ElCid schreef:Triest eigenlijk dat mensen het raar vinden dat er "beestjes" in en op hun groentes zitten en dat een plekje reden is om het weg te gooien. Voor die mensen; beestjes en plekjes zijn heel normaal! Het is abnormaal als er geen beestjes en soms een plekje op zit, het is en blijft nl. een natuurproduct en de bende die je in de gemiddelde supermarkt koopt zit in veel gevallen vol met "gewasverbeteraars" ( lees insecticiden etc.). Juist die prachtig mooie, allemaal op elkaar lijkende groente en fruit, zijn raar. Groente en fruit wordt "doorgedraaid" als het te groot of te klein is of als er een plekje op zit ( terwijl er nu al mensen zijn die geen eten kunnen betalen!). Wees blij met de "beestjes" die je in je groente vind; goed wassen ( met zout of baking soda)m klaarmaken en opeten!
Wij hebben onze groenten deels uit eigen tuin en deels van biologisch werkende boeren; daar zitten allerlei formaten en vormen tussen en ook "beestjes" en regelmatig een plekje ( als het te groot snijden we dat er af en geven dat aan de kippen ( dat zijn die beestjes die eieren leggen......) en anders eten we het met plekje op En wonder boven wonder; we leven nog steeds!
Mijn tip voor al deze mensen die zover van de natuur staan: ga eens een naar een biologische winkel/ boer en kijk hoe echte groenten en fruit er uit zien i.p.v. de standaard, bespoten, rommel die je in de supermarkt koopt en respecteer je voedsel en waar het vandaan komt.

En ga daarna eens kijken bij een regulier werkende boer en kijk wat er allemaal aan troep op jouw groente en fruit zit.
...knip...
Amen.
Alleen als groente stevig aan het rotten is en niet ruikt als het zou moeten ruiken, is er een goede reden het weg te gooien. Ik snijdt meestal het rottende deel ruim weg en als het snijvlak er goed uitziet en goed ruikt gebruik ik het goede deel nog. Zo doe ik dat al ongeveer mijn hele leven en begin de 50 te naderen.
Maanlicht schreef:Het is op mijn foto's niet goed te zien, maar mijn broccoli's waren letterlijk grotendeels grijs van binnen. Ik kon het er niet eens uit snijden want dan bleef er niks van over. Leek ook schimmel in te zitten. Dus nee, dan eet ik dat niet op.
Ik ben heus niet iemand die al haar groente weggooit bij het zien van 1 beestje of plekje, maar dit was gewoon niet oké.
De stammetjes van broccoli zijn bij mij wel vaker hol (en grijs) maar de roosjes zijn dan nog prima te gebruiken als die nog niet hol zijn..