Bionic Reading - wow!

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Shiloh

Bionic Reading - wow!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-22 21:55

Schijnbaar werkt het voor sommige mensen fantastisch en voor andere mensen helemaal niet. Bionic Reading. Een manier van tekst waarbij de eerste helft van elk woord dik gedrukt is, en de tweede helft niet. Je brein focused op de eerste helft en maakt het woord automatisch af, waardoor lezen veel sneller gaat.

gewoon WOW. Ik ben helemaal niet zon goede lezer. Ik lees best wel traag en kan slecht focussen, raak snel afgeleid. Maar met deze manier van tekst vlieg ik er doorheen.

Wie heeft hier ook wel eens van gehoord of past dit al toe? Er is best een handige app. (Bionic Reading) waar je bijvoorbeeld EPUB bestanden doorheen kan trekken die de tekst omzet naar deze stijl.

Het schijnt niet voor alle mensen prettig te zijn. Sommige worden er juist misselijk van. Maar ik vind het echt WOW
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-10-22 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:56

Ik zag dit op LinkedIn voorbij komen, maar voor mij werkt het echt tegenovergesteld. Ik krijg hier echt error van in mijn brein :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:00

Ghostattack schreef:
Ik zag dit op LinkedIn voorbij komen, maar voor mij werkt het echt tegenovergesteld. Ik krijg hier echt error van in mijn brein :')

Jup, same here.. Word er erg onrustig van in m'n hoofd..

Toos paardloos

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:00

Ik heb het hier toevallig vandaag op mn stage nog over gehad.
Wij gingen er trager van lezen, maar we waren wel benieuwd of dit iets is wat voor mensen met dyslexie iets kon zijn.
Ik volg graag mee voor ervaringen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:01

Ik moet zeggen, het maakt me niet zoveel uit. Maar ik ben van mezelf een vrij snelle lezer.

PSvanLot

Re: Bionic Reading - wow!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:02

Ik vind het heerlijk, ben al een snelle lezer en nu kan het nog een stukje sneller.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:02

Grappig, ik geloof niet dat ik verschil merk. Echter moet ik er bij vermelden dat ik sowieso sterk getrained ben op snel een stuk text screenen.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:03

Nog nooit van gehoord, maar het leest wel lekker. Snel lezen doe ik altijd wel, maar dit voelt rustiger ofzo.

[o]

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:05

Ik lees eigenlijk altijd al vrij snel, maar hier krijg ik wel pijn van aan mijn ogen. :+

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-22 22:05

Sizzle schreef:
Grappig, ik geloof niet dat ik verschil merk. Echter moet ik er bij vermelden dat ik sowieso sterk getrained ben op snel een stuk text screenen.

Mijn vader heeft wel eens zitten vertellen dat hij getraind had om meer scannend dan woord voor woord te lezen. En wellicht helpt het voor mensen die daar niet in getraind zijn om selectiever te scannen of zo. Ik merk er in ieder geval wel van dat het me soort van dwingt om niet meer woord voor woord te lezen, want dan vind ik het inderdaad ook chaotisch. Maar als ik er net iets meer “van een afstandje” mijn ogen overheen laat rollen pik ik toch alles goed op. Ik bedoel te zeggen dat ik wel echt op een andere manier naar de tekst kijk, waardoor het lijkt te werken voor me.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:09

Kuggur schreef:
Ik moet zeggen, het maakt me niet zoveel uit. Maar ik ben van mezelf een vrij snelle lezer.

Same, ik merk geen verschil.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:10

Ik kwam het vorige week tegen en vond het heel prettig lezen. Gooi die overbodige letters er maar uit.

Anoniem

CynthiaV schreef:
Nog nooit van gehoord, maar het leest wel lekker. Snel lezen doe ik altijd wel, maar dit voelt rustiger ofzo.
Ik heb hetzelfde. Ik lees vrij snel, maar dit maakt het een stuk minder inspannend.

belle_boef schreef:
Ik kwam het vorige week tegen en vond het heel prettig lezen. Gooi die overbodige letters er maar uit.
Ik betwijfel of de letters echt overbodig zijn. Waarschijnlijk lees je ze onbewust wel, maar heeft je brein er minder tijd voor nodig omdat het volgende woord je aandacht trekt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-22 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Oh wat leest dit fijn weg zeg!

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then, by all means, follow that path.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:15

Grappig, ik vloog ook door het eerste stukje heen, terwijl ik toch al een redelijk vlugge lezer ben (als ik met iemand meeleest ben ik n 80% vd gevallen sneller klaar als de ander)

Edit: spellingstechnisch ben ik best beroerd, geen dyslexie waarschijnlijk (niet getest) maar zeker wel kenmerken van.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 13-10-22 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:31

Ik vind het echt ruk :')
Mijn hoofd maakt de dikgedrukte stukken de klemtoon ofzo

Love is Love

My current situation is not my final destination.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:34

Dit ging inderdaad viral op LinkedIn, waarbij ook iemand in de reacties een link deelde van een wetenschappelijk onderzoek naar Bionic reading. Resultaat: geen verschil in snelheid van lezen meetbaar ten opzichte van 'normaal' lezen :+ Wel getest bij mensen zonder dyslexie, dus wellicht dat het voor hun nog verschil maakt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:57

xLoki schreef:
Dit ging inderdaad viral op LinkedIn, waarbij ook iemand in de reacties een link deelde van een wetenschappelijk onderzoek naar Bionic reading. Resultaat: geen verschil in snelheid van lezen meetbaar ten opzichte van 'normaal' lezen :+ Wel getest bij mensen zonder dyslexie, dus wellicht dat het voor hun nog verschil maakt.

Waar ik dan mbt dat onderzoek benieuwd naar ben: is er uit gegaan van gemiddelden (bv platte text 60sec leestijd gemiddeld vs bionic ook 60sec leestijd) of naar het verschil per individu (pers 1 -10 sec bij bionic vs platte text ; pers 2 +10 sec bij bionic vs plat)

Bij beide kom je op, over geheel genomen, gemiddeld geen verschil. Maar afhankelijk van hoe er gemeten is wil dat niet wat zeggen over of dat verschil er ook daadwerkelijk wel of niet is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 04:32

Wat grappig. Ik lees ook snel maar het eerste stukje gaat nog sneller inderdaad!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 06:25

Kuggur schreef:

Hier hetzelfde.
Ik merk niet echt verschil, maar lees sowieso snel.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 06:39

Grappig, ik lees al best snel maar dit maakt het nog makkelijker om snel je ogen er overheen te laten gaan. Het ziet er best irritant uit maar ik denk dat het voor mij wel werkt, dat ik dan niet meer zelf het werk hoef te doen ofzo :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:10

Ik vind het ook onrustig. Ben zelf ook een scanner ipv lezer. Als ik een boek lees pak ik vaak bewust een Engels boek omdat het dan iets minder snel uit is.

Volgens mij is dit wel een goede training voor mensen om te leren scannen.

~Turbohoof Solutions ~

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:29

Kuggur schreef:

Dit heb ik ook. Denk zelfs dat mijn brein het automatisch al een beetje doet

Dag pap, ik mis je

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:56

Oh grappig, dit werkt voor mij ook heel goed!

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:58

Siersma schreef:
Kuggur schreef:

Dit heb ik ook. Denk zelfs dat mijn brein het automatisch al een beetje doet

Net als gewoon kunnen lezen als de 1e eb laatste letter goed staan of iets wat erop lijkt. Dat heb ik ook ooit ergens gezien en las ik net zo makkelijk.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?