Busje ombouwen tot camper

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mallow

Busje ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-22 16:00

Hi bokkers,

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een busje om om te bouwen tot camper. Dit is voor ons behoorlijk onbekend terrein, maar we houden wel van een uitdaging :D

We zijn voor nu vooral op zoek naar ervaringen, do's en dont's en andere tips.

Kies je voor een nieuwere bus, hoe zit het met eventuele winstmarges? Besteed je dingen uit of doe je alles zelf? Welke bus wel en welke niet, nouja dat soort dingen ;)

Heel benieuwd!

8nnemiek

Re: Busje ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:35

Leuk! Ik heb geen tips, maar volg wel mee :D

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:02

Wij hebben dat vorig jaar gedaan. Hebben een ford transit gekocht uit 2004 en die helemaal zelf opgebouwd tot camper. Wij hebben hem zo gebouwd dat we off road kunnen dus niet afhankelijk van campings.

Het was hard werken en passen en meten en fouten maken maar zo leuk om te doen!

SHIVA mijn mooie zwarte goud 14-05-22

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:04

Ik ben nu toevallig bezig aan een cursus camper bouwen.

Wat ik tot nu toe geleerd heb:

Reken op ongeveer 400 uur werk tijd
Bpm kost bakken met geld
Misschien moet je overwegen om gewoon een camper te kopen want de bussen zijn niet zo goedkoop meer een de materialen ook niet.
Fiat Ducato is erg populair door de kostprijs en omdat hij breed en hoog is

Wij hebben een hele oude caravan staan maar hoe verder ik kom in de cursus hoe meer ik denk, verkopen en gewoon voor het geld dat we besparen een nieuwere kopen :')

Ik doe de cursus in Helmond.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:12

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:25

Wij hebben een daktent op een caddy gedaan, en willen aan de binnenkant opbergvakken en een zitbankje maken. En evt. een buitenkeukentje als we de smaak te pakken hebben (wsl niet) (zoiets: https://kombilife.com.au/products/vanes ... vw-caddy-5).

Onze eisen zijn dus niet zo hoog, want we hebben al een bed. En ook een barbecue. Dus de druk ligt wat lager. Als je niet zo handig bent, maar wel een leuk compact camperachtigiets wil misschien een wat eenvoudigere optie :D . Het is een hardshell daktent, dus hij kan er het hele jaar opblijven en ik kan onze caddy ook nog gewoon voor niet-kampeer-doeleindes gebruiken :) (alleen parkeergarages worden hem niet meer).
Verder gaan we nog een dagtent aanschaffen als leefruimte, die we op kunnen zetten als we ergens langer verblijven.
+ als busje het ooit begeeft haal je de tent gewoon eraf en kan die op een ander busje (of een aanhangwagen). Dus dat scheelt ook, want onze caddy is een beetje een brak ding.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:02

Wij hebben inmiddels onze tweede camperbus nu ruim een jaar.
De eerste was een verlengde renault trafic met een pop up dak. Deze vonden we al top voor weekenden weg maar het is toch een vrij kleine bus. Deze hebben we gunstig kunnen verkopen en nu hebben we een hoogte en lengte 2 fiat ducato die de milieuzones nog in mag.
Dit is echt een super fijne bus, lekker breed dus een bed past in de breedte en je kunt er ruim in staan terwijl je ook nog in een normaal parkeervak past.

Wij hebben hem volledig zelf gebouwd om er ook "off grid" mee te staan dus we zijn niet afhankelijk van voorzieningen van een camping. Mocht je vragen hebben of foto's willen zien mag je me sowieso een pb'tje sturen!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:16

Wij hebben een Opel vivaro zelf omgebouwd (hefdak en raam laten doen). Uiteindelijk vonden we die te klein (het was geen slaapdak) omdat het eigenlijk een bed op wielen was. Koken doen we nooit binnen.

Nu een Fiat Ducato van 6 meter met zitgedeelte, toilet en vast dwarsbed. Ik vind de bus te groot, mijn man vindt het bed te klein.

We zijn dus nu aan het sparen voor een nugget van 5 meter en willen dan boven slapen.

Ik zou vooral goed op een rijtje zetten wat voor jullie het aller belangrijkste is, en daarvandaan op zoek.

Bijvoorbeeld onze wensen :
Ruim goed bed
Minimaal 2 goede stoelen met tafeltje
Niet te grote bus omdat we dan gemakkelijker rondtrekken

Een toilet vinden wij bijvoorbeeld niet belangrijk

~Turbohoof Solutions ~

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:25

Stephanie_86 schreef:
Wij hebben dat vorig jaar gedaan. Hebben een ford transit gekocht uit 2004 en die helemaal zelf opgebouwd tot camper. Wij hebben hem zo gebouwd dat we off road kunnen dus niet afhankelijk van campings.

Het was hard werken en passen en meten en fouten maken maar zo leuk om te doen!

Daar is mijn broer mee begonnen, sinds vorig jaar heeft ie een nieuwere Mercedes Sprinter waar hij nu een heel aantal jaren mee vooruit kan, en daar zelf bed, keukenblokje e.d ingebouwd. Gaandeweg merkt ie wat praktisch is. Goede isolatie bijvoorbeeld.
Infraroodpaneeltje erin wat op het zonnepaneel kan werken.
Heel handig gemaakt met alle opbergruimte en kastjes, ook onder het bedgedeelte.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:36

Voor ideeën qua inrichting, kijk eens op site van Australische en Nieuw-Zeelandse verhuurbedrijven.
Camperbusjes en campervan (Spaceship) in vele merken en luxe tot basic.
De self contained campers hebben in ieder geval een toilet en vaak zonnepanelen en soms zelfs kookgedeelte wat je aan de buitenkant van de camper kunt gebruiken.

Maui Ultima, is een lange Mercedes sprinter uitvoering.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:28

Ik ben nu met de tweede bezig! Zal vanmiddag of vanavond wat foto's plaatsen. Heel leuk om te doen, oké niet alles en vaak zit het ook tegen, maar wel een echte uitdaging.

Eerste is een Peugeot Boxer L3H2 uit 2012 met ongeveer 160.000 op de teller. Ramen laten doen, dieselkachel ook uitbesteed. De rest allemaal zelf gedaan.

Nu bezig met een Sprinter L2H2 uit 2014 met 120.000 op de teller. Ramen en flares zelf gedaan dit keer, dieselkachel twijfel ik nog over..

Houd rekening met de BPM die je nog moet betalen als de bus wordt omgekeurd van bestelbus naar kampeerauto, het wordt dan weer een personenwagen en dat betekent BPM tot een leeftijd van 17,5 jaar. Hoe jonger de bus, hoe hoger de BPM. Ik wilde daarom ook een bus niet jonger dan 2014.

Als je verder nog vragen hebt, shoot!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:10

Je kunt beginnen met een bus nemen die al op geel kenteken staat. Vervolgens zorgen dat je voldoet aan de eisen van de RDW en de belastingdienst (en dat is echt heel simpel) en klaar ben je.

De rest is echt hoe dol wil je het zelf maken.
Waar ik met name op zou letten: zorg dat de bus ook inzetbaar blijft als transportmiddel; hetzij door je indeling, hetzij door "onbelangrijke" dingen uitbouwbaar te houden.

Als je vlug bent, kun je morgen nog naar de vakantiebeurs van de Land Rover club. Daar zijn ook voor camperbouwers bergen inspiratie te vinden!

https://www.lrch.nl/evenementen/agenda/ ... eurs-2022/

Hier nog steeds het plan om de vrachtwagen zodanig aan te passen dat ie met drie paarden en campertje multifunctioneel blijft.
Daar heb ik ooit de oplossing gezien dat iemand een gewoon bed in het paardendeel had staan :D

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:18

hartelijke groeten,
anca

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:33

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:33

Wij hebben een Defender omgebouwd. Wat ikke zegt was voor ons ook wel belangrijk. Alles zit er op zich wel vast in, maar de koelkast (groot ding) kan er wel uit en we hebben ook geen vast kookstel, dus we kunnen m gewoon nog voor van alles en nogwat gebruiken. Is ook het enige voertuig.

Dat losse kookstel (Coleman unleaded fuel stove) kan ik trouwens echt aanraden. Wij zijn deze zomer drie maand onderweg geweest, vrijwel elke dag zelf gekookt, en misschien een handvol keer binnen gekookt.

ikke, dat landrover camping event zou ik echt heel graag heen willen! Ik woon pas net weer in Nl en wist niet dat dat er is! Helaas bijna niet te doen met OV (vanuit Raalte) :(

Edit: de Defender 110 is ook niet echt groot van binnen, wij haden geen daktent o.i.d. maar miste echt niks. Scheelt natuurlijk wel dat we de hele zomer mooi weer haden, maar zaten toch regelmatig binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:05

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:36

Menino schreef:
ikke schreef:
Overigens, het hoeft helemaal niet groot, hè:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... ini-camper

of:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... goo-camper

:D :D

En zo zijn er meer kleintjes te vinden.
Er bestaan ook fabriekscampers op basis van een Citroen Berlingo. Dit jaar twee gezien in GB. Die dingen zijn echt klein, compact en praktisch.

Wel opletten met je lengte, want als je geen verlengde hebt is de laadruimte 1.85 :)) daar pas ik net in en mij vriend niet :) .

Dan ben je niet creatief genoeg of Google niet hard genoeg geknepen.

Belangrijker is dat je wel beseft dat dit soort grappen nooit op camperkenteken, met bijbehorend belastingvoordeel, komt.
Die zijn er ook maar dan kom je weer op fabriekscampers zoals de Zoommm of https://www.flickr.com/photos/127490380@N05/48157161377

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:36

ikke schreef:
Menino schreef:

Wel opletten met je lengte, want als je geen verlengde hebt is de laadruimte 1.85 :)) daar pas ik net in en mij vriend niet :) .

Belangrijker is dat je wel beseft dat dit soort grappen nooit op camperkenteken, met bijbehorend belastingvoordeel, komt.
Die zijn er ook maar dan kom je weer op fabriekscampers zoals de Zoommm of https://www.flickr.com/photos/127490380@N05/48157161377

Ik kwam alleen uit op bustenten. Zijn er nog andere opties ook?

Bustent lijkt mij namelijk niets omdat je dan niet zomaar weg kan rijden :P Maargoed, wij zijn sowieso tevreden hoor, met de daktent. Vond alle crea uitspattingen wel heel leuk en inspirerend, dus ik ben benieuwd wat mensen nog meer doen. Want van een 1.85 laadruimte kun je nooit een 2 meter bed maken me dunkt :)) ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:54

Menino schreef:
ikke schreef:

Ik kwam alleen uit op bustenten. Zijn er nog andere opties ook?

Bustent lijkt mij namelijk niets omdat je dan niet zomaar weg kan rijden :P Maargoed, wij zijn sowieso tevreden hoor, met de daktent. Vond alle crea uitspattingen wel heel leuk en inspirerend, dus ik ben benieuwd wat mensen nog meer doen. Want van een 1.85 laadruimte kun je nooit een 2 meter bed maken me dunkt :)) ?

Jawel, je klapt gewoon de voorste (bijrijders)stoel om en dan heb je extra lengte. Kwestie van de juiste voorstoelen monteren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie