Stacaravan winterklaar maken

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Goof

Stacaravan winterklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-22 17:45

Afgelopen voorjaar heb ik een stacaravan aangeschaft, dus komende winter wordt mijn eerste winter. De topictitel zegt het dus al; hoe kom ik goed de winter door?
Gas, elektriciteit uit en hoofdkraan water dicht is logisch, maar waar moet ik verder aan denken? Ik lees over anti-vries in de sifons en wcpot?
Wat doen jullie met matrassen, beddengoed, handdoeken etc? Hoe voorkom ik dat ik de bank komend voorjaar niet groen van de schimmel aantref?

En welke overige tips kun je me geven? Waar zou ik zo zelf niet aan denken?

De stacaravan is niet geïsoleerd en heeft in alle ruimtes (meerdere) ventilatieroosters. De vorige eigenaren hadden volgens mij op verschillende plekken vochtvreters staan, leek me ook wel handig.

Ik hoor het graag, BVD!

Vjestagirl

Re: Stacaravan winterklaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:48

Ik zou zelf denk ik kijken of je de verwarming toch iets aan kunt laten, een graad of 12 is al voldoende om (icm vochtvreters) vochtproblemen te voorkomen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-22 17:50

Vjestagirl schreef:
Ik zou zelf denk ik kijken of je de verwarming toch iets aan kunt laten, een graad of 12 is al voldoende om (icm vochtvreters) vochtproblemen te voorkomen.

Ik heb alleen een elektrische kachel staan en ik ben niet van plan die de hele winter aan te laten staan eigenlijk.

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:55

Iets waar je waarschijnlijk niet aan denkt: neem je Senseo (of een dergelijk apparaat) mee naar huis. In zo'n boilertje (niet het reservoir maar de boiler) blijft altijd wat water achter en als je 'm dan in het voorjaar weer opstart dan doet ie het niet meer, want bevroren geweest en dus kapot.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 18:08

Oscar schreef:
Iets waar je waarschijnlijk niet aan denkt: neem je Senseo (of een dergelijk apparaat) mee naar huis. In zo'n boilertje (niet het reservoir maar de boiler) blijft altijd wat water achter en als je 'm dan in het voorjaar weer opstart dan doet ie het niet meer, want bevroren geweest en dus kapot.

En dus ook het water van je waterleiding af laten lopen.

Wij hadden enkele vochtvreters staan en dat werkte prima maar je moet wel de optie hebben om af en toe langs te gaan om ze leeg te gooien. Een mobiele airco in ontvochtigingsstand deed ook wonderen.

Sifon en WC doe je anti-vries in of zout (wilde men bij ons), maar zout is wat beperkt in z'n antivries-functie.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 18:54

Hier spuit mijn man de leidingen leeg met zo'n apparaatje. We zetten katten grit met likstenen neer op emmers. Bizar hoe nat dat is en tussendoor verwisselen we het grit een of twee keer.

Beddengoed etc. Nemen we mee naar huis, voor schimmel maar ook muizen!

matrassen op z'n kant. Het is een oude caravan die flinke problemen had doordat de oude eigenaren er alleen kwamen om te zuipen. De geiser 2 x bevroren en geklapt was en dat onder de bodem kwam te hangen tussen transport zeil. Hierdoor kwam een leuk eco systeem waarbij het vocht probleem echt enorm was. Hele caravan gestript maar er komt altijd nog vocht uit op een of andere manier op zwakke plekken en merken we vooral bij het najaar in 2 hoeken aan de voorzijde.

Bij de zwakke plekken halen we de vloer tapijt eruit en zetten de bank wat naar voren. In theorie zou dit niet hoeven denk ik en een raampje open. Maargoed dat merk je na de eerste winter wel!

Verder komt mijn man soms even om de boel op te stoken met een petroleum kacheltje.

Belangrijk is ook onderhoud. Zorg dat na de herfst alle blaadjes uit de goot zijn zodat dit niet verstopt en overloopt. Check je kit werk eind van de zomer. Zorg ook dat vooral voor muizen je dekbedden en handdoeken weg zijn en etenswaren ook goed afsluitbaar zijn. Ik haal ook altijd kruiden e.d. mee naar huis. Blijft door 't vocht toch ook niet zo.

Daarbij laat ook eens in de zoveel tijd je geiser even schoonmaken net als je CV thuis.

Petroleum kacheltje is echt een aanrader overigens. Zorgt ervoor dat je met mooie najaars of vroege voorjaarsdagen daar lekker kunt hangen en voor je vocht ook goed!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-22 19:43

Oscar, daar zou ik dus niet aan gedacht hebben.
Steenbok, ja, we checken uiteraard alles nog. Dank voor de andere tips!

Ik heb zeker de mogelijkheid om langs te gaan tussendoor.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:58

Overigens ook de tip hem te verzekeren. Op onze camping was er eentje afgebrand en vervolgens ben je niet alleen de caravan kwijt maar kun je ook nog betalen voor alles opruimen e.d.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-22 20:29

Verzekering is geregeld :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:28

Ik neem even aan dat je dus de hele winter er niet komt?
Wij wonen het jaar rond in de caravan, we doen niks anders in de winter en doen ook niet het water oid uit

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:16

Indien je warm water in de caravan hebt de boiler leeg en inderdaad je koffieapparaat mee naar huis. Verder gaat bij ons water en stroom eraf en verder doen we niks.
Gaat al jaren prima zonder vochtvreters of schimmel.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 05:41

wat betreft vocht: Mijn ouders hingen altijd een panty, gevuld met veel zout, boven het aanrecht.
En daar een emmer of teiltje onder.
Dat werkt net even wat beter dan de kleine vocht vreters die snel vol zijn.

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-22 08:55

Kabayo schreef:
Ik neem even aan dat je dus de hele winter er niet komt?
Wij wonen het jaar rond in de caravan, we doen niks anders in de winter en doen ook niet het water oid uit

Het ligt echt aan het weer. Ik ga er voor het gemak van uit van niet, maar mocht het een zachte winter zijn, kan het best zijn dat we toch gaan. Mijn man gaf net aan dat we best kunnen kijken of ee in ieder geval 1x in de maand kunnen gaan.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:49

Wat wij doen als we voor de winter afsluiten:
Leidingen leeg en afgesloten, koelkast leeg, uit en deur op een kier. Antivries in wc en gootsteen .
Alle dekens, handdoeken ed mee naar huis.
Net zoals al het etenswaar.
Matrassen rechtop zetten.
Ventilatieroosters of ramen open.
Schaaltjes muizengif neerzetten.
Overal de stekkers uit.

Buiten alles opruimen, solar lampjes uitzetten , batterijen eruit en binnen opruimen.
Dakgoten leeg, regenton leeg en kraan open.
Breekbare dingen zoals bloempotten of beelden binnen zetten.

Dat was het wel zo’n beetje :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-22 20:02

Bedankt!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie