Rechten omtrent huur/energie verhoging

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

deksel

Rechten omtrent huur/energie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-22 09:38

Hoi,

Vandaag kregen mijn huisgenoten en ik een mail van onze huisbaas.

Daar in staat dat:
De verhoogde tarieven gaan per 1 November 2022 in, en komen in jouw geval op €45 per maand extra aan energiekosten.

Onze woon situatie:
Onderste verdieping: berging en een studio met eigen badkamer & keuken en tuin (huisgenoot A). Betaalt €795 incl., verhoging is €60.
Eerste verdieping: kamer van +- 18/20m2, weet niet hoeveel de huurder (huisgenoot B) betaalt en verhoogt krijgt. Ook een gedeelde keuken en een wc die we delen met drie.
Tweede verdieping: mijn kamer, +- 16 m2. Ik betaal €335, mijn verhoging zou gaan om €45. En nog een kamer van +- 18 m2, zij (huisgenoot C) betaalt €385 en zou verhoogt worden met €50. Ook is er op deze verdieping een badkamer met wc die we met 3 delen.

Huisgenoot B en C hebben in augustus al een huurverhoging van €10 gekregen. Ik en huisgenoot A wonen er sinds april.

In het contract staat dit:
Moderatoropmerking:
Foto verwijderd i.v.m. persoonsgegevens

Daarnaast is het zo dat onlangs de cv-ketel en meterkast kapot gingen, dit is gefixt. Wel gaven beide reparateurs aan dat er hoognodig onderhoud moet gebeuren. Ook is de lamp in de badkamer al twee weken kapot. Wel huurverhoging vragen maar vervolgens zelf niet de onderhoud leveren die nodig is…

Nu weten we niet zo goed wat onze rechten en plichten zijn. We hebben geen rechtsbijstand. Ik ben nu aan het bellen met het juridische loket, maar denk dat ik nog wel even in de wachtrij sta.

Daarom dacht ik: wellicht heeft Bokt advies hoe dit aan te vliegen.

Geen idee of dit topic hier goed staat.

Groetjes en alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 17-10-22 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd i.v.m. persoonsgegevens

Eerlijkheid duurt het langst. Daarom zijn sommige mensen zo snel klaar. :D

wilmatj

Re: Rechten omtrent huur/energie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:53

Een lamp die kapot gaat moet je zelf vervangen als deze kapot gaat in een huurruimte. Qua verhoging snap ik hem wel, vind het niet zo gek met deze prijzen. Onderhoud cv is de huisbaas verplicht idd, maar als hij gemaakt is lijkt mij dat dit wel gedaan wordt?

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-22 09:57

wilmatj schreef:
Een lamp die kapot gaat moet je zelf vervangen als deze kapot gaat in een huurruimte. Qua verhoging snap ik hem wel, vind het niet zo gek met deze prijzen. Onderhoud cv is de huisbaas verplicht idd, maar als hij gemaakt is lijkt mij dat dit wel gedaan wordt?

In dit geval is het de schakelaar die kapot is waardoor de lamp al twee weken aan staat.

De verhoging snap ik ook. Maar ik wil wel in mijn recht staan. En volgens mij is dit nu niet het geval.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:59

Staat er niet ook ergens in je contract wat het maximale percentage verhoging mag zijn? Of hoe vaak dat per jaar mag en wanneer dat is? Eventueel kun je daar nog op terugvallen.

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:04

Dit is toch geen huurverhoging. Er staat in je eigen openingspost
Citaat:
Daar in staat dat:
De verhoogde tarieven gaan per 1 November 2022 in, en komen in jouw geval op €45 per maand extra aan energiekosten.

Gaat om verhoging van de energiekosten. En die kosten zijn echt bizar gestegen dus zo raar vind ik deze verhoging niet.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-22 10:12

Ik snap de verhoging ook. Alleen wil ik wel graag weten of dit rechtmatig is.

Het juridisch loket gaat ons advies geven. Ben benieuwd wat zij zeggen!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:15

Ik snap het wel dat de huurprijs omhoog gaat ivm energie. Ik ben ook al dubbel zo veel kwijt als voorheen.

Het nadeel aan huren is dat je moet wachten op iemand anders en daar afhankelijk van bent. De CV ketel die kapot is is natuurlijk vervelend, maar wordt wel gemaakt (wellicht zou sneller wel makkelijker en fijner zijn). Een lamp etc. die kapot is moet je vaak zelf betalen/maken. Mocht dit anders zijn dan moet dit in je huurcontract zijn opgenomen maar het stuk wat ik zie is dat niet.

.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:17

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:22

Kijk eens op de site van de huurcommissie! Hier staan precies je rechten wat betreft huurverhogingen. Ook kunnen zij je helpen als er een probleem is met je huurbaas.
Alle verhogingen zijn allemaal vastgelegd in bepaalde percentages. Een lukraak huurverhoging mag dus niet zomaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:24

Ik verwacht dat de verhuurder dit sowieso niet op zo'n korte termijn mag invoeren maar minimaal 1 maand van tevoren moet aankondigen. Dus dat het verhoogde tarief per 1 december dan in gaat.

Vraag ook je verhuurder hoe deze aan dit bedrag komt. Dit i.v.m. de tegemoetkoming dit jaar en het plafond voor volgend jaar met gereduceerde prijzen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Neonlight
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:37

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 14:07

Zoals ik het contract lees, betaal je 375 incl. energiekosten. Waar komt die 335,- vandaan? En omdat er geen bedrag is uitgesplitst voor energie zou ik zeggen dat hij dat niet door mag belasten. Uiteraard kan hij wel een huurverhoging doorvoeren, maar ik dacht dat daar ook regels aan verbonden zijn.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:19

Ik vind dit een hele lastige casus, omdat in het contract niets vermeld staat over of GWL inclusief is of niet. De verwachting is van wel, omdat ik vermoed dat jullie zelf geen energiecontract hebben afgesloten, maar het staat dus niet afzonderlijk vermeld.
Het beste is denk ik gewoon afwachten tot je bij het juridische loket aan de beurt bent. Hier op bokt zitten veel zelfbenoemde experts die het net niet weten.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-22 18:14

Bedankt voor alle reacties in ieder geval.

Het Juridisch Loket bevestigde wat ik al dacht, het mag inderdaad niet. Ik heb een bezwaarbrief opgesteld en ik ga deze naar de verhuurder sturen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:29

Ik vraag me af wat er dan precies niet mag? Ik denk dat het een hele nette verhoging is die de verhuurder er ook een mate van veiligheid geeft dat de studenten eind van het jaar niet een mega afrekening krijgen die ze niet kunnen betalen. Het geeft hem veiligheid, maar de studenten ook, omdat een paar maanden 45€ meer een heel stuk beter te betalen is dan in een klap honderden euro's. En studenten staan er nou niet echt bekend om natuurlijk om superveel geld te kunnen besteden...

♥ Rewrite the Stars ♥

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-22 18:35

Het mag niet omdat ik/wij een all-in prijs betaal. In het contract staat niets over een indexeringsclasule, een splitsing van huurkosten/service kosten en er is ook geen sprake van een woningverbetering.

Edit: dit is trouwens niet wat ik zelf heb verzonnen maar wat het juridisch loket heeft gezegd.
Laatst bijgewerkt door deksel op 12-10-22 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:38

Dit is niet het hele contract lijkt me, maar zoals het hier staat betaal je niet apart voor gas water licht. Dan kan ik me voorstellen dat zo’n huurverhoging niet opeens mag.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:08

Goed dat je je hebt laten informeren. Hopelijk komt er geen gedoe van.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:09

deksel schreef:
Het mag niet omdat ik/wij een all-in prijs betaal. In het contract staat niets over een indexeringsclasule, een splitsing van huurkosten/service kosten en er is ook geen sprake van een woningverbetering.

Edit: dit is trouwens niet wat ik zelf heb verzonnen maar wat het juridisch loket heeft gezegd.

Nee, snap ik hoor! Ik bedoelde ook wat er "in het algemeen" dus niet mag, omdat ik het zelf dus wel een logische stap vind van de verhuurder. Maar duidelijk! Hoop dat jullie eruit komen, zonder gedoe verder.

♥ Rewrite the Stars ♥

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:29

Wat ik wel mee wil geven is dat de kans bestaat dat als je nu bezwaar maakt, je contract voor bepaalde tijd in april wellicht niet verlengd wordt. Zo zijn huurbazen vaak als je bezwaar maakt tegen zaken die in hun belang is om door te voeren.

Dit is wel iets om rekening mee te houden.

-2.2

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-22 19:39

pandour4evuh schreef:
Wat ik wel mee wil geven is dat de kans bestaat dat als je nu bezwaar maakt, je contract voor bepaalde tijd in april wellicht niet verlengd wordt. Zo zijn huurbazen vaak als je bezwaar maakt tegen zaken die in hun belang is om door te voeren.

Dit is wel iets om rekening mee te houden.

Klopt, dit zou kunnen. Maar volgens het contract kan hij dit alleen doen op grond van rechtsgeldige redenen. Ik denk niet dat dit daar een van is.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:00

Betaal je nu inclusief of exclusief??? Dat haal ik nl niet uit het stukje van de huurovereenkomst... Als je inclusief betaald is het geen huurverhoging, maar een verhoging van de energiekosten welke in de huurpenning verwerkt zit. Dit moet de verhuurder maandelijks voorschieten nav het verbruik van de huurders over het afgelopen jaar.

De energieprijs is echt verschrikkelijk gestegen en de huurder dient gewoon te betalen voor wat hij/zij gebruikt.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:10

deksel schreef:

Jij vind dus dat de verhuurde maar lekker moet betalen voor jou energie verbruik??? Terwijl er overal te zien en te horen is, dat de energie verschrikkelijk veel duurder is geworden?

Je zou je rot moeten schamen!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:27

Ik zou met je verhuurder om tafel gaan dat de meterstanden worden opgenomen, en er duidelijk wordt gemaakt wat er daadwerkelijk in de periode nu verbruikt wordt tov de periode hiervoor, en of dat het prijsverschil (met huidige verschil in prijzen, kan hij vast ook zijn afschriften/contract van laten zien) inderdaad reeel is.

Zo blijft het voor de huurbaas in orde om te verhuren, en voor jullie een mooie motivatie om zuinig aan te doen met douchen/verwarming/electriciteit.

Vind het een beetje makkelijk om alles maar door de huurbaas te laten betalen zonder dat jullie je iets willen aanpassen...

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:35

Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-10-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)