VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5642
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 08:39

Onder het mom 'durf te vragen' en 'niet geschoten...',

Is hier toevallig iemand bekend met de wetgeving over het plaatsen van beveiligingscameras bij een appartementencomplex? In deze situatie is is een vereniging voor eigenaren aanwezig. Gaat over een parkeerterrein waar soms overlast is waar de VVE iets mee wil. Vanuit de splitsingsakte heeft ieder appartement een eigen parkeerplaats.

Op de vraag: 'kan dit? En zo ja, onder welke voorwaarden', heeft men een vraag gesteld. En ik probeer er een antwoord op te vinden. Maar wat rondgezocht blijkt dit een behoorlijk grijs gebied te zijn. Cameratoezicht in de centrale hal bij appartementencomplexen is genoeg informatie over te vinden. Parkeerterreinen daarintegen... ;)

Heeft de VVE dit bij jou bijvoorbeeld eens uitgezocht? En heb je daar nog de informatie van?

Of weet je hier om een andere reden veel vanaf. Dan hoor ik dat graag! Het mag natuurlijk ook per PB.

kiwiwitje

Berichten: 20208
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:43


Boras
Berichten: 10102
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:11

Ken je dit antwoord al, ts? Het lijkt mij behoorlijk expliciet. Ook voor het beveiligen van een buitenterrein.

Vraag: mag de VvE camera’s plaatsen in en rondom het gebouw?

Steeds vaker worden binnen appartementencomplexen camera’s geplaatst om inbrekers te weren en vandalisme tegen te gaan. Dat op zich is te begrijpen, maar een eigen dak moet geen glazen huis worden. Camera’s kunnen immers ook de privacy van de bewoners en (welkome) gasten van een appartementencomplex aantasten. Het recht op privacy is een groot goed en vastgelegd in art. 10 Grondwet, dat luidt: ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.

Met het plaatsen van camera’s binnen een appartementencomplex ontstaat dus de interessante juridische discussie waar het recht op het beschermen van de eigendommen tegen ongenode gasten botst op het recht op privacy van bewoners en welkome gasten. De vraag is of dit is toegestaan, dan wel dat dit in strijd is met de privacywetgeving.

Op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens moeten bepaalde verwerkingen van persoonsgegevens worden gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. In het vrijstellingsbesluit zijn echter een aantal verwerkingen opgenomen die niet behoeven te worden gemeld aan het College. Dit is het geval indien het gaat om verwerking van persoonsgegevens met het oog op beveiliging van personen, gebouwen, terreinen, zaken etc. die zijn toevertrouwd aan de zorg van een verantwoordelijke doormiddel van een gebruik van een duidelijk zichtbare camera. Daarbij geldt dat geen andere persoonsgegevens mogen worden verwerkt dan de gegevens met betrekking tot het tijdstip, datum en de plaats waarop de video-opnames zijn gemaakt. Verder mogen de persoonsgegevens alleen worden verstrekt aan degene die belast zijn met de zorg over het gebouw. Ook moeten de gegevens worden verwijderd uiterlijk 4 weken nadat de opnames zijn gemaakt, dan wel na afhandeling van eventueel geconstateerde incidenten. Tot slot is het van belang dat bij het gebruik van camera’s duidelijk moet zijn aangegeven dat sprake is van camerabewaking.

De beelden kunnen in beginsel als bewijs worden gebruikt voor het geval een onrechtmatige daad dan wel strafbaar feit wordt geregistreerd. Het is vervolgens aan de politie te besluiten wat zij met dit bewijs doen.

Voor het plaatsen van camera’s is een besluit nodig van de Vergadering van Eigenaars. Het is uiteindelijk bepalend welke artikelen zijn opgenomen in het splitsingsreglement van de VvE. Op basis van art. 37 lid 8 Modelreglement 1973, art. 38 lid 7 Modelreglement 1983, art. 38 lid 5 Modelreglement 1992 en art. 52 lid 5 Modereglement 2006, dient een besluit tot het plaatsen van camera’s in ieder geval met een gekwalificeerde meerderheid genomen te worden.

Het aanbrengen van een camera in een gebouw is dus toegestaan, mits wordt voldaan aan de hiervoor genoemde voorwaarden.


https://camerainstallatie.nl/voorbeeld- ... tocol-vve/

Er staat ook een linkje naar een voorbeeldbrief waarvan een VVE gebruik van kan maken.

Heeft de VVE een jurist voor juridische begeleiding? Die zou ik het (ook) voorleggen. Succes!

Kookaburra

Berichten: 5642
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 09:15

Deze website had ik inderdaad gevonden. Eveneens als wat andere websites en uitspraken. Uitspraken gaan helaas over camerabewaking in een appartementencomplex.
Juridische begeleiding is mij niet bekend, ik kan het even navragen bij de VVE.

Kiwiwitje, neem ik mee! Ik ben er wat terughoudend in omdat bedrijven natuurlijk een belang hebben bij het plaatsen van camera's.

Fitzroy

Berichten: 25365
Geregistreerd: 11-01-01

Re: VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:31

Is het parkeeerterrein eigendom van de VVE of is het een openbaar parkeerterrein waar er gereserveerde plekken zijn? In het eerste geval gelden de regels zoals boras aangehaald heeft, in het tweede geval zou ik contact opnemen met de gemeente.

Kookaburra

Berichten: 5642
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 09:44

Eigendom VVE gelukkig, met splitsingsakte heeft ieder appartement een eigen parkeerplaats.

kiwiwitje

Berichten: 20208
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:02

Kookaburra schreef:
Deze website had ik inderdaad gevonden. Eveneens als wat andere websites en uitspraken. Uitspraken gaan helaas over camerabewaking in een appartementencomplex.
Juridische begeleiding is mij niet bekend, ik kan het even navragen bij de VVE.

Kiwiwitje, neem ik mee! Ik ben er wat terughoudend in omdat bedrijven natuurlijk een belang hebben bij het plaatsen van camera's.

Maar wel op de hoogte van wat wel en niet mag. :)

Kookaburra

Berichten: 5642
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 10:51

Dat zeker, heb inmiddels een bedrijf gemaild, maandag wellicht nog een ander bedrijf opbellen.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:54

Omdat het eigen terrein is vermoed ik dat het wel mag.
Immers op parkeerterreinen van ziekenhuizen, winkels met eigen parkeerplaats mag het ook.

Bravura
Berichten: 5948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:00


Kookaburra

Berichten: 5642
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: VVE camerabewaking parkeerplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 13:29

Het zal, onder voorwaarden en met instemming van de VVE-leden, wel mogen. Maar het is nu de puzzel wat die voorwaarden zijn en wat wel/niet mag ;)

Ik weet inderdaad dat er ook een aanmelding bij de politie mogelijk is. Maar dat is pas later interessant. Iig thanks voor de heads up!