Behangen op metaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Behangen op metaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 21:56

Kan dit nou wel of niet? En hoe dan?

Als ik google, dan zeggen sommige websites dat er een primer tussen moet (en welke primer wisselt dan weer) en sommige websites zeggen dat het helemaal niet kan.. Het gaat om 4m2.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:07

wat voor metaal? verroest ijzer is ook metaal, maar niet glad en aan de roest (zit los) kan je niets plakken. Aluminium is glad dat plakt beter

gewoon onbewerkt nog niet verroest ijzer, kan gaan roesten onder het behang dus miss juist dat voorbewerken om dat tegen te gaan.

je kan ook behangen met gewoon lijm, of dubbelzijdige plakkende vellen

zou testje doen, stukje met behangplak, stukje met lijm etc.

Ibbel

Re: Behangen op metaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:29

Ontdaan van alle franje, wil je papier (of evt met kunststof versterkt papier) op metaal plakken.
Dat kan - anders kon geen winkel een prijssticker op een metalen prullenbak plakken :D

Als je wel eens een sticker hebt willen verwijderen weet je dat dat soms héél simpel kan en soms alleen maar lukt door de sticker er af te weken. Die laatste soort lijm heb je dus nodig.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 14:20

Zo :wow: haha dat van die sticker is een goede!

Het is nieuw, glad metaal. Ik denk dat het aluminium is.

Ik zou eigenlijk 'gewoon' van die rollen behang erop willen doen en niet een sticker. Met behangen kun je het nog glad strijken als er een bobbel oid onder zit, en met een sticker zit het meteen muurvast. Is mijn ervaring uit het verleden in ieder geval..

Hoe moet ik dat dan doen?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 23:07

Bokt.. help?! Bokt weet altijd alles

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:15

Werkt het met een sticker ook niet als je het oppervlak eerst even flink inspuit met verdunde afwasmiddel? Dan kun je het er super strak opzetten denk ik?

Maar misschien werkt dat wel alleen voor plak raamfolie...

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 02:49

Of het kan weet ik heel eerlijk gezegd niet, geen ervaring mee.

Maar inhaken op prairy, mijn zwager plak glasfolie en die zei volgens mij laatst dat hij tegenwoordig ook “foto”folie heeft. Idee van foto behang maar dan dus folie. Misschien is dat iets mocht het niet lukken?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 06:49

Een sticker plak je eerst in de hoek en dan ga je met een schraper zo naar beneden om al de lucht eruit te drukken. Als er dan nog een klein bubbeltje blijft staan kan je deze doorprikken,

Waarom vraag je geen advies in de bouwmarkt over welke lijm je moet gebruiken? Want daar gaat het tenslotte om.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:45

Dat bedoelde ik dus met die sticker: je hebt lijm nodig om papier op metaal te plakken. Daar gaat het om. Niet over 'behangen' beginnen, want dan krijg je verkeerd advies.

Overigens, als het nieuw metaal is, zal er een 'walslaag' opzitten. Die moet je echt goed verwijderen (ontvetten) anders plakt er helemaal niets op. Ook niet met de juiste lijm.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:31

Prairy schreef:
Werkt het met een sticker ook niet als je het oppervlak eerst even flink inspuit met verdunde afwasmiddel? Dan kun je het er super strak opzetten denk ik?

Maar misschien werkt dat wel alleen voor plak raamfolie...

Zo stickeren zo ook auto's, trailers, gerestaureerde antieke motorfietsen enz.
Dus dat kan zeker.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:06

Maar dar is met folie en niet met behang(papier).

Weet je al of het behang of folie wordt?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 22:33

Ik snap dat ik er een sticker/folie op kan plakken inderdaad, maar ik heb eerder een groot oppervlak met folie beplakt en met een patroon is dat echt heel lastig om het er netjes op te krijgen. Terwijl bij behangen je je baan dan gewoon nog even een beetje kan verschuiven en waarvan ik dus weet dat ik het er netjes op krijg.

Ik zou dus graag 'gewoon' behangen. Alleen dan dus met een primer of ander soort lijm oid. De bouwwinkels spreken elkaar tegen dus ik zocht gewoon een bokker met ervaring hiermee. Bokt heeft altijd overal ervaring mee, maar deze vraag is misschien toch iets te exotisch.

Goed ontvetten is sws een goede tip!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 00:13

Als het gaat om 4m2 zou mijn aanpak zijn om het gewoon te proberen en dan zie je het vanzelf.
Ik heb laatst ook zoiets gedaan met een vreemde ondergrond. Ik heb er glasvezel opgeplakt met de sterkste behang lijm. De eerste poging ging niet zo goed, toen heb ik er de rest van het pakje overheen gesmeerd en het overtollig afgeschoven met een spachtel en nu zit het wel goed vast :+
Ik denk dat een prof er buikpijn van krijgt, maar ach _O-

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 06:00

Ik heb een jaar geleden mijn kastdeuren van glad hout behangen. De roze pattex gebruikt en het blijft prima zitten.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:30

Ladyson schreef:
Ik snap dat ik er een sticker/folie op kan plakken inderdaad, maar ik heb eerder een groot oppervlak met folie beplakt en met een patroon is dat echt heel lastig om het er netjes op te krijgen. Terwijl bij behangen je je baan dan gewoon nog even een beetje kan verschuiven en waarvan ik dus weet dat ik het er netjes op krijg.

Ik zou dus graag 'gewoon' behangen. Alleen dan dus met een primer of ander soort lijm oid. De bouwwinkels spreken elkaar tegen dus ik zocht gewoon een bokker met ervaring hiermee. Bokt heeft altijd overal ervaring mee, maar deze vraag is misschien toch iets te exotisch.

Goed ontvetten is sws een goede tip!

Folie gaat wel goed als je water met zeep erop spuit en de folie erover heen zet. De zeep druk je met een schraper er onderuit en dus ook alle lucht. Google of YouTube het eens.