Olifantsgras, de toekomst?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

maralyn

Olifantsgras, de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 08:03

Gisteren op npo radio 2, hoorde ik, dat er olifantsgras wordt gebruikt voor het maken van wc papier.

Vandaag vond ik een topic, over stalbedekking.

Dat maakte mij nieuwsgierig.

Het is ook al in een pelletkachel variant te krijgen!

En er wordt zelfs gesproken over biobrandstoffen voor autos???

Olifantsgras is een grassoort met een riet achtig structuur, die tussen de 2,5 en 4 meter hoog kan worden.
Een sterke gras plant met een stabiele groei!

Zou dit dan de toekomst kunnen zijn??
Ipv hout enzo?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

8nnemiek

Re: Olifantsgras, de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:14

En ik las gisteren dat veel veeboeren niet naar akkerbouw om zouden kunnen doordat er niks anders op hun land groeit dan gras.. Dus ook daar zou het een mooie oplossing voor zijn!
Als biobrandstof zou ik dan weer zonde vinden, liever zo min mogelijk opstoken, maar je schijnt er ook kleding van te kunnen maken, en papier, karton, bioplastic..
Ik zie ook veel voordelen :j

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:52

Het wordt bij sommige bedrijven ook al gebruikt als grasfalt. Een duurzamere optie voor asfalt!

INNOVATIEF ASFALTMENGSEL
Grasfalt is een innovatief asfaltmengsel waarbij bitumen is vervangen door het bio-based bindmiddel lignine dat afkomstig is uit olifantsgras. Dit zorgt voor:

BESPARING VAN FOSSIELE GRONDSTOFFEN
20% CO2-reductie door de lagere productietemperatuur van Grasfalt. Namelijk 130 ºC in plaats van 170 ºC! Dit betekent een besparing van ruim 2 m³ gas per ton asfalt.
Duurzame opslag van CO2 door olifantsgras.
Grasfalt is volop in ontwikkeling. In het huidige Grasfalt wordt 50% van de bitumen vervangen door lignine uit olifantsgras maar we streven naar 100% vervanging!

OLIFANTSGRAS
Zet zeer effectief CO2 om in biomassa.
Olifantsgras neemt tot 4 keer meer CO2 op dan bomen!
Per hectare olifantsgras, dat goed is voor 3,2 ton lignine, wordt per jaar 26,4 ton CO2 opgenomen.
Goede opbrengst zonder bemesting; tot ca. 20 ton per hectare per jaar
Alleen onderhoud tijdens het 1e en 2e jaar
Vanaf het 2e tot 20-25 jaar te oogsten met volle opbrengst
Door op het juiste moment te oogsten blijven de nutriënten achter in het wortelstelsel en wordt de bodem niet uitgeput

https://www.ntp.nl/duurzaamheid/grasfalt/

[o]

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:19

Freemax Cow Choco 16 inch, forkmaat 4 te koop. Meer info: PB

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:26

Klinkt veelbelovend maar mijn achterdocht zegt: de zoveelste monocultuur waar dadelijk bossen voor omgaan.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 21-10-22 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:26

Waar ik werk hebben we dit jaar olifantengras gepoot. Zij willen het als afstrooisel gebruiken geloof ik, voor op de p9 potjes (bodembedekker kwekerij)
Ineens zie ik het ook overal voorbijkomen. Fijn zo'n veelzijdige plant. Ben benieuwd waar het uiteindelijk overal voor gebruikt gaat worden.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] Welsh Mountain veulens voor 2022 verwacht

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:31

Ik zag dat er ook isolatiemateriaal van gemaakt kon worden, in een reportage een tijdje terug op tv.

Maar ik zei ook al direct, dat is dan wel weer opnieuw een monocultuur en daar wilden we toch juist vanaf?
En doordat dit juist lang op 1 perceel kan blijven staan, blokkeer je dan niet ook het afwisselen van verschillende gewassen, zoals aardappelen die niet ieder jaar op hetzelfde perceel kunnen?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:37

Hier in de buurt staat zo'n veld.
Mooi is het niet. Ik zie op internet veel groen, maar hier voornamelijk 2 meter bruin.
Ik zie wat dat betreft liever een veld mais waar je in de winter weer weg kunt kijken.
Ik denk wel dat veel dieren zich kunnen verstoppen in dat gras.
Of het toekomst word?
Dat dacht ik een paar jaar terug ook van koolzaad. Het ene na het andere gele veld. Nu zie ik het bijna niet meer.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:40

DuoPenotti schreef:
Ik denk wel dat veel dieren zich kunnen verstoppen in dat gras.

Die dan meegemaaid worden :o

Koolzaad voor olie wordt in onze regio veel gegroeid. De meeste olie in de winkels hier is koolzaadolie en daarmee waren we ook niet betroffen door de zonnebloemolie problemen (die op magische wijze weer verdwenen zijn trouwens).

Ik hoop dat er eerst goed onderzoek gedaan gaat worden naar de biologische waarde van een niet inheems gras in monocultuur. Net zo goed blijkt het schadelijk voor bepaald inheems bodemleven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:43

Ik ken het alleen als stalbedekking, ik heb dit in mijn ezelstal sinds begin van het jaar. Omdat ik ze voorheen altijd kniehoog in het stro had staan, was ik er niet heel erg blij mee aan het begin (één van de ezeltjes kreeg wat longproblemen en moest op zaagsel, vlas of zand tijdens zijn behandeling) omdat ik ze zeker in de winter warm wil hebben staan. Maar ik wil nu niets anders meer en zet ze niet terug op stro! Ik strooi nu gewoon een keer extra per week op zodat ze een dikke matras hebben in de stal. Ze vinden het helemaal goed, liggen vaak uitgestrekt te pitten en ik ben er super blij mee omdat het supermakkelijk schoon houden en uitmesten is!

