesloten zitten, zodat ik weet dát dat die er in elk geval overal achter zitten. Dat was bij ons nog best een puzzel (bijvoorbeeld zo'n dubbele schakelaar waarbij de schakelaars elk op een andere groep zaten...)

Wat niet wil zeggen dat ik toch best verrast was toen ik onder spanning staande kabel ontdekte in mijn tuin, waar alleen een (inmiddels losgelaten) kroonsteentje met een beetje tape was omwikkeld...

Dus ja, je kan altijd iets tegenkomen en ik wil heus niet belerend overkomen, maar ik krijg gewoon de kriebels als mensen zelf aanrommelen met elektriciteit zonder te weten wat ze doen. Ik ben ook geen expert maar ik weet wel tot waar mijn kennis reikt en vooral ook waar die ophoudt.

ikke

Berichten: 37629
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:17

IngeK schreef:
ikke schreef:
Jawel hoor, gezien de leeftijd van de installatie van TS was de aardlekschakelaar nog niet verplicht voor alle groepen! Daarom ook twee kleuren knopjes op de kast!


Oprechte vraag: mag dat dan tegenwoordig nog gewoon zo blijven zitten? Ik weet dat een hoofdschakelaar niet verplicht is voor oudere installaties (toen dat nog niet verplicht was), die heb ik ook niet, maar een aardlekschakelaar? Dat is nieuw voor mij. Zou ik toch eng vinden als die er niet is.

Zolang je je installatie niet aanpakt, mag er zitten wat er zit. Je installatie moet voldoen aan de eisen van de tijd waarin de installatie aangelegd is.

En nee, bovenstaande foto van mij voldoet dan nog steeds niet aan de eisen :D

Ga je de boel verbouwen, ben je wel verplicht om te voldoen aan de eisen van dat moment.
En daar zit een wat vaag gebied want een contactdoos bijplaatsen is geen reden om de hele installatie aan te pakken, maar ga je je keuken verbouwen en dan elektrisch koken, elektrische oven en nog zo wat apparatuur, dan wordt dat wel gezien als een ingreep waarna je moet voldoen aan de dan geldende eisen. Maar de grens stukje uitbreiden / grote aanpak ligt niet keihard vast in de norm.

Een hoofdschakelaar is overigens niet verplicht, zolang je de installatie maar in twee bewegingen uit kunt schakelen. De adder onder het gras is hier dat de huidige installaties vaak meer dan 8 groepen hebben (je mag twee aardlekschakelaars samen als hoofdschakelaar gebruiken maar er mogen maar 4 groepen achter een aardlekschakelaar).
Op het moment dat dit niet meer kan (je hebt meer dan 8 groepen) moet je dus een hoofdschakelaar hebben.

De andere optie, waar ik voor gekozen heb, is het gebruik van aardlekautomaten in elke groep en daar dus wel een hoofdschakelaar voor. Dit biedt mij tevens de optie om achter de schakelaar af te takken (via een railkast!) naar de garage, waar ik een tweede verdeler heb.
De oplettende lezer zal nu zeggen: heb je daar ook 6mm² kabel voor gebruikt? Ja, dat heb ik :D en daarmee is dit toegestaan volgens de norm.
IngeK schreef:
ikke schreef:
Daarnaast is het wel heel simpel om met het vingertje te wijzen maar heb jij je volledige installatie uit je huis getrokken en vervangen voordat je erin trok? Ik ben er vrij zeker van dat je dat niet gedaan hebt. Hoe zeker weet jij dan dat onderstaand niet ook in jouw installatie zit?


Dat heb ik niet gedaan en dat zou er dus idd best kunnen zitten. Maar (juist ook daarom) heb ik wel uitgezocht welke dozen etc. op welke zekeringen en aardlekschakelaars aangesloten zitten, zodat ik weet dát dat die er in elk geval overal achter zitten. Dat was bij ons nog best een puzzel (bijvoorbeeld zo'n dubbele schakelaar waarbij de schakelaars elk op een andere groep zaten...)

Wat niet wil zeggen dat ik toch best verrast was toen ik onder spanning staande kabel ontdekte in mijn tuin, waar alleen een (inmiddels losgelaten) kroonsteentje met een beetje tape was omwikkeld...

Dus ja, je kan altijd iets tegenkomen en ik wil heus niet belerend overkomen, maar ik krijg gewoon de kriebels als mensen zelf aanrommelen met elektriciteit zonder te weten wat ze doen. Ik ben ook geen expert maar ik weet wel tot waar mijn kennis reikt en vooral ook waar die ophoudt.

Dat is dus het punt. Ik zit ruim dertig jaar in het vak; name it en ik heb het gebouwd en/of ontworpen maar dat is dus geen enkele garantie op de installatie in je eigen huis, zoals bovenstaande foto laat zien.

Maar wees gerust, de huidige installatie voldoet bijna volledig aan de huidige wetgeving en waar ik er niet aan voldoe, is dat een serieus gemaakte afweging waarbij de veiligheid niet in het geding is.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: stroom gaat niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:57

En die afweging is er eentje die je alleen maar kan maken als je ruim voldoende kennis hebt van wat je doet en waar je mee bezig bent. De regels zijn er niet voor niets, maar er zijn altijd omstandigheden mogelijk waardoor die eventjes niet toepasbaar zijn. In die gevallen kies ik ook voor de weg die het minste kans op problemen geeft, al is dat niet altijd de officiele manier. Als het niet gaat zoals het moet dan moet het soms maar zoals het wel (veilig) gaat.

Bij mij staat daarin veiligheid voorop. Het moet ten alle tijden veilig zijn.