Relatie over: ruzie om het energiecontract

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Relatie over: ruzie om het energiecontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 12:11

Tja.... de tijd van nu... 8)7

Mijn relatie is helaas over gegaan, ik heb het huis kunnen behouden, mijn ex is hier uit getrokken. Hij heeft alleen destijds het energiecontract afgesloten... deze staat dus op zijn naam. Uiteraard nu mijn adres, wordt al vanaf het begin van mijn rekening afgeschreven en verder zijn overal mijn gegevens bekend. Maar nu het mooie: mijn ex wil het contract meenemen naar zijn nieuwe vriendin, en mij (in een vrijstaand oud huis) opzadelen met dus een nieuw af te sluiten contract. De energiemaatschappij (Engie) wil mij hierin niet helpen, omdat hij zogenaamd contractant is.

Kan ik hier nog iets mee, of moet ik mijn lot schoorvoetend accepteren... -O-

joyce83

Re: Relatie over: ruzie om het energiecontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:15

Als ik google kom ik idd alleen maar tegen dat het op naam staat en niet op de woning... helaas. Snap dat hij het graag wil maar begrijp net zo goed dat het voor jou erg vervelend is in deze tijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:16

Naar zijn nieuwe vriendin......dus die heeft al een huis? Dan toch ook al een contract daar?

Het staat op zijn naam, maar het wordt afgeschreven van jouw bank? Hoelang betaal je al door dat hij weg is?

Ik zou kijken of de bank dan wil terug storten. Dan heeft hij een schuld bij Engie en heb jij een budget om een nu duurder contract af te sluiten.

Of naar een juridisch loket gaan en kijken of zij dit kunnen oplossen met engie? Ze sluiten jouw huis af als er nu iets is.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:17

Wordt het bedrag van jouw rekening afgeschreven? Of van zijn rekening, aangezien hij contractant is?

secricible

Een energiecontract is idd persoonsgebonden en niet adres gebonden dus je kan er weinig mee. Als hij het niet wil overzetten op jou naam kun je daar niks tegen beginnen.
Je kan inderdaad wel gedeeltelijk storneren, hij zal dan verantwoordelijk zijn dat te betalen
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-09-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KSHancox

Irritant, maar als het op zijn naam staat vrees ik dat je weinig nette opties hebt.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:29

Je hebt inderdaad geen opties. Ik heb dit ook eens uitgezocht, om heel andere redenen hoor, maar bij mij is het precies hetzelfde alleen staat inderdaad mijn vriend zijn naam er op. Zouden wij uit elkaar gaan dan moet ik inderdaad een nieuw contract afsluiten.

Je kunt het alleen regelen met de maatschappij als je ex meewerkt en het op jouw naam zou willen zetten, of het van jouw rekening af gaat of die van hem maakt hierin niks uit.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:32

Ik dacht even dat je relatie uit was gegaan omdat jullie ruzie hadden over het energiecontract. :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 12:34

Ik betaal het al sinds begin dit jaar helemaal alleen, december is hij het huis uit gegaan. Het wordt van mijn rekening automatisch geïncasseerd, aangezien hij overal schulden heeft lopen en er nog steeds ook deurwaarders hier aan de deur komen... |o De enige gegevens die zij hebben van hem, aangaande dit contract, is zijn naam. De rest komt allemaal bij mij uit.

Dank voor jullie reacties :) Vind het ook een lastige puzzel met de eindafrekening... want die is inmiddels best hoog opgelopen, aangezien ik belachelijk zuinig heb geleefd, met oog op het huis volledig voor eigen rekening krijgen en een buffertje te willen opbouwen...

Ben wel benieuwd tot hoe ver terug ik zou kunnen storneren...

Zelfs vanuit mijn ex zelf konden ze het contract niet op mijn naam zetten, vertelde hij mij maanden geleden toen hij het wilde regelen...

Ania schreef:
Ik dacht even dat je relatie uit was gegaan omdat jullie ruzie hadden over het energiecontract. :')

Hahahaha had ook zomaar gekund _O- Tis zo'n rare tijd :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:34

In ieder geval duidelijk dat er geen energie meer in de relatie hoeft te worden gestoken.

Maar betrekt ex dan een nieuwe woning met zijn nieuwe vriendin dat hij het contract wil meenemen? Want als er reeds een woning is waarin die vriendin woont, zou je zeggen dat daar al een contract op zit?

Edit, over die eindafrekening, wordt die teruggestort ook op jouw rekening of gaat dat wel naar zijn rekening?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:35

Bedragen idd storneren en een eigen contract afsluiten.
Het is helaas niet anders.

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:38

Poosje81 schreef:
In ieder geval duidelijk dat er geen energie meer in de relatie hoeft te worden gestoken.

:') :')

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:46

xXutopiaXx schreef:
Ik betaal het al sinds begin dit jaar helemaal alleen, december is hij het huis uit gegaan. Het wordt van mijn rekening automatisch geïncasseerd, aangezien hij overal schulden heeft lopen en er nog steeds ook deurwaarders hier aan de deur komen... |o De enige gegevens die zij hebben van hem, aangaande dit contract, is zijn naam. De rest komt allemaal bij mij uit.

Dank voor jullie reacties :) Vind het ook een lastige puzzel met de eindafrekening... want die is inmiddels best hoog opgelopen, aangezien ik belachelijk zuinig heb geleefd, met oog op het huis volledig voor eigen rekening krijgen en een buffertje te willen opbouwen...

Ben wel benieuwd tot hoe ver terug ik zou kunnen storneren...

Zelfs vanuit mijn ex zelf konden ze het contract niet op mijn naam zetten, vertelde hij mij maanden geleden toen hij het wilde regelen...

Heb jij ook de inloggegevens? Als jij sinds december betaald hebt, is het wel zo netjes dat de afrekening van het huidige adres aan jou toekomt. Alles wat op het nieuwe adres wordt afgenomen, is dan voor rekening van hem. Er moet toch een meterstand komen op het moment van het aangaan van het nieuwe contract, dus dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.

Maar is er in het nieuwe huis nog geen energiecontract dan? Of variabel?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:48

Oh jeetje, wat zuur om te lezen dit... Jullie zijn al best een tijd uit elkaar en dan krijgt het zo'n nasleep |o
Heb je niet toevallig rechtsbijstand? Wellicht dat zij je hierin goed kunnen adviseren en ook bijstaan als ze er nut in zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:51

Waarom storneren? Het is energieverbruik door jou?

Jammer dat hij het contract overzet maar dat is zijn recht. Storneren is hem jouw energierekening sturen.
Imo hooguit de energiekosten verrekenen voor zover het gezamelijk verbuik betreft.

Het grootste jammer is deze frictie bij het beeindigen van de /een relatie. Helaas wordt hier zelden of nooit over nagedacht bij het beginnen.

Sterkte.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:55

Storneren is idd beetje apart als het voor jouw energie is. Maar idd, de eind afrekening zou ook voor jou moeten zijn. Dat wel in de gaten houden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:55

Volgens mij zijn er 2 problemen: je moet voor een hogere prijs een nieuw contract afsluiten als je ex het contract verhuisd > zuur maar wel hoe het helaas is.

En het feit dat je minder verbruikt hebt dan voorschot betaald, het is dus jouw geld wat terugbetaald kan worden en dat wil je ex waarschijnlijk niet aan jou geven> dat zou ik proberen te voorkomen.
Je kan je voorschot op 0 zetten als je al veel betaald hebt, eventueel nog wat storneren, en dan de situatie proberen nog een paar maanden te rekken, totdat je het bedrag waar je recht op het hebt verbruikt?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:02

Maar het bedrag wat te veel betaald is, wordt toch gewoon op dezelfde rekening teruggestort als waar het van af geschreven is?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:04

Tenzij hij als contractant nu de bankrekening daar omzet naar de zijne.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:09

Het mag dan misschien zijn recht zijn om het contract mee te nemen maar hij weet ook wel dat hij jou hiermee naait. Als de energieprijzen niet zo hoog waren had hij vast wel een nieuw contract afgesloten.
Om die reden had ik zelf wel zoveel mogelijk gestorneerd als ik in jouw situatie zat. Je zit straks zelf met kosten die hoog genoeg zijn door je nieuwe contract dat je moet afsluiten.
Misschien niet een heel netjes advies van mij, sterkte.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:17

Ik zou hier even goed informatie over inwinnen.

Het is zijn contract dus logisch dat hij het meeneemt. Maar het voorschot is door jou betaald. Dus jij hebt recht op de verrekening.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:28

Kan je de maatschappij niet bellen met het verhaal dat hij schulden heeft en alles tot nu toe door jou betaald is. Als ze het op zijn naam laten lopen kunnen ze wss achter hun geld aan vangen. Rekeningnummer is al correct.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:33

Hier precies hetzelfde verhaal bij Essent, ze konden niks voor me doen. Mocht een nieuw contract afsluiten wat 5x zo duur was... (dus het huis staat nu te koop..)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:34

Als je nu al teveel hebt betaald voor je verbruik zou ik storneren wat mogelijk en de eindafrekening handmatig betalen als er bijbetaling nodig is.
Grote kans dat anders jouw teveel betaalde geld op zijn rekening komt.

Engie kennende hebben ze je voorschot sowieso te hoog ingeschat.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:49

Je ex is niet zogenaamd contractant, hij is DE contractant. De energiemaatschappij is natuurlijk ook aan wetten gebonden en dit is er 1 van.

Ik vind het hartstikke oliebol voor je TS, dit voorzie je niet. Ja, een eventuele relatiebreuk misschien wel. Maar niet de situatie waarin we nu zitten die leidt tot de huidige energiecrisis. Hopelijk weet je je op de een of andere manier te redden.

Een les voor allen. Hoewel, ik vraag me af of je überhaupt een energiecontract kunt afsluiten op 2 namen of op een gezin. Dan zou je bij een relatiebreuk de overname van het energiecontract mee kunnen nemen in de verdeling.

Ik heb trouwens ook geen idee op wiens naam ons energiecontract staat >;) :)

Succes ermee, ts.