Het zaagsel in balen wat ik de eerste twee weken had, was steeds weer een gedoe omdat dat zo strak samengeperst is. Zie dat maar eens vlot door je stal te verspreiden... ik was me elke dag aan het ergeren! Het zaagsel van olifantsgras is los, dus elke dag de mest eruit halen gaat supersnel, ze staan elke dag schoon. Op zondag mest ik uit; de schone bovenlaag opzij, de onderste laag zaagsel waar de urine in is getrokken eruit scheppen en de bovenlaag weer door de hele stal verspreiden. Volle kruiwagen zaagsel eroverheen verdelen en klaar. Er stond een artikel in een paardenblad hier dat het dé toekomst is voor paardenboxen. Dat er zoveel andere dingen mee gedaan kunnen worden wist ik niet en vindt ik heel interessant!

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 09:44

Sizzle... En dat vind ik dus ook rete interessant... Tegen geluid!!!

Juist omdat overal alleen de voordelen worden genoemd.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:45

Het grappige is dat grasfalt ook een spotterm is voor de eindeloze raaigrasvelden in Nederland omdat die ecologisch (insecten en biodiversiteit) ongeveer even veel waard zijn als asfalt.

ik denk zeker dat olifantsgras in de toekomst belangrijk gaat zijn omdat het veel oplossingen bied voor veel problemen. Maar het gaat niet de enige oplossing zijn. Want het brengt vrijwel zeker ook z'n eigen risico's met zich mee. Het is een zeer dicht groeiend gewas. In een veld met olifantsgras kan vrijwel niets anders groeien. Dat soort monoculturen zijn kwetsbaar voor ziektes en plagen en tegelijk ongunstig voor de biodiversiteit. Vruchtwisseling is moeilijk toe te passen omdat het een meerjarig gewas is. Terwijl je een boom decennia lang op dezelfde plek kan laten staan moet je voor lange termijn vastlegging van co2 in olifantsgras een nuttig materiaal van het gras maken. Want zo lang het gras op het land staat kan je niets anders met het land en zal de co2 snel weer vrij komen door vertering.

Dus hoewel olifantsgras in potentie heel duurzaam kan zijn moet het ook duurzaam geproduceerd worden en voldoende toepassingen hebben. Tegelijk kan het niet de enige oplossing zijn. Want iedere grondstof waar we zo afhankelijk van worden als van olie (en hout in de 17e en 18e eeuw) is op termijn niet vol te houden. We moeten onze afhankelijkheid spreiden over een groot aantal grondstoffen.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 21-10-22 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:50

maralyn schreef:
Sizzle... En dat vind ik dus ook rete interessant... Tegen geluid!!!

Juist omdat overal alleen de voordelen worden genoemd.

Ik zag namelijk ook al:
Elephant grass is considered a noxious weed in many places in the world. Its ability to out-compete other plants makes it very aggressive, particularly to communities of native plants.

Als het als diervoer gebruikt wordt geeft het veel methaan uitstoot. Om het goed efficient te laten groeien heeft het veel mest en water nodig.

Het is heel makkelijk genetisch te veredelen dus het is een zeer interessant product voor de zaadbedrijven waarschijnlijk.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:05

Het zal inderdaad ook zeker niet de enige oplossing zijn en ook nadelen geven. Wel mooi dat dit topic er is om beide kanten van het aspect te kunnen lezen. Want inderdaad ik kende het dus niet. Was op de openbare ruimte beurs en daar zag ik het langskomen en nu het topic over stalbedekking en andere mogelijkheden. Wel erg interessant om ons erin te kunnen verdiepen voor de mogelijkheden maar ook de nadelen.

[o]

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:11

Met een beetje pech wordt olifantsgras het tweede Japanse knoopkruid.
Als het zich een beetje liet intomen zou het best een idee zijn om het als 'houtwallen' te telen en te oogsten. Dan zou het mogelijk een plaats binnen het Nederlandse ecosysteem kunnen hebben.

Maar hoewel het allemaal veelbelovend klinkt (het zou 4x zoveel CO2 vastleggen dan bos) ben ik ook erg huiverig voor de mogelijkheid dat het gewoon (weer) een invasieve exoot wordt.

En aangezien er gewoon inheemse alternatieven zijn (stro en riet is óók goed isolatiemateriaal voor de bouw, en van vlas wordt linnen kleding gemaakt) snap ik niet waarom er dan tóch weer naar iets uitheems/tropisch moet worden gekeken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:30

ik heb de gewone miscanthus in de tuin en het groeit best heel langzaam .
heb vorig jaar een paar pollen uitgestoken om te verkopen en er groeit niks terug.
als deze soort ook zo is dan valt het dus wel mee.
ik vind het alleen niet aantrekkelijk om het in een stal te doen?
ik heb vlas,daar hou ik het wel bij.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:54

Ibbel schreef:
Met een beetje pech wordt olifantsgras het tweede Japanse knoopkruid.

Het Engelse (Japanese) knotweed is in het Nederlands geen (Japans) knoopkruid maar (Japanse) duizendknoop. Knoopkruid is Centaurea jacea, een composiet.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:31

'Wageningen' heeft het in eerste instantie geopperd mbt de ganzen rond Schiphol.

(Dramatische vraag: hoe kan het faciliteren van een luchthaven kooldioxide beperken...?)

En ik neem aan dat de WUR naar het gevaar heeft gekeken (we hebben al veel te veel invasieve exoten - beesten en planten zonder natuurlijke vijanden).

In deze link worden vlas en hennep :j genoemd als collega's van olifantengras.

https://www.wur.nl/nl/dossiers/dossier/ ... nthus.htm#

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie