Oud fotoalbum: hoe namen erbij zetten?

Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dammie

Oud fotoalbum: hoe namen erbij zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-22 20:07

Ik heb een oud fotoalbum van mijn grootouders. Daar staan foto's in van hun broers en zussen, en ouders. Die zijn inmiddels allemaal overleden.
Van de meeste mensen weet ik de naam niet, mijn moeder weet dat nog wel.
Nu wil ik die namen erbij zetten, zodat ik niet een album heb met allemaal onbekende familieleden, maar weet wie wie is.
Alleen hoe doe ik dat?
Ik wil de pagina's niet loshalen, want foto's en album is kwetsbaar. En geeltjes kunnen ook een pagina verwoesten, als het papier oud is (hier heb ik ervaring mee :o )

Ik dacht aan per pagina een foto maken die dan bewerken of zo.
Heeft Bokt goede tips?
Ik ben niet superhandig met fotobewerking, en dat soort dingen, maar wil zeker een poging wagen.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Nyaleti

Re: Oud fotoalbum: hoe namen erbij zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:09

Los briefje erbij doen en dan
foto 1: die en die etc. ?
Niet het mooiste maar wel het snelste denk ik.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:10

Met pen erbij schrijven wil je echt niet?
Toevallig bij m’n ouders van de week een soortgelijk iets maar met losse oude foto’s, op een deel stond op de achterkant een naam, maar op sommige niet, het is familie, maar wie wist niemand meer..
dan kun je het er volgens mij beter met pen gewoon bij schrijven (incl achternamen), zodat het nog een herkenning heeft later.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-22 20:13

boeflover schreef:
Met pen erbij schrijven wil je echt niet?
Toevallig bij m’n ouders van de week een soortgelijk iets maar met losse oude foto’s, op een deel stond op de achterkant een naam, maar op sommige niet, het is familie, maar wie wist niemand meer..
dan kun je het er volgens mij beter met pen gewoon bij schrijven (incl achternamen), zodat het nog een herkenning heeft later.

Ik ben bang dat als ik het plastic los haal waarmee de foto vastzit, dat plastic niet meer plakt.

En ik vraag mij of er dunne stiften zijn die op het plastic goed blijven, ik ken alleen de dikke.
Kan wel eens rondkijken voor dunne stiften.

@nealety, ik denk dat die briefjes snel door de war raken. En omschrijving gaat niet erg helpen. Mijn oma en haar zussen leken in kleding en haardracht erg op elkaar.
Laatst bijgewerkt door Dammie op 16-10-22 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

[o]

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:14

Wat een goed idee!
Zou je het niet met potlood bij kunnen schrijven? Of een inlegvel tussen de pagina's waar je iets op schrijft?

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:15

Als er ruimte voor is idd (met potlood?) de namen erbij zetten. Zet de volgorde erbij, bijvoorbeeld van links naar rechts, van achter naar voren.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:17

Kun je geen inlegvellen gebruiken met uitgesneden vlakken waar de foto’s zitten en daar op alle tekst neer zetten die je wilt. Misschien zijn er familieleden die er ook iets bij willen zetten, info of nog leuker, bepaalde herinneringen aan die persoon. Misschien moet je voor elk fotoblad een passend inlegvel maken als de foto’s op verschillende plaatsen vastzitten, dat is dan wel even een werkje. Naar zo beschadig je niets.

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-22 20:21

jibberjabber schreef:
Kun je geen inlegvellen gebruiken met uitgesneden vlakken waar de foto’s zitten en daar op alle tekst neer zetten die je wilt. Misschien zijn er familieleden die er ook iets bij willen zetten, info of nog leuker, bepaalde herinneringen aan die persoon. Misschien moet je voor elk fotoblad een passend inlegvel maken als de foto’s op verschillende plaatsen vastzitten, dat is dan wel even een werkje. Naar zo beschadig je niets.

Wat een goed idee.
Het is geen punt dat het wat werk is, en inderdaad leuk om er herinneringen bij te laten zetten.

[o]

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:32

Er bestaan ook permanent markers van 0,5mm waarmee je op plastic kunt schrijven. Voorheen gebruikte ik deze voor op cd/dvd te schrijven.
Met behulp ban een whiteboard marker kan je het er weer afhalen :)

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:42

Idd Hema heeft gewoon watervast stiften met dunne punten

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:42

Ik heb fotoalbums van vroeger met klassenfoto's en dan had mijn moeder de hoofden getekend en genummerd en dan bij de nummers de namen gezet, zal zo ff foto uploaden. Heb je dus wel een los papier in je fotoboek..

Edit:
Afbeelding

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-22 20:53

Ik ga kijken voor die 0,5 mm markers, ook een goed idee.

Hoewel ik inlegvellen ook een idee blijf vinden, kun je meer informatie kwijt.

[o]

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:34

Klassiek overtrekpapier, en dan eigenlijk hetzelfde als hierboven met het tussenblad is gedaan. Die vellen kun je dan tussen de bladen van het fotoboek stoppen.

Ik heb dat ooit met mijn klassefoto's gedaan, daar ben ik nu nog blij mee :)) Beroerd geheugen...

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:43

Vroeger trok ik de mensen op de foto over op overtrekpapier en zette daar nummers en namen in. Tegenwoordig maak ik gewoon een foto met mijn mobiel en zet de namen in Photoshop erbij/erin. Eventueel kun je een printje maken en in het fotoboek leggen.

Voordeel is dat je je foto's meteen ook digitaal hebt.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie