Strijkijzer of stomer? Welke?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-08-11

Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 15:30

Gezien ik nu zelf een wasmachine heb en niet langer mijn was bij mijn moeder moet droppen vroeg ik me meteen ook af, wat voor soort strijkijzer schaf ik het beste aan? Mijn huisgenootje stelde voor om een stomer aan te schaffen, maar ik heb hier 0 verstand van en ik lees op brol.com dat een stomer niet geschikt is om een hele wasmand mee te doen.

Dus, welk strijkijzer/stomer gebruiken jullie? Ik zoek iets in de lagere-normale prijsklasse, wil eventueel wel net iets meer uitgeven als het écht de moeite is.

Achterom
Berichten: 23172
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:10

Geen :+
Ik heb een hekel aan strijken en doe het eigenlijk nooit. Alleen mijn man strijkt zijn eigen overhemden.
We hebben daarvoor gewoon een simpel strijkijzer.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:16

Stoomstrijkijzer. Je hóeft niet te stomen, maar bij droog wasgoed met kreukels is het een heel handige functie.
Ik heb er overigens nog nooit van gehoord dat je met een stoomstrijkijzer niet een hele wasmand zou kunnen doen. Niet met 1 tank water, misschien. Maar tussendoor even bijvullen lijkt mij nou niet echt een probleem...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Berichten: 78863
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:00

Geen ervaring met een stomer, maar enkel een stomer lijkt me ook niet alles om al je kleding mee te doen. Een stoomstrijkijzer is denk ik het handigst (doe ik zelf ook alles mee).

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:06

Zijn er echt dingen die je strijkt? Hier komt het strijkijzer ongeveer 2x per jaar uit de kast als ik met textielverf heb geprutst maar verder nooit :+
Wij hebben dus er dus een van een vijf euro bij de kringloop. Kan ook stomen overigens :j

CalipsoLover

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 11:20

Ja er is dus een verschil tussen een stoomstrijkijzer en een stomer. Een stomer doe je gewoon op een kapstok en stoom je al hangend, heb je dus ook geen strijkplank voor nodig.

Ja; ik strijk mijn kleren. Ik haat kreuken en ik heb te veel dingen die ik strijk, zoals hemden en katoene tshirts.

laura1987

Berichten: 7188
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:40

Ik heb al 7 jaar een stoomstrijkijzer van Bosch en zweer erbij.
Zelfs strijk ik alle kleding van de kleine meid, de tshirts en broeken van mijn vriend en onze werkkleding.

kally
Berichten: 5285
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:42

Heb zo’n stoomstrijkijzer met navulbare watertank en is ideaal…

ontherun
Berichten: 5006
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:45

Met mijn stoomstrijkijzer (met zo’n watertank) kan ik ook stomen. Dat zou ik doen. En stomer duurt volgens mij veel langer om je hele was mee te doen. Ik heb een tefal van de Blokker van €100, ding is echt top. Watertank doe ik veeeel langer mee dan volgens de beschrijving, en hij strijkt én stoomt hartstikke goed.

Silvia

Berichten: 3276
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:29

Volgens mij is er een strijkijzer, stoomstrijkijzer (doe je water in de het? strijkijzer zelf) en een stoomgenerator. Bij de laatste zit een apart waterreservoir die bij mij gewoon op de grond kan staan.
Ik moest in het begin heel erg wennen aan de generator maar ik zou hem nu niet meer willen missen. Houd er wel rekening mee dat een stoomstrijkijzer en een strijkijzer van een generator een flink stuk zwaarder weegt dan een gewone strijkijzer. Ook moet je kijken naar de strijkplank en - hoes of die geschikt is voor een strijkijzer die stoom genereert.
Kun je niet bij iemand uitproberen, bijvoorbeeld bij je moeder? :+

Marie111
Berichten: 4715
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 23:01

Ooit streek ik veel, maar nu bijna niks meer. Hoe? Daar heb ik een paar tips voor.
Wasmachine niet te vol en niet te hoog centrifugetoerental. 1200 i.p.v. 1600 toeren bijvoorbeeld.
Was even "uitslaan" en zo recht mogelijk aan de lijn hangen.
Bij de was van de lijn halen en niet in de mand gooien/proppen, maar ik leg het bijvoorbeeld over de leuning van een stoel, zodat er geen onnodige kreukels in komen.
En voor strijken gebruik ik tegenwoordig een simpel stoomstrijkijzer van de Lidl (hiervoor een Philips, maar die ging stuk na 20 jaar).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 23:22

CalipsoLover schreef:
Gezien ik nu zelf een wasmachine heb en niet langer mijn was bij mijn moeder moet droppen vroeg ik me meteen ook af, wat voor soort strijkijzer schaf ik het beste aan? Mijn huisgenootje stelde voor om een stomer aan te schaffen, maar ik heb hier 0 verstand van en ik lees op brol.com dat een stomer niet geschikt is om een hele wasmand mee te doen.

Dus, welk strijkijzer/stomer gebruiken jullie? Ik zoek iets in de lagere-normale prijsklasse, wil eventueel wel net iets meer uitgeven als het écht de moeite is.

Een stomer is een soort kapstok waar je een overhemd of blouse op doet. Daar kun je idd niet de hele was mee strijken.

Liesje89

Berichten: 9940
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 00:37

Ik heb zo’n stoomgenerator (met zo’n giga watertank er onder). Al 4 jaar denk ik en ik ben er echt ontzettend blij mee, werkt echt fijn. Alleen deed mijn goedkope gewone stoomstrijkijzer precies hetzelfde voor veel minder geld :')

Een stomer zou ik niet zo gauw voor kiezen, volgens mij kun je dat meteen stoomstrijkijzer ook doen. Althans met dat ding wat ik heb wel.

Qimm

Berichten: 15271
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:09

Achterom schreef:
Geen :+
Ik heb een hekel aan strijken en doe het eigenlijk nooit.


Ik heb een handstomer voor dat ene kreukelgevoelige jurkje of shirtje. Maar in de praktijk gebruik ik die hooguit 4x per jaar :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111426
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:33

Hier ook geen van beiden :+
En ik heb veel kreukgevoelige kleding, maar bij goed uithangen kreukt het amper.

BloemBloem

Berichten: 16669
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 07:59

Ik volg even, heb ook een nieuwe nodig, en ben eigenlijk op zoek naar een stoomgenerator, nu
heb ik mij laten vertellen dat ze vanaf 6 bar al een flink hoge stoomdruk hebben en dit dus het strijken vergemakkelijken.

Hier gaat niemand zonder gestreken kleding de deur uit, ik vind het zo armoedig als er niet
even een bout overheen gegaan is :o

JoT

Berichten: 4029
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Strijkijzer of stomer? Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:56

Stoomstrijkijzer! Ik kan echt niet zonder, werkt zo fijn. Koop er eentje met een aparte watertank, anders sjouw je je rot. En let erop dat er iets van een ontkalkingsstand op zit. Wij hebben er overigens één gehad waarbij je een kalkopvang uit de strijkijzer kon halen, maar dat werkt dus echt niet. Je krijgt die dingen gewoon niet los (verder wel een ideaal ding trouwens